Znaczenie współpracy rodziców ze szkołą, przedszkolem…

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
BEZPIECZNA i PRZYJAZNA SZKOŁA
Advertisements

SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE „Moja kolorowa szkoła”
Realizacja podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Efektywność kształcenia Jak ją poprawiać?. Kształcenie – to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania przez jednostkę umiejętności, wiedzy.
Nauka szkolna - problem dziecka czy rodzica?
Dr Grażyna Poraj Instytut Psychologii Uniwersytet Łódzki
Janusz Żak Korzyści wychowawcze i osobiste płynące z realizacji edukacji europejskiej.
Szkoła dla Rodziców i Wychowawców
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
RAZEM DLA BEZPIECZEŃSTWA
dr Elżbieta Męcina-Bednarek
„Bezpieczeństwo nie jest wszystkim, lecz bez
Opracował J. Stryjkowski
„Pokój Rodzicielski” w przestrzeni szkoły
SPOTKANIE Z RODZICAMI 10 WRZEŚNIA 2013 ROK ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM.ORLĄT LWOWSKICH W STOPNICY.
Rodzice i nauczyciele; płaszczyzna porozumienia
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Renata Wolińska „Budowanie dobrej relacji rodzic - nauczyciel warunkiem współuczestniczenia w wychowaniu.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
WdŻwR Wychowanie do Życia w Rodzinie
KODEKS SZKOŁY BEZ PRZEMOCY
warsztaty dla rodziców
PRAWA I OBOWIĄZKI UCZNIA
Konferencja dla dyrektorów szkół i przedszkoli Europejski wymiar edukacji- rola dyrektora szkoły w realizacji międzynarodowych projektów współpracy szkół
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
PEDAGOGIZACJA RODZICÓW
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Kodeks „SZKOŁY BEZ PRZEMOCY”. Sporządziła: Krystyna Wesołowska
Współpraca z innymi szkołami Gimnazjum nr 12 w Tychach.
Prawa i obowiązki rodziców względem dzieci
Prymasa Tysiąclecia w Białymstoku
Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli „prototo” we wrocławiu
O korzeniach i skrzydłach…
Szkoła Współpracy.
Dla Zasadniczej Szkoły Wielozawodowej w Obornikach Śląskich
w praktyce pedagogicznej
O programie Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i „Gazetę Wyborczą”. która promuje.
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
Koncepcja i strategia Szkoły Promującej Zdrowie
Włączanie podmiotów w działalność szkoły
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
POMOC RODZINIE PROGRAM EDUKACYJNY NIE TYLKO DLA RODZICÓW. AUTOR: MGR JOLANTA KURYŚ – SKRZYPCZAK 1.
KOCHAĆ TO ZNACZY WYMAGAĆ - WYCHOWUJ MĄDRZE
SZKOŁA DLA RODZICÓW I WYCHOWAWCÓW
„Szkoła Współpracy. Uczniowie i rodzice kapitałem społecznym nowoczesnej szkoły” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
WYCHOWANIE DZIECI WSPÓLNYM CELEM RODZINY I SZKOŁY
Co może zrobić szkoła, a co powinni zrobić wcześniej rodzice ?
Wrocławska Koncepcja Edukacyjna
Praca pedagogiczna w Zespole Szkół Usług i Przedsiębiorczości w Płocku „Walka, rywalizacja i sukces to fatalne słowa. One paraliżują nas w życiu” Krystyna.
Wychowywać to kochać i wymagać
„Każde dziecko ma prawo do szczęścia i swego miejsca w społeczeństwie’’
Samouczenie się (self-directed learning) w edukacji demokratycznej
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE Program Szkoła Promująca Zdrowie realizowany jest w Polsce od 1991r.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA -PORADNIE PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNE- Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/ ewaluacji problemowych 1.06.
RESPEKTOWANE SĄ NORMY SPOŁECZNE.
WYNIKI AUTOEWALUACJI w Szkole Promującej Zdrowie przeprowadzonej w roku szkolnym 2014/2015 Szkoła Podstawowa im. Ks. Mariana Wiewiórowskiego w Gomulinie.
ZADANIA SZKOŁY W WALCE Z DOPALACZAMI Agnieszka Siczek – doradca metodyczny Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego.
Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?
Wyniki Ewaluacji 2015 rok. Publiczne przedszkole im. Marii Kownackiej w Graczach.
WIĘZI W RODZINIE JAKO CZYNNIK CHRONIĄCY
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Motywowanie do nauki – rola rodzica. Na brak motywacji ucznia do nauki wpływają różne czynniki Związane z uczniem Związane z domem Związane ze szkołą.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Szkoła Podstawowa w Annopolu Starym 9 listopada 2016 roku
Renata Wolińska „Budowanie dobrej relacji rodzic - nauczyciel warunkiem współuczestniczenia w wychowaniu.
RAZEM DLA BEZPIECZEŃSTWA
Renata Wolińska „Budowanie dobrej relacji rodzic - nauczyciel warunkiem współuczestniczenia w wychowaniu.
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Diagnoza w Falochronie -i co z niej wynika?
II KONFERENCJA RAD RODZICÓW RODZICE W SZKOLE
Zapis prezentacji:

