Co to takiego i jak można go wykorzystać w szkole?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ELEMENTY OCENIANIA KSZTAŁTUJĄCEGO
Advertisements

KOMPETENCJE KLUCZOWE W PROJEKCIE EDUKCYJNYM
Projekt dobry na wszystko! oprac. Grażyna Czetwertyńska 2006.
Hit reklamowy … WebQuest dla klasy pierwszej gimnazjum
Kształtowanie kompetencji czytelniczych-
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
Przykładowe formy oceny projektu oraz kontraktu z uczniami
ENGLISH AROUND THE WORLD
Spośród 80 szkół, które przystąpiły do realizacji projektu, znalazła się również nasza szkoła – Zespół Szkół nr 3 w Kędzierzynie-Koźlu.
Zakres Przedział wiekowy Cele Oprogramowanie Opis
W poszukiwaniu ewolucji…
Co słychać Panie Darwinie?
Iwona Budrewicz PZ i OZ PSSE Kamień Pomorski
Koło Naukowe Bibliolog Akademii Pedagogicznej im. KEN w Krakowie.
„Plant a Future” metoda projektu w bibliotece szkolnej
METODA PROJEKTU Opracowanie: Marta Madura.
Jak z wykorzystaniem literatury prowadzić ciekawe zajęcia z uczniami realizujące zadania wychowawcze szkoły Bożena Prażmo, maj 2011 r.
ANNE FRANK WebQuest dla uczniów klasy III gimnazjum
Przygotował : Robert Jaworski. Spis treści Wprowadzenie Zadanie Proces Źródła Ewaluacja Konkluzja Podręcznik dla nauczyciela.
Co to jest TIK?.
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 2 Proces planowania w edukacji polonistycznej Dr Krzysztof Koc.
Moja wymarzona podróż po Europie
dr Robert Szwed Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
2009- Rok Wojciecha Korfantego Polskiego przywódcy narodowego Górnego Śląska Strona GłównaStrona Główna/Wstęp/Zadanie/Procedura/Źródła/Ewaluacja/KonkluzjaWstępZadanieProceduraŹródłaEwaluacjaKonkluzja.
Ten WebQuest przeznaczony jest dla uczniów klas VI szkoły podstawowej
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
WebQuest Tropem Pluszowego Misia A. Schneefuhs W. Koczubik.
WALORY TURYSTYCZNE POLSKI
Szkole Podstawowej w Licheniu Starym
Technologia informacyjna
WebQuest dla klasy III szkoły podstawowej Wędrówka po Będzinie
Polskie Parki Narodowe autor: Izabela Lara
DEBATA SZKOLNA KODEKS 2.0..
Zadania projektu Wdrożenie dwóch form działań Roczny plan Sieć współpracy wspomagania szkoły i samokształcenia.
Warzywa i owoce, czyli to co reguluje moje moce.
Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im
„Ja wiem, ty wiesz, ale czy oni wiedzą, że mamy rezerwat?!”
JAK POMÓC UCZNIOWI OSIĄGNĄĆ SUKCES EDUKACYJNY
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
Realizacja podstawy programowej poprzez różne formy aktywności w klasach I-III, cz.2 Aleksandra Klimza
Raporty semestralne dotyczące efektywności wdrażanych programów nauczania.
O programie Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i „Gazetę Wyborczą”. która promuje.
Idea oceniania kształtującego
Znaczenie produktów zbożowych
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Ocenianie holistyczne
HISTORIA POLSKI W LEGENDACH
Szkoła z klasą 2.0. Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i„Gazetę Wyborczą”. Od.
Szkoła z klasą 2.0 Kodeks 2.0.
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
ODNAWIALNE ŹRÓDŁA ENERGII
Jak stworzyć kodeks 2.0? Szkoła Podstawowa im. Elizy Orzeszkowej w Radgoszczy.
Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez: - Centrum Edukacji Obywatelskiej - i „Gazetę Wyborczą”. Od początku.
Lekcje z komputerem, 2006.
Grodziec jakiego nie znacie Projekt edukacyjny klas III gimnazjum w Miejskim Zespole Szkół nr 3 Będzin.
Dzie ń Bezpiecznego Internetu 2016 pod has ł em: „ Lepszy Internet zale ż y od Ciebie”
Nikogo nie trzeba przekonywać, że eksperymenty wykonywane samodzielnie przez ucznia czy prezentowane przez nauczyciela sprawiają, że lekcje są bardziej.
Międzysemestralne Otwarte Spotkanie TIK-owe r. PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA IM. BŁOGOSŁAWIONEGO KS. JERZEGO POPIEŁUSZKI W NIECZAJNIE GÓRNEJ.
Kurs - OK zeszyt.
W tym roku szkolnym przystąpiliśmy do projektu prowadzonego przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą Projekt ma za zadanie odpowiedzieć.
WEBQUEST JAKO METODA Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Modelowy program praktyk podnoszący jakość.
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
metodyka edukacji plastycznej w klasach IV-VI
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Metoda WebQuest.
Wojny Rzeczpospolitej w I połowie xVII wieku
Jak skutecznie realizować podstawę programową?
Budowa planu strategicznego – formułowanie celów.
Wykorzystanie technologii informacyjnej w rozwiązywaniu problemów edukacyjnych w różnych obszarach kształcenia.
System opisu pluralistycznych podejść do języków i kultur (FREPA)
Zapis prezentacji:

