Zarządzanie rozwojem kompetencji zawodowych kadry bibliotek

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Advertisements

Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Vademecum zawodu - „Nauczyciel”.
Październik Kariera na rynku kapitałowym - makler / doradca inwestycyjny.
Prezentacja przygotowana przez zespół badawczy przy CKE pod kierunkiem dr R.Dolaty PRIORYTETY POMORSKIEGO KURATORA OŚWIATY w roku szkolnym 2008/
Biblioteka w Szkole Podstawowej Nr 9 Dzierżoniów
PSYCHOLOGIA Drzwi otwarte Rekrutacja 2010/2011.
Katedra Komunikacji i Zarządzania w Sporcie
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
Skuteczne kształtowanie kompetencji kluczowych
Arleta Szychiewicz-Łypko
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego INFORMACJE OGÓLNE O PROJEKCIE DiAMEnT Dostrzec i aktywizować
FUNKCJA PERSONALNA.
Laboratorium szkolne – sposób na wolny czas
Koło Naukowe Rachunkowości
Doradca zawodowy - całożyciowe doskonalenie warsztatu pracy Izabela Staszkiewicz III Toruńska Pedagogiczna Konferencja Studencka 2 czerwca 2009 r. Wydział
Organizacja i zarządzanie firmą
BIBLIOTEKARZ W OCZACH STUDENTÓW WYŻSZEJ SZKOŁY ZARZĄDZANIA W GDAŃSKU Sylwia BaranowskaBibliotekarz – zawód czy powołanie – Gdańsk, wrzesień 2009 r.
CYFROWA GOSPODARKA Firmy, instytucje, użytkownicy wobec rozwoju technologii informacyjno-komunikacyjnych Przygotowanie do pracy w środowisku informacyjnym.
„W kierunku podnoszenia kwalifikacji zawodowych”
Co to jest TIK?.
Konferencja 10 października 2012 Organizacja pracy w roku szkolnym 2012/2013.
wsparciem dla ucznia, pomocą dla nauczyciela,
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Informacja o programie Zostać przedsiębiorczym.
RYNEK PRACY I HR WOBEC REWOLUCJI CYFROWEJ
W naszej szkole naucza wysoko wykwalifikowana kadra dydaktyczna. Znajdziecie tutaj pracownie multimedialne z dostępem do internetu, dwie sale.
Plan rozwoju Biblioteki Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi Centrum Badań i Rozwoju Kształcenia WSHE.
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Czym jest doradztwo zawodowe?
MODU Ł Kszta ł cenie ustawiczne i mobilno ść zawodowa Klasa II.
Zmiany w szkolnictwie zawodowym
Poradnictwo edukacyjno – zawodowe w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej dla Młodzieży.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Operacja Sukces to unikatowy w skali kraju projekt finansowany z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej mający na celu reformę programu studiów na.
STOSUNKI MIĘDZYNARODOWE. Cele kształcenia Zasadniczym celem kształcenia na kierunku stosunki międzynarodowe jest przygotowanie absolwenta do podejmowania.
,,Kwalifikacje a kompetencje’’
Komunikacja w bibliotece uczelnianej na tle rozwoju technologii informatycznych. Z doświadczeń BG UMCS Ogólnopolska Konferencja Naukowa Nowoczesna Biblioteka.
Mądrze Zaplanuj swoją przyszłość ! PROGRAM ZAJĘĆ DLA UCZNIÓW GIMNAZJUM 7 SPOTKANIE.
w Zespole Szkół nr 5 w Rudzie Śląskiej
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
Politechnika Śląska w Gliwicach Wydział Organizacji i Zarządzania Katedra Administracji i Prawa Kierownik Katedry: dr hab. Małgorzata Baron - Wiaterek.
Technik Logistyk Zawód z przyszłością!.
5. Kształcenie praktyczne zawodowe
Przygotowanie kadr do zarządzania projektami Bohdan Rożnowski, dr Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II 28 marca 2008 r.
Z A R Z Ą D Z A Ć Potrafię PRAKTYCZNIE WYŻSZA SZKOŁA ZARZĄDZANIA OCHRONĄ PRACY W KATOWICACH.
Wykluczenie cyfrowe.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Zespół środków, czyli urządzeń (np. komputer, sieci komputerowe czy media), narzędzi (oprogramowanie) oraz innych technologii, które służą wszechstronnemu.
Gimnazjum Nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Olecku PREZENTACJA Z DORADZTWA ZAWODOWEGO,,KWALIFIKACJE A KOMPETENCJE’’
Specjalność INNOWACYJNY BINZES Katedra Informatyki Ekonomicznej Katedra Przedsiębiorczości i Zarządzania Innowacyjnego Katowice,
Dorobek zawodowy nauczyciela kontraktowego mgr Nataliya Hrynchyshyn Gościno, lipiec 2005.
Model absolwenta dr Jolanta Barbara Jabłonkowska 1.
BARBARA OGRODOWSKA WICESTAROSTA NOWODWORSKI GDAŃSK, 6 CZERWCA 2016 r. POWIAT NOWODWORSKI.
Wydział Zarządzania UŁtel. (42) ul. Matejki 22/26, Łódź SPECJALNOŚĆ - ZARZĄDZANIE PUBLICZNE studia II stopnia.
Podstawowe informacje o projekcie Nazwa projektu: „Europejskie kompetencje i jakość kształcenia osób dorosłych w dobie globalizacji” Okres realizacji:
Centrum Kształcenia Ustawicznego w Ostrowcu Świętokrzyskim
Harmonogram naborów wniosków o dofinansowanie na 2015 rok w trybie konkursowym w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego.
7 Nawyków – mapa wdrożenia
OŚRODKI DOKSZTAŁCANIA I DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
SZKOLNICTWO PONADGIMNAZJALNE WARSZTATY DLA RODZICÓW
Projekty zrealizowane w ZS1
SPECJALNOŚĆ - ZARZĄDZANIE PUBLICZNE studia II stopnia
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Zarządzanie w biznesie i sektorze publicznym
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Klasyfikacja zawodów i specjalności
Szkoła podstawowa i co dalej?. Szkoła podstawowa i co dalej?
Zapis prezentacji:

