Ostatnia aktualizacja: styczeń 2012

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Dr inż. Magdalena Jabłońska
Advertisements

Wydział Nauk Ekonomicznych Studia stacjonarne II stopnia, rok akademicki 2012/2013 Wybór specjalności na kierunku Zarządzanie.
30 listopada listopada DZIAŁANIA NA RZECZ PRZEDSIĘBIORCZOŚCI AKADEMICKIEJ.
Wyrównywanie szans edukacyjnych
Do you Erasmus? Praktyczne informacje dotyczące Programu uczenie się przez całe życie – Erasmus we WSAP dla studentów na rok akademicki 2008/2009.
INFORMACJE DLA SZKÓŁ.
PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ I ZARZĄDZANIE WŁASNĄ FIRMĄ
Specjalność: Kompleksowe Sterowanie Jakością
Specjalność: Metody i systemy wspomagania decyzji
Niniejszy program dydaktyczny jest realizowany w ramach Projektu: Sieć Edukacyjna Innowacyjnej Przedsiębiorczości Akademickiej (SEIPA)
Oxford Business Unit consulting i szkolenia OXFORD Business Unit Sp. z o.o., tel/fax: , , site:
tel.: Marynino 28, Serock.
ABC e-learningu.
Założenia nowego programu studiów II stopnia przygotowanego przez Komisję ds. Planów Studiów i Programów Kształcenia w Instytucie Socjologii Uniwersytetu.
1. Zarządzanie pracą we współczesnej firmie.
co po gimnazjum ? Wybierz swoją przyszłość Przygotowała:
Liceum w Psarach przepustką do sukcesu Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Promocja kształcenia ustawicznego w województwie lubuskim.
Instytut Spraw Publicznych
Finanse i Rachunkowość Przedsiębiorstw
COACHING WEEK Zapraszamy na cykl konferencji w ramach które odbędą się
Jerzy Marek Błażejczyk
Analiza ekonomiczno – finansowa
Kształcenie inżynierów z perspektywy AGH
Program ERASMUS w Śląskiej Wyższej Szkole Medycznej w Katowicach.
Raporty semestralne dotyczące efektywności wdrażanych programów nauczania.
Maj 2014 r. Przewodnik do planowania programu kształcenia na III roku studiów I stopnia Kierunek: Biologia Przeznaczony dla studentów, którzy w roku 2013/14.
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego Instytut Spraw Publicznych (Instytut Spraw Publicznych UJ został.
Prezentacja studenckiego koła naukowego Synergy na 50. konferencję kół naukowych AGH.
Maj 2014 r. Przewodnik do planowania programu kształcenia na I roku studiów II stopnia Kierunek: Biotechnologia Przeznaczony dla studentów, którzy w roku.
Maj 2014 r. Przewodnik do planowania programu kształcenia na I roku studiów II stopnia Kierunek: Bioinformatyka Przeznaczony dla studentów, którzy w roku.
Maj 2014 r. Przewodnik do planowania programu kształcenia na I roku studiów II stopnia Kierunek: Ochrona środowiska Przeznaczony dla studentów, którzy.
Prezentacja projektów realizowanych przez BIURO KARIER STUDENCKICH POLITECHNIKI ŚLĄSKIEJ Forum Pracodawców Automatyki, Elektroniki i Informatyki 2014 Gliwice,
Maj 2014 r. Przewodnik do planowania programu kształcenia na II roku studiów II stopnia Kierunek: Ochrona środowiska Przeznaczony dla studentów, którzy.
Maj 2014 r. Przewodnik do planowania programu kształcenia na I roku studiów II stopnia Kierunek: Biologia – nauczanie biologii Przeznaczony dla studentów,
Maj 2014 r. Przewodnik do planowania programu kształcenia na I roku studiów II stopnia Kierunek: biologia Przeznaczony dla studentów, którzy w roku 2013/14.
Maj 2014 r. Przewodnik do planowania programu kształcenia na II roku studiów II stopnia Kierunek: Biologia Przeznaczony dla studentów, którzy w roku 2013/14.
Maj 2014 r. Przewodnik do planowania programu kształcenia na II roku studiów II stopnia Kierunek: Biologia – nauczanie biologii Przeznaczony dla studentów,
RACHUNKOWOŚĆ DLA MENEDŻERÓW
Katedra Międzynarodowych Stosunków Ekonomicznych
Transport i logistyka Studia I stopnia Katedra Transportu.
Maj 2014 r. Przewodnik do planowania programu kształcenia na II roku studiów II stopnia Kierunek: Bioinformatyka Przeznaczony dla studentów, którzy w roku.
Wspieramy budowanie marki
BIURO KARIER Otwieramy drzwi do kariery Kontakt Biuro Karier UAM ul. Zwierzyniecka 7c Poznań
NOWY KIERUNEK.  Projektowanie systemów zarządzania,  Zarządzanie kapitałem ludzkim,  Zintegrowane zarządzanie korporacyjne. NOWY KIERUNEK - ORGANIZACJA.
Transport i logistyka Studia II stopnia Katedra Transportu.
Public 1. Cele Programu  Zasilenie kadry Skanska młodymi inżynierami i specjalistami  Rozwijanie wiedzy i umiejętności zawodowych studentów uczelni.
Maj 2014 r. Przewodnik do planowania programu kształcenia na III roku studiów I stopnia Kierunek: Bioinformatyka Przeznaczony dla studentów, którzy w roku.
Centrum w Ostrołęce Centrum w Ciechanowie Centrum w Płocku Centrum w Radomiu Centrum w Siedlcach Centrum w Warszawie - poradnictwo zawodowe - pośrednictwo.
MODUŁ ORGANIZACYJNY – MENEDŻER BIZNESU M ODUŁ M ENEDŻER BIZNESU.
Projekt OHP Równi na rynku pracy w ramach programu „Gwarancje dla młodzieży” Współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
Zaprezentuj swoje umiejętności w Europie! Kontakt Biuro Karier UAM ul. Zwierzyniecka 7c Poznań
Praktyka zagraniczna szansą lepszego startu zawodowego dla technika logistyka.
Specjalność INNOWACYJNY BINZES Katedra Informatyki Ekonomicznej Katedra Przedsiębiorczości i Zarządzania Innowacyjnego Katowice,
Specjalność Przedsiębiorczość i Zarządzanie MŚP Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwem.
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
Kierunek: Zarządzanie. Jeśli chcesz:  w przyszłości zostać menedżerem średniego lub wyższego szczebla polskich albo międzynarodowych spółek  umieć przygotowywać.
Maj 2014 r. Przewodnik do planowania programu kształcenia na III roku studiów I stopnia Kierunek: Biologia Przeznaczony dla studentów, którzy w roku 2013/14.
PREZENTACJA SPECJALNOŚCI ORGANIZATOR PRZEDSIĘWZIĘĆ TURYSTYCZNYCH (OPT)
w tym dofinansowanie projektu z Unii Europejskiej: ,61 zł
Zasady uczęszczania na lektoraty języków nowożytnych w Szkole Językowej Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu Prezentacja dla Studentów I roku Psychologii.
Studiuj Zarządzanie – to praca z ludźmi
WYNIKI ANKIET EWALUACYJNYCH
I ZARZĄDZANIE W BIZNESIE
Zasady uczęszczania na lektoraty języków nowożytnych w Szkole Językowej Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu dla studiów licencjackich.
Zajęcia 1 – Zasady współpracy i zaliczenia
Specjalność ANALITYK OTOCZENIA BIZNESU
Do you Erasmus? Praktyczne informacje dotyczące Programu „uczenie się przez całe życie” – Erasmus we WSAP dla studentów na rok akademicki 2008/2009.
ABSOLWENT, PRACODAWCA I WYKŁADOWCA – TRZY STANY JEDNA OSOBA
Wykład I: Co to jest wizerunek i na czym polega jego kreowanie.
Zapis prezentacji:

Ostatnia aktualizacja: styczeń 2012 Blok zajęć niespecjalistycznych (soft skills) prowadzony przez zespół Zakładu Informatyki Stosowanej UAM prof. UAM dr hab. inż. Witold Hołubowicz Ostatnia aktualizacja: styczeń 2012 W. Hołubowicz

Jeśli interesuje Ciebie: Po co komu zajęcia niespecjalistyczne? Jaka tematyka poruszana jest na zajęciach? Dla kogo są te zajęcia? Jak nazywają się „przedmioty” oferowane na UAM? Jak wyglądają zajęcia? Na czym polega zaliczenie zajęć? Skąd pochodzi wiedza i doświadczenie prowadzącego? Jakie są opinie uczestników zajęć? Jak się zapisać na zajęcia? …to przeczytaj do końca tę prezentację ! w nawiasie liczba godzin zajęć, w godzinach lekcyjnych - materiał wykładowy (ok. 80 godzin) - zajęcia seminaryjne (ok. 40 godzin) z odrębnymi materiałami dydaktycznymi Xxxxxxxxxxxxxx Tematyka zajęć stale rozbudowywana – np. w 2011 roku (sugestie studentów) dołożono tematykę „rynek pracy, szukanie pracy” oraz „radzenie sobie ze stresem” W. Hołubowicz

