Stan wykorzystania środków Funduszu Spójności w GDDKiA.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Priorytety infrastruktury transportowej w budżecie Unii Europejskiej na lata Bartłomiej Telejko doradca delegacji PiS w Parlamencie Europejskim.
Advertisements

Realizacja i przygotowanie inwestycji
Lublin, 5 lipca 2006 r..
Obwodnica Ełku jako ważny element
Projekty transportowe – Budowa autostrady
Projekt planu robót na rok 2008 na terenie województwa lubelskiego
Ośrodek Przetwarzania Informacji Warszawa
Narzędzia polityki regionalnej i strukturalnej UE
Propozycja Komisji dotycząca nowych rozporządzeń
Inwestowanie w regiony oraz kraje członkowskie UE
1 Jacek Szlachta Jak najlepiej wykorzystać środki z Unii Europejskiej w latach – problemy strategiczne Warszawa 6 kwietnia 2006.
Obszary NATURA 2000 w Polsce
Priorytety transportowe w Programie Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko września 2006 r. Ministerstwo Transportu.
Polityka regionalna Unii Europejskiej szansa i wyzwanie dla Polski
Fundusz Spójności - realizacja projektów w sektorze środowiska w latach 2000 – 2006 oraz kierunki działań do roku 2010 Warszawa, dn. 22 lutego.
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Ministerstwo Gospodarki i Pracy Komitet Monitorujący ZPORR 5. posiedzenie POMOC TECHNICZNA Warszawa,
Narodowa Strategia Spójności
Renowacja poprzemysłowej strefy NOWE GLIWICE Phare SSG 2003
Rzeszów, 2 sierpnia 2006 r.. Tomasz Orczyk Departament Zarządzania EFS Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Doświadczenia wdrażania Europejskiego Funduszu.
Tomasz Schimanek Konsultacje październik-grudzień 2005 r.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko na lata zaakceptowany przez Radę Ministrów w dniu 29 listopada 2006 r.
1 Bariery w wykorzystywaniu funduszy unijnych przez samorządy Jerzy Kwieciński Europejskie Centrum Przedsiębiorczości Warszawa, 7 października 2009r.
INWESTYCJE DROGOWE W MAŁOPOLSCE PÓŁNOCNEJ.
INWESTYCJE KOMUNIKACYJNE I Konferencja
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
Fundusze strukturalne w latach w Polsce
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
Wieloletni Program Inwestycyjny dla Województwa Dolnośląskiego na lata realizowany przez Samorząd Województwa.
1 Fundusze strukturalne Unii Europejskiej w latach
PROCES PROGRAMOWANIA ROZWOJU SPOŁECZNO-GOSPODARCZEGO NA LATA Konsultacje społeczne projektu Strategii rozwoju województwa kujawsko-pomorskiego.
- ROZWÓJ i POPRAWA KONKURENCYJNOŚCI REGIONU - realizowane w oparciu o:
Praca po sąsiedzku Współpraca transgraniczna urzędów pracy Polski i Słowacji w celu promocji zatrudnienia, przedsiębiorczości i rozwoju instytucji rynku.
1 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej Poznań Małgorzata Świderska Warszawa Sektorowy Program Operacyjny WZROST KONKURENCYJNOŚCI.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego
INFORMACJA dotycząca strategii działań
Fundusze unijne od podstaw Fundusze Strukturalne na lata 2007 – 2013
Marszałek Województwa Podkarpackiego
