Sanacja spółdzielczych kas oszczędnościowo - kredytowych

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
1. Podstawy prawne: - ustawa z dnia 7 kwietnia 1989 r.  Prawo o stowarzyszeniach, (Dz.U j. t. z późn. zm.) - ustawa z dnia 25 czerwca 2010 r.
Advertisements

POSTĘPOWANIE KONTROLNE
Założenia systemu SKOK
„Chodzi o to, by człowiek robił ochoczo to, co robić musi;
Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Programów Rozwoju Obszarów Wiejskich.
Kontrola/ wizytacja w miejscu projektów (ze szczególnym uwzględnieniem wizytacji projektów na etapie rozpatrywania wniosku o przyznanie pomocy). Urząd.
Sektorowy Program Operacyjny Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw KONTROLE.
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
2009 Zamówienia publiczne w projektach dotacyjnych realizowanych przez Beneficjentów Magdalena Łempicka Warszawa, 8 czerwca 2009r.
Niektóre procedury wynikające z przepisów prawa, przy bieżącej aktualizacji ewidencji gruntów i budynków, dokonywanej przez starostów. Zgłoszenia zmiany,
Wpływ regulacji ostrożnościowych na sytuację banków spółdzielczych
mgr Małgorzata Cieślak
PRAWNE I ETYCZNE ASPEKTY PSYCHOLOGII TRANSPORTU
AGENCJA RESTRUKTUTYZACJI i MODERNIZACJI ROLNICTWA
Mieszkaniowe rachunki powiernicze, gwarancje bankowe oraz gwarancje ubezpieczeniowe w świetle postanowień ustawy o ochronie praw nabywcy lokalu mieszkalnego.
Nowelizacja ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie Gliwice, 9 listopada 2011.
SYSTEM BANKOWY I PARABANKOWY W POLSCE (NADZÓR BANKOWY)
OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH Dr hab. Mariusz Jagielski
Przepisy ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r
ARTUR WALASIK KATEDRA FINANSÓW - WYDZIAŁ FINANSÓW I UBEZPIECZEŃ AKADEMIA EKONOMICZNA IM. KAROLA ADAMIECKIEGO . KONTROLA ZARZĄDCZA ORAZ AUDYT W.
Tworzenie i organizacja banków
Założenia do projektu ustawy o czasie pracy maszynistów
FORMA PRAWNA LGD W OKRESIE Maj 2014 r. Wydział Leader DROW Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Zasady działalności banków operacyjnych
SEMINARIUM DLA CZŁONKÓW RAD NADZORCZYCH WARSZAWA 19 LISTOPADA 2014 ROKU KONKURS NA CZŁONKÓW ZARZĄDÓW MEDIÓW PUBLICZNYCH.
Kryterium rodzaju działalności Kryterium osoby fundatora:
PAWEŁ SOBOTKO Ponadzakładowy układ zbiorowy pracy w szkolnictwie wyższym. Ewolucja regulacji prawnej.
Spółka komandytowo – akcyjna:
Organizacja sądów, skład sądu, referendarze sądowi
X Uniwersyteckie Forum Związkowe Rokowania zbiorowe prowadzone przez NSZZ „Solidarność” stan obecny i przyszłość - wybrane aktualne zagadnienia dr Anna.
Pozycja (prawa i obowiązki) doradców restrukturyzacyjnych w prawie restrukturyzacyjnym Założenia i cele ustawodawcy przy tworzeniu instytucji doradców.
Typy powództw prowadzących do zaskarżenia uchwał zarządu/ rady nadzorczej Dariusz Kulgawczuk.
PRAWO HANDLOWE ANNA SZERMACH Zakład Prawa Gospodarczego i Handlowego Uniwersytet Wrocławski.
ANNA SZERMACH Zakład Prawa Gospodarczego i Handlowego Uniwersytet Wrocławski.
UMOWY O PRACĘ – ZMIANY.
Propozycje zmian w statucie stowarzyszenia LGD Partnerstwo Dorzecze Słupi Krzynia, 29 września
Dr Urszula Banaszczak - Soroka. 1. forma organizacyjna - organ administracji państwowej 2. ustawa regulująca funkcjonowanie - Ustawa z dnia 21 lipca 2006.
LIKWIDACJA SPÓŁDZIELNI. Art [Podstawy] § 1. Spółdzielnia przechodzi w stan likwidacji: 1) z upływem okresu, na który, w myśl statutu, spółdzielnię.
Postępowanie podatkowe dr Tomasz Nowak Katedra Prawa Finansowego Zakład Zobowiązań i Procedur Podatkowych pokój 3.91 dyżur: czwartki.
Postępowanie sądowoadministracyjne – materiały dydaktyczne Kierunki zmian w systemie sądowej kontroli działalności administracji publicznej wprowadzone.
Prawa człowieka i systemy ich ochrony
USTAWA z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz ze zmianami)
ORZECZENIA NSA POSTĘPOWANIE SĄDOWOADMINISTRACYJNE.
Podkomitet Monitorujący ds. równoważnego rozwoju Maria Manelska Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego Departament Wdrażania Regionalnego.
UST test 1.14 oraz test Test Nadzór nad działalnością komunalną: a) jest sprawowany nie tylko przez organy nadzoru nad działalnością komunalną;
Repozytorium Transakcji w KDPW Warszawa, 8 listopada 2012.
Upadłość konsumencka w świetle obecnych przepisów
Umowa o dzieło.
Prawo bankowe – aspekty narodowe i wspólnotowe
Mirosław Pachucki   Ulgi w podatku od nieruchomości jako pomoc de minimis w kontekście rozwiązań oferowanych przez miasto Racibórz Piotr Wojaczek, Mirosław.
Czy diagnoza jest poprawna?
WYBRANE ZAGADNIENIA MATERIALNEGO I PROCESOWEGO PRAWA PRACY
Przedmiot: Prawo zamówień publicznych
Kres działalności firm
Prawo cywilne z umowami w adm.3 Składanie oświadczeń woli
Konstytucyjny system źródeł prawa
UMOWA KREDYTU Literatura:
POSTĘPOWANIA ODRĘBNE -
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
Rządowa administracja zespolona w administracji
Przedmiot: Prawo zamówień publicznych
Prawo bankowe i rynków finansowych
Polskie uwarunkowania instytucjonalno-prawne dla realizacji projektów PPP 22 czerwca 2015.
Prawo ubezpieczeń gospodarczych - Ramy Prawne
Gwarancja bankowa Dorota Wieczorkowska
Zmiana wierzyciela i dłużnika
Zawieranie umów o udzielanie świadczeń zdrowotnych
Podstawy prawa pracy i Zabezpieczenia społecznego
KREDYT KONSUMENCKI OCHRONA KONSUMENTA mgr Barbara Trybulińska.
Zapis prezentacji:

Sanacja spółdzielczych kas oszczędnościowo - kredytowych dr hab. Witold Srokosz Uniwersytet Wrocławski Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Katedra Prawa Finansowego witeks@prawo.uni.wroc.pl Warszawa 2013

Sanacja : komisaryczna autonomiczna likwidacyjna sanacja w wąskim znaczeniu sanacja w szerokim znaczniu witeks@prawo.uni.wroc.pl

Ustawa o spółdzielczych kasach oszczędnościowo – kredytowych z 1995 r. Art. 42.  1. W przypadku powstania groźby zaprzestania spłacania długów przez kasę lub gdy jej działalność wykazuje rażące lub uporczywe naruszanie przepisów prawa, Kasa Krajowa może zawiesić działalność kasy ustanawiając jednocześnie zarządcę komisarycznego. 2. Działalność kasy może być zawieszona do czasu wyborów rady nadzorczej i zarządu kasy, jednak na okres nie dłuższy niż 6 miesięcy. 3. Z dniem ustanowienia zarządcy komisarycznego kończy się kadencja organów kasy. 4. Kasa krajowa określi zakres czynności kasy na okres, o którym mowa w ust. 2. witeks@prawo.uni.wroc.pl

Ustawa z dnia 5 listopada 2009 r Ustawa z dnia 5 listopada 2009 r. o spółdzielczych kasach oszczędnościowo – kredytowych (Dz. U. z 2012 r., poz. 855 ze zm.) – u.s.k.o.k. 2009 Ustawa z dnia 19 kwietnia 2013 r. o zmianie ustawy o spółdzielczych kasach oszczędnościowo – kredytowych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r., poz. 613) – nowelizacja z 2013 rozdział 6a „Postępowanie naprawcze i zarząd komisaryczny” – art. 72a - art. 73a rozdział 6b „Przejęcie, likwidacja i upadłość kas” art. 74a – 74u witeks@prawo.uni.wroc.pl

Raport KNF dot. I półrocza 2013 r. Sektor skok w I półroczu 2013 r. rozwijał się bardzo dynamicznie – aktywa wzrosły o 9%, natomiast a wartość depozytów o 9,6 %. W okresie tym w kasach przybyło ponad 61 tys. nowych członków. Sytuacja kapitałowa w kasach jest trudna, wysokość funduszy własnych jest nieadekwatna do prowadzonej działalności. Współczynnik wypłacalności w sektorze obniżył się z 1,83% na koniec grudnia 2012 r. do 1,2% na koniec czerwca 2013 r. witeks@prawo.uni.wroc.pl