Co to takiego i jak można go wykorzystać w szkole? WebQuest Co to takiego i jak można go wykorzystać w szkole? Henryk Szaleniec henryk.szaleniec@gmail.com

12 Krasnoludków z lasu WebQuest

Ważne pytania Co to są WebQuesty? Dlaczego mielibyśmy stosować WebQuest na lekcjach fizyki? Dla każdego coś w sam raz, czyli jak wzbogacić środowisko uczenia się wykorzystując projekty WebQuest?

WebQuest - to łatwiejsze, niż myślisz! WebQuesty to uporządkowana samodzielna praca ucznia lub zespołu uczniowskiego wykorzystująca zasoby Sieci. To aktywność zorientowana na dociekanie, w której większość lub całość informacji uzyskanych przez uczących się pochodzi z Internetu.

Twórcy metody Model poszukiwania wiedzy w oparciu o Internet - nazwany WebQuest – został opracowany w 1995 roku przez Bernie Dodge'a i Toma Marcha, dwóch nauczycieli z San Diego State University w USA.

WebQuest - to łatwiejsze, niż myślisz! WebQuesty rozszerzają środowisko uczenia się poza klasę. Mogą pozwolić wydajniej spożytkować czas ucznia. Ale musimy z nich tak korzystać, aby uczniowie bardziej skupili się na posługiwaniu się informacją, jej przetwarzaniu niż tylko na jej szukaniu. Pamiętajmy, że mamy wspomagać kształtowanie kluczowych kompetencji na lekcjach fizyki. WebQuest to tylko jedna z wielu dróg do zdobywania wiedzy. Stosujmy ją tam, gdzie spodziewamy się, że może być skuteczna.

JAK ZBUDOWANY JEST WEBQUEST?

WPROWA-DZENIE ZADANIE PROCES ŹRÓDŁO EWALUACJA KONKLUZJA

Jak zbudowany jest WebQuest -struktura wprowadze-nie spełnia funkcję informującą oraz motywującą uczniów zadanie opisuje produkt końcowy proces wyjaśnia strategie, jakie uczeń ma zastosować, aby wykonać zadanie

Jak zbudowany jest WebQuest -struktura źródło strony internetowe, z których skorzystają uczniowie ewaluacja ocena rezultatów zadania, uczniowie muszą wiedzieć, jak będzie oceniana ich praca konkluzja podsumowanie zadania i zachęcenie uczniów do refleksji na temat procesu i wyników zadania

Przedstawiamy krasnoludki TYPY WEBQUESTÓW

Taksonomia zadań Kategoryzacja zadań stosowanych w projektach WebQuest. Opracowanie na podstawie http://webquest.sdsu.edu/ta skonomy.html

Zadanie kompilacyjne To proste zadanie, które polega na złożeniu informacji z różnych źródeł. Rezultatem jest produkt gotowy do opublikowania w Sieci. Zadanie to daje uczniom okazję do opanowania umiejętności wyszukiwania informacji według opracowanych własnych kryteriów i zbudowania z nich spójnej logicznie całości i jednorodnym formacie.. Dla powodzenia tego zadania warto zaproponować źródła, które dostarczają informacji w różnych formatach. Ustalić standard kompilacji pozostawiając uczniom swobodę organizacji prezentacji co do układu i formy.

Zadanie typu opowiadanie Opowiedzenie o wydarzeniach, sytuacjach, zjawiskach na podstawie zgromadzonej wiedzy. Kształtuje, umiejętności związane z wyszukiwaniem, podsumowywaniem opracowywaniem, przedstawienie informacji. To bardzo łatwe zadanie i nie wnosi nic nowego do praktyki edukacyjnej. Nadaje się jednak do startu, zanim uczniowie będą za pan brat z WebQuestem.

