Zintegrowana Polityka Bezpieczeństwa

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Advertisements

BEZPIECZNA i PRZYJAZNA SZKOŁA
PRZEMOC I AGRESJA Jak zapobiegać?
Samorząd uczniowski a podstawa programowa
Demokracja w szkole.
Małopolski Program Kompleksowej Opieki Psychiatrycznej
Lokalny program rewitalizacji Metodyka przygotowania dokumentu LPR
WYDZIAŁ PREWENCJI KOMENDY WOJEWÓDZKIEJ POLICJI W GDAŃSKU
SZKOŁA MARZEŃ Program zwiększania szans edukacyjnych i życiowych uczniów szkół wiejskich 1   16.
Zwalczanie przestępczości
Zwalczanie przestępczości - projekt
…metody rozwiązywania problemów [kryminalnych] społeczności lokalnych
ROLA KOMPUTERA W ŻYCIE MŁODYCH LUDZI Z TERANU GMINY NIEPOŁOMICE
Dr Grażyna Poraj Instytut Psychologii Uniwersytet Łódzki
Instytucjonalne aspekty współpracy Budowanie kompetencji do współpracy między-samorządowej i międzysektorowej jako narzędzi rozwoju lokalnego i regionalnego.
Krzysztof Durnaś Szkoła Podstawowa nr 35 w Łodzi
Bezpieczna Polska Bezpieczna Polska
RYZYKO OPERACYJNE Jak przeciwdziałać mu w praktyce?
RAZEM DLA BEZPIECZEŃSTWA
Zdrowie: To nie tylko brak choroby, lecz pełny dobrostan społeczny, psychiczny i biologiczny Światowa Organizacja Zdrowia.
Spójność logiczna projektu.
Jak przygotować i zorganizować wybory do władz samorządu uczniowskiego, żeby były świętem demokracji w szkole?
Ewaluacja: „Bezpieczeństwo w szkole”
Polskie dobre praktyki - doświadczenia „Niebieskiej Linii”
Przemoc w szkole jako współczesny problem systemu edukacujnego
Praca z dzieckiem agresywnym
Konferencja dla dyrektorów szkół i przedszkoli Europejski wymiar edukacji- rola dyrektora szkoły w realizacji międzynarodowych projektów współpracy szkół
Przemoc w szkole ZJAWISKO PRZEMOCY I ZACHOWAŃ AGRESYWNYCH
„Sami o sobie, czyli demokracja w naszej szkole”
Zintegrowana Polityka Bezpieczeństwa
Szkoła Podstawowa im. Królowej Jadwigi w Sierczy
Ocena poziomu bezpieczeństwa w Zespole Szkół nr 3 – Szkole Podstawowej nr 3 im. Elizy Orzeszkowej w Zamościu w I półroczu 2013/2014.
Obszar działania Policji ruchu drogowego w Holandii
Szkoła Współpracy.
„DEBATY SPOŁECZNE na terenie gminy Skrzyszów”
Patent żabki Szkoła Podstawowa nr 4 z Oddziałami Integracyjnymi w Bielawie.
BEZPIECZNA SZKOŁA Profilaktyka jako element przeciwdziałania negatywnym zjawiskom wśród dzieci i młodzieży.
Debata o samorządności uczniowskiej
Nie tylko wybory- -Jak młodzi mogą wpływać na władze i aktywnie uczestniczyć w wyborach? Aktywność i współpraca młodzieży w społeczności lokalnej miasta.
Raport z ewaluacji wewnętrznej I semestr 2012/2013.
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
Ocenianie holistyczne
Debata Jakie wsparcie dyrekcji szkoły, nauczycieli i innych dorosłych jest potrzebne uczniom chcącym rozwijać samorządy w swoich szkołach?
Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym? Projekt: Jan Tomasz Borkowski; Jakub Kowalik.
Samorząd Uczniowski.
…metody rozwiązywania problemów [kryminalnych] społeczności lokalnych
Audyt wewnętrzny jako źródło oceny kontroli zarządczej w jednostce
LOKALNY PROGRAM REWITALIZACJI DLA MIASTA OLSZTYNA
WYNIKI AUTOEWALUACJI w Szkole Promującej Zdrowie przeprowadzonej w roku szkolnym 2014/2015 Szkoła Podstawowa im. Ks. Mariana Wiewiórowskiego w Gomulinie.
Ocena poziomu bezpieczeństwa w Zespole Szkół nr 3 – Szkole Podstawowej nr 3 im. Elizy Orzeszkowej w Zamościu w I półroczu 2014/2015.
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
Strategia Promocji Marki Poznań Paweł Woźniak – Biuro Promocji Miasta.
Wykaz Krajowych i Narodowych Programów Profilaktyki – zawierających zadania resortu edukacji.
„Bezpieczna dzielnica - bezpieczny mieszkaniec” Program realizowany w ramach Miejskiego Programu Zapobiegania Przestępczości oraz Ochrony Bezpieczeństwa.
ZINTEGROWANA POLITYKA BEPIECZEŃSTWA „Szkoła promująca bezpieczeństwo” Wyniki ankiet przeprowadzonych wśród uczniów, rodziców i nauczycieli Zespołu Szkół.
Diagnozowanie i analizowanie problemów kryminalnych występujących w środowisku lokalnym oraz ich rozwiązywanie Ćwiczenia 3 P_U01: …student potrafi analizować.
Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Europejskiego Funduszu Społecznego Białystok, 26 października 2011 r. „Na czym polega logika projektu.
Projekt Zintegrowanej Polityki Bezpieczeństwa „Szkoła Promująca Bezpieczeństwo” W Zespole Szkół w Więcławicach Starych.
 promocja,  kształtowanie,  zwiększenie poczucia bezpieczeństwa w szkołach.
Kryminologia, ćwiczenia nr 5 Leszek Baran
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Gminny Program Rewitalizacji Gminy Brzesko na lata
Przykłady dobrych praktyk
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
RAZEM DLA BEZPIECZEŃSTWA
Diagnoza w Falochronie -i co z niej wynika?
- Krajowe Repozytorium Obiektów Nauki i Kultury
Budowa planu strategicznego – formułowanie celów.
Zapis prezentacji:

Zintegrowana Polityka Bezpieczeństwa Bezpieczne Gimnazjum Chrzanów 2006

ZINTEGROWANA POLITYKA BEZPIECZEŃSTWA 1995-1996 1999 wspólnie oceniamy kierunki możliwej współpracy Małopolska rozpoczyna współpracę z regionem Hollands Midden organizacja małopolskich służb policyjnych projekty zewnętrzne współodpowiedzialność za bezpieczeństwo, community policing ZINTEGROWANA POLITYKA BEZPIECZEŃSTWA

Realizacja początek (program centralny): Łowicz, Pabianice, Sucha Beskidzka, Olkusz Szkoły: Kraków (44 gimnazja), Sucha Beskidzka, Olkusz, Oświęcim, Skawina, Bochnia, Brzesko, Tarnów, Wieliczka, Wadowice, Nowy Targ, Nowy Sącz, Myślenice, Gorlice, Koszyce, Miechów, Chrzanów Miasteczka studenckie AGH i Politechniki Krakowskiej (problem przemocy, narkotyków, patologii, przestępczości pospolitej) Nowe wyzwania: osiedle mieszkaniowe Nowy Bieżanów w Krakowie i Osiedle XX -lecia w Wadowicach

Zintegrowana Polityka Bezpieczeństwa W celu zapewnienia profesjonalnego wsparcia ze strony specjalistów w użytecznych dla projektu dziedzinach powołano: RADA NAUKOWA PROJEKTU Prof. Andrzej Wyżykowski –Główny Architekt Miasta Krakowa Dr Robert Borkowski – Wydział Nauk Społecznych Stosowanych Akademii Górniczo Hutniczej Dr Kinga Racoń – Leja – Wydział Architektury Politechniki Krakowskiej Dr Krzysztof Kwiatkowski – Wydział Architektury Politechniki Krakowskiej Dr inż. Władysława Francuz – Centrum Pedagogiki i Psychologii Politechniki Krakowskiej Mgr Klaudia Węc– Centrum Pedagogiki i Psychologii Politechniki Krakowskiej

