Dr Maciej Duszczyk Ośrodek Badań nad Migracjami

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
PRACA NIEREJESTROWANA W BUDOWNICTWIE
Advertisements

1 Warszawa, 21 lutego 2008 r. Przegląd budżetu UE a kierunki reformy polityki spójności Podsekretarz Stanu w Augustyn Kubik Podsekretarz Stanu w Ministerstwie.
Zadania i zasady działania Unii Europejskiej
Walka z bezrobociem w ramach Europejskiej Strategii Zatrudnienia
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Polska w strefie Schengen
Fundusze:Strukturalne i Spójności w Polsce
Szczecin, 12 października 2006 KRAJOWA KONFERENCJA KONSULTACYJNA DOTYCZĄCA ZIELONEJ KSIĘGI W SPRAWIE PRZYSZŁEJ POLITYKI MORSKIEJ UE EUROPEJSKA WIZJA MÓRZ.
Europejska Federacja Rodzin –
Imigracja studentów zagranicznych do UE jako temat badawczy Europejskiej Sieci Migracyjnej Joanna Jaracz de Czartoszewska Krajowy Punkt Kontaktowy ESM.
Witamy w Parlamencie Europejskim
Europa NASZ DOM.
Narzędzia polityki regionalnej i strukturalnej UE
Propozycja Komisji dotycząca nowych rozporządzeń
Reforma Wspólnej Polityki Rolnej po 2013 a obecny stan negocjacji
Informacja nt. krajowego i regionalnych Forów Terytorialnych jako narzędzi kształtowania polityki regionalnej w myśl Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego.
Definicje […] społeczeństwo obywatelskie jest przestrzenią działania instytucji, organizacji, grup społecznych i jednostek, rozciągającą się pomiędzy rodziną,
Plan komunikacji PO KL - założenia
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Tomasz Schimanek Konsultacje październik-grudzień 2005 r.
Ekonomia polityczna migracji Polaków w ramach Unii Europejskiej
Na podstawie książki Stanisławy Golinowskiej pt
Ekonomia polityczna migracji Polaków w ramach Unii Europejskiej Anna Barszcz.
Jednolity rynek wiedzy i pracy - polityka UE w zakresie innowacji i mobilności obywateli Małgorzata Handzlik Poseł do Parlamentu Europejskiego.
Uwarunkowania swobodnego przepływu wysoko wykwalifikowanych specjalistów Warszawa, 26 czerwca 2013.
Model firmy społecznej i możliwości legislacyjne związane z tym narzędziem aktywizacji zawodowej w kontekście Programu Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL Piotr.
1 Warszawa, 17 stycznia 2008 r. Projekt Stanowiska Rządu ws. kierunków reformy polityki spójności UE Hanna Jahns Hanna Jahns Sekretarz Stanu w Ministerstwie.
Europejski Fundusz na rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich na lata w ramach programu ogólnego Solidarność i zarządzanie przepływami migracyjnymi.
Jowanka Jakubek-Lalik Wydział prawa i administracji
Warszawa, 23 luty 2011 r. Procedura budżetowa w UE – wnioski dla polskiej administracji.
NATO „Nie wiem , jaka broń będzie użyta w trzeciej wojnie światowej , ale czwarta będzie na maczugi „. Albert Einstein.
REGIONALNY SYSTEM WSPIERANIA MŁODZIEŻY Wyzwania, potrzeby, rekomendacje.
Polska stanęła na czele Rady Unii Europejskiej. Jest to pierwsza polska prezydencja. Przez sześć miesięcy Polska przewodniczy pracom Rady UE jako pierwsze.
Migracja.
CZY WSPÓLNY RYNEK JEST NAPRAWDĘ WSPÓLNY?
Strategia Lizbońska – główne priorytety i wyzwania
Najlepsze wykorzystanie Europejskich Ram Odniesienia na rzecz Zapewniania Jakości w Kształceniu i Szkoleniu Zawodowym Drogowskazy Jolanta Podłowska MIĘTNE,
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Perspektywy rozwoju lokalnych rynków pracy w opinii pracodawców dr Krzysztof Markowski Instytut Zarządzania i Marketingu Katolicki Uniwersytet Lubelski.
Bezpieczeństwo i zdrowie w miejscu pracy w Europie Rozdział dotyczący zabezpieczenia społecznego w Traktacie z Lizbony Dyrektywa ramowa Poszczególne dyrektywy.
Unia Europejska.
Podstawowe akty prawne dotyczące zadań realizowanych dla cudzoziemców
Debata Zespół Szkół im. Ignacego Łukasiewicza w Cieszacinie Wielkim
Nowe prawo o cudzoziemcach
Prof. Danuta Hübner Bruksela, 30 Maja 2007
Seminarium eksperckie Instytut Nauk Politycznych UW
Badanie metodą Delphi na temat migracji z krajów Europy Wschodniej do państw Grupy Wyszehradzkiej (V4) i Unii Europejskiej do 2025 roku. Omówienie wyników.
Europejska Karta Społeczna. Karta Praw Podstawowych.
Unia Europejska Jak wykorzystywać możliwości, które daje nam członkostwo w Unii Europejskiej?
ZESPÓŁ SZKÓŁ SAMOCHODOWYCH GDAŃSK, POLSKA Migration in the past, the present and the future - problems and opportunities LLP Comenius,
OGÓLNOPOLSKIE FORUM PORADNICTWA ZAWODOWEGO. 2000r. – powstanie Forum przy Biurze Koordynacji Kształcenia Kadr Cel – stworzenie spójnych rozwiązań podzielonego.
Źródła Prawa Wspólnotowego Centrum Informacji Europejskiej Aleksander PARZYCH.
Der polnische Arbeitsmarkt und Chancen der deutsch-polnischen grenznahen Zusammenarbeit Ulrike Geith Leiterin des Referates für Arbeitsmarkt und Sozialpolitik.
FUNDUSZ AZYLU, MIGRACJI I INTEGRACJI SZKOLENIE DLA BENEFICJENTÓW Warszawa, 26 października 2015 r.
Polityka migracyjna i azylowa Unii Europejskiej Przesłanki i uwarunkowania migracji dr Piotr Witkowski.
WPŁYW MIGRACJI ZAROBKOWYCH NA SYTUACJĘ W POLSCE Dr Maciej Duszczyk.
Polityka migracyjna i azylowa Unii Europejskiej Polityka azylowa dr Piotr Witkowski.
“Lokalny rynek pracy z perspektywy migrantów”
Współczesne kierunki polityki społecznej 9. POLITYKA DEMOGRAFICZNA
Komisja Europejska 10 priorytetów w 10 scenariuszach Imigracja Sylwia K. Mazur, Scenariusz 8, Załącznik 1.
Konkurencja a polityka konkurencji
IMINTEG – w poszukiwaniu modeli związków pomiędzy politykami imigracyjną i integracyjną Projekt realizowany w Ośrodku Badań nad Migracjami, finansowany.
Ewolucja polskiej polityki integracji cudzoziemców – działania ad hoc czy przemyślana strategia? Dominik Wach Projekt IMINTEG„W POSZUKIWANIU.
Piotr Sadowski Warszawa, 12 kwietnia 2011 r.
Europejski Fundusz Społeczny projekt rozporządzenia
Akcja 3 Rozwój polityki młodzieżowej
Zapis prezentacji:

„Polskie” migracje w perspektywie europejskiej Ustroń 17 stycznia 2009 roku Dr Maciej Duszczyk Ośrodek Badań nad Migracjami Instytut Polityki Społecznej Uniwersytet Warszawski

Migracje a UE Swobodny przepływ pracowników Uznawanie kwalifikacji Koordynacja systemów zabezpieczenia społecznego Układ z Schengen Polityka wizowa Program Haski Europejski pakt na rzecz migracji i azylu Systemy informacyjne SIS i VIS Zapobieganie nielegalnej imigracji Pozyskiwanie pracowników wysokokwalifikowanych Nowe kompetencje w ramach Traktatu Lizbońskiego

Skala imigracji 42 mln (8,3 proc.) osób mieszkających w UE urodziło w kraju trzecim (Niemcy - 10 mln, Francja - 6,4 mln, Wielka Brytania – 5,8 mln, Hiszpania - 4,8 mln, Włochy – 2,5 mln). Liczbę osób, które co roku stają się nielegalnymi migrantami w UE szacuje się na 200-300 tys. Jedynie Polska, Bułgaria, Rumunia, Łotwa, Litwa i Estonia mają negatywne saldo migracji

Swobodny przepływ pracowników Dyskusja na temat SPP przestaje być interesująca! Otwarcie rynku pracy dla Rumunów i Bułgarów – dyskusja polityczna (Będą z nami konkurować o miejsca pracy… Szacunki mówiące o kilku tysiącach pracowników z Bułgarii i Rumunii są bardzo niedoszacowane – Andrzej Mańka, poseł Ligi Polskich Rodzin – Rzeczpospolita 26 października 2006 roku) Czy powinniśmy się interesować kiedy Niemcy otworzą rynek pracy?

Procesy demograficzne Czynniki do debaty Procesy demograficzne EUROSTAT „wzrost populacji do 2025 r. wynikać będzie przede wszystkim z dodatniego salda migracji, ponieważ od 2010 r. łączna liczba zgonów będzie wyższa od łącznej liczby urodzeń. Po 2025 r. dodatnie saldo migracji nie będzie już przewyższać naturalnego ubytku ludności.” Procesy migracyjne EUROSTAT „jedynie 12 procent Marokańczyków docierających do Unii Europejskiej posiada wyższe wykształcenie, natomiast w przypadku USA jest to ponad 80 proc. Opinia publiczna REZOLUCJA PE - „mając na uwadze, że imigracja stała się w ciągu ostatnich dziesięcioleci głównym tematem publicznej debaty w całej Unii Europejskiej, kwestią niezwykle delikatnej natury pod względem politycznym, którą można z łatwością wykorzystać do celów demagogicznych i populistycznych”