Odkrywanie tajemnic, dociekanie Każdy lubi tajemnice. To dobre zadanie do zainteresowania uczniów zagadnieniem, którego odkrycie nie pozbawione było sensacji i tajemniczości. Dobrze zaplanowane tego typu zadnie wymaga syntezy informacji z wielu źródeł, wnioskowania, eliminacji błędnych tropów, które na pierwszy rzut oka wydawały się prawdziwe oraz uogólnień.

Zadanie dziennikarskie Przydaje się, gdy chcemy zainteresować uczniów szczególnym wydarzeniem, zjawiskiem, które stanowi ważny filar wiedzy zdobywanej przez uczniów. Wymaga od uczniów działalności podobnej do dziennikarzy dociekających np. przyczyny wydarzeń. Wymaga od uczniów gromadzenia faktów, uwzględnienia wielu relacji danego wydarzenia dla maksymalizacji dokładności opisu, kategoryzacji faktów i przygotowania się do napisania o tym wydarzeniu, Dokonując ewaluacji WebQuestu kładziemy nacisk głównie na dokładność a nie na kreatywność.

Zadanie typu projektowanie Jest to plan, projekt, szkic czegoś, co jest potrzebne (gdzieś i komuś). Działania uczniów prowadzą do projektów, planów autentycznie potrzebnych produktów w ramach ograniczeń, z którymi muszą się liczyć prawdziwi projektanci. Dobrze zdefiniowane zadanie podaje opis produktu finalnego. Źródła, którymi będzie dysponował projektant i ograniczenia. Pozostawia dużą przestrzeń na kreatywność w ramach środków i przyjętych ograniczeń.

Zadanie twórcze Uczniowie zdobywają wiedzę i umiejętności w danym zakresie poprzez przetwarzanie informacji na inną formę niż w materiałach źródłowych. Efektem finalnym będą: gry, postery, obrazy, projekty działań gotowe do zastosowania, scenariusze filmów, filmy, opowiadania, wiersze itp. Pozostawiamy uczniom dużo swobody w zakresie środków wyrazu. W ewaluacji kryteria powinny kłaść nacisk na twórczość, własną ekspresję i uwzględniać specyfikę gatunku twórczości wybranej przez ucznia.

Dochodzenie do konsensusu Istotą budowania konsensusu jest wymaganie różnych punktów widzenia na jakieś zagadnienie. Zadanie powinno: bazować na autentycznych różnicach opinii wyrażanych na dany temat (gdziekolwiek) także poza klasą, skupiać się nie tylko na faktach, ale także na opiniach, angażować uczniów do spojrzenia na zbiór źródeł zgromadzonych z Sieci z różnych perspektyw. Rezultatem powinien być raport, memorandum, rekomendacja kierowane do rzeczywistego (lub symulowanego) odbiorcy np. władz gminy, powiatu, dyrekcji szkoły itp.

Zadania perswazji W dorosłym życiu uczniowie spotkają się z sytuacjami, w których pomimo, że będą mieli rację, trudno będzie do niej przekonać innych. Rozwijanie umiejętności perswazji jest więc bardzo ważne. Zadanie ma na celu przekonywanie zewnętrznej widowni do danego punktu widzenia. Często to zadanie jest łączone z zadaniem konsensusu. Kluczem do powodzenia tego zadania jest istnienie widowni, która ma inne zdanie, lub na dany temat nie ma własnego zdania w ogóle.

Zadania prowadzące poznawania siebie samego Dobrze zaplanowane i wykonane tego typu zadanie zmusza uczącego się do odpowiedzi na skomplikowane pytania o sobie samym. Tego typu zadania mogą się koncentrować na: długoterminowych celach, problemach natury moralnej i etycznej, samorozwoju, rozumieniu sztuki, literatury.

Zadanie analityczne Jednym z istotnych aspektów poznania szczególnie na lekcjach fizyki jest zrozumienie relacji pomiędzy wielkościami, zjawiskami oraz rozpoznawanie związków przyczynowych. Zadanie analityczne daje możliwość rozwijania takich umiejętności. Wymaga, dociekania, zestawień porównań, analizy. Uczniowie na podstawie informacji z różnych źródeł dokonują zestawień, przetwarzają dane, przedstawiają dane w reprezentacjach graficznych, tabelarycznych, czy za pomocą funkcji. Poszukują podobieństw i różnic, dokonują uogólnień.