Wdrażanie NSRO grudnia 2008 r.. Według danych wygenerowanych z Krajowego Systemu Informatycznego KSI SIMIK od początku uruchomienia.
Katowice, 19 marca 2008 r. Sektorowy Program Operacyjny Transport Janusz Mikuła Podsekretarz Stanu w MRR Łódź, 6 czerwca 2008 r.
Projekty zgłoszone do Funduszu Spójności z Dolnego Śląska – ich rola w kształtowaniu polityki regionalnej Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki.
Stan prac nad projektami dokumentów programowych na lata Konferencja w sprawie ustalenia podziału priorytetów środowiskowych między PO Infrastruktura.
Stan i perspektywy rozwoju partnerstwa publiczno-prywatnego w Polsce
Międzynarodowe Targi Budownictwa Drogowego AUTOSTRADA-POLSKA 2009 Kielce maja 2009.
Stan realizacji Programu Inicjatywy Wspólnotowej INTERREG IIIA Polska-Republika Słowacka Nowy Targ, 16 czerwca 2008 roku.
„Wpływ środków europejskich na sytuację gospodarczą”
Finansowanie działań inwestycyjnych w OIiP
Witamy w systemie viaTOLL
Nowe Marzy, 25 sierpnia 2008 roku
WOJEWODA ŚLĄSKI Zygmunt Łukaszczyk WO J EWÓ D Z TWO Ś L Ą S K I E
Propozycja rozszerzenia Listy projektów indywidualnych dla Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko o nowe projekty w zakresie sektora transportu.
Poprawa gospodarki wodno-ściekowej na obszarze gminy Zawadzkie
Stan wdrażania działań współfinansowanych z funduszy strukturalnych Ministerstwo Rozwoju Regionalnego 22 sierpień 2007 r.
Wykorzystanie funduszy unijnych w sektorze środowiska Sławomir Mazurek Rzecznik Prasowy Ministerstwa Środowiska Warszawa, 12 września 2007 r.
INFORMACJA nt. działań Oddziału w Warszawie GDDKiA na terenie regionu warszawskiego Warszawa, 23 listopada 2009 r.
KONFERENCJA PRASOWA Prezesa Rady Ministrów
PRZYGOTOWANIE INWESTYCJI DROGOWYCH NA PODKARPACIU
WYNIKI EGZAMINU MATURALNEGO W ZESPOLE SZKÓŁ TECHNICZNYCH
Kształt instrumentów strukturalnych po 2007r. Prezentacja: Aleksandra Malarz Zastępca Dyrektora Departamentu Integracji Europejskiej Ministerstwo Środowiska.
INFORMACJA nt. działań Oddziału w Warszawie GDDKiA na terenie regionu siedleckiego Siedlce, 3 listopada 2009 r.
INFORMACJA nt. działań Oddziału w Warszawie GDDKiA na terenie regionu płockiego. Płock, 13 października 2009r.
1 Zintegrowane Inwestycje Terytorialne (ZIT). 2 Zintegrowane Inwestycje Terytorialne to nowy instrument: - rozwoju terytorialnego, - wdrażania zintegrowanych.
INFORMACJA nt. działań Oddziału w Warszawie GDDKiA na terenie regionu ciechanowskiego Ciechanów, 20 października 2009.
STRATEGICZNY PROGRAM TRANSPORTOWY DZIELNICY POŁUDNIE W MIEŚCIE GDAŃSKU.
INFORMACJA nt. działań Oddziału w Warszawie GDDKiA na terenie regionu ostrołęckiego. Ostrołęka, 27 października 2009 r.
1 Wprowadzenie Dostępne środki z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w latach
Sejmik Województwa Lubuskiego, 7 lutego 2012, Andrzej Patalas AUTOSTRADA A2 ŚWIECKO – NOWY TOMYŚL (105,9 km)
PLANOWANE I ZREALIZOWANE INWESTYCJE NA TERENIE MIASTA SANOKA I POWIATU SANOCKIEGO Lipiec 2017.
Stan wdrażania programów operacyjnych na lata
WIELKOPOLSKI REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY NA LATA
Zapis prezentacji:

Stan wykorzystania środków Funduszu Spójności w GDDKiA

Fundusz Spójności Instrument ekonomiczno-polityczny Komisji Europejskiej Obszar wsparcia: poszczególne państwa Główne cele: integracja słabiej rozwiniętych krajów poprzez budowę wielkich sieci transportowych oraz obiektów infrastruktury ochrony środowiska o dużym obszarze oddziaływania

ISPA Był jednym z trzech przedakcesyjnych instrumentów polityki pomocy UE dla 10 państw kandydujących Cel: wsparcie krajów kandydujących w zakresie społecznej i gospodarczej spójności, poprzez współfinansowanie dużych projektów inwestycyjnych m.in. w sektorze transportu Z dniem 1 maja 2004 r. Polska przestała być beneficjentem funduszu ISPA – projekty finansowane z tego funduszu są nadal realizowane w ramach Funduszu Spójności

Wykorzystanie środków FS (d. ISPA)

ISPA MLN EUR na lata ISPA MLN EUR na lata projektów12 projektów (w tym 3 pomocy technicznej) Inwestycje naInwestycje na A4, A2, A18, S1, DK50, DK7, DK4 Wszystkie kontrakty Kontrakty podpisane Kontrakty zasadniczo zakończone Przetargi w toku Przetargi do ogłoszenia Zadania podstawowe Zadania dodatkowe (oszczędności)

FUNDUSZ SPÓJNOŚCI MLN EUR NA LATA (W TYM 285 MLN EUR ISPA ) 6 Projektów zgłoszonych6 Projektów zgłoszonych 5 zaakceptowanych (1 częściowo)5 zaakceptowanych (1 częściowo) Inwestycje na A1, A2, A4, S8, DK2Inwestycje na A1, A2, A4, S8, DK2 Wszystkie kontrakty Kontrakty podpisane Kontrakty zasadniczo zakończone Gotowe do podpisania Przetargi w toku Przetargi do ogłoszenia

Budowa autostrady A2 Konin-Stryków (103,9 km) Odcinek Konin–Emilia Projekt FS Koszt projektu: EUR Koszty kwalifikowane: EUR Udział FS: 82% kosztów kwalifikowanych ( EUR) Odcinek Emilia–Stryków Projekt FS (d.ISPA) Koszty kwalifikowane: (z uwzględnieniem propozycji modyfikacji) EUR Udział FS:75% kosztów kwalifikowanych ( EUR)

Zaawansowanie rzeczowe na projekcie wynosi 85%

Całkowita wartość wypłacona Wykonawcy to ponad 278 mln EUR

Około 160 mln EUR zostało już przekazane stronie polskiej w ramach środków Funduszu Spójności.

Budowa autostrady A1 Sośnica-Gorzyczki (48 km) Koszt projektu: EUR Koszty kwalifikowane: EUR Udział FS: 83% kosztów kwalifikowanych ( EUR) Projekt budowy autostrady A1 w korytarzu VI B sieci TINA, na odcinku Sośnica (Gliwice)–granica państwa w Gorzyczkach składa się z 3 etapów, z których aktualnie z FS współfinansowana jest jedna część – Budowa trzypasmowej autostrady na odc. Sośnica– Bełk

Przebudowa drogi krajowej nr 2 Siedlce-Terespol (98,7 km) Koszt projektu: EUR Koszty kwalifikowane: EUR Udział FS: 83% kosztów kwalifikowanych ( EUR) Przedsięwzięcie jest zlokalizowane w paneuropejskim korytarzu II Berlin–Warszawa–Mińsk–Moskwa, obejmuje przebudowę istniejącego odcinka drogi nr 2 od Siedlec do Terespola.

Budowa autostrady A4 Zgorzelec-Krzyżowa (51,3 km) Koszt projektu: EUR Koszty kwalifikowane: EUR Udział FS: 82% kosztów kwalifikowanych ( EUR) Autostrada A4 jest częścią Europejskiego Korytarza Transportowego Nr III, przebiegającego kierunku wschód-zachód od granicy niemieckiej przez uprzemysłowioną część Polski. Jest również częścią europejskiej trasy E40: Ostenda–Aachen–Kolonia– Erfurt–Wrocław–Katowice–Kraków–Kijów.

