„Pokój Rodzicielski” w przestrzeni szkoły Piotr Kowalczuk Dla świata mama i tata mogą być nikim, ale dla dziecka są całym światem. Pino Pellegrino Bliska współpraca rodziców z nauczycielami jest konieczna po to, żeby dziecko mogło żyć w zintegrowanych systemach wychowawczych, a nie w dwóch odrębnych systemach. Wojciech Eichelberger „Pokój Rodzicielski” w przestrzeni szkoły
Karta Praw i Obowiązków Rodziców w Europie www. rodzice. vulcan Karta Praw i Obowiązków Rodziców w Europie www.rodzice.vulcan.pl European Parents Association (EPA) – 1992 „Rodzice w Europie mają prawo być otaczani szacunkiem za ich odpowiedzialność jako pierwszych i najważniejszych wychowawców młodzieży. Oznacza to poszanowanie ich rodzicielskiej roli i wynikających z niej obowiązków. W swych wysiłkach wychowawczych powinni być wspierani przez całe społeczeństwo, a w szczególności przez osoby zaangażowane w edukację”. *** 2. Rodzice mają prawo do uznania ich prymatu jako „pierwszych nauczycieli” swoich dzieci. Rodzice mają obowiązek wychowywać swoje dzieci w sposób odpowiedzialny i nie zaniedbywać ich.
orientacja na partnerstwo współpraca współdziałanie 1998 – powstaje, przyjęty przez MEN ‘program okołoreformatorski’ „Rodzice w szkole. Rodzice i nauczyciele – płaszczyzny współpracy. Program budowania partnerstwa rodzina-szkoła-gmina” orientacja na partnerstwo współpraca współdziałanie współodpowiedzialność rodzina – szkoła – społeczność lokalna media Autorka projektu Maria Mendel
Partnerstwo edukacyjne rodzice dzieci szkoła/przedszkole społeczność lokalna dzieci media „Nie mów więc, że brak Ci czasu. Twój dzień ma dokładnie tyle samo godzin, co dzień Michała Anioła, Matki Teresy, Leonarda da Vinci i Alberta Einsteina”. H. Jackson Brown 4
Rodzice w przestrzeni szkoły Pokój rodzicielski? Kącik rodzicielski? Centrum rodziców?
Funkcjonowała ponadto zasada uniwersalna, która brzmiała: Tradycyjna szkoła – poza jawnym programem nauczania i wychowania, uczyła uczniów reguł, które dawały gwarancje przetrwania w takiej szkole. Pierwsza zasada brzmiała: siedź cicho i słuchaj! Druga: siedź cicho i odpowiadaj na pytania jak zostaniesz zapytany! Trzecia: odpowiadaj tak, jak tego oczekuje nauczyciel! Funkcjonowała ponadto zasada uniwersalna, która brzmiała: siedź cicho, bo nauczyciel i tak zawsze ma rację!
Jaki nauczyciel? Jaki rodzic? Jaki model społeczności lokalnej? Pedagogizacja rodziców Co znaczy dzisiaj? Czym jest w moich konkretnych warunkach? 1. unifikacja treści 2. instrumentalizm metodyczny 3. orientacja poprawnościowa 4. mechanizacja czynności ucznia 5. monologowość znaczeń 6. infantylizm treści 7. rywalizacyjny indywidualizm Dorota Klus-Stańska Era znaków i sygnałów Era mowy i języka Era pisma Era druku i komunikowania masowego Era telekomunikacji i informatyzacji Era komputera – telekomputera Tomasz Goban-Klas Jaki nauczyciel? Jaki rodzic? Jaki model społeczności lokalnej? JAKI MODEL KOMUNIKACJI?
Sytuacja w naszym kraju, jak dotąd nie do końca pozwala rodzicom na realizację ich oczekiwań, pomimo podstaw konstytucyjnych i systemowych. Mimo ogromnego potencjału (ponad 14 milionów rodziców młodzieży uczącej się) nie ma lobby w Sejmie i Senacie (...). O ile na szczeblu szkół rodzice i nauczyciele uzyskują niekiedy znaczny wpływ (...), o tyle nie mają go już wcale na szczeblu regionu, a tym bardziej na szczeblu centralnym, ogólnokrajowym.
Ja ci się ponawydurniam!… Jak chce – to potrafi…
WIRTUALNA TABLICA OGŁOSZEŃ AKTYWNY KONTAKT WYMIANA DOŚWIADCZEŃ INFORMACJA WIRTUALNA TABLICA OGŁOSZEŃ WSPARCIE www.rodzice.vulcan.pl PRZESTRZEŃ BAZA DANYCH SZKOŁA DLA RODZICÓW