FUNKCJA WYCHOWAWCZA RODZINY

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
BEZPIECZNA i PRZYJAZNA SZKOŁA
Advertisements

SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE „Moja kolorowa szkoła”
W Y C H O W A N I E D O Z D R O W I A P S YC H I C Z N E G O
w nowej podstawie programowej
Podstawy Pomocy Psychologicznej
WYCHOWANIE WSPÓLNĄ TROSKĄ RODZINY I SZKOŁY
Znaczenie wspomagania dla rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym.
Jestem aktywny i aktywizuję innych
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
O aktywności dorosłych i seniorów
ZACZYNAJĄ SIĘ OD PRAW DZIECKA
System wsparcia dziecka i rodziny
PRAWA CZŁOWIEKA.
RAZEM DLA BEZPIECZEŃSTWA
Prezentacja multimedialna
„Czym skorupka za młodu...”
„Bezpieczeństwo nie jest wszystkim, lecz bez
Uzależnienia a rozwój dziecka
SPOTKANIE Z RODZICAMI 10 WRZEŚNIA 2013 ROK ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM.ORLĄT LWOWSKICH W STOPNICY.
Kompetencje asystenta rodziny w diagnozie sytuacji dziecka w rodzinie
WdŻwR Wychowanie do Życia w Rodzinie
Szkoła wspomaga wychowanie
Prawa dzieci Prawa Osobiste
Rola matki i ojca w wychowaniu dziecka.
Możliwość korzystania z bogactwa kultury artystycznej jest jednym z wielkich osiągnięć współczesnych społeczeństw demokratycznych. Możliwość uczestniczenia.
Konferencja dla dyrektorów szkół i przedszkoli Europejski wymiar edukacji- rola dyrektora szkoły w realizacji międzynarodowych projektów współpracy szkół
PEDAGOGIZACJA RODZICÓW
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli „prototo” we wrocławiu
Dojrzałość szkolna dziecka 6 letniego
KIEDY DZIECKO TRZEBA UMIEŚCIĆ w pieczy zastępczej?
Edukacja domowa w aspekcie prawnym
„ Człowiek potrzebuje człowieka, żeby być człowiekiem ” (J.R.Bacher)
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Szkoła Promująca Zdrowie
TYDZ I EŃ WYCHOWANIA.
Włączanie podmiotów w działalność szkoły
Jak zapewnić w szkole kontynuację działań z przedszkola?
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
,,Rodzina- źródłem życia, szacunku i miłości’’
ORGANIZOWANIE ŚRODOWISKA WYCHOWAWCZEGO W SZKOLE ĆWICZENIA
Podsumowanie nadzoru pedagogicznego 2013/2014 przedszkola
Rodzina-źródłem życia, szacunku i miłości
EDUKACJA ZDROWOTNA W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH W POLSCE
Wydział Polityki Społecznej Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego
SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA, A PROBLEM PRZEMOCY W RODZINIE
RODZINA.
INTEGRACJA = tworzenie więzi, łączenie w całość, proces KLASA DZIECKO.
MIEJSKIE PRZEDSZKOLE nr 6 ZAPEWNIAMY  Opiekę.  Wychowanie.  Uczenie się.
9. Być ojcem, być matką – odpowiedzialne rodzicielstwo
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
Godność ucznia a postawa nauczyciela
PROGRAM WYCHOWAWCZY KATOLICKIEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ IM. ŚW. STANISŁAWA KOSTKI W KIELCACH.
EDUKACJA SEKSUALNA DLACZEGO WYRAZIĆ ZGODĘ NA UDZIAŁ DZIECKA W ZAJĘCIACH Z WYCHOWANIA DO ŻYCIA W RODZINIE Izabela Topińska.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA SZKOŁY PODSTAWOWE ( ) przeprowadzono 205 ewaluacji, w tym: 25 ewaluacji całościowych 180 ewaluacji problemowych Podsumowanie.
Wykład Prof. UWM dr hab. Ewa Kantowicz Katedra Pedagogiki Społecznej Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie.
środowisko wychowawcze
WIĘZI W RODZINIE JAKO CZYNNIK CHRONIĄCY
Znaczenie wspomagania dla rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym.
Dziecko romskie w szkole
Program wychowawczo-profilaktyczny szkoły
…łączy się ze swą żoną…. …łączy się ze swą żoną…
JAK CHRONIĆ MŁODEGO CZŁOWIEKA PRZED ZAGROŻENIAMI WSPÓŁCZESNEGO ŚWIATA
„ Rodzina , Twój przyjazny świat ”
...dlatego mężczyzna opuszcza ojca swego i matkę swoją...
RAZEM DLA BEZPIECZEŃSTWA
„POSTAW NA RODZINĘ” KAMPANIA PROFILAKTYCZNA
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
II KONFERENCJA RAD RODZICÓW RODZICE W SZKOLE
Zapis prezentacji:

FUNKCJA WYCHOWAWCZA RODZINY Antoni Szymański

TRADYCYJNA RODZINA Tradycyjna rodzina stanowi opokę, na której opierają się zarówno wolność, jak i ład. To właśnie rodzina uczy człowieka odpowiedzialności. To dla rodziny zarabiamy pieniądze. To dla jej przyszłych pokoleń dokonujemy poświęceń, które mogą nie być nam wynagrodzone za naszego życia. I poprzez rodziny decydujemy się budować więzi innego rodzaju – zakładamy spontanicznie grupy sąsiedzkie, które składają się na społeczeństwo obywatelskie. Współpraca taka gwarantuje istnienie w sferze społecznej i gospodarczej alternatywy wobec całkowitego zdawania się na pomoc państwa w sprawach, z którymi jednostka nie może sobie poradzić. (Margaret Thatcher)