Budowa drogi ekspresowej S8 Radzymin-Wyszków wraz z obwodnicą Wyszkowa (36,5 km) Koszt projektu: EUR Koszty kwalifikowane: EUR Udział FS: 82% kosztów kwalifikowanych ( EUR) Przedsięwzięcie obejmuje budowę drogi ekspresowej S8 po śladzie istniejącej drogi nr 8 na odcinku od Radzymina do Wyszkowa, wliczając w to budowę obwodnicy Wyszkowa oraz nową przeprawę mostową na Bugu.

Budowa drogi ekspresowej S3 Szczecin-Gorzów Koszt projektu: EUR Koszty kwalifikowane: EUR Udział FS: 85% kosztów kwalifikowanych ( EUR) Projektowany odcinek drogi S3 stanowi najkrótsze połączenie transportowe na linii północ–południe dla kierunku – Szwecja–Polska– Czechy (Słowacja) lub Niemcy–Polska–Czechy (Słowacja) lub też poprzez połączenie z autostradą A2 w kierunku Rosji Ukrainy i Białorusi. * czeka na akceptację Komisji Europejskiej

GDDKiA zgłosiła 3 kolejne projekty do współfinansowania z Funduszu Spójności: Wsparcie w procesie przygotowania projektów współfinansowanych z funduszy europejskich w perspektywie budżetowej Koszt kwalifikowany: 15 mln (w tym grant FS:12,75 mln ) Budowa północno-wschodniej obwodnicy Bielska-Białej w ciągu istniejącej DK 52 i projektowanej S-69 Koszt kwalifikowany: 120,89 mln (w tym grant FS:102,76 mln ) Przebudowa drogi krajowej nr 4 Machowa-Łańcut Koszt kwalifikowany: 63,94 mln (w tym grant FS: 54,35 mln )

Inne przedsięwzięcia realizowane ze środków unijnych Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego wchodzący w skład Funduszy Strukturalnych Obszar wsparcia: regiony Główne cele: Zmniejszenie dysproporcji w poziomie rozwoju regionów należących do Unii Europejskiej m.in. poprzez wsparcie rozwoju infrastruktury, inwestycji produkcyjnych, lokalnych inicjatyw rozwojowych (…)

EFRR w ramach działania 2.1 SPOT 1.589,2 MLN PLN 12 projektów zgłoszonych (teoretyczna wartość grantu dla tych projektów: 2 MLD PLN); 12 projektów zgłoszonych (teoretyczna wartość grantu dla tych projektów: 2 MLD PLN); 9 projektów zaakceptowanych przez Ministra Infrastruktury (wartość grantu: 1,122 MLD PLN); 9 projektów zaakceptowanych przez Ministra Infrastruktury (wartość grantu: 1,122 MLD PLN); Podpisane Umowy o Dofinansowanie dla 8 projektów (wartość grantu: 785 MLN PLN); Podpisane Umowy o Dofinansowanie dla 8 projektów (wartość grantu: 785 MLN PLN); Inwestycje na DK 7, S22, DK3, DK10, A6, A4, DK2, DK17, DK12, DK68. Inwestycje na DK 7, S22, DK3, DK10, A6, A4, DK2, DK17, DK12, DK68.

Trudności i uwarunkowania Krótki okres programowaniaKrótki okres programowania Rozbudowane i długotrwałe procedury wdrażaniaRozbudowane i długotrwałe procedury wdrażania Przetargi wg PZP – procedury odwoławcze, sprzeczności względem FIDICPrzetargi wg PZP – procedury odwoławcze, sprzeczności względem FIDIC Nowe prawo w zakresie ochrony środowiskaNowe prawo w zakresie ochrony środowiska Brak lub niewystarczające wytyczne na szczeblu krajowymBrak lub niewystarczające wytyczne na szczeblu krajowym Problemy kadroweProblemy kadrowe

Dziękujemy za uwagę