ZINTEGROWANA POLITYKA BEZPIECZEŃSTWA istnieje ogromną ilością programów związanych z bezpieczeństwem programy nie zawsze są ze sobą powiązane, często niektóre z nich dotyczą tego samego problemu program ZPB nie jest nowym pomysłem- tworzy jedynie dobrze zorganizowany międzyinstytucjonalny system współpracy na rzecz poprawy poczucia bezpieczeństwa oprócz Policji, samorządu i innych instytucji za bezpieczeństwo odpowiedzialność ponoszą również obywatele

Zintegrowana Polityka Bezpieczeństwa „typowe” programy policyjne projekt stworzony przez współpracujących partnerów kompleksowe podejście tworzy się model współdziałania „nietypowa” rola Policji w opinii społecznej projekt policyjny podejście wycinkowe projekt ma swój koniec Policja odpowiedzialna za bezpieczeństwo (nihil novi)

Zintegrowana Polityka Bezpieczeństwa tworzy trwały system współdziałania wielu podmiotów identyfikuje problemy i ich uwarunkowania: co lub/i kto ma wpływ na ich pojawienie się co lub/i kto ma wpływ na ich ograniczenie pozwala precyzyjnie skonstruować plan działania uwalnia od formalizmów i biurokracji tworzy koalicję – współdziałanie staje się nawykiem

ZPB – konstrukcja projektu. I E T Y wiedza na temat najdotkliwszych zagrożeń (jakie kryteria?) wybieramy problem badamy problem badamy skalę problemu wybieramy partnerów określamy kto i co może zrobić konstruujemy Zintegrowany Plan Działania przystępujemy do wykonania cały czas – pilnujemy, by nie opadło zaangażowanie - kto, co ma wpływ na istnienie problemu; w jakiem nasileniu, gdzie, kiedy występuje; jak wpływa na poczucie bezpieczeństwa

ZNACZENIE ANALIZY W ZINTEGROWANEJ POLITYCE BEZPIECZEŃSTWA

Dlaczego przeprowadzamy analizę ? dla uświadomienia sobie istniejących zagrożeń dla optymalnego wykorzystania posiadanych środków dla zidentyfikowania najistotniejszych partnerów

Cele analizy odkrywamy co i kto ma wpływ na pojawienie się zidentyfikowanych problemów odkrywamy kto ma wpływ na ich rozwiązanie odkrywamy jakie działania przyniosą rozwiązania tych problemów rozpoczynamy proces zaangażowania partnerów

Narzędzia analizy, czyli jakie należy postawić pytania ? Co jest problemem ? Dlaczego jest problemem ? Kiedy problem występuje ? Gdzie występuje problem ? Kto wywołuje problem ? Czym spowodowany jest problem ? (mechanizm powstawania problemu) Który element problemu jest najistotniejszy ? Jak rozwiązać problem ?

Analiza problemu prawidłowy podział problemu wskazuje nam na jego elementy: pierwszo i drugoplanowe / zasadnicze i symptomy na problem należy spojrzeć z różnych punktów tylko dogłębna analiza problemu pozwoli nam na postawienie prawidłowej diagnozy

Jakie błędy możemy popełnić podczas analizy problemu ? skupić się na zdiagnozowanym problemie, a nie na rozwiązaniu przejść do rozwiązania problemu bez dokładnej jego identyfikacji poddać analizie konkretne rozwiązania, a nie interesujące nas problemy skupić się na symptomach, a nie na na istocie problemu

Analiza strategiczna dobór partnerów powinien wynikać z rezultatów analizy problemu partnera postrzegamy przez pryzmat korzyści jakie może odnieść ze współpracy nie należy ograniczać się w wyborze tylko do tzw. „partnerów naturalnych”

Jakie warunki powinni spełniać partnerzy w projekcie ? muszą posiadać realną możliwość wpływu na problem muszą dostarczyć określonych informacji w fazie analizy, aby można było uzyskać najpełniejszy obraz problemu muszą współpracować przez cały czas trwania projektu

Na co powinniśmy zwrócić uwagę ? na trafny dobór partnerów, który jest warunkiem sukcesu na wykształcenie takich zasad współpracy, które zapewnią jej maksymalną efektywność i skuteczność Nie można dopuścić do wycofania się któregokolwiek z partnerów !!!