WYCHOWANIE Wychowanie – proces społeczny przygotowujący do życia w społeczeństwie. Kierowanie procesem rozwojowym jednostki po to, aby osiągnęła ona cechy uważane za pożądane do realizowania działań określonych grup społecznych. (Jan Szczepański)

FUNKCJE RODZINY materialno–ekonomiczna opiekuńczo–zabezpieczająca prokreacyjna seksualna legalizacyjno–kontrolna socjalizująca kulturalna rekreacyjno–towarzyska emocjonalno–ekspresyjna

FUNKCJA WYCHOWAWCZA przekazywanie norm i podstawowych zasad zachowania kształtowanie wartości moralno-społecznych przygotowanie do pełnienia późniejszych ról społecznych

Władza rodzicielska Władza rodzicielska – unormowane przepisami prawo opieki nad dzieckiem, dbałość o jego rozwój intelektualny, fizyczny, duchowy i społeczny.

Znaczenie rodziny nigdy nie wygasa Zakres i charakter odpowiedzialności wychowawczej rodziny zmienia się w różnych okresach życia dziecka. Wraz z rozwojem dziecka zwiększa się rola pozarodzinnych środowisk wychowawczych.

Prawa wychowawcze rodziców „Rodzice mają prawo do wychowania dzieci zgodnie ze swoimi przekonaniami. Wychowanie to powinno uwzględniać stopień dojrzałości dziecka, a także wolności jego sumienia i wyznania oraz jego przekonania” – Konstytucja RP „Państwo uznaje prawo rodziców do zapewnienia… wychowania i nauczania zgodnie z własnymi przekonaniami religijnymi i filozoficznymi” – Europejska Konwencja Praw Człowieka „Rodzice mają prawo do wychowania dzieci zgodnie ze swoimi przekonaniami religijnymi i moralnymi” – Karta Prawa Rodziny

Style wychowania styl obojętny – nie stawia wymagań i brak kontroli, zapewnia tylko poczucie bezpieczeństwa styl naiwny – brak wymagań i kontroli, relacje kumpelskie styl paradoksalny – rodzice wymagający, ale nie dają uczuciowego wsparcia styl dojrzały – rodzice stawiają wymagania, ale tworzą atmosferę dialogu i porozumienia, dobrego rozwiązywania problemów.

Optymalizację warunków wychowania w rodzinie zapewniają: świadomość wychowawcza rodziców, atmosfera w rodzinie (poczucie więzi, umiejętność współdziałania, wzajemny szacunek i zrozumienie), umiejętność stosowania nagród i kar, umiejętność organizowania procesu wychowania w rodzinie, umiejętność łączenia wychowania w rodzinie z innymi formami oddziaływania wychowawczego (przedszkole, szkoła).

Współpraca Dobra współpraca pomiędzy rodzicami, a innymi wychowawcami (nauczyciel, kapłan…) jest gwarantem dobrych wychowawczych owoców

Co ma być sercem współpracy rodziny – szkoły – kościoła? „W wychowaniu chodzi właśnie o to, ażeby człowiek stawał się coraz bardziej człowiekiem - o to, ażeby bardziej był, a nie tylko miał; aby więc poprzez wszystko, co ma, co posiada, umiał bardziej i pełniej być człowiekiem, to znaczy, ażeby również umiał bardziej być nie tylko z drugimi, ale i dla drugich”. Jan Paweł II

Zadanie polityki rodzinnej Zapewnienie przez rodzinę i szkołę warunków rozwojowych i dobrego środowiska wychowawczego dla wyrównania startu życiowego dzieci. Zmienić model transferów socjalnych ukierunkowany obecnie na generacje starsze, w mniejszym stopniu na rodziny i dziećmi.

Degradacja materialna, a wychowanie Ubóstwo materialne, bezrobocie wpływają na realizację funkcji wychowawczej rodziny. Bieda, konflikty, napięcia – nie stanowią właściwego klimatu do wszechstronnego rozwoju dzieci, rozbudzania szerszych zainteresowań, kształtowania pozytywnego systemu wartości. Ubóstwo sprzyja postawie roszczeniowej, osobowości uzależnionej od zewnętrznych warunków.

Dzieci poza rodziną biologiczną Źródło: dane Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej Wskaźnik liczby dzieci poza rodziną naturalną na 1000 dzieci: 2001 r. – 8,0 2006 r. – 10,0.

Osłabienie trwałości małżeństwa

Nieobecność ojców fizyczna emocjonalna psychiczna duchowa

Konsekwencje braku ojca częściej rodziny popadają w biedę częstsze prawdopodobieństwo zakończenia edukacji na poziomie podstawowym więcej problemów emocjonalnych i wychowawczych większe prawdopodobieństwo stania się nieletnią matką chłopcy – częściej bezrobotni, w świecie przestępczym, nie zaangażowani w życie swoich własnych dzieci

Nadzory kuratorów (S. Okręgowy Gdańsk)