AKREDYTACJA LABORATORIUM Czy warto

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
SKUTECZNOŚĆ i EFEKTYWNOŚĆ SYSTEMU
Advertisements

Interpretacja p. 7.6 ISO 9001 Jacek Węglarczyk
System Zarządzania Jakością w Ministerstwie Sprawiedliwości
PROGRAM WYKŁADU WSTĘP ORGANIZACJA PRODUKCJI STEROWANIE PRODUKCJĄ
JAKOŚĆ & Metody Jej Pomiaru
Konferencja SPREJ, Kraków
JAKOŚĆ PRODUKTU - USŁUGI
Norma modelowa ISO 9001.
SYSTEMY ZARZĄDZANIA - GENEZA
ZASADY AUDITOWANIA ZARZĄDZANIE PROGRAMEM AUDITÓW
Jakość pracy laboratoriów wg PN-EN ISO/IEC Jacek WĘGLARCZYK
Jarosław Kuchta Jakość Oprogramowania
Jarosław Kuchta Dokumentacja i Jakość Oprogramowania
Audyt wewnętrzny w systemie kontroli zarządczej
Współpraca tłumacza z BT przed zdobyciem i po zdobyciu certyfikatu normy PN:EN Autor: Magdalena Gałczyńska Firma: BTInfo Biuro Tłumaczeń Informatycznych.
Geneza norm ISO serii 9000 ISO 9000:2005 – Systemy Zarządzania Jakością. Podstawy i terminologia ISO 9001:2008 – Systemy zarządzania jakością. Wymagania.
Jednostka Certyfikująca UDT- CERT
Unia Europejska Fundusz Spójności
Zarządzanie projektami
CENTRUM TECHNOLOGII PRÓŻNI
Adam Walicki - 30 września 2010
„Audit to systematyczny, niezależny i udokumentowany proces uzyskiwania dowodu z auditu oraz jego obiektywnej oceny w celu określenia stopnia spełnienia.
PN-EN ISO/IEC 17025:2000 Anna Serejko Emilia Marjuszyc
Norma PN-EN ISO 9001 Wymagania.
Politechnika Łódzka Instytut Chemicznej Technologii Żywności
Politechnika Łódzka Instytut Chemicznej Technologii Żywności
Zakłady Chemiczne Organika – Sarzyna S.A. Zakłady Chemiczne Organika-Sarzyna S.A. PL Nowa Sarzyna ul. Chemików 1 Tel.+48(17) ;
System zarządzania jakością PN-EN ISO 9001:2001 w Urzędzie Miasta Bielsk Podlaski.
Usługi Doradcze IMPLEMENT Małgorzata Zaborska
Politechnika Łódzka Instytut Chemicznej Technologii Żywności
Politechnika Łódzka Instytut Chemicznej Technologii Żywności
Audity i certyfikacja systemu zarządzania jakością
JAK SKUTECZNIE WDROŻYĆ SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
GLP Dobra Praktyka Laboratoryjna
Kompetencje techniczne laboratoriów badawczych
Politechnika Łódzka Instytut Chemicznej Technologii Żywności
SYSTEM JAKOŚCI Audit wewnętrzny
WYNIKU POMIARU (ANALIZY)
STEROWANIE JAKOŚCIĄ W LABORATORIUM
Systemy zapewnienia jakości
opracowała: Dominika Jach-Adamczewska
OD KONTROLI DO AUDITU HACCP
Justyna Gryz Jacek Losiak Michał Borsuk Adam Dargacz
WARSZTATY DOSKONALĄCE
Zmiany w wymaganiach normy ISO (w kontekście EMAS)
Niezbędne działania dostosowujące organizacje do planowanych zmian wynikających z nowej wersji normy ISO14001 Maciej Kostrzanowski - PFISO14000-INEM Polska.
dr hab. inż. Alina Matuszak-Flejszman, prof. nadzw. UEP
Audit wewnętrzny – proces oceny zgodności systemu z wymaganiami normy PN-EN ISO 9001:2009.
Korekcja, działania korygujące, działania zapobiegawcze
Etapy rozwoju zarządzania jakością
PKJPA Program Kontroli Jakości Pracy Ankieterów Funkcjonowanie i znaczenie standardów realizacji na rynku badawczym
Urząd Dozoru Technicznego Warszawa Szczęśliwicka 34
Koncepcje zarządzania jakością (prof. nadzw. dr hab. Zofia Zymonik)
Wdrażanie SYSTEMU Jacek WĘGLARCZYK.
ZARZĄDZANIE JAKOŚCIĄ wg ISO 9001 : 2000
Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy.
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
Ocena jakości systemów informacyjnych (aspekt eksploatacyjny)
SYSTEM ZARZĄDZANIA BEZPIECZEŃSTWEM INFORMACJI- wymagania normy ISO 27001:2007 Grażyna Szydłowska.
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
Zarządzanie przez jakość w MLD część II Czego wymaga klient ? mgr Dorota Skubała Asystent ds.SZJ w MLD Pełnomocnik ISO 9001, Auditor wewnętrzny Zakład.
2015 Koncepcja weryfikacji wymagań dotyczących jakości usług świadczonych za pośrednictwem Rejestru Usług Rozwojowych.
Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Ołtarzew:
Kontrola zarządcza w jednostce budżetowej
GROUP Systemy zarządzania wg norm ISO w placówkach medycznych – skuteczne narzędzie zarządzania Prof. dr hab. Marek Bugdol – Auditor Wiodący IMQ Dorota.
Metody sterowanie jakością badań i pomiarów w laboratorium ochrony środowiska pracy mgr inż. Justyna Gapa.
TRANSPORTOWY DOZÓR TECHNICZNY
ISO 9001:2008 SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ w SP ZOZ WSPR w BIAŁYMSTOKU.
Stowarzyszenie Klubu Polskie Forum ISO – INEM Polska, istnieje od 1996
Rudpol-OPA Sp. z o.o. BADANIA SPRZĘTU OCHRONNEGO DO PRAC POD NAPIĘCIEM W ŚWIETLE OBOWIĄZUJĄCYCH PRZEPISÓW
Zapis prezentacji:

AKREDYTACJA LABORATORIUM Czy warto AKREDYTACJA LABORATORIUM Czy warto ? Marian Kamiński Katedra Chemii Analitycznej Politechniki Gdańskiej Znaczenie pojęcia „akredytacja” a „GLP” Korzyści Zagrożenia Wymagania – najważniejsze Zasady i metody postępowania - niektóre Podsumowanie i dyskusja

Pojęcie, korzyści, zagrożenia Potwierdzenie biegłości przez niezależną organizację certyfikującą – PCA lub inną - Zapewnienie uznawania wyników badań, gdy: znaczenie „urzędowe” , w celu uzyskania znaku bezpieczeństwa, mających znaczenie w zakresie ochrony zdrowia, ochrony środowiska, certyfikacji wyrobów Zagrożenia, koszty: - konieczne dodatkowe certyfikaty / pozwolenia, kosztuje: przygotowanie, audyt, uczestnictwo w badaniach biegłości, stosowanie CRM

4. Wymagania dot. Zarządzania PN-EN ISO/IEC 17025/2001 „Ogólne wymagania dotyczące laboratoriów badawczych i wzorcujących” 4. Wymagania dot. Zarządzania 4.1. Organizacja. 4.1.1. Laboratorium powinno posiadać osobowość prawną, albo być częścią organizacji posiadającej osobowość prawną. 4.1.2. Badania należy wykonywać zgodnie z niniejszą normą i potrzebami klienta. 4.1.3. System zarządzania musi obejmować prace wykonywane w laboratorium i poza nim. 4.1.4. Laboratorium powinno być bezstronne, rzetelne ....itd....

PN-EN ISO/IEC 17025/2001 4.1.5. Laboratorium powinno: posiadać personel kierowniczy i techniczny niezależność od wpływów wewn. i zewn., zapewnić poufność danych i ochronę praw własności, być kompetentne, rzetelne i bezstronne, mieć sprawną organizację i system zarządzania, określić odpowiedzialność i uprawnienia personelu, zapewnić nadzorowanie prac personelu, wyznaczyć kierownika ds. jakości, wyznaczyć zastępców kluczowego personelu.

