Szkolenie dla nauczycieli - szkolnych koordynatorów projektu Sklep wysypisko: ulica jednokierunkowa? Projekt współfinansowany jest ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
Ogólne informacje o projekcie i jego organizatorach Plan działań wynikających z realizacji projektu Terminarz działań Strona internetowa projektu Sposób kontaktowania się z koordynatorami Pytania i odpowiedzi Plan szkolenia
Ogólne informacje o projekcie i organizatorach organizator: Ośrodek Działań Ekologicznych Źródła o. Warszawa finansowanie: NFOŚiGW i środki własne stowarzyszenia zasięg: aglomeracja warszawska, łódzka, poznańska uczestnicy: szkoły podstawowe i gimnazja, 75 placówek okres realizacji: wrzesień czerwiec 2008 tematyka: gospodarka odpadami, nasilająca się konsumpcja, selektywna zbiórka i recykling rodzaj projektu: program aktywnej edukacji ekologicznej w projekcie uczestniczy jedna grupa uczniów z danej szkoły
Ogólne informacje o projekcie i organizatorach Cele projektu: kształtowanie świadomości dzieci i młodzieży oraz wykształcenie wśród uczniów nawyków prośrodowiskowych w zakresie gospodarki odpadami i racjonalnej konsumpcji; aktywizacja uczniów do działań na rzecz racjonalnej gospodarki odpadami i zrównoważonej konsumpcji; zapoczątkowanie w szkole i gospodarstwach domowych uczniów selektywnej zbiórki odpadów.
Plan działań w ramach projektu Część teoretyczna: realizują organizatorzy 1.Szkolenie dla nauczycieli - szkolnych koordynatorów projektu 2.Warsztaty dla uczniów 3.Zajęcia w sortowni odpadów Część praktyczna: realizują uczestnicy przy wsparciu organizatorów 4.Opracowanie i wdrożenie systemu segregacji odpadów w szkole 5.Akcja promocyjno-informacyjna w szkole nt. selektywnej zbiórki odpadów i zbiórka surowców wtórnych w szkole 6.Monitoring funkcjonowania systemu selektywnej zbiórki odpadów w otoczeniu szkoły Uroczyste zakończenie projektu
2. Warsztaty w szkołach 3 dwu-godzinne warsztaty przeprowadzone w klasie zgłoszonej do udziału w projekcie Zajęcia odbędą się w szkole i zostaną poprowadzone przez trenerów ODE Źródła Tematyka warsztatów: gospodarka odpadami, nasilająca się konsumpcja, selektywna zbiórka i recykling czas realizacji: listopad – styczeń dodatkowe założenie: szkolni koordynatorzy przeprowadzą w innych klasach 2 warsztaty o tej samej tematyce na podstawie dostarczonych przez nas scenariuszy
3. Zajęcia w sortowni odpadów Celem działania jest zapoznanie uczniów z działaniem sortowni odpadów i procesem wtórnego sortowania surowców Każda grupa będąca uczestnikiem projektu weźmie udział w zajęciach w sortowni odpadów Zajęcia poprowadzą pracownicy sortowni Czas trwania zajęć – ok. 1 h Grupa dojeżdża do sortowni samodzielnie i na własny koszt Czas realizacji: luty-marzec
4. Opracowanie i wdrożenie systemu segregacji odpadów w szkole Celem działania jest zapoczątkowanie trwałej segregacji odpadów powstających w szkole i na jej terenie Każdej szkole przekazane zostaną kosze do selektywnej zbiórki odpadów (10 szt.) W porozumieniu z władzami szkoły grupa opracuje system segregacji odpadów powstających w szkole: wytypowanie miejsc ustawienia koszy określenie, jakie surowce będą zbierane do koszy odpowiednie oznakowanie koszy określenie zasad opróżniania koszy oraz pozbywania się zebranych selektywnie odpadów System może obejmować wszystkie typy surowców bądź ich wybrane grupy Warunkiem otrzymania koszy jest posiadanie przez szkołę umowy na odbiór odpadów uwzględniającej odbiór odpadów zebranych selektywnie bądź zawarcie takiej umowy z operatorem komunalnym do dnia Czas realizacji: marzec-kwiecień
Za zorganizowanie akcji odpowiedzialna jest grupa będąca uczestnikiem projektu Celem akcji jest poinformowanie społeczności szkolnej o wdrażanej segregacji odpadów w szkole oraz odpowiednia promocja selektywnej zbiórki wraz z instruktażem nt. standardów segregacji Akcja może obejmować różne działania: plakaty, ulotki, apele, warsztaty, zebrania (dowolność rozwiązań) Czas realizacji: marzec-maj czas trwania akcji: dowolnie, nie mniej niż 2 tygodnie 5. Kampania promocyjno-informacyjna
Szkoły, które wdrożą segregację odpadów oraz zrealizują kampanię ją promującą, otrzymają certyfikat środowiskowy
Monitoring dotyczyć ma selektywnej zbiórki odpadów prowadzonej na osiedlach domów wielorodzinnych w systemie kontenerowym Celem monitoringu jest zdiagnozowanie stanu funkcjonowania selektywnej zbiórki odpadów i jego zgodności z obowiązującymi wymogami prawnymi Monitoring prowadzony będzie na podstawie ankiet W razie stwierdzenia nieprawidłowości w systemie selektywnej zbiórki odpadów grupa może podjąć odpowiednie działania zaradcze – interwencje w stosunku do podmiotów odpowiedzialnych za zbiórkę Wyniki monitoringu zostaną przekazane organizatorom i umieszczone na stronie projektu Czas realizacji: drugi semestr roku szkolnego 6. Monitoring funkcjonowania selektywnej zbiórki odpadów w otoczeniu szkoły
Podsumowanie wyników projektu Rozdanie dyplomów i nagród oraz certyfikatów Czas realizacji: początek czerwca 2008 Uroczyste zakończenie projektu
Zaświadczenia o odbyciu się warsztatów w szkole (3 egz.) Zaświadczenie o odbyciu się zajęć w sortowni odpadów Protokół zdawczo-odbiorczy (kosze) Sprawozdanie szkoły z realizacji projektu (wg formularza) Sprawozdanie z monitoringu (wg ankiety) Potrzebne dokumenty
Pozostałe informacje Organizator zapewnia szkołom wsparcie merytoryczne w trakcie całego okresu trwania projektu Szkolny koordynator przygotuje krótki raport z działań realizowanych w szkole i prześle go organizatorom Zdjęcia z realizacji projektu (warsztatów, zajęć w sortowni odpadów, kampanii promocyjnej) zostaną umieszczone na stronie projektu
Sposób kontaktowania się z organizatorami Agnieszka Bańkowska: kom , Michał Pawełczak: kom , zbiorczy: tel , fax ; adres pocztowy: ODE Źródła o. Warszawa al. Niepodległości Warszawa strony internetowe:
Pytania i odpowiedzi