Debata europejska - Założenia ramowe Grudzień 2005 – Komunikat KE „Plan polityki w dziedzinie legalnej migracji” Kontekst polityczny Przemiany demograficzne i SL Ogólna dyrektywa ramowa Cztery dyrektywy szczegółowe Eures i ESM Integracja i Współpraca Instrumenty wsparcia migracji powrotnych

Kontekst polityczny Ceuta i Melila Konieczność porozumienia na poziomie EU Imigracja do jednego państwa ma wpływ na inne – Schengen Preferencje wspólnotowe Również walka z nielegalną imigracją i projekty integracyjne Konkurencja pomiędzy państwami członkowskimi

Dyrektywa ramowa Cel - zagwarantowanie wspólnych ram prawnych wszystkim obywatelom krajów trzecich zatrudnionym zgodnie z prawem i przyjętym w państwie członkowskim, którym nie przysługuje jeszcze status rezydenta długoterminowego. Uznawanie kwalifikacji zawodowych. Jeden wniosek o łączne pozwolenie jednocześnie na pracę i na pobyt. Odpowiedzialność finansową pracodawcy.

Projektowane akty prawne Dyrektywa w sprawie warunków wjazdu i pobytu pracowników wysoko wykwalifikowanych. Dyrektywa w sprawie warunków wjazdu i pobytu pracowników sezonowych. Dyrektywa w sprawie procedur regulujących wjazd, tymczasowy pobyt i zamieszkanie osób przeniesionych w ramach przedsiębiorstwa. Dyrektywa w sprawie warunków wjazdu i pobytu stażystów pobierających wynagrodzenie.

Dyrektywa powrotowa Dyrektywa w sprawie wspólnych standardów i procedur w krajach członkowskich dotyczących powrotów nielegalnych imigrantów kontrowersje budzi ustalenie maksymalnego okresu aresztu cudzoziemca na 6 miesięcy z możliwością przedłużenia do 18 miesięcy. okres detencji małoletnich dzieci bez opieki oraz rodzin z małoletnimi dziećmi powinien być ograniczony do możliwie najkrótszego Nielegalni cudzoziemców, którzy nie zostali umieszczeni w ośrodkach detencyjnych będą mieli od 7 do 30 dni na opuszczenie kraju. państwa członkowskie UE powinny zapewnić bezpłatną pomoc prawną dla osób wydalanych zakaz ponownego wjazdu na terytorium Unii dla tych, którzy raz byli już z UE wydaleni.

Polska a debata Czy projekty aktów prawnych są dla nas korzystne? Jakie powinno być nasze stanowisko? Czy możemy coś na tym „ugrać”? Czy umiemy nie popełniać błędów innych?

Europejski pakt na rzecz migracji i azylu Przyjęty w czasie Rady Europejskiej w październiku 2008 roku. Priorytet Prezydencji francuskiej jest wyrazem zaangażowania Unii Europejskiej i jej państw członkowskich w prowadzenie sprawiedliwej, skutecznej i spójnej polityki wobec wyzwań i szans związanych z migracją i ma stać się on podstawą do dalszej harmonizacji w zakresie imigracji i azylu, realizowanej w duchu solidarności między państwami członkowskimi i we współpracy z państwami trzecimi.

Pakt Projekt „Paktu…” został nieformalnie przedstawiony państwom członkowskim pod koniec stycznia 2008 r. Spotkał się on ze sceptycznym przyjęciem ze strony niektórych państw (głównie ze względu na wyraziste rekomendacje dotyczące selektywności migracji oraz narzędzi, które miałyby skłaniać nielegalnych migrantów do powrotu)

Pakt zarządzanie legalną migracją, kontrola nielegalnej imigracji, lepsza ochrona UE poprzez bardziej efektywną kontrolę granic, stworzenie Europy azylu oraz współpraca pomiędzy państwami pochodzenia, tranzytu i pobytu.

Pakt Stworzenie systemu dobrowolnych powrotów, organizowanie wspólnych akcji w zakresie deportacji nielegalnych imigrantów, stworzenie przejrzystego systemu łączenia rodzin, akcji informacyjnych w państwach pochodzenia w zakresie promocji legalnych kanałów imigracji, zwiększania zaangażowania odpowiednich instytucji w programy integracyjne (asymilacyjne) imigrantów, zawarcie przez państwa członkowskie oraz w przyszłości przez Komisję Europejską umów lub porozumień o readmisji.

Inne FRONTEX Europejska Sieć Migracyjna Europol Konwencja z Prum

Wyzwania dla UE a Polska Kontrola migracji w ramach UE Zapobieganie nielegalnym migracjom z państw trzecich Stymulowanie migracji osób wysokokwalifikowanych – akceptacja społeczna Zatrudnienie cudzoziemców w drugim segmencie rynku pracy- główne zapotrzebowanie Zapobieganie terroryzmowi Współpraca policyjna i innych służb oraz wymiana danych a suwerenność