PN-EN ISO/IEC 17025/2001 4.2. System jakości. Ustanowić, wdrożyć i utrzymywać system jakości (polityka, księga jakości, procedury – dostępne, zrozumiane przez personel) Polityka jakości musi obejmować: zobowiązanie do dobrej praktyki laboratoryjnej deklaracje co do poziomu usług cele systemu jakości stosowanie w pracy polityki i procedur jakości przez personel zobowiązanie kierownictwa do przestrzegania wymagań Normy.

System jakości Grupa 4-ta wymagań normy PN-EN ISO/IEC 17025 Wymagania dotyczące zarządzania 4.1 Organizacja i 4.2. System jakości 4.3. Nadzór nad dokumentami i 4.12. Nadzór nad zapisami 4.4. Przegląd zamówień ofert i umów 4.5. Podwykonawstwo badań i wzorcowań 4.6. Zakupy usług i dostaw 4.7. Obsługa klienta i 4.8 Skargi 4.9. Nadzorowanie niezgodnych z wymaganiami badań i wzorcowań 4.10. Działania korygujące i 4.11. Działania zapobiegawcze 4.13. Audity wewnętrzne i 4.14. Przeglądy zarządzania

Trójkąt jakości

PN-EN ISO/IEC 17025/2001 5. Wymagania techniczne Czynniki wpływające na wiarygodność badań Czynnik ludzki – kwalifikacje, doświadczenie Warunki lokalowe i środowiskowe Metody badań i ich walidacja Wyposażenie pomiarowe – nadzór, kwalifikacja Spójność pomiarowa Pobieranie i postępowanie z próbkami, Materiały odniesienia i wzorce miar Zasady i sposoby raportowania wyników i oceny

Wymagania techniczne Punkty Normy 5.1. Postanowienia ogólne 5.2. Personel 5.3. Warunki lokalowe i środowiskowe 5.4. Metody badań i wzorcowań oraz ich walidacja 5.5. Wyposażenie 5.6. Spójność pomiarowa 5.7. Pobieranie próbek 5.8. Postępowanie z obiektami do badań i wzorcowań 5.9. Zapewnienie jakości wyników badań i wzorcowań 5.10. Przedstawiania wyników

Główne bieżące obowiązki w laboratorium w zakresie wymagań systemu zapewnienia jakości „Ogłoszenie”, wdrożenie, „utrzymywanie”, aktualizacja - Polityki Jakości, Księgi Jakości i Dokumentów Jakości, powołanie i kompetancje Specjalisty d/s Jakości / Kierownika Badań (GLP), przygotowanie i aktualizacja Planów Jakości, Procedur, Instrukcji, Wykazów, Specyfikacji, wykonywanie i archiwizacja Zapisów i Dokumentów; Okresowo - Wewnętrzny Audyt Jakości i poddawanie się Audytom / Kontrolom (GLP), Działania Korygujące i Zapobiegawcze, weryfikacja ich skuteczności, Przeglądy Jakości; Utrzymywanie systemu Nadzoru nad Wyposażeniem Pomiarowym , systematycznej Kontroli Jakości Badań, stosowanie Metod Statystycznych ; Wykonywanie Walidacji metod badań i oprogramowania, Kwalifikowanie Sprzętu Pomiarowego i oprogramowania (GLP); Udział w Między-Laboratoryjnych Badaniach Porównawczych i Badaniach Biegłości; Utrzymywanie pod kontrolą procesów i prac w laboratorium, w tym: Nadzór nad Dostawami, Badaniami, Sprawdzeniami, Kalibracjami itd. - z wykorzystaniem Certyfikowanych Materiałow Odniesienia (CRM) oraz wiele innych

System zapewnienia jakości Polityka jakości Misja, narzędzia, sposoby i środki Księga Jakości, Dokumenty Jakości Procedury, instrukcje, specyfikacje, zarządzenia Postępowanie codzienne: plan jakości, sterowanie procesami, audyty jakości i działania korygujące, walidacja metod badań, nadzór nad wyposażeniem do badań, kontrola jakości badań, spójność pomiarowa, szkolenia, metody statystyczne, przegląd i doskonalenie jakości itd. ... Postępowanie zgodnie z polityką jakości i wymaganiami normy Uczestniczenie w badaniach miedzylaboratoryjnych oraz w badaniach biegłości!

Dziękuję za uwagę, proszę o pytania, zapraszam do dyskusji