W kasach występuje podwyższone ryzyko płynności w wyniku niedopasowania terminów wymagalności pasywów i zapadalności aktywów. Działalność kredytowo-pożyczkowa finansowana jest głównie środkami krótkoterminowymi (depozytami o wymagalności do 6 miesięcy). Na koniec I półrocza 2013 r. 44 kasy były objęte postępowaniami naprawczymi. Kasa Krajowa udzieliła kasom w czerwcu oraz w lipcu 2013 r. pomocy z funduszu stabilizacyjnego na kwotę 180,5 mln zł. Wartość pomocy została podwyższona w sierpniu do kwoty 188,8 mln zł witeks@prawo.uni.wroc.pl

Przesłanki wszczęcia postępowania naprawczego w kasie (art. 72a ust Przesłanki wszczęcia postępowania naprawczego w kasie (art. 72a ust. 1 u.s.k.o.k.) : - powstanie straty bilansowej, - powstanie groźby wystąpienia straty bilansowej, - powstanie niebezpieczeństwa niewypłacalności, - powstanie zagrożenia utraty płynności płatniczej. witeks@prawo.uni.wroc.pl

zagrożenie niewypłacalnością w rozumieniu u.p.u.n. art. 72a u.s.k.o.k. a przesłanki wszczęcia postępowania naprawczego wskazanej w art. 492 ust. 1 ustawy z dnia 28 lutego 2003 r. Prawo upadłościowe i naprawcze - powstanie straty bilansowej, - powstanie groźby wystąpienia straty bilansowej, - powstanie niebezpieczeństwa niewypłacalności, powstanie zagrożenia utraty płynności płatniczej 72a ust. 1 u.s.k.o.k.  art. 142 ust. 1 pr. bank. art. 142 ust. 1 pr. bank. : - powstanie niebezpieczeństwa utraty płynności zagrożenie niewypłacalnością w rozumieniu u.p.u.n. witeks@prawo.uni.wroc.pl

I. Postępowanie naprawcze SKOK Zarząd zdziała zgodnie z ustawą przesłanki postępowania naprawczego Kasa Krajowa NIEZWŁOCZNIE zawiadamia o wystąpieniu przesłanek zarząd kasy KNF może ustanowić KNF Zarząd przystępuje do opracowania Przedłożenie + zapewnienie realizacji Zlecenie uzupełnienia/ponownego opracowania + wyznaczenie terminu przygotowania KURATOR Nadzór nad wykonaniem program naprawczy do zaopiniowania witeks@prawo.uni.wroc.pl

Ia. Postępowanie naprawcze SKOK Zarząd nie zdziała zgodnie z ustawą przesłanki postępowania naprawczego Kasa Krajowa zarząd kasy Brak zawiadomienia poinformowanie Zobowiązanie do wszczęcia postępowania naprawczego i opracowania programu postępowania naprawczego KNF witeks@prawo.uni.wroc.pl

Kurator ma prawo do : - uczestniczenia w posiedzeniach organów kasy oraz uzyskiwania wszelkich informacji niezbędnych do wykonywania jego funkcji (art. 72c ust. 2 u.s.k.o.k.), - wniesienia sprzeciwu wobec uchwał i decyzji zarządu i rady nadzorczej kasy, przy czym oświadczenie o zamiarze wniesienia sprzeciwu zgłoszone na posiedzeniu rady nadzorczej lub zarządu wstrzymuje wykonanie uchwały lub decyzji (art. 72c ust. 3 u.s.k.o.k.), - zaskarżyć do sądu uchwałę walnego zgromadzenia kasy – stosuje się tu odpowiednio art. 42 ustawy Prawo spółdzielcze (art. 72c ust. 6 u.s.k.o.k.). witeks@prawo.uni.wroc.pl

Przesłanki ustanowienia zarządcy komisarycznego w kasie I. Pierwotnie – całkowity brak zgodności pomiędzy art. 42 ust. 1 u.s.k.o.k. 1995 i art. 145 ust. 1 pr. bank. II. Przed nowelizacją z 2013 r. art. 73 u.s.k.o.k. 2009 połączył przesłanki przewidziane w art. 145 ust. 1 pr. bank. z przesłankami zawartymi w art. 42 ust. 1 u.s.k.o.k. 1995 witeks@prawo.uni.wroc.pl

