Projekt Partnerski Comeniusa 2008-2010 ‘Lichens and atmospheric pollution’ „Porosty a zanieczyszczenie powietrza” nr projektu: 2008-1-IT2-COM06-00076 4
Tematyka biologiczno-ekologiczna bio-monitoring jakości powietrza z pomiarem obecności porostów na terenach zurbanizowanych, obszarach wiejskich i w siedliskach naturalnych w Europie zaangażowanie uczniów, nauczycieli, rodziców i instytucji pozaszkolnych minimum 24 mobilności w ciągu 2 lat środki finansowe uzyskane z Narodowej Agencji - 24.000 euro
9 szkół partnerskich ISTITUTO D’ISTRUZIONE SUPERIORE A.MOTTI Reggio Emilia, Włochy (Koordynator Projektu) LYCE DU CLEUSMEUR Lesneven, Francja COLEGIUL NATIONAL DE ARTA ‘OCTAV BANCILA’ Iasi, Rumunia ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH W SOMONINIE IM. JÓZEFA WYBICKIEGO Somonino, Polska IES LEGIO VII Leon, Hiszpania 3o GYMNASIO THESSALONIKIS Saloniki, Grecja ERDEMLI ANADOLU OGRETMEN LISESI Mersin, Turcja ISTITUTO DI ISTRUZIONE SUPERIORE ‘SAN GIOVANNI BOSCO’ – Viadana (MN), Włochy NATURAL SCIENCES AND MATHEMATICS HIGH SCHOOL Haskovo, Bułgaria
Partnerzy Comeniusa w Europie
Drużyna Comeniusa w ZSP Somonino składała się z 21 uczniów i zajmowała się badaniami porostów jako wskaźników czystości powietrza:
Stanowiska badań porostów 3 stanowiska przyrodnicze Sarni Dwór Jar Raduni Dębowe Błoto
Wycieczki terenowe - Wstępny rekonesans – kwiecień 2009 - Wycieczka edukacyjna do AWFiS – maj 2009 - Naliczanie porostów - wrzesień 2009 - Identyfikacja gatunkowa porostów – wrzesień 2009
MOBILNOŚCI Wykonano 25 mobilności: - 12 nauczycielskich - 13 uczniowskich (1 ponad deklarowaną liczbę)
Spotkania szkół partnerskich 2008/09 2009/10 ►październik 2008 Reggio Emilia, Włochy ► marzec 2009 Leon, Hiszpania ► maj 2009 Mersin, Turcja ► październik 2009 Somonino, Polska ► marzec 2010 Lesneven, Francja ► maj 2010 Saloniki, Grecja
Kilka zdjęć ze spotkań
Produkty Projektu Prezentacje tematyczne: Eco-civic Booklet - Informacja o szkole i systemie edukacji w Polsce. - Informacja o regionie. Kaszuby. - Charakterystyka terenu badań. - Stanowiska pomiaru porostów. - Badanie liczebności porostów. - Klasyfikacja jakości powietrza. Eco-civic Booklet - Charakterystyka szkoły w Somoninie. - Działania Zespołu Comeniusa. - Jak się to robi? Od drzewa do papieru. - Tradycje wielkanocne w Polsce. Uczniowie ZSP w Somoninie. Systemy edukacyjne krajów partnerskich Prezentacje ze spotkań partnerskich Materiał fotograficzny i filmowy Strony internetowe Projektu http://www.lichens-bg.com/en/index.php i http://e-synergasia.pbworks.com
Jakość Projektu w oczach uczniów Najwyżej ocenione aspekty spotkań to: uczestnictwo w projekcie wpływ na poglądy i przekonania relacje z partnerami organizacja podróży kraj przyjmujący wpływ na umiejętności językowe program kulturowy
Poziom satysfakcji uczniów ze spotkań partnerskich (%)
OPRACOWANIE: Helena Lewandowska