STATUS ZAWODOWY NAUCZYCIELI W EUROPIE WYBRANE PRZYKŁADY

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Przekazywanie szkół i placówek
Advertisements

Portal EURES – baza „Życie i praca”
EURYDICE Sieć Informacji o Edukacji w Europie, istnieje od 1980 r.
Imigracja studentów zagranicznych do UE jako temat badawczy Europejskiej Sieci Migracyjnej Joanna Jaracz de Czartoszewska Krajowy Punkt Kontaktowy ESM.
Kontrole doraźne w roku szkolnym Kontrole doraźne -71 na wniosek : organu prowadzącego szkołę lub placówkę - 4 Rzecznika Praw Obywatelskich.
Energia wiatru w Polsce a reszta UE
Deklaracja Bolońska Europejska Przestrzeń Edukacyjna
Zwolnienia grupowe w polskim prawie pracy
Kwalifikacje nauczycieli Rok szkolny 2009/
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Awans zawodowy nauczycieli -kilka uwag
AWANS ZAWODOWY NAUCZYCIELA
Prezentacja programu „Osoba niepełnosprawna w służbie publicznej” Ewa Kwiatkowska – Kierownik Projektu pn. „Pomagasz niepełnosprawnemu, pomagasz sobie”
Stypendium Marii Curie
Anglia (1) Proces awansu nauczycieli jest uzależniony od spełnienia ściśle określonych standardów zawodowych. Zostały one wprowadzone w roku (Agencja.
Wsparcie rolnictwa ekologicznego w krajach UE
STATUS NAUCZYCIELA - KATEGORIE
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
Aktywność zawodowa i przedsiębiorczość osób z niepełnosprawnościami
CZAS PRACY NAUCZYCIELI W EUROPIE
Szkolenie aktywu związkowego
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 26 sierpnia 2008 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
Definicje w uznawalności wykształcenia
ZADANIA DO WYKONANIA W KADENCJI sformalizowanie statusu KDBSW (porozumienie, afiliacja przy KRASPie ???), zmiana nazwy Konferencji (???), nowelizacja.
Realizacja czwartej godziny wychowania fizycznego w szkołach podstawowych województwa dolnośląskiego.
EDUKACJA W ZAKRESIE UDZIELANIA PIERWSZEJ POMOCY W SZKOŁACH
Awans zawodowy nauczycieli
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
„Nauka w szkołach powinna być prowadzona w taki sposób, aby uczniowie uważali ją za cenny dar, a nie za ciężki obowiązek”
System edukacyjny w Hiszpanii
CZYNNIKI TRAFNEGO WYBORU ZAWODU
PAWEŁ SOBOTKO Ponadzakładowy układ zbiorowy pracy w szkolnictwie wyższym. Ewolucja regulacji prawnej.
MOBILNOŚĆ SZKOLNEJ KADRY EDUKACYJNEJ… CZYLI JAK ZDOBYĆ „KASĘ” NA NAUKĘ W INNYCH KRAJACH… …I W JAKI SPOSÓB POZNAWAĆ INNE KULTURY NIE BĘDĄC ROCKEFELLEREM…
CO TO TAKIEGO Statut?.
X Uniwersyteckie Forum Związkowe Rokowania zbiorowe prowadzone przez NSZZ „Solidarność” stan obecny i przyszłość - wybrane aktualne zagadnienia dr Anna.
Warszawa, 26 maja 2015 r.. Koalicja na Rzecz Otwartego Rządu – KOR  Koalicja powstała w 2012, dziś skupia 15 organizacji działających i popierających.
Akty prawne związane z kształceniem zawodowym – nowe lub nowelizacja obowiązujących Warszawa, 19 sierpnia 2015 DEPARTAMENT KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO I USTAWICZNEGO.
Akty prawne Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r.
Praca i relacje między pracownikiem a pracodawcą..
Monitorowanie rozwoju edukacji w Polsce na tle UE i OECD:  Komisja Europejska – „Education and Training Monitor 2015”  OECD – „Education Policy Outlook:
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572); Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Prawo pracy.
Prawa człowieka i systemy ich ochrony
SSA (2) PRAWO PRACY 2 Dr Jacek Borowicz.  BRAK USTAWOWEJ DEFINICJI ZPP  SPORY WOKÓŁ POJĘCIA ZPP  IPP – PIERWOTNE HISTORYCZNIE I GENETYCZNIE  ZPP –
LEADER, RLKS i wielofunduszowość w Unii Europejskiej Urszula Budzich-Tabor ENRD Contact Point #LeaderCLLD Spotkanie GTL Klaudyn, 3 marca 2016 r.
PK4: Zakres ochrony znaków czarno- białych „Zharmonizowanie różnych interpretacji dotyczących zakresu ochrony znaków towarowych wyłącznie w kolorze czarnym,
Wdrażanie Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji
ul. LIMANOWSKIEGO 95; RADOM
Wdrażanie Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji
Kuratorium Oświaty w Opolu.
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
Płatności bezpośrednie: podsumowanie najważniejszych decyzji
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 października 2009 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora.
PRAWO PRACY 2 Dr Jacek Borowicz
Podstawy nawiązania stosunku pracy
This project has been funded with support the European Commission
Praktyczna nauka zawodu (pnz)
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
RLKS na obszarach rybackich .
CZAS PRACY NAUCZYCIELA GODZINY PONADWYMIAROWE
Awans zawodowy nauczycieli
Zasadnicze Oświatowe akty prawne
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
Podstawy prawa pracy Zajęcia nr 1.
Ireneusz Ratuszniak – Prezes Zarządu EffiCon sp. z o.o. s.k.
ZMIANY W PRAWIE OŚWIATOWYM – KWALIFIKACJE NAUCZYCIELI r.
Zapis prezentacji:

