- informacja dla jednostek samorządu terytorialnego

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Ekonomiczne i prawne pojęcie budżetu państwa
Advertisements

Budżet jednostki samorządu terytorialnego
Zadłużenie jst w świetle nowej ustawy o finansach publicznych
Kontrola finansów publicznych
FINANSE PUBLICZNE I SYSTEM FINANSOWY PAŃSTWA
Elżbieta Malinowska-Misiąg Wojciech Misiąg Marcin Tomalak
PODSTAWOWE POJĘCIA.
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
Podstawy gospodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego
FORMY ORGANIZACYJNO PRAWNE JEDNOSTEK SEKTORA FINANSÓW PUBLICZNYCH
Procedura budżetowa w Polsce
Ministerstwo Finansów
Wieloletnia Prognoza Finansowa miasta Tychy
Jarosław Hermaszewski Skarbnik Gminy
Ministerstwo Finansów
Środki pochodzące ze źródeł zagranicznych w wydatkach publicznych w spojrzeniu regionalnych izb obrachunkowych Małgorzata Kern Naczelnik Wydziału Informacji,
Finanse publiczne w świetle statystyk
Projekt uchwały budżetowej na 2013 rok
Kluczowe liczby w projekcie budżetu na 2014 rok i w projekcie Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata Warszawa 15 listopada 2013 r. MIASTO STOŁECZNE.
Deficyt budżetowy a dług publiczny
System finansowy JST Podstawy prawne Podział zadań i kompetencji
Motto „Tysiąc razy lepiej zapalić świeczkę, niż wiecznie narzekać na ciemność” Przysłowie chińskie.
Wydatki budżetowe jednostek samorządu terytorialnego
Uchwała budżetowa Wieloletnia prognoza finansowa
Opracowanie projektu ustawy budżetowej
Pozycja finansowa wnioskodawcy Wieloletni Program Inwestycyjny, budżet oraz wskaźniki zadłużenia gminy.
Warszawa X Samorządowe Forum Kapitału i Finansów.
Finanse publiczne i prawo finansowe ĆWICZENIA 4 i 5
Projekt budżetu Gminy Miejskiej Chojnice 2016 r..
(Przyjęty Uchwałą Nr CCXIII/769/14 Zarządu Powiatu w Rykach z dnia 13 listopada 2015 r. PROJEKT WIELOLETNIEJ PROGNOZY FINANSOWEJ POWIATU RYCKIEGO NA LATA.
Wskaźniki miasta. A. Dochody gminy ogółem na mieszkańca (PLN/mieszk) Wskaźnik pokazuje ogólny poziom łącznych dochodów miasta, przypadający na jednego.
PROJEKT BUDŻETU POWIATU BOLESŁAWIECKIEGO NA ROK 2016
Sprawozdanie z wykonania Budżetu Miasta za 2011 rok.
Gmina Wyszków Sprawozdanie Finansowe za 2013 Sprawozdanie z wykonania budżetu za 2013 rok
BUDŻET MIASTA PODATKI LOKALNE. DOCHODY + PRZYCHODY = WYDATKI + ROZCHODY ,19 zł zł = ,76 zł ,43 zł.
Sprawozdawczość i kontrola budżetu państwa Prof. dr hab. Henryk Dzwonkowski Kierownik Katedry Prawa Finansowego Uniwersytet Łódzki
Wykonanie Budżetu Miasta Gdańska za rok Wykonanie Budżetu za 2004 r. - dochody, wydatki i nadwyżka.
Procedura ograniczania deficytu a rozwój miast Ryszard Grobelny Prezydent Miasta Poznania.