Po co komu zajęcia niespecjalistyczne? Od zawsze, uczelnie dostarczały studentom mieszanki wiedzy i umiejętności. Od kilku lat trwa systematyczna ewolucja uczelni w Polsce i Europie w stronę zwiększania udziału „umiejętności” w stosunku do samej „wiedzy” Tak jak sukces produktu zależy od „treści” i „opakowania”, tak atrakcyjność pracownika zależy w równym stopniu od umiejętności specjalistycznych oraz tzw. soft skills Nasza wiedza i umiejętności ciągle podlegają procesom „starzenia się”, ALE umiejętności miękkie starzeją się wolniej! Jest szansa, że część z nich zostanie Ci na całe życie… możesz też przeczytać artykuł „Dobry fachowiec” zamieszczony na naszej stronie internetowej… W. Hołubowicz

Tematyka zajęć Co roku podlega pewnej ewolucji, w większości na skutek sugestii uczestników zajęć. Dodawane lub rozbudowywane są nowe tematy, usuwane są elementy mniej przydatne Lista zagadnień podana jest na następnym slajdzie, a poszczególne przedmioty (30 godz) zawierają po 4-5 zagadnień. W ramach każdego przedmiotu stosowane są zróżnicowane i interakcyjne sposoby uczenia W. Hołubowicz

Zakres tematyczny zajęć (c.d.) Negocjacje Zarządzanie projektem i zespołem Biznesowy savoir-vivre zasady skutecznego działania Komunikacja (też interkulturowa), organizacja zebrań Wpływanie na innych Zarządzanie wiedzą i innowacje Własna firma, przedsiębiorczość, praca w korporacji Zarządzanie czasem, radzenie sobie ze stresem Rynek pracy, szukanie pracy (*) Przedsiębiorczość akademicka (*) (*) – nowe tematy dodane w roku 2011 w nawiasie liczba godzin zajęć, w godzinach lekcyjnych - materiał wykładowy (ok. 80 godzin) - zajęcia seminaryjne (ok. 40 godzin) z odrębnymi materiałami dydaktycznymi Xxxxxxxxxxxxxx Tematyka zajęć stale rozbudowywana – np. w 2011 roku (sugestie studentów) dołożono tematykę „rynek pracy, szukanie pracy” oraz „radzenie sobie ze stresem” W. Hołubowicz

Sposób prowadzenia zajęć (1) – sześć składników Kombinacja następujących składników: Wykład tradycyjny Komentarze pisemne od uczestników, emailem po każdych zajęciach, do prowadzącego wraz z późniejszą dyskusją na zajęciach, z udziałem prowadzącego Filmy szkoleniowe, w oryginale angielskojęzyczne, z polskimi napisami i omówieniem przez prowadzącego Zajęcia w grupach: samodzielne rozwiązywanie problemów + dyskusja rozwiązań Gry szkoleniowe pozwalające przećwiczyć w praktyce umiejętności z zajęć Wykorzystanie książek posiadających własną fabułę jako alternatywa do podręczników zawierających zalecenia W. Hołubowicz

Sposób prowadzenia zajęć (2) Zalety obowiązkowego pisemnego komentarza do zajęć od uczestników: Motywuje uczestników zajęć do aktywnego uczestnictwa w zajęciach Umożliwia prowadzącemu przybliżenie tematyki zajęć i przykładów do faktycznych doświadczeń i zainteresowań uczestników Pozwala stworzyć zestawy przykładów do samodzielnego rozwiązywania w grupach, co ułatwia przyswojenie sobie przez uczestników nie tylko wiedzy ale i praktycznych umiejętności jej zastosowania Umożliwia zastąpienie (w większości przypadków) egzaminu na zakończenie przedmiotu oceną wystawianą na podstawie pracy studenta podczas semestru Przykłady wykorzystywania książek posiadających własną fabułę : Zarządzanie projektami – T. DeMarco „Zdążyć przed terminem” Praca w korporacji – M. Urbanek „Romans biurkowy czyli 99 dni z życia korporacji”, Warszawa 2010 [satyryczne przedstawienie pracy w BZ-WBK opisane przez jednego z pracowników] Zasady skutecznego działania – S. Johnson „Kto mi ukradł ser” W. Hołubowicz