Przesłanki pochodzące z art. 42 ust. 1 u.s.k.o.k. 1995 : powstania groźby zaprzestania spłacania długów przez kasę, wykazywania przez działalność kasy rażącego lub uporczywego naruszania prawa, Przesłanki pochodzące z art. 145 pr. bank. : nieprzekazanie przez zarząd kasy programu postępowania naprawczego zgodnie z ustawą nieskuteczność programu postępowania naprawczego witeks@prawo.uni.wroc.pl

III. Po nowelizacji u. s. k. o. k III. Po nowelizacji u.s.k.o.k. z 2013 Nowelizacja z 2013 nie upodobniła katalogu przesłanek wprowadzenia zarządcy komisarycznego w kasie do katalogu ustanowienia zarządu komisarycznego w banku, a nawet wprowadziła nową przesłankę, nieznaną na gruncie ustawy Prawo bankowe. witeks@prawo.uni.wroc.pl

Przesłanki, po nowelizacji z 2013 r Przesłanki, po nowelizacji z 2013 r., wprowadzenia zarządu komisarycznego w kasie : - powstanie groźby zaprzestania spłacania zobowiązań przez kasę, - nieprzekazanie przez zarząd kasy programu postępowania naprawczego zgodnie z art. 72a, - nieskuteczność programu postępowania naprawczego, - sytuacja, gdy działalność kasy wykazuje rażące lub uporczywe naruszanie przepisów prawa, - sytuacja, gdy skład zarządu kasy nie odpowiada wymogom ustawy, Wystarczy, że zostanie spełniona tylko jedna z tych przesłanek. witeks@prawo.uni.wroc.pl

Ponadto nowelizacja z 2013 r Ponadto nowelizacja z 2013 r. wprowadziła dwie dodatkowe przesłanki ustanowienia zarządcy komisarycznego : - podjęcie przez Komisję Nadzoru Finansowego decyzji o przejęciu wybranych praw majątkowych lub wybranych zobowiązań kasy, o ile zarządca komisaryczny nie został ustanowiony wcześniej (art. 74c ust. 10); - wystąpienie sytuacji, gdy na dzień sprawozdawczy, określony w przepisach wydanych na podstawie art. 62c ust. 4 u.s.k.o.k., aktywa kasy nie wystarczają na zaspokojenie jej zobowiązań, chyba że zarządca został ustanowiony wcześniej (art. 74k ust. 1). witeks@prawo.uni.wroc.pl

Zasady stosowania środków nadzorczych : - fakultatywność stosowania środków nadzoru przez KNF, - ustawowe określenie przesłanek stosowania środków nadzoru, - ustawowe określenie procedury stosowania środków nadzoru, - zasada stopniowania środków nadzorczych, - zasada równości, - zasada kumulacji przedmiotowej, - zasada kumulacji podmiotowej. witeks@prawo.uni.wroc.pl

zasada fakultatywności Komisja Nadzoru Finansowego może, ale nie musi, stosować środki nadzoru. wyjątek - KNF obligatoryjnie stosuje środek nadzorczy art. 71 ust. 7 u.s.k.o.k. 2009 KNF odwołuje (a więc „musi” odwołać) członka zarządu kasy w przypadku zaistnienia okoliczności wskazanych w tym przepisie. Zob. art. 138 ust. 5 pr. bank. - również jest wyjątkiem od generalnej zasady fakultatywności środków nadzoru bankowego. witeks@prawo.uni.wroc.pl

zasada stopniowania środków nadzorczych zasada proporcjonalności w odniesieniu do stosowania środków nadzorczych nakazuje, aby w przypadku gdy określone cele publiczne mogą zostać równie skutecznie zrealizowane zarówno przy pomocy środka mniej, jak i bardziej restrykcyjnego, organ publiczny skorzystał z tego pierwszego środka witeks@prawo.uni.wroc.pl

z zasady proporcjonalności bezpośrednio wyprowadza się zasadę stopniowania środków nadzorczych. Szczególnie zasada ta dotyczy najbardziej dolegliwego (represyjnego) środka nadzorczego, którego zastosowanie pozbawia kasę samodzielności, jakim jest wprowadzenie zarządcy komisarycznego. witeks@prawo.uni.wroc.pl

Z prawa bankowego wynika, że sanacja komisaryczna zawsze musi być poprzedzona sanacją autonomiczną – z u.s.k.o.k. wprost to nie wynika, ale należy przyjąć, że zasada ta ma zastosowanie również do kas. Przemawia za tym : - Podobieństwo działalności kas i banków - Wzorowanie przepisów u.s.k.o.k. 2009 na art. 142 i 145 pr. bank. - taka sekwencja najpełniej zabezpiecza interes członków kas witeks@prawo.uni.wroc.pl

przesłanka „ GROŹBY zaprzestania spłacania zobowiązań przez kasę” powinna uruchamiać sanację autonomiczną a nie sanację komisaryczną. Powinna być zaszeregowana do tej samej kategorii co przesłanka niebezpieczeństwa niewypłacalności czy też groźby utraty płynności, a nawet należy się zastanowić, czy nie powinna być z którąś z nich utożsamiana. witeks@prawo.uni.wroc.pl