Zarządzanie rozwojem kompetencji zawodowych kadry bibliotek dr Maja Wojciechowska Uniwersytet Gdański

Kompetencje To zbiory zachowań, które pewne osoby opanowują lepiej niż inne, co sprawia że w określonej sytuacji działają one sprawniej. Zachowania te wykorzystują w zintegrowany sposób zdolności, cechy osobowości, nabytą wiedzę. Kompetencji nie można się więc nauczyć tak jak uczy się wiedzy teoretycznej, ale nie są one też umiejętnościami wrodzonymi.

Błędy w rozumieniu pojęcia kompetencji Kompetencje to nie: wiedza teoretyczna cechy charakteru zdolności inteligencja doświadczenie zawodowe

Podział kompetencji z uwagi na czas procesu kształcenia kompetencje nabyte podczas kształcenia początkowego, tj. w trakcie nauki w szkole podstawowej, gimnazjum, w szkole średniej (tzw. kształcenie ogólne); kompetencje nabyte podczas kształcenia zawodowego, tj. w trakcie nauki w szkole zawodowej, technikum lub studiów wyższych; kompetencje nabyte w ramach permanentnego kształcenia dorosłych, w trakcie realizacji pracy zawodowej; kompetencje nabyte dzięki wykonywaniu obowiązków zawodowych.

Cykl zarządzania kompetencjami zawodowymi analiza stanowiska pracy oraz określenie pożądanego zespołu kompetencji badanie zasobu kompetencji bibliotekarza planowanie rozwoju kompetencji rozwijanie kompetencji mierzenie rozwoju kompetencji

Siatka macierzy potencjału rozwojowego pracowników

Kwalifikacje w zawodzie bibliotekarza Określane przez zespół ustaw, rozporządzeń oraz standardów kształcenia bibliotekarzy, potwierdzane na podstawie: uzyskanych stopni wykształcenia, tj. studia wyższe, kursy kwalifikacyjne oraz inne formy kształcenia, okresów zatrudnienia, dorobku naukowego, dydaktycznego i zawodowego

5 grup kompetencji bibliotekarskich według M. Majewskiej Kompetencje prakseologiczne – wyrażające się skutecznością bibliotekarza w planowaniu, organizowaniu, realizacji, kontroli i ocenie procesów biblioteczno-informacyjych. Kompetencje komunikacyjne – wyrażające się skutecznością zachowań językowych w relacjach bibliotekarz – czytelnik, użytkownik. Kompetencje współdziałania – wyrażające się skutecznością zachowań prospołecznych i sprawnością integracyjną bibliotekarza w środowisku społecznym, umiejętnością pracy w zespole. Kompetencje kreatywne – wyrażające się innowacyjnością, niestandardowością działań bibliotekarza. Kompetencje informatyczne – wyrażające się sprawnym korzystaniem z nowoczesnych technologii informacyjnych i medialnych

Standardy IFLA w zakresie komptencji dla kształcenia pracowników informacji naukowej umiejętność określenia rodzaju i zakresu poszukiwanej informacji; umiejętność efektywnego i skutecznego zdobycia dostępu do poszukiwanej informacji; umiejętność krytycznej oceny informacji i źródła z którego pochodzi oraz wprowadzenia jej do bazy wiedzy; umiejętność, zarówno indywidualnego jak i podczas pracy w grupie, wykorzystania informacji w celu zrealizowania określonego zadania; świadomość wielu kwestii prawnych, społecznych, ekonomicznych związanych z korzystaniem z informacji oraz poszanowanie zasad etyki i prawa podczas wyszukiwania i korzystania z informacji.

Dziękuję za Uwagę