Sposób prowadzenia zajęć (3) Niektóre tematy bywają pokazane innowacyjnie np. „szukanie pracy” jako proces sprzedaży Temat wywołany sugestiami studentów jesienią 2010 Tradycyjne podejście to: pisanie cv oraz listu motywacyjnego + instrukcja odbycia rozmowy kwalifikacyjnej Podejście nowatorskie: proces sprzedaży B2B (business-to-business) w przedsiębiorstwie i jego podobieństwa do szukania pracy przez absolwenta praca absolwenta i jego umiejętności jako produkt na rynku rekrutacja widziana oczami pracodawcy analiza socjologiczna rynku pracy, w tym rola znajomości (tu: artykuły z prasy) rekomendacje co do kształtowania własnych kompetencji, pod kątem rynku pracy rekomendacje co do cv, listu motywacyjnego oraz rozmowy kwalifikacyjnej W. Hołubowicz

Dla kogo są te zajęcia ? Zajęcia odbywały się dotąd na pięciu wydziałach UAM Wydział Fizyki Wydział Matematyki i Informatyki Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Wydział Biologii Wydział Filologii Polskiej i Klasycznej Dodatkowo zajęcia te realizowane były na trzech studiach podyplomowych: MBA – Management for Central and Eastern Europe (Europa Universität Viadrina) MBA – Zarządzanie Szkołą Wyższą (UAM oraz UE) Menadżer Projektów Badawczych (UAM) W. Hołubowicz

Tytuły przedmiotów ewoluują zależnie od tematyki zajęć i uczestników Elementy niespecjalistyczne w pracy absolwenta Własna firma czy praca w korporacji – podejście praktyczne Przedsiębiorczość dla zaawansowanych (*) Elementy nietechniczne w pracy informatyka Soft skills Negocjacje Zarządzanie zespołem Zarządzanie projektem Zarządzanie ryzykiem i zmianą (*) od roku 2012/13 W. Hołubowicz

Przedmioty oferowane w najbliższym czasie W semestrze letnim 2011/12 oferowane będą dwa przedmioty: - „Umiejętności niespecjalistyczne w pracy absolwenta” (na Wydziałach Biologii, Fizyki oraz na Wydziale Matematyki i Informatyki) - „Własna firma czy praca w korporacji ? – podejście praktyczne” (na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa) W semestrze zimowym 2012/13 oferowane będą trzy przedmioty: - „Umiejętności niespecjalistyczne w pracy absolwenta” - „Własna firma czy praca w korporacji ? – podejście praktyczne” - „Przedsiębiorczość dla zaawansowanych” (*) (*) nowość od jesieni 2012 Szczegółowych informacji udzielają dziekanaty na wydziałach albo alternatywnie u prof. W. Hołubowicza holub@amu.edu.pl lub u jego asystentki, p. Sandry Brzykca (tel. 61 6226985) W. Hołubowicz

Opinie uczestników W odrębnym pliku umieszczono komentarze uczestników zajęć: - z wydziału Fizyki – blok zajęć proinnowacyjnych - ze studium podyplomowego „Menedżer projektów badawczych” - ze studium podyplomowego MBA Viadrina W. Hołubowicz

Prof. W. Hołubowicz – doświadczenie zawodowe (wybrane) Kierownik Zakładu Informatyki Stosowanej UAM Praca etatowa dotąd na 5 uczelniach, w tym 2 zagranicznych Od 1997 prezes zarządu ITTI sp. z o.o. (50+ pracowników) utrzymującej się z wykonywania projektów komercyjnych i badawczych Kierownik projektu w 10+ polskich projektach badawczych Kierownik polskiego zespołu w 20+ międzynarodowych projektach badawczych finansowanych przez EU Kierownik projektu w 70+ projektach komercyjnych Prowadzenie od 10+ lat zajęć z przedmiotów miękkich na dwóch uczelniach, w programach MBA oraz na studiach podyplomowych

Więcej informacji: Prof. Witold Hołubowicz, email: holub@amu.edu.pl p. Sandra Brzykca, tel. 61 6226 985 W. Hołubowicz