Dla uzdrowienia sytuacji polegającej na tym, że kasa nie przestrzega prawa, KNF może zastosować cały katalog śródków nadzorczych o charakterze sankcji, wymienionych w przepisie art. 71 ust. 2 u.s.k.o.k. 2009. Dopiero dalsze „uporczywe” i „rażące” naruszenie prawa przez kasę może spowodować sięgnięcie przez KNF do tak uciążliwego środka, jakim jest ustanowienie zarządcy komisarycznego. Zasada stopniowania środków nadzorczych ! witeks@prawo.uni.wroc.pl

wyrok Sądu Apelacyjnego w Katowicach I Wydział Cywilny z dnia 21 maja 2010 r. (I ACa 44/10) dla spełnienia się przesłanki rażącego lub uporczywego naruszania przepisów prawa przez działalność kasy konieczne jest „wykazanie kwalifikowanej postaci winy kasy jako osoby prawnej, a więc winy umyślnej lub rażącego niedbalstwa. Poza tym jej działania lub zaniechania muszą mieć charakter ciągły, trwały, uporczywy, a nie jednorazowy”. Sąd Apelacyjny potwierdził nieważność uchwały zarządu Kasy Krajowej o ustanowieniu zarządcy komisarycznego ( wyrok Sądu Okręgowego w Katowicach z dnia 10 listopada 2009 r., I C 693/08). witeks@prawo.uni.wroc.pl

Ustanowienie zarządcy komisarycznego nie wpływa na organizację i sposób działania kasy, z wyjątkiem zmian przewidzianych ustawą. Wszystkie wyjątki od tej zasady powinny być zatem interpretowane ściśle i są ponadto enumeratywnie wymienione w art. 73 ust. 3 u.s.k.o.k. 2009. Z dniem ustanowienia zarządcy komisarycznego: - członkowie zarządu kasy zostają odwołani z mocy prawa, a ustanowione wcześniej prokury i pełnomocnictwa wygasają, - ulegają zawieszeniu kompetencje rady nadzorczej kasy oraz walnego zgromadzenia kasy (a w kasach, w których walne zgromadzenie jest zastąpione przez zebranie przedstawicieli – zawieszeniu ulegają kompetencje zebrań grup członkowskich). witeks@prawo.uni.wroc.pl

Obowiązki zarządcy komisarycznego (są uzależnione od przesłanek jego powołania) I. opracowuje i uzgadnia z KNF program postępowania naprawczego, kieruje jego realizacją informuje KNF i radę nadzorczą kasy o wynikach realizacji programu; informacje te przekazuje Kasie Krajowej. witeks@prawo.uni.wroc.pl

Ustawa nie precyzuje zadań, jakie zarządcy komisarycznemu mogą zostać wyznaczone przez KNF w decyzji o jego ustanowieniu. Jednak nie wydaje się, aby mogły to być inne zadania niż te, które prowadzą do sanacji kasy witeks@prawo.uni.wroc.pl

- zorganizowanie wyboru nowego zarządu IV. II. usunięcie nieprawidłowości związanych z rażącym lub uporczywym naruszaniem przepisów prawa III. - zorganizowanie wyboru nowego zarządu IV. obowiązki w związku z przejęciem wybranych praw majątkowych lub wybranych zobowiązań kasy (zob. np. art. 74i ust. 1 u.s.k.o.k.) V. - obowiązki w związku z niedostępnością środków powierzonych kasie (art. 38u ustawy z dnia 14 grudnia 1994 r. o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym – będzie obowiązywał od listopada 2013 r.) witeks@prawo.uni.wroc.pl

Wnioski Nowa, rozbudowana regulacja sanacji kas zamieszczona w znowelizowanej u.s.k.o.k. wzoruje się na ustawie Prawo bankowe, z uwzględnieniem jednak specyfiki i odrębności kas. Trudno jest znaleźć rozsądne wyjaśnienie tak daleko idącego zróżnicowania katalogu przesłanek ustanowienia zarządu komisarycznego w u.s.k.o.k. 2009 oraz w ustawie Prawo bankowe. witeks@prawo.uni.wroc.pl

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ witeks@prawo.uni.wroc.pl