Program Leonardo da Vinci. Program Leonardo da Vinci propaguje działania zmierzające do poprawy jakości systemów kształcenia i szkolnictwa zawodowego.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
w programie „Uczenie się przez całe życie”
Advertisements

Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Wizyty Studyjne Anna Kowalczyk Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji
Wizyty Studyjne Wizyty studyjne 2009/2010 Spotkanie informacyjne Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Narodowa Agencja Programu Uczenie się przez.
- dokapitalizowanie funduszu szkoleniowego w MMSP
Prezentacja Programu Leonardo da Vinci Katowice 12 stycznia 2010 Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Narodowa Agencja Programu Uczenie się przez całe życie.
Warszawa, 5 lutego 2008 r. Priorytet II i VIII Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w kontekście aktywizacji zawodowej osób z grupy wiekowej 50+ Departament.
„Uczenie się przez całe życie”
WYJAZDY INDYWIDUALNE UCZNIÓW Program COMENIUS konkurs 2010 Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Narodowa Agencja Programu Uczenie się przez całe życie.
PROGRAM „UCZENIE SIĘ PRZEZ CAŁE ŻYCIE”
Koordynator Programu Erasmus Wersja skrócona przez S.Salamon – BWZ UW
„Uczenie się przez całe życie” Lifelong Learning Programme - LLP
NOWE PERSPEKTYWY KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO W POLSCE.
Sieci Lifelong Learning Pomysł na …? Anna Atłas Gdańsk,
Priorytet II Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach Działanie 2.6. Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy Departament Rozwoju Regionalnego.
Stypendia dla transferu wiedzy
Oferta programu Comenius Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Narodowa Agencja Programu Uczenie się przez całe życie.
Przewodnik po programie
Program Operacyjny Współpracy Transgranicznej Republika Czeska – Rzeczpospolita Polska Możliwości realizacji projektu w ramach dziedziny wsparcia.
F undacja R ozwoju S ystemu E dukacji Mobilność szkolnej kadry edukacyjnej.
SCENARIUSZ WARSZTATÓW DLA SZKOŁY GIMNAZJALNEJ W RAMACH CYKLU PRAWA OBYWATELSKIE – MOJE PRAWA Katarzyna Stępak, Scenariusz 2, Załącznik 2 PRAWO DOSTĘPU.
Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
MIĘDZYNARODOWY PROCES DYDAKTYCZNY CZYNNIKIEM WZROSTU KOMPETENCJI ZAWODOWYCH NAUCZYCIELA.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Zewnętrzne źródła finansowania projektów o charakterze międzynarodowym Pracownia Projektów Europejskich Świętokrzyskie Centrum Doskonalenia Nauczyciel.
Program Leonardo da Vinci Mobilność VETPRO - Wymiana doświadczeń Rozwój kwalifikacji zawodowych pracowników publicznych służb zatrudnienia – wymiana doświadczeń
Plansza tytułowa / tytuł prezentacji
1.LLP/ERASMUS 2.LLP/COMENIUS 3.LLP/GRUNDTVIG 4.LLP/LEONARDO DA VINCI 5.FUNDUSZ STYPENDIALNY I SZKOLENIOWY 6.ERASMUS-MUNDUS 7.TEMPUS PROGRAMY EDUKACYJNE.
PROGRAM LEONARDO DA VINCI Konferencja informacyjno-promocyjna Uczenie się przez całe życie. Comenius oraz Leonardo da Vinci Wrocław, 19 listopada 2010.
Prezentacja Programu Leonardo da Vinci
Upowszechnianie i wykorzystywanie rezultatów projektów programu Uczenie się przez całe życie w systemie edukacji zawodowej i ustawicznej w Polsce Tadeusz.
PROGRAM MŁODZIEŻ W DZIAŁANIU Program Młodzież w Działaniu Cele Programu Aktywne uczestnictwo młodzieży w życiu społecznym Europy Budowanie.
Polityka edukacyjna Unii Europejskiej
Wizyty Studyjne Wizyty studyjne dla kadry zarządzającej, decydentów i specjalistów z zakresu edukacji oraz kształcenia i doskonalenia zawodowego Fundacja.
Anna Atłas, Z-ca Dyrektora Programu LLP
FRSE Prezentacja na temat współpracy europejskiej ZS nr 1 w Tychach.
Informacje o zasadach wdrażania programu Leonardo da Vinci Politechnika Gdańska, Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Narodowa Agencja Programu.
Najlepsze wykorzystanie Europejskich Ram Odniesienia na rzecz Zapewniania Jakości w Kształceniu i Szkoleniu Zawodowym Drogowskazy Jolanta Podłowska MIĘTNE,
Nowy program UE wspierający edukację, szkolenia, młodzież i sport na lata
Urszula Grzyb Regionalne Centrum Informacji dla Naukowców Regionalny Punkt Kontaktowy Programów Ramowych UE Centrum Transferu Technologii Politechnika.
ERASMUS+ unijny program w dziedzinie kształcenia, szkoleń, młodzieży i sportu
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
MIĘDZYNARODOWE PROJEKTY EDUKACYJNE W LATACH DZIAŁ DS. OBCOKRAJOWCÓW I WYMIANY MIĘDZYNARODOWEJ.
Szkolnictwo wyższe w krajach Unii Europejskiej
PROGRAM WSPIERAJĄCY EDUKACJĘ, SZKOLENIA, MŁODZIEŻ I SPORT NA LATA
MOBILNOŚĆ SZKOLNEJ KADRY EDUKACYJNEJ… CZYLI JAK ZDOBYĆ „KASĘ” NA NAUKĘ W INNYCH KRAJACH… …I W JAKI SPOSÓB POZNAWAĆ INNE KULTURY NIE BĘDĄC ROCKEFELLEREM…
P ROGRAM : E RASMUS + A KCJA KLUCZOWA : M OBILNOŚĆ EDUKACYJNA A KCJA : M OBILNOŚĆ OSÓB UCZĄCYCH SIĘ I PRACOWNIKÓW T YP AKCJI : M OBILNOŚĆ OSÓB UCZĄCYCH.
Młodzież Młodzież Przewodnik po programie. Cele programu: przezwyciężanie uprzedzeń i stereotypów zakorzenionych w mentalności i kulturze przezwyciężanie.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Działania edukacyjno-upowszechnieniowe w Programie Rozwoju Obszarów Wiejskich
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Program Operacyjny Wiedza – Edukacja – Rozwój Programy mobilnościowe Aleksandra Szyszka.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Praktyka zagraniczna szansą lepszego startu zawodowego dla technika logistyka.
Erasmus Day 2015 Katarzyna Jezierska. ERASMUS+ Program Erasmus+ oferuje wsparcie finansowe dla instytucji i organizacji działających w obszarze edukacji.
AKTUALNE EDUKACYJNE PROGRAMY POMOCOWE DLA SAMORZĄDÓW I ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH ZWIĄZANYCH Z SAMORZĄDEM LOKALNYM BARTŁOMIEJ KUSTOŃ.
Podstawowe informacje o projekcie Nazwa projektu: „Europejskie kompetencje i jakość kształcenia osób dorosłych w dobie globalizacji” Okres realizacji:
 Erasmus+ to program Unii Europejskiej w dziedzinie kształcenia, szkoleń, młodzieży i sportu na lata  Jego całkowity budżet wynosi 14,7.
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
Program aktywizacji zawodowej absolwentów
Zmienia życie, otwiera umysły
WYJAZDY INDYWIDUALNE UCZNIÓW
PROJEKTY UNIJNE W ZESPOLE SZKÓŁ W GÓRZE
Dobre praktyki w realizacji projektów w ramach programu Erasmus +
Projekt Cele projektu Miejsce i termin projektu Partner projektu.
„Szczęście sprzyja odważnym”
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Konkursy dla ABK - podsumowanie
Akcja 3 Rozwój polityki młodzieżowej
Zapis prezentacji:

Program Leonardo da Vinci

Program Leonardo da Vinci propaguje działania zmierzające do poprawy jakości systemów kształcenia i szkolnictwa zawodowego oraz dostosowania rynku edukacyjnego do wymogów rynku pracy. Główne cele: - promowanie mobilności pracowników na europejskim rynku pracy; - wdrażanie innowacyjnych rozwiązań edukacyjnych dla podnoszenia kwalifikacji zawodowych; - wspieranie rozwiązań zwiększających przejrzystość i uznawalność kwalifikacji zawodowych w krajach europejskich (np. narzędzia EUROPASS); - wzmacnianie jakości kształcenia zawodowego i ustawicznego (np. europejskie i narodowe ramy kwalifikacji EQF / NQF)

Typy projektów: - Projekty Mobilności - 5 lutego Projekty Transferu Innowacji - 26 lutego Projekty Partnerskie - 19 lutego 2010

Projekty mobilności

Projekty mobilności: Celem projektów mobilności jest wspieranie międzynarodowej mobilności osób w trakcie szkolenia zawodowego oraz osób odpowiedzialnych za prowadzenie takich szkoleń. Głównym założeniem projektów tego typu jest połączenie teorii z praktyką, a co za tym idzie wzmocnienie więzi między światem edukacji i pracy. Uprawnieni wnioskodawcy: Podmiot zainteresowany wysłaniem osób na zawodowe staże / praktyki za granicę, współpracujący przynajmniej z jednym partnerem zagranicznym z kraju dopuszczonego do programu Leonardo da Vinci, tj.: - 27 krajów członkowskich Unii Europejskiej; - kraje stowarzyszone EFTA/EEA (Islandia, Lichtenstein i Norwegia); - kraj kandydujący - Turcja