Ocena wartościowanie Aby cokolwiek oceniać trzeba nie tylko rozumieć dobrze dane zagadnienie ale także rozumieć system oceny (wartościowania) i umieć się nim posługiwać. Tego typu zadania wymagają od uczniów krytycznej oceny, porównywania, szeregowania zgodnie z pewną właściwością, czy też wyboru z ograniczonej listy możliwości i podejmowania decyzji. Dobrze zaplanowane zadanie powinno zawierać tabele z proponowanymi kryteriami oceny. Konieczna też jest pomoc nauczyciela w tworzeniu przez uczniów własnych kryteriów. Powinniśmy dać uczniom także szansę do obrony własnych kryteriów.

Zadania naukowe prowadzi do: stawiania hipotez, bazując na zrozumieniu informacji kontekstowych pozyskanych zarówno ze źródeł dostępnych off- line jak i on-line, testowania i weryfikacji hipotez, przygotowania raportu w standardowej formie raportu naukowego. Kluczem do powodzenia tego zadania jest znalezienie odpowiednich pytań, na które odpowiedzi dostępne on-line nie są tak ezoteryczne (specjalistyczne), aby nie mogły być powiązane z wymaganiami podstawy programowej i z drugiej strony nie są uczniom dobrze znane, co mogłoby prowadzić tylko do prostego podstawiania liczb.

Przydatne linki Traveling through the Solar System strona Bernie Dodge'a. Sample WebQuest Development Prewriting Your WebQuest WebQuest Templates WebQuest Template Idea Machine WebQuest Taskonomy: A Taxonomy of Tasks Designing for Success Searching With Savvy: The Best Search Engines for Teachers and Students Rubric for Evaluating WebQuests WebQuest Evaluation Form

Przykłady WebQuestów http://doradca.oeiizk.waw.pl/wqlista.htm ODNAWIALNE ŹRÓDŁA ENERGII WebQuest dla uczniów gimnazjum w klasach I- III autor: Marzanna Ignaczewska Zjawiska fizyczne w przyrodzie WebQuesty – http://doradca.oeiizk.waw.pl/wqlista.htm

ĆWICZENIE 2 (PRACA W GRUPACH) TWORZYMY SWÓJ WEBQUEST

Praca w grupach: ćwiczenie 2 Zadanie Przygotowanie WebQuestu z fizyki, który będzie zawierać wszystkie 6 elementów jego struktury.

Praca w grupach: ćwiczenie 2 Proces cz. 1 Każdy zespół wybiera: lidera, który będzie koordynował pracę, prezentera, który przedstawi przygotowany przez grupę WebQuest. jurora, który będzie oceniał WebQuest.

Praca w grupach: ćwiczenie 2 Proces cz. 1 Wyszukajcie w sieci informacje dot. WebQuestów i przykłady z różnych przedmiotów. W tym celu wykorzystajcie linki do stron z potrzebnymi informacjami zamieszczone w źródłach.

Praca w grupach: ćwiczenie 2 Proces cz. 1 Ustalcie, jaki zakres treści programowych obejmuje wybrany przez Was WebQuest oraz jakie kompetencje kluczowe uczniów będą rozwijane i kształtowane w trakcie pracy.

Praca w grupach: ćwiczenie 2 Proces cz. 2 Wyszukane i wybrane WebQuesty poddajcie ocenie, wskażcie Waszym zdaniem na słabe punkty i te, które są wartościowe i warte popularyzacji. Zwróćcie uwagę na sformułowane wprowadzenie i sformułowanie zadania, które mają wykonać uczniowie. Oceńcie, na ile zadanie jest atrakcyjne dla uczniów, nowatorskie i cenne w kształtowaniu i rozwijaniu kompetencji kluczowych.

Praca w grupach: ćwiczenie 2 Proces cz. 3 Zaadaptujcie wybrany przez grupę WebQuest lub stwórzcie swoją autorską propozycję. Nie zapomnijcie podać autorów wykorzystywanego WebQuestu. Pamiętajcie, aby WebQuest zawierał wszystkie elementy struktury, był motywujący i zakładał stworzenie przez uczniów samodzielnego opracowania w ciekawej formie. Znajdziecie w sieci arkusze ewaluacyjne zawarte w formularzu WebQuestu. Oceńcie ich wartość, wykorzystajcie ich w swojej propozycji lub zmodyfikujcie zgodnie z waszymi potrzebami