Zintegrowana Polityka Bezpieczeństwa Bezpieczne Gimnazjum PARTNERZY Burmistrz Wójt Rady Dzielnic Policja Straż Miejska Szkoła Rodzic Nauczyciel Uczeń

W jaki sposób rozpoczynamy proces analizy ? Dlaczego uczniowie nie czują się bezpiecznie ? „prześladowania” ze strony kolegów obce osoby na terenie szkoły kradzieże są zaczepiani w drodze do szkoły ANKIETY analiza problemu

Jakie są formy i przyczyny: „prześladowania” ze strony kolegów PRZEZYWANIE STRASZENIE RĘKOCZYNY WYKORZYSTYWANIE są miejsca w budynku nie objęte jakąkolwiek kontrolą agresywni uczniowie - chuligani brak reakcji ze strony nauczycieli niedostosowanie budynku niewiedza nie ma sensownie zaplanowanych dyżurów bagatelizowanie niewiedza obawa przed konsekwencjami reakcji nieobecność ich rodzice nie wiedzą bezkarność ukrywanie problemu

Jakie są formy i przyczyny: obce osoby na terenie szkoły OBCY, STARSI CHŁOPCY KRĘCĄCY SIĘ W SZATNI, LUB NA OBRZEŻACH BOISKA są miejsca w budynku nie objęte jakąkolwiek kontrolą uczniowie tego nie zgłaszają łatwy dostęp z ulicy niedostosowanie budynku niewiedza nie ma sensownie zaplanowanych dyżurów zdewastowane ogrodzenie wybujała roślinność pozbawia widoczności bagatelizowanie wstyd (donosiciel !) presja kolegów

Jakie są formy i przyczyny: kradzieże W SZATNI W KLASACH są miejsca w budynku nie objęte jakąkolwiek kontrolą dysproporcje w sytuacji materialnej uczniów obce osoby na terenie szkoły niedostosowanie budynku niewiedza nie ma sensownie zaplanowanych dyżurów czynniki społeczne poszukiwanie akceptacji w grupie POPRZEDNI SLAJD

Jakie są formy i przyczyny: są zaczepiani w drodze do szkoły WULGARNE „UWAGI” PRÓBY WYŁUDZENIA OGÓLNE, NIEPRZYJEMNE WRAŻENIE sklep monopolowy na drodze z osiedla do szkoły izolacja - brak kontroli społecznej brak kontroli służb mundurowych nieprzestrzeganie zakazu sprzedawania alkoholu w określonych sytuacjach - brak zainteresowania władz samorządowych wybujała roślinność brak oświetlenia przyzwyczajenie dorosłych niewiedza bagatelizowanie

„prześladowania” ze strony kolegów obce osoby na terenie szkoły Dlaczego uczniowie nie czują się bezpiecznie ? „prześladowania” ze strony kolegów obce osoby na terenie szkoły kradzieże są zaczepiani w drodze do szkoły niewiedza: o problemie o sposobie reagowania bagatelizowanie brak wewnętrznego nadzoru: nauczyciele w pokoju nauczycielskim miejsca „sprzyjające”: - wewnątrz budynku na zewnątrz budynku zaczepki w okolicach szkoły: sklep nie przestrzega przepisów gromadzą się „lumpy” łatwy dostęp z zewnątrz: nieprzemyślane otoczenie niedbałość w jego utrzymaniu

„prześladowania” ze strony kolegów obce osoby na terenie szkoły Dlaczego uczniowie nie czują się bezpiecznie ? „prześladowania” ze strony kolegów obce osoby na terenie szkoły kradzieże są zaczepiani w drodze do szkoły niewiedza: o problemie o sposobie reagowania bagatelizowanie brak wewnętrznego nadzoru: nauczyciele w pokoju nauczycielskim miejsca „sprzyjające”: - wewnątrz budynku na zewnątrz budynku zaczepki w okolicach szkoły: sklep nie przestrzega przepisów gromadzą się „lumpy” łatwy dostęp z zewnątrz: nieprzemyślane otoczenie niedbałość w jego utrzymaniu

uczniowie nie zgłaszają niewiedza o problemie brak informacji uczniowie nie zgłaszają rodzice nie pytają nauczyciele nie widzą utrata autorytetów niewiara w efekt obawa przed oceną rówieśników potrzeba akceptacji