Rolę aktu kodyfikującego przepisy prawa finansowego pełni ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U ) Tego bym nie powiedział.
Sytuacja finansowa JST w latach Warszawa, maj 2014.
Ograniczenie długu sektora samorządowego w świetle przepisów o finansach publicznych XV Dolnośląskie Forum Samorządu Terytorialnego, kwietnia 2014.
Ocena propozycji podziału Województwa Mazowieckiego na podstawie projekcji sytuacji ekonomicznej wydzielonych województw - w latach dr Piotr.
PROJEKT BUDŻETU MIASTA NA 2011 ROK. Nowe uwarunkowania wynikające z ustawy o finansach publicznych nowa uchwała: WIELOLETNIA PROGNOZA FINANSOWA na lata.
Do 15 listopada 2015r. Burmistrz Grodkowa ma obowiązek przedłożenia Radzie Miejskiej i Regionalnej Izbie Obrachunkowej projektu budżetu na 2016 rok Inicjatywa.
WYKONANIE BUDŻETU WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO- POMORSKIEGO ZA 2015 ROK.
INFORMACJA z wykonania budżetu Gminy Czersk za I półrocze 2016 r. wraz z informacją o kształtowaniu się Wieloletniej Prognozy Finansowej 1.
Budżet powiatu nakielskiego na 2008 rok. Budżet powiatu opracowano na podstawie: Informacji Ministra Finansów Nr ST /2007 z dnia 10 października.
Sprawozdanie z wykonania budżetu za rok 2009 GMINA ŚWIEBODZICE.
Informacja o stanie finansowym Gminy Mściwojów Budżet Gminy Mściwojów na 2010r. został uchwalony przez Radę Gminy Mściwojów w dniu 2 grudnia 2009r. uchwałą.
SPRAWOZDANIE Z WYKONANIA BUDŻETU GMINY ŁUŻNA ZA 2011 ROK.
Samorządowy zakład budżetowy mgr Paweł Lenio Katedra Prawa Finansowego Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii.
System finansów publicznych Polski z uwzględnieniem systemu finansów samorządowych Ludwik Węgrzyn.
Prawo budżetowe.
PROJEKT BUDŻETU POWIATU CHOJNICKIEGO NA ROK 2017
Prof. dr hab. Roman Sobiecki Budżet państwa i polityka fiskalna.
Dług publiczny Deficyt budżetowy
Rola samorządu regionalnego w systemie sektora publicznego
P r o j e k t Budżetu Gminy Grodków na rok 2017 Burmistrz Grodkowa.
Proces tworzenia i uchwalania budżetu gminy z uwzględnieniem roli mieszkańców!
Finanse jednostek samorządu terytorialnego – opracowywane zmiany w prawie Dr Jerzy Kwieciński, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rozwoju, Członek Rady Ministrów,
SPRAWOZDANIE POWIATU WOŁOMIŃSKIEGO ZA ROK 2015
PROJEKTU BUDŻETU NA 2015 ROK
BUDŻET MIASTA NA 2017 R..
Ministerstwo Finansów
Kolejne zajęcia: Zajęcia 1: B. Winiarski (red.), Polityka Gospodarcza, Wyd. PWN, Warszawa 2006, s Zajęcia 2: B. Winiarski (red.), Polityka Gospodarcza,
Prawo finansów publicznych
Finanse powiatowe - stan aktualny - potrzeby i oczekiwania
WYKONANIE BUDŻETU POWIATU BRODNICKIEGO
Sprawozdanie z wykonania budżetu za 2018 rok
Zapis prezentacji:

- informacja dla jednostek samorządu terytorialnego Ministerstwo Finansów Rzeczpospolitej Polskiej NOWE ROZWIĄZANIA PRAWNE W ŚWIETLE PROJEKTOWANEJ USTAWY O FINANSACH PUBLICZNYCH - informacja dla jednostek samorządu terytorialnego

GŁÓWNE CELE PROJEKTU USTAWY Radykalna poprawa przejrzystości sektora finansów publicznych Rygorystyczna kontrola wydatków publicznych Zaostrzenie norm ostrożnościowych i sanacyjnych w przypadku przekroczenia określonych wielkości długu publicznego do PKB Rozwiązania sprzyjające racjonalizacji gospodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego

Nowe rozwiązania dla jednostek samorządu terytorialnego Likwidacja wszystkich samorządowych funduszy celowych i włączenie ich przychodów do dochodów jst Konsolidacja form prawno-organizacyjnych gospodarki pozabudżetowej Nowy kształt uchwały budżetowej Nowy wskaźnik limitujący spłatę zobowiązań jst, który będzie ustalany indywidualnie dla każdej jednostki Zasada zrównoważenia budżetu w zakresie wydatków bieżących Wzmocnienie instrumentu programów wieloletnich Nowy termin uchwalania budżetu jst Nowy tryb zatwierdzenia wykonania budżetu jst

Samorządowe fundusze celowe Fundusze samorządowe ulegają likwidacji, ich przychody staną się znaczonymi dochodami właściwych budżetów jst FUNDUSZE SAMORZĄDOWE wojewódzkie fundusze powiatowe fundusze gminne fundusze Budżety województw Budżety powiatów Budżety gmin

Gospodarka pozabudżetowa LIKWIDACJA: zakładów budżetowych, gospodarstw pomocniczych, rachunków dochodów własnych jednostek budżetowych.

Zakres podmiotowy uchwały budżetowej Stan obecny Projekt ustawy UCHWAŁA BUDŻETOWA UCHWAŁA BUDŻETOWA Zakłady budżetowe Zakłady budżetowe BUDŻET Gospodarstwa pomocnicze Fundusze celowe Rachunki dochodów własnych Budżet Budżet Gospodarstwa pomocnicze Samorządowe osoby prawne Samorządowe osoby prawne

Elementy uchwały budżetowej Uchwała budzetowa Budżet Przepisy regulacyjne Załączniki zestawienie planowanych kwot dotacji z budżetu’ prognoza kwoty długu na koniec roku i lata następne; wykaz obowiązujących umów o PPP; limit wydatków na programy wieloletnie czyli plan dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów m.in.. łączna kwota planowanych dochodów z wyodrębnieniem dochodów bieżących i majątkowych; łączna kwota planowanych wydatków z wyodrębnieniem wydatków bieżących i majątkowych; kwota planowanej nadwyżki budżetu lub planowanego deficytu

Zasada zrównoważenia dochodów i wydatków bieżących Organ stanowiący nie może uchwalić budżetu, w którym*: planowane dochody bieżące planowane wydatki bieżące są większe niż nadwyżka budżetowa wolne środki Na koniec roku budżetowego*: wykonane dochody bieżące nie mogą być wyższe niż wykonane wydatki bieżące nadwyżka budżetowa wolne środki * wyjątek stanowi przypadek realizacji zadań bieżących ze środków UE; Wówczas wykonane wydatki bieżące mogą być wyższe niż dochody bieżące powiększone o nadwyżkę budżetową z lat poprzednich i wolne środki jedynie o kwotę związaną z realizacją zadań bieżących ze środków UE, gdy kwota ta nie została przekazana w danym roku budżetowym

Zasada zrównoważenia dochodów i wydatków bieżących Uwaga! Zasada zrównoważenia dochodów i wydatków bieżących ma zastosowanie po raz pierwszy do opracowania projektów uchwał budżetowych na rok 2009

Audyt wykonania budżetu samorządowego Wprowadzenie obligatoryjnego badania sprawozdań finansowych jednostek samorządu terytorialnego przez RIO; W jednostkach o liczbie mieszkańców powyżej 40 tys. mieszkańców badanie coroczne; w pozostałych JST nie rzadziej niż raz na 4 lata Regionalna Izba Obrachunkowa przekazuje organowi stanowiącemu wyniki finansowego audytu zewnętrznego.

