Stan wykorzystania środków Funduszu Spójności w GDDKiA
Fundusz Spójności Instrument ekonomiczno-polityczny Komisji Europejskiej Obszar wsparcia: poszczególne państwa Główne cele: integracja słabiej rozwiniętych krajów poprzez budowę wielkich sieci transportowych oraz obiektów infrastruktury ochrony środowiska o dużym obszarze oddziaływania
ISPA Był jednym z trzech przedakcesyjnych instrumentów polityki pomocy UE dla 10 państw kandydujących Cel: wsparcie krajów kandydujących w zakresie społecznej i gospodarczej spójności, poprzez współfinansowanie dużych projektów inwestycyjnych m.in. w sektorze transportu Z dniem 1 maja 2004 r. Polska przestała być beneficjentem funduszu ISPA – projekty finansowane z tego funduszu są nadal realizowane w ramach Funduszu Spójności
Wykorzystanie środków FS (d. ISPA)
ISPA MLN EUR na lata ISPA MLN EUR na lata projektów12 projektów (w tym 3 pomocy technicznej) Inwestycje naInwestycje na A4, A2, A18, S1, DK50, DK7, DK4 Wszystkie kontrakty Kontrakty podpisane Kontrakty zasadniczo zakończone Przetargi w toku Przetargi do ogłoszenia Zadania podstawowe Zadania dodatkowe (oszczędności)
FUNDUSZ SPÓJNOŚCI MLN EUR NA LATA (W TYM 285 MLN EUR ISPA ) 6 Projektów zgłoszonych6 Projektów zgłoszonych 5 zaakceptowanych (1 częściowo)5 zaakceptowanych (1 częściowo) Inwestycje na A1, A2, A4, S8, DK2Inwestycje na A1, A2, A4, S8, DK2 Wszystkie kontrakty Kontrakty podpisane Kontrakty zasadniczo zakończone Gotowe do podpisania Przetargi w toku Przetargi do ogłoszenia
Budowa autostrady A2 Konin-Stryków (103,9 km) Odcinek Konin–Emilia Projekt FS Koszt projektu: EUR Koszty kwalifikowane: EUR Udział FS: 82% kosztów kwalifikowanych ( EUR) Odcinek Emilia–Stryków Projekt FS (d.ISPA) Koszty kwalifikowane: (z uwzględnieniem propozycji modyfikacji) EUR Udział FS:75% kosztów kwalifikowanych ( EUR)
Zaawansowanie rzeczowe na projekcie wynosi 85%
Całkowita wartość wypłacona Wykonawcy to ponad 278 mln EUR
Około 160 mln EUR zostało już przekazane stronie polskiej w ramach środków Funduszu Spójności.
Budowa autostrady A1 Sośnica-Gorzyczki (48 km) Koszt projektu: EUR Koszty kwalifikowane: EUR Udział FS: 83% kosztów kwalifikowanych ( EUR) Projekt budowy autostrady A1 w korytarzu VI B sieci TINA, na odcinku Sośnica (Gliwice)–granica państwa w Gorzyczkach składa się z 3 etapów, z których aktualnie z FS współfinansowana jest jedna część – Budowa trzypasmowej autostrady na odc. Sośnica– Bełk
Przebudowa drogi krajowej nr 2 Siedlce-Terespol (98,7 km) Koszt projektu: EUR Koszty kwalifikowane: EUR Udział FS: 83% kosztów kwalifikowanych ( EUR) Przedsięwzięcie jest zlokalizowane w paneuropejskim korytarzu II Berlin–Warszawa–Mińsk–Moskwa, obejmuje przebudowę istniejącego odcinka drogi nr 2 od Siedlec do Terespola.
Budowa autostrady A4 Zgorzelec-Krzyżowa (51,3 km) Koszt projektu: EUR Koszty kwalifikowane: EUR Udział FS: 82% kosztów kwalifikowanych ( EUR) Autostrada A4 jest częścią Europejskiego Korytarza Transportowego Nr III, przebiegającego kierunku wschód-zachód od granicy niemieckiej przez uprzemysłowioną część Polski. Jest również częścią europejskiej trasy E40: Ostenda–Aachen–Kolonia– Erfurt–Wrocław–Katowice–Kraków–Kijów.
