Zarządzanie rozwojem kompetencji zawodowych kadry bibliotek dr Maja Wojciechowska Uniwersytet Gdański
Kompetencje To zbiory zachowań, które pewne osoby opanowują lepiej niż inne, co sprawia że w określonej sytuacji działają one sprawniej. Zachowania te wykorzystują w zintegrowany sposób zdolności, cechy osobowości, nabytą wiedzę. Kompetencji nie można się więc nauczyć tak jak uczy się wiedzy teoretycznej, ale nie są one też umiejętnościami wrodzonymi.
Błędy w rozumieniu pojęcia kompetencji Kompetencje to nie: wiedza teoretyczna cechy charakteru zdolności inteligencja doświadczenie zawodowe
Podział kompetencji z uwagi na czas procesu kształcenia kompetencje nabyte podczas kształcenia początkowego, tj. w trakcie nauki w szkole podstawowej, gimnazjum, w szkole średniej (tzw. kształcenie ogólne); kompetencje nabyte podczas kształcenia zawodowego, tj. w trakcie nauki w szkole zawodowej, technikum lub studiów wyższych; kompetencje nabyte w ramach permanentnego kształcenia dorosłych, w trakcie realizacji pracy zawodowej; kompetencje nabyte dzięki wykonywaniu obowiązków zawodowych.
Cykl zarządzania kompetencjami zawodowymi analiza stanowiska pracy oraz określenie pożądanego zespołu kompetencji badanie zasobu kompetencji bibliotekarza planowanie rozwoju kompetencji rozwijanie kompetencji mierzenie rozwoju kompetencji
Siatka macierzy potencjału rozwojowego pracowników
Kwalifikacje w zawodzie bibliotekarza Określane przez zespół ustaw, rozporządzeń oraz standardów kształcenia bibliotekarzy, potwierdzane na podstawie: uzyskanych stopni wykształcenia, tj. studia wyższe, kursy kwalifikacyjne oraz inne formy kształcenia, okresów zatrudnienia, dorobku naukowego, dydaktycznego i zawodowego
5 grup kompetencji bibliotekarskich według M. Majewskiej Kompetencje prakseologiczne – wyrażające się skutecznością bibliotekarza w planowaniu, organizowaniu, realizacji, kontroli i ocenie procesów biblioteczno-informacyjych. Kompetencje komunikacyjne – wyrażające się skutecznością zachowań językowych w relacjach bibliotekarz – czytelnik, użytkownik. Kompetencje współdziałania – wyrażające się skutecznością zachowań prospołecznych i sprawnością integracyjną bibliotekarza w środowisku społecznym, umiejętnością pracy w zespole. Kompetencje kreatywne – wyrażające się innowacyjnością, niestandardowością działań bibliotekarza. Kompetencje informatyczne – wyrażające się sprawnym korzystaniem z nowoczesnych technologii informacyjnych i medialnych
Standardy IFLA w zakresie komptencji dla kształcenia pracowników informacji naukowej umiejętność określenia rodzaju i zakresu poszukiwanej informacji; umiejętność efektywnego i skutecznego zdobycia dostępu do poszukiwanej informacji; umiejętność krytycznej oceny informacji i źródła z którego pochodzi oraz wprowadzenia jej do bazy wiedzy; umiejętność, zarówno indywidualnego jak i podczas pracy w grupie, wykorzystania informacji w celu zrealizowania określonego zadania; świadomość wielu kwestii prawnych, społecznych, ekonomicznych związanych z korzystaniem z informacji oraz poszanowanie zasad etyki i prawa podczas wyszukiwania i korzystania z informacji.
Dziękuję za Uwagę