Znaczenie współpracy rodziców ze szkołą, przedszkolem… Justyna Kurtyka-Chałas

„Kryzys wychowania, o jakim dziś często mówimy w odniesieniu zarówno do domu rodzinnego jak i szkoły, jest przede wszystkim kryzysem odniesień osobowych” (O programie wychowawczym szkoły, 2001)

Plan spotkania Cz. I Relacja rodzic – nauczyciel Cz. II Budowanie relacji z dzieckiem

rozwoju, wychowania i edukacji dziecka WSPÓŁ PRACA Wspólna praca na rzecz rozwoju, wychowania i edukacji dziecka

Co utrudnia współpracę rodzic - nauczyciel Negatywne doświadczenia z własnego dzieciństwa Negatywne doświadczenia z innymi pedagogami Różnice w rozumieniu procesu dydaktycznego i sposobów utrzymania dyscypliny Traktowanie nauczyciela jako „konkurenta” rodzica Nieliczenie się z opinią i możliwościami rodziców Obawa przed wyrażaniem własnego zdania Brak delikatności w przekazywaniu informacji o dziecku Brak odpowiedniego miejsca i „klimatu” spotkania Zbyt mała oferta współpracy (ograniczanie się do zebrań dla rodziców)

Co utrudnia współpracę nauczyciel –rodzic Zbyt małe zaangażowanie w sprawy szkoły Postawa roszczeniowa Bierność w trakcie spotkań Brak wsparcia działań w procesie dydaktycznym Przenoszenie odpowiedzialności za dziecko na nauczyciela Brak odpowiedniej motywacji dla dziecka Opóźnione reakcje rodziców, interwencja dopiero na etapie poważnych trudności Kwestionowanie wymagań i podejmowanych działań wychowawczych

Współpraca nauczycieli i rodziców Rys. A.Florek

Trzy grupy rodziców Zawsze „przeciw” Obojętni Zawsze „za” A gdzie jest każdy z nas?

MIŁOŚĆ = WSPÓLNIE SPĘDZONY CZAS

„Nasz styl wychowania dzieci zależy w mniejszym stopniu niż przypuszczamy od konkretnych metod, które mogłyby zostać urzeczywistnione jako konkretne recepty – w głównej mierze wpływa na niego nasza zasadnicza postawa wobec życia, wobec innych ludzi i naszej własnej egzystencji”. (S.Tschope-Scheffler)

Prawa i obowiązki rodziców

Europejska karta praw i obowiązków rodziców Prawo do Obowiązki do wychowywania swoich dzieci w duchu tolerancji i zrozumienia dla innych, bez dyskryminacji uznania ich prymatu jako "pierwszych nauczycieli" swoich dzieci pełnego dostępu do formalnego systemu edukacji dla swoich dzieci z uwzględnieniem ich potrzeb, możliwości i osiągnięć dostępu do wszelkich informacji o instytucjach oświatowych, które mogą dotyczyć ich dzieci wychowywać swoje dzieci w duchu odpowiedzialności za siebie i za cały ludzki świat wychowywać swoje dzieci w sposób odpowiedzialny i nie zaniedbywać ich zaangażowania się jako partnerzy w nauczaniu ich dzieci w szkole przekazywania wszelkich informacji szkołom, do których uczęszczają ich dzieci, informacji dotyczących możliwości osiągnięcia wspólnych, (tj. domu i szkoły)

Prawo do Obowiązki wyboru takiej drogi edukacji dla swoich dzieci, która jest najbliższa ich przekonaniom i wartościom uznawanym za najważniejsze dla rozwoju ich dzieci domagania się od formalnego systemu edukacji tego, aby ich dzieci osiągnęły wiedzę duchową i kulturową wpływania na politykę oświatową realizowaną w szkołach ich dzieci pomocy materialnej ze strony władz publicznych, eliminującej wszelkie bariery finansowe, które mogłyby utrudnić dostęp ich dzieci do edukacji oczekiwać od odpowiedzialnych władz publicznych wysokiej jakości usługi edukacyjnej dokonania świadomego wyboru drogi edukacyjnej, jaką ich dzieci powinny zmierzać wychowywać swoje dzieci w poszanowaniu i akceptowaniu innych ludzi i ich przekonań osobiście włączać się w życie szkół ich dzieci i stanowić istotną część społeczności lokalnej poświęcać swój czas i uwagę swoim dzieciom i ich szkołom, tak aby wzmocnić ich wysiłki skierowane na osiągnięcie określonych celów nauczania poznać siebie nawzajem, współpracować ze sobą i doskonalić swoje umiejętności "pierwszych nauczycieli" i partnerów w kontakcie: szkoła - dom (źródło: SOSW w Toruniu)