Budowa drogi ekspresowej S8 Radzymin-Wyszków wraz z obwodnicą Wyszkowa (36,5 km) Koszt projektu: EUR Koszty kwalifikowane: EUR Udział FS: 82% kosztów kwalifikowanych ( EUR) Przedsięwzięcie obejmuje budowę drogi ekspresowej S8 po śladzie istniejącej drogi nr 8 na odcinku od Radzymina do Wyszkowa, wliczając w to budowę obwodnicy Wyszkowa oraz nową przeprawę mostową na Bugu.
Budowa drogi ekspresowej S3 Szczecin-Gorzów Koszt projektu: EUR Koszty kwalifikowane: EUR Udział FS: 85% kosztów kwalifikowanych ( EUR) Projektowany odcinek drogi S3 stanowi najkrótsze połączenie transportowe na linii północ–południe dla kierunku – Szwecja–Polska– Czechy (Słowacja) lub Niemcy–Polska–Czechy (Słowacja) lub też poprzez połączenie z autostradą A2 w kierunku Rosji Ukrainy i Białorusi. * czeka na akceptację Komisji Europejskiej
GDDKiA zgłosiła 3 kolejne projekty do współfinansowania z Funduszu Spójności: Wsparcie w procesie przygotowania projektów współfinansowanych z funduszy europejskich w perspektywie budżetowej Koszt kwalifikowany: 15 mln (w tym grant FS:12,75 mln ) Budowa północno-wschodniej obwodnicy Bielska-Białej w ciągu istniejącej DK 52 i projektowanej S-69 Koszt kwalifikowany: 120,89 mln (w tym grant FS:102,76 mln ) Przebudowa drogi krajowej nr 4 Machowa-Łańcut Koszt kwalifikowany: 63,94 mln (w tym grant FS: 54,35 mln )
Inne przedsięwzięcia realizowane ze środków unijnych Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego wchodzący w skład Funduszy Strukturalnych Obszar wsparcia: regiony Główne cele: Zmniejszenie dysproporcji w poziomie rozwoju regionów należących do Unii Europejskiej m.in. poprzez wsparcie rozwoju infrastruktury, inwestycji produkcyjnych, lokalnych inicjatyw rozwojowych (…)
EFRR w ramach działania 2.1 SPOT 1.589,2 MLN PLN 12 projektów zgłoszonych (teoretyczna wartość grantu dla tych projektów: 2 MLD PLN); 12 projektów zgłoszonych (teoretyczna wartość grantu dla tych projektów: 2 MLD PLN); 9 projektów zaakceptowanych przez Ministra Infrastruktury (wartość grantu: 1,122 MLD PLN); 9 projektów zaakceptowanych przez Ministra Infrastruktury (wartość grantu: 1,122 MLD PLN); Podpisane Umowy o Dofinansowanie dla 8 projektów (wartość grantu: 785 MLN PLN); Podpisane Umowy o Dofinansowanie dla 8 projektów (wartość grantu: 785 MLN PLN); Inwestycje na DK 7, S22, DK3, DK10, A6, A4, DK2, DK17, DK12, DK68. Inwestycje na DK 7, S22, DK3, DK10, A6, A4, DK2, DK17, DK12, DK68.
Trudności i uwarunkowania Krótki okres programowaniaKrótki okres programowania Rozbudowane i długotrwałe procedury wdrażaniaRozbudowane i długotrwałe procedury wdrażania Przetargi wg PZP – procedury odwoławcze, sprzeczności względem FIDICPrzetargi wg PZP – procedury odwoławcze, sprzeczności względem FIDIC Nowe prawo w zakresie ochrony środowiskaNowe prawo w zakresie ochrony środowiska Brak lub niewystarczające wytyczne na szczeblu krajowymBrak lub niewystarczające wytyczne na szczeblu krajowym Problemy kadroweProblemy kadrowe
Dziękujemy za uwagę