Praca w grupach: ćwiczenie 2 W czasie pracy na własną propozycją WebQuestu skorzystajcie z informacji zawartych na następujących stronach: Źródła polskie http://webquest.furgol.org/ http://pl.wikipedia.org/wiki/WebQuest http://www.edunews.pl/narzedzia-i-projekty/narzedzia- edukacyjne/291-webquesty-w-edukacji http://www.edunews.pl/narzedzia-i-projekty/narzedzia- edukacyjne/315-jak-korzystac-z-webquestu http://wq.oeiizk.waw.pl/

Praca w grupach: ćwiczenie 2 W czasie pracy na własną propozycją WebQuestu skorzystajcie z informacji zawartych na następujących stronach: Źródła w języku angielskim Traveling through the Solar System strona Bernie Dodge'a. Sample WebQuest Development Prewriting Your WebQuest WebQuest Templates WebQuest Template Idea Machine WebQuest Taskonomy: A Taxonomy of Tasks Designing for Success Searching With Savvy: The Best Search Engines for Teachers and Students Rubric for Evaluating WebQuests WebQuest Evaluation Form

Praca w grupach: ćwiczenie 2 Zjawiska fizyczne w przyrodzie WebQuesty Szablon Zaprezentujcie rekomendowany lub stwórzcie w grupie WebQuest pozostałym zespołom i prześlijcie go do prowadzącego zajęcia oraz udostępnijcie grupie poprzez platformę roboczą.

Ewaluacja Kryteria oceny pracy w poszczególnych zespołach Ekspert (na podstawie materiałów sieci) Wymagania Początkujący Rozwijający się Zaawansowany Ekspert punkty Zbieranie informacji oraz jej przetwarza- nie część merytoryczna Brak opracowania . Informacje nie na temat. Temat zrealizowany pobieżnie, brak szczegółów Temat zrealizowany w pełni. Występują nieliczne błędy merytoryczne Temat zrealizowany w pełni brak błędów merytorycznych Poprawność i jakość opracowań cz. formalna. Bardzo słabe pobieżne, mały wkład pracy przy opracowaniu. Brak elementów graficznych. Opracowanie poprawne. Mała staranność. Liczne błędy. Niepoprawny dobór kolorów, uboga ilość grafiki i skąpe formatowanie. Opracowanie staranne, ciekawe graficznie, prawidłowy dobór kolorów, dobrze uporządkowane. Opracowanie bardzo staranne, przejrzyste, czytelne, atrakcyjne wizualnie.  Widać bardzo duże zainteresowanie

Ewaluacja Kryteria oceny pracy w poszczególnych zespołach Ekspert (na podstawie materiałów sieci) Wymagania Początkujący Rozwijający się Zaawansowany Ekspert punkty Ogólne Wrażenia estetyczne. Przedstawienie tematu i Obrona stanowiska Publiczne wystąpienia Prezentacja niestaranna, mało ciekawa, brak pewności siebie. Brak odpowiedzi na pytania Prezentacja poprawna, ale bez włożonego wysiłku, prosta. Słabe odpowiedzi na pytania Prezentacja  staranna, ciekawa, dobry styl. Przedstawienie wszystkich informacji w dobrze uporządkowany sposób. Prezentacja wzorowa, oryginalna. Przedstawienie informacji w interesujący sposób.  Wycz erpujące odpowiedzi na zadawane pytania Współpraca w grupie Całkowity brak współpracy Większość pracy indywidualni Dobra organizacja pracy grupy, współdziałanie w grupie Doskonała współpraca w całej grupie.

PODSUMOWANIE

O czym należy pamiętać? Projektujmy WebQuest w sposób umożliwiający uczniom niezależną i samodzielną pracę, w której nauczyciel jedynie wspomaga proces uczenia się, a nie tylko źródłem wiedzy.

O czym należy pamiętać? Sprawdźmy dokładnie WebQuesty i upewnijmy się, że informacja w Sieci nie zawiera błędów, jest poprawna, aktualna i wartościowa oraz przydatna.

Zwróćmy uwagę, aby linki były aktywne. O czym należy pamiętać? Zwróćmy uwagę, aby linki były aktywne. Przejrzyjmy już istniejące WebQuesty, biorąc pod uwagę, co Ci się w nich podoba, a co nie. Bądźmy odważni i twórczy!

Życzę wspaniałego roku 2012/2013 i przygody z webquestem „Na lodowisku podążam tam, gdzie krążek ma się dopiero znaleźć, a nie tam, gdzie już był” Wayne Gretzky Życzę wspaniałego roku 2012/2013 i przygody z webquestem