Tryb zatwierdzania wykonania budżetu JST Uwaga! Nowe przepisy dotyczące trybu zatwierdzenia wykonania budżetu mają zastosowanie w jednostkach samorządu terytorialnego po raz pierwszy do sprawozdań za 2008 r. ! Do sprawozdań budżetowych za 2007 rok ma zastosowanie obecny przepis art. 199 ustawy o finansach publicznych z dnia 30 czerwca 2005 r.!

Podział dochodów i wydatków jednostek samorządu terytorialnego na część bieżącą i majątkową (art. 165a ustawy o finansach publicznych)

(Nadwyżka/Deficyt operacyjny) WYNIK BIEŻĄCY (Nadwyżka/Deficyt operacyjny) Dochody bieżące - Wydatki bieżące Różnica między dochodami bieżącymi a wydatkami bieżącymi określona jest jako wynik bieżący, który w przypadku osiągania wartości dodatnich może być określany jako nadwyżka operacyjna (odpowiednio deficyt operacyjny w przypadku ujemnego wyniku bieżącego). Im wyższa jest wartość nadwyżki operacyjnej tym większa jest możliwość realizacji przez jednostkę samorządu terytorialnego nowych przedsięwzięć o charakterze inwestycyjnym.

Propozycje zawarte w projekcie ustawy o finansach publicznych w zakresie limitu zadłużenia

Limit zadłużenia jednostek samorządu terytorialnego plan na rok budżetowy (Raty + Odsetki) Dochody ogółem <= średnia arytmetyczna z trzech ostatnich lat (Dochody bieżące + Sprzedaż majątku – Wydatki bieżące (bez odsetek)) Dochody ogółem Raty + Odsetki obejmują spłaty rat kredytów i pożyczek, wykup papierów wartościowych, potencjalne spłaty kwot wynikających z udzielonych poręczeń i gwarancji oraz odsetki od kredytów i pożyczek i dyskonto od papierów wartościowych.

Metodologia liczenia dochodów i wydatków majątkowych jednostek samorządu terytorialnego Dochody majątkowe: 1) dotacje i środki otrzymane na inwestycje (paragrafy: 609, 626, 628-633, 641-643, 651-653, 661-665); 2) dochody ze sprzedaży majątku (par.: 074, 077, 081, 087); 3) dochody z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności (par.: 076). Wydatki majątkowe: 1) inwestycje i zakupy inwestycyjne (par.: 602-680); 2) zakup i objęcie akcji oraz wniesienie wkładów do spółek prawa handlowego (par.: 601);

Metodologia liczenia dochodów i wydatków bieżących jednostek samorządu terytorialnego Dochody bieżące = Dochody ogółem – Dochody majątkowe Wydatki bieżące = Wydatki ogółem – Wydatki majątkowe

Limit zadłużenia jednostek samorządu terytorialnego Uwaga! Nowe przepisy dotyczące limitu zadłużenia mają zastosowanie po raz pierwszy do opracowania projektów uchwał budżetowych na rok 2009 r. ! Do uchwał budżetowych na rok 2008 stosuje się obecne przepisy art. 169-171 ustawy o finansach publicznych z dnia 30 czerwca 2005 r.!

Zmiana ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych Ustawowo określono, że zadaniem izb jest udzielanie wyjaśnień na wystąpienia jednostek samorządu terytorialnego i innych podmiotów wymienionych w art. 1 ust. 2 nowelizowanej ustawy w sprawach dotyczących stosowania przepisów o finansach publicznych, w których nie toczy się postępowanie kontrolne albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Nadzór nad działalnością regionalnych izb obrachunkowych sprawuje minister właściwy do spraw administracji publicznej na podstawie kryterium zgodności z prawem, z tym zastrzeżeniem, że w sprawach dotyczących stosowania przepisów o finansach publicznych nadzór sprawuje minister właściwy do spraw finansów publicznych. Izby w zakresie objętym nadzorem i kontrolą prowadzą działalność informacyjną i instruktażową ( bez obecnej działalności szkoleniowej).

Ministerstwo Finansów Rzeczpospolitej Polskiej KONIEC