Projekty mobilności Rodzaje projektów: 1. Projekty staży zagranicznych: Praktyki zawodowe dla młodzieży uczącej się - IVT (Placements for People in Initial Vocational Training); Staże zawodowe dla absolwentów, osób pracujących i poszukujących pracy - PLM (Placements for People on Labour Market); 2. Projekty wymiany doświadczeń VETPRO

Projekty staży zagranicznych IVT i PLM Cele projektów stażowych: - Wspieranie uczestników działań szkoleniowych w zdobywaniu i wykorzystywaniu wiedzy, umiejętności i kwalifikacji w nowym środowisku zawodowym, aby ułatwiać im dalszy rozwój osobisty. - Umożliwienie uczestnikom poznania środowiska zawodowego, organizacji i kultury pracy w innym kraju, zachęcanie do otwartości i współpracy, wspieranie zdolności adaptacyjnych oraz uwrażliwienie na różnice mentalne i kulturowe.

Projekty staży zagranicznych IVT i PLM Pobyt zagraniczny w ramach projektów IVT trwa od 2 do 39 tygodni, zaś w przypadku projektów PLM od 2 do 26 tygodni. Dofinansowanie obejmuje: - Zarządzanie – do 12 tyg. 200 EUR na 1 uczestnika; 13 tyg. i więcej 300 EUR na 1 uczestnika - Podróż – projekty do 12 tyg. - koszty rzeczywiste, projekty 13 tyg. i więcej - koszty podróży zawarte są w stawce ryczałtowej na utrzymanie; - Koszty utrzymania i zakwaterowania oraz ubezpieczenie – ryczałt wg stawek KE; - Koszty przygotowania językowo - kulturowego: 200 EUR na 1 uczestnika, nie więcej niż 20% dofinansowania projektu.

Projekty wymiany doświadczeń VETPRO Cele: - Wspieranie uczestników w kształceniu i przyszłych działaniach szkoleniowych, w zdobywaniu i wykorzystywaniu wiedzy, umiejętności i kwalifikacji, aby ułatwiać rozwój osobisty w kontekście zawodowym. - Wspieranie w doskonaleniu jakości i innowacji w kształceniu zawodowym, w systemach kształcenia zawodowego, instytucjach i popularyzowanie dobrych praktyk. Kto może wyjechać: osoby odpowiedzialne za doradztwo i kształcenie zawodowe lub za rozwój kadr w instytucji, m. in. nauczyciele zawodu (w tym nauczyciele języków obcych); instruktorzy zawodu; doradcy zawodowi; osoby odpowiedzialne za szkolenia; kierownicy działów kadr; kadra zarządzająca instytucji i przedsiębiorstw (szczególnie MSP)

Projekty wymiany doświadczeń VETPRO Pobyt zagraniczny w ramach projektów VETPRO trwa od 1 do 6 tygodni. Dofinansowanie obejmuje: - Zarządzanie – 75 EUR na 1 uczestnika; - Podróż – koszty rzeczywiste; - Koszty utrzymania i zakwaterowania oraz ubezpieczenie – ryczałt wg stawek KE; - Koszty przygotowania językowo - kulturowego: 200 EUR na 1 uczestnika, nie więcej niż 20% dofinansowania projektu.

Projekty transferu innowacji

to projekty polegające na przenoszeniu i zastosowaniu na nowym gruncie innowacyjnych rozwiązań i produktów w celu podniesienia jakości kształcenia i szkolenia zawodowego. W toku międzynarodowej współpracy partnerzy adaptują pod kątem językowym kulturowym i prawnym sprawdzone pomysły i wdrażają je w kolejnych krajach lub sektorach. Przedmiotem transferu mogą być np.: - programy nauczania i moduły szkoleniowe; - narzędzia do oceny umiejętności i kwalifikacji zawodowych; - narzędzia do badania potrzeb szkoleniowych; - materiały do nauki języków obcych ukierunkowane zawodowo (podręczniki, sylabusy).