Analyses used in the project What causes burglary by young people need of need of loss of less to many money excitement standard discourage occasion addicted offender- to drugs groups less participation of parents less risk to no alternative slow court- less marking bad locked no sight on be caught punishment procedures valuables places less change boredom isolation for work less special less motivation less consulting less registration prevention less denying the duties of the staff the public of valuables is no priority lightning less working addiction- no alternative prosecutor experience problems punishment bad quality of less priority no insurance less consulting bad buildings no recreation information and policy conditions the housing and plantations no working less contacts association for a benefit local policeman prevention is no emphasis less willing not consult no priority for to report insurers subsidies Public Works no consult the police- people trust municipality victimship the police less education no consult the and help municipality

Analyses used in the project What causes burglary by young people need of need of loss of less to many money excitement standard discourage occasion addicted offender- to drugs groups less participation of parents less risk to no alternative slow court- less marking bad locked no sight on be caught punishment procedures valuables places less change boredom isolation for work less special less motivation less consulting less registration prevention less denying the duties of the staff the public of valuables is no priority lightning less working addiction- no alternative prosecutor experience problems punishment bad quality of less priority no insurance less consulting bad buildings no recreation information and policy conditions the housing and plantations no working less contacts association for a benefit local policeman prevention is no less willing not consult no priority for emphasis to report insurers subsidies Public Works no consult the municipality police- people trust less education no consult the victimship the police and help municipality

ZINTEGROWANA POLITYKA BEZPIECZEŃSTWA Bezpieczeństwo w szkołach Istota problemu: kradzieże, wandalizm, zastraszanie, wykorzystywanie, eksperymentowanie z alkoholem i narkotykami Symptomy : strach i rozdrażnienie wśród uczniów i nauczycieli zachowania na granicy przestępstwa zachowania typowe dla dorastania - 85% zachowania sygnalne - 10% zachowania przestępcze - 5%

ZINTEGROWANA POLITYKA BEZPIECZEŃSTWA Bezpieczeństwo w szkołach Zastosowane rozwiązania: podbudowanie wiary nauczycieli w ich własne możliwości umocnienie solidarności uczniowskiej większość sprawców to byłe ofiary ofiara przemocy nie wie, że nie jest jedyną ofiarą tego samego sprawcy wyznaczenie osoby nadzorującej Problem jednostki staje się problemem społeczności

ZINTEGROWANA POLITYKA BEZPIECZEŃSTWA Jakie działania należy wykonać ? określamy zjawisko przestępcze, czy też patologiczne, które chcemy ograniczyć przeprowadzamy badania ankietowe w celu ustalenia poziomu zagrożenia badamy przyczyny występowania problemu (analiza problemu) wyznaczamy instytucje mające wpływ na ograniczenie zdiagnozowanych problemów (analiza strategiczna) nawiązujemy współpracę z wybranymi partnerami

ZINTEGROWANA POLITYKA BEZPIECZEŃSTWA W jakim kierunku powinniśmy zmierzać ? więcej dołożonych starań na początku procesu, mniej wysiłku podczas realizacji prawidłowy podział problemu wskazuje nam jego elementy: pierwszo i drugoplanowe / zasadnicze i symptomy trafny dobór partnerów jest warunkiem sukcesu konsekwencją doboru powinno być wykształcenie takich zasad współpracy, które zapewnią jej maksymalną efektywność

ZINTEGROWANA POLITYKA BEZPIECZEŃSTWA Jakie są kluczowe warunki ? Świadomość wspólnych celów Świadomość korzyści płynących z ich osiągnięcia Komunikacja pomiędzy partnerami

CERTYFIKAT PROMOCJI BEZPIECZEŃSTWA DLA GIMNAZJÓW  1.      Obszar organizacyjny – czyli struktura personalna (kto jest odpowiedzialny i za jaki obszar w ramach systemu bezpieczeństwa w szkole, w jaki sposób informacja o programie trafia do zainteresowanych). 2.     Obszar infrastrukturalny – dotyczy bezpiecznej zabudowy w obrębie szkoły, projektowania i dostosowania przestrzeni pod kątem bezpieczeństwa. 3. Obszar techniczny - dotyczy zabezpieczenia terenu szkoły poprzez m.in. instalacje monitoringu i inne środki techniczne, które wpływają na poprawę bezpieczeństwa w szkole i jej obrębie.

Z P B Dziękuję za uwagę… Email: prewencja@malopolska.policja.gov.pl