NAUCZYCIEL RODZIC UCZEŃ

Jak nauczyciel może pomóc w budowaniu relacji? Budować poczucie ważności Traktować rodzica podmiotowo Podkreślać znaczenie otwartej dyskusji Nie podawać gotowych rozwiązań Budować poczucie wsparcia Źródło: SP Nr 6 Lublin

Jak rodzic może pomóc w budowaniu relacji? Dokładnie badać możliwości i trudności pracy szkolnej Dokonywać właściwej, obiektywnej oceny pracy nauczyciela Lepiej poznawać własne dziecko i jego trudności w szkole (np. „nudne lekcje) Dokonywać właściwej, obiektywnej oceny własnego dziecka Współkształtować nauczanie i wychowanie w szkole Dążyć do wzajemnego uzupełniania się edukacji domowej ze szkolną Źródło: SP Nr 6 Lublin

Zasady współpracy rodziców i nauczycieli Pozytywna motywacja Partnerstwo Wielostronny przypływ informacji Aktywna i systematyczna współpraca

Do czego wychowujemy dzieci? Miłości Szacunku do innych i siebie Wrażliwości Uczciwości Prawdy Samodzielności Świętości Odpowiedzialności Otwartości, ciekawości świata Empatii itp.

Co robimy aby zmotywować dziecko do zrobienia czegoś Nakazy Zakazy Manipulacje Kary Straszenie Przekupywanie Dawanie za przykład innych „Prawienie kazań” Krzyk itp.

Szacunku do innych i siebie Wrażliwości Uczciwości Prawdy Do czego wychowujemy dzieci? Miłości Szacunku do innych i siebie Wrażliwości Uczciwości Prawdy Samodzielności Świętości Odpowiedzialności Otwartości, ciekawości świata Empatii itp. Jakimi sposobami? Nakazy Zakazy Manipulacje Kary Straszenie Przekupywanie Dawanie za przykład innych „Prawienie kazań” Krzyk itp. por. Sakowska J, 2008

podstawą dialogu i więzi GRANICE podstawą dialogu i więzi w szkole i w rodzinie

Brak granic Kłopoty w kontaktach z ludźmi Przyjmowanie roli agresora lub ofiary Naruszanie cudzych granic Poczucie zagrożenia i braku ochrony Brak umiejętności mówienia „nie”

Uszkodzony system granic Powodowanie konfliktów Częściowa ochrona Kłopoty z respektowaniem granic innych osób Niepełne poczucie bezpieczeństwa Umiejętność mówienia „nie” czasami

Mury zamiast granic Poczucie izolacji Brak intymności Samotność Mówienie „nie” w każdej sytuacji

Nienaruszony system granic Świadome nawiązywanie relacji Świadome przeżywanie bliskości Satysfakcja z bycia z ludźmi Poczucie bezpieczeństwa Respektowanie cudzych granic Umiejętność mówienia „nie” (Sakowska J., 2008)

Czego należy unikać „ulubione” błędy rodziców i nauczycieli Pytania zaczynające się od słowa „dlaczego?” Prośby i „błagania” Jeżeli…- wtedy…niefinalizowanie zapowiedzi Robienie wyrzutów Ignorowanie Reakcje wrogie

„Bądź sobą i szukaj własnej drogi. Poznaj siebie zanim zechcesz poznać dzieci. Zdaj sobie sprawę z tego, do czego sam jesteś zdolny, zanim zaczniesz wykreślać dzieciom prawa i obowiązki. Przede wszystkim to ty jesteś dzieckiem, które musisz poznać, wychować i wykształcić” (J.Korczak)

Warto przeczytać… Faber A., Mazlish E. (1996) Jak mówić aby dzieci się uczyły. W domu i w szkole, Poznań: Media Rodzina Florek A. (2004) Formy i cele współpracy rodziców i pracowników przedszkola Korczak J. (1978) Pisma wybrane, W-wa Nasza Księgarnia May J. (2005) Bezpieczne granice. Płock: Płocki Instytut Wydawniczy O programie wychowawczym szkoły (2001) Biblioteczka Reformy, zeszyt 37, MEN, Warszawa. Sakowska J. (2008) Szkoła dla rodziców i wychowawców cz.I, W-wa Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej Segiet W. (1990) Rodzice-nauczyciele. Wzajemne stosunki i reprezentacje, Poznań Tschope-Scheffler S. (2001) Dzieci potrzebują korzeni i skrzydeł, Kielce: Jedność Internet: http://www.sp6.lublin.pl/szkola/egadaj02.pdf http://www.sosw.torun.pl/BIP_pliki/Dokumenty/szkolny/20syst.pdf

Kontakt: j.kurtyka@uksw.edu.pl