STATUS ZAWODOWY NAUCZYCIELI W EUROPIE WYBRANE PRZYKŁADY

STATUS NAUCZYCIELA - KATEGORIE W opracowaniach Sieci Eurydice wyróżniamy trzy kategorie statusu zatrudnienia nauczycieli: Status urzędnika państwowego (civil servant) Status urzędnika państwowego w zawodzie (career civil servant) Status kontraktowego pracownika sektora publicznego (public sector employee)

STATUS NAUCZYCIELA - DEFINICJE Status urzędnika państwowego (civil servant) – dotyczy nauczyciela zatrudnionego przez władze państwowe (na szczeblu centralnym, regionalnym lub lokalnym) zgodnie z ustawodawstwem odrębnym od przepisów prawa pracy w sektorze publicznym lub prywatnym. Status ten występuje w 7 państwach: w „czystej postaci” w 4 państwach (FI, HU, SI, LI) oraz współistnieje z innym statusem w 3 (IS, BE, TR) Status urzędnika państwowego w zawodzie (career civil servant) lub zbliżony – dotyczy nauczyciela (a) zatrudnionego na podstawie odrębnej legislacji właściwej dla zawodu nauczyciela, (b) zatrudnionego/mianowanego przez centralne lub regionalne władze oświatowe, (c) zatrudnionego na podstawie mianowania na całe życie. Status ten występuje w 12 państwach: w „czystej postaci” w 7 państwach (PT, ES, FR, EL, CY, MT, LU) oraz współistnieje z innym statusem w 5 (BE, NL, DE, AT, PL) Kontraktowy pracownik sektora publicznego (public sector employee) – to nauczyciel zatrudniony przez władze lokalne lub szkolne na podstawie umowy o pracę, zgodnie z ogólnym prawem pracy. Status ten występuje w 20 państwach: w „czystej postaci” w 14 państwach (UK/EN, UK/SCT, IE, DK, NO, SE, LT, LV, EE, IT, CZ, SK, RO, BG) oraz współistnieje z innym statusem w 6 (IS, NL, DE, AT, PL, TR)

REGULACJE PRAWNE ZAWODU NAUCZYCIELA PORTUGALIA Ustawa o systemie edukacji – określa zasady regulujące awans zawodowy nauczycieli i innych pracowników oświaty zarobki odpowiadające ich kwalifikacjom obowiązki służbowe sposób oceniania nauczycieli Statut Zawodowy Nauczycieli – opublikowany w 1990 roku w wyniku konsultacji ze związkami zawodowymi nauczycieli, nowelizowany w latach 1997, 1998 oraz 2005 reguluje szczegółowo warunki pracy nauczycieli sektora publicznego na poziomie przedszkola, szkoły obowiązkowej ensino basico oraz szkoły średniej II stopnia do dokumentu dołączone są regulacje dot. wymaganych kwalifikacji, naboru i zatrudniania, oceny pracy nauczycieli, kwestii urlopów i rozwiązywania umów, nieobecności i zastępstw

REGULACJE PRAWNE ZAWODU NAUCZYCIELA HISZPANIA Warunki pracy różnią się w poszczególnych wspólnotach autonomicznych, które w ramach swojej jurysdykcji ustalają własne regulacje dla nauczycieli. Na poziomie centralnym zawód nauczyciela regulują następujące akty prawne: Ustawa o systemie edukacji Ustawa o statusie urzędników państwowych i pracowników administracji państwowej z 2007 roku Określa podstawowe zasady pracy w sektorze administracji państwowej Gwarantuje możliwość wprowadzania odrębnych regulacji dla poszczególnych grup zawodowych (zgodnie z ich specyfiką), w tym nauczycieli Statut dla nauczycieli w ramach służby cywilnej

REGULACJE PRAWNE ZAWODU NAUCZYCIELA HISZPANIA (c.d.) Statut nauczyciela w ramach służby cywilnej powstał w październiku 2007 roku był wynikiem "intensywnych" konsultacji między Ministerstwem Edukacji a związkami zawodowymi uporządkował poprzednie regulacje dot. warunków pracy wprowadził nowe regulacje dla zawodu nauczyciela Statut reguluje m.in. następujące kwestie: kategorie nauczycieli w ramach służby cywilnej procedury awansu zawodowego prawa i obowiązki nauczycieli czas pracy, wakacje skala/poziomy zarobków kwestie dyscyplinarne kwestie bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przed chorobami zawodowymi

STRONY INTERNETOWE EURYDICE Strona europejska [EACEA P9] www.eurydice.org Strona Polskiego Biura Eurydice w FRSE www.eurydice.org.pl

Dziękuję za uwagę