Projekty transferu innowacji Uprawnieni wnioskodawcy Publiczne i prywatne podmioty zajmujące się kształceniem oraz poradnictwem zawodowym, a także małe i średnie przedsiębiorstwa, uczelnie wyższe, fundacje, stowarzyszenia, samorządy lokalne, izby handlowe i rzemieślnicze. W skład grupy partnerskiej muszą wchodzić przynajmniej 3 instytucje z 3 różnych krajów uczestniczących w Programie (przynajmniej jedna z UE). Instytucje szkolnictwa wyższego mogą uczestniczyć w projektach, lecz rezultaty nie powinny być skierowane na osoby uczestniczące w szkoleniu i kształceniu zawodowym na szczeblu akademickim

Projekty transferu innowacji Czas trwania projektu: od 12 do 24 miesięcy. Dofinansowanie z Programu Leonardo da Vinci może wynosić maksymalnie euro rocznie i stanowić do 75% całkowitego budżetu projektu. Wkład własny partnerstwa pokrywa pozostałe 25% kosztów. Koszty uprawnione w projekcie reguluje przewodnik finansowyprzewodnik finansowy

Projekty partnerskie

Projekty partnerskie P rojekty partnerskie to projekty współpracy wielostronnej o małej skali finansowania. Polegają one na tworzeniu międzynarodowych partnerstw różnorodnych instytucji podejmujących współprac nad wspólnymi zagadnieniami w obszarze kształcenia i doskonalenia zawodowego. Ich efektem są produkty wypracowane przez wszystkich uczestników projektu (grupę projektową). Projekty te zakładają aktywny udział osób szkolonych, wspierają mobilność i wymianę doświadczeń pomiędzy partnerami na poziomie europejskim. Tekst Komunikatu Helsińskiego w sprawie ściślejszej europejskiej współpracy w dziedzinie kształcenia i szkolenia zawodowego :

Projekty partnerskie Grupa projektowa: przynajmniej 3 organizacje, każda z siedziba w innym kraju uczestniczącym w programie Uczenie sie przez całe życie, z których przynajmniej jeden musi być krajem członkowskim UE. W grupie jako partnerzy mogą uczestniczyć również instytucje z Chorwacji i Macedonii. Czas trwania projektu: 2 lata Wysokość dofinansowania uzależniona jest od minimalnej liczby planowanych wyjazdów zagranicznych (mobilności). Dla polskich instytucji dostępne są następujące kwoty dofinansowania: Minimum 4 wyjazdy EUR dla partnera na 2 lata Minimum 8 wyjazdów EUR dla partnera na 2 lata Minimum 12 wyjazdów EUR dla partnera na 2 lata Minimum 24 wyjazdy EUR dla partnera na 2 lata

Projekty partnerskie Przykładowe zagadnienia: Otwarcie kształcenia i szkolenia zawodowego na elastyczne ścieżki kariery zawodowej i tworzenie lepszych warunków do rozpoczęcia życia zawodowego/wejścia w życie zawodowe; Wzmacnianie i tworzenie ściślejszych powiązań pomiędzy kształceniem i szkoleniem zawodowym a życiem zawodowym; Reagowanie na potrzeby rynku pracy, przewidywanie, które umiejętności będą przydatne na rynku pracy; Podnoszenie kwalifikacji zawodowych nauczycieli i instruktorów /szkoleniowców; Projekty partnerskie powinny zakończyć sie wynikiem lub rezultatem, który pozwoli na późniejsze upowszechnienie i dalsze stosowanie wyników współpracy. Mogą one być opisowe lub materialne, przybrać formę wspólnego sprawozdania, konferencji, płyty CD, konkretnego produktu wypracowanego przez osoby szkolone, koncepcji szkolenia w konkretnej dziedzinie kształcenia i szkolenia zawodowego, itd.

Kto może być beneficjentem? Instytucje lub organizacje oferujące możliwość kształcenia sie w dziedzinach objętych programem sektorowym Leonardo da Vinci; Stowarzyszenia i ich przedstawiciele zaangażowani w kształcenie i szkolenie zawodowe, łącznie ze stowarzyszeniami praktykantów, rodziców i nauczycieli; Przedsiębiorstwa, partnerzy społeczni i inni przedstawiciele środowiska zawodowego, łącznie z izbami gospodarczymi i innymi organizacjami branżowymi; Instytucje zapewniające poradnictwo zawodowe, doradztwo i usługi informacyjne związane z każdym aspektem uczenia sie przez całe życie; Organy odpowiadające za systemy i politykę, dotyczące jakiegokolwiek aspektu uczenia się przez całe życie poprzez kształcenie i szkolenie zawodowe na poziomie lokalnym, regionalnym i krajowym; Centra badawcze i instytucje związane z zagadnieniami uczenia sie przez całe życie; Szkoły wyższe; Organizacje non-profit, organizacje wolontariackie, organizacje pozarządowe Projekty partnerskie

Ważne!! Maksymalna wysokość grantu to Euro dla jednej instytucji. Maksymalna liczba składanych projektów na jednego wnioskodawcę - 2. W przypadku złożenia dwóch projektów kwota łącznego dofinansowania nie może przekroczyć euro.

Informacje na temat Programu Leonardo da Vinci:

Dziękuję za uwagę