Wybrane zagadnienia zarządzanie wiedzą w organizacji – uwagi praktyka

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
OSIEM ZASAD ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ.
Advertisements

1 Warszawa, 21 lutego 2008 r. Przegląd budżetu UE a kierunki reformy polityki spójności Podsekretarz Stanu w Augustyn Kubik Podsekretarz Stanu w Ministerstwie.
Słabe strony administracji publicznej wg Narodowej Strategii Spójności 2007
SKUTECZNOŚĆ i EFEKTYWNOŚĆ SYSTEMU
Definicja Benchmarking definiowany jest jako „nieprzerwany proces porównywania wyników przedsiębiorstwa, systemów zarządzania, procesów, produktów i usług.

system zarządzania zasobami ludzkimi
HUMAN PERFORMANCE IMPROVEMENT
Doświadczenia z udziału w teście systemu AKSES VI Ogólnopolskie Spotkanie Sieciujące OWES – Kraków, październik 2012.
Informacja nt. krajowego i regionalnych Forów Terytorialnych jako narzędzi kształtowania polityki regionalnej w myśl Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego.
Zarządzanie przez cele Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego
Zintegrowane podejście do systemu motywacyjnego w ZUS
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
DOKUMENTOWANIE PROCESU ZINTEGROWANEGO
ZASADY AUDITOWANIA ZARZĄDZANIE PROGRAMEM AUDITÓW
Instytucjonalne aspekty współpracy Budowanie kompetencji do współpracy między-samorządowej i międzysektorowej jako narzędzi rozwoju lokalnego i regionalnego.
Wartość czynności doradczych audytu Agata Kumpiałowska
Ewa Miłuch - Szewczyk konsultant Dzielenie się swoją wiedzą Wiedza jest podstawą zarządzania instytucjami, placówkami obecnego XXI wieku Pracownik i pracodawca.
Adam Walicki - 30 września 2010
Działanie 5.2 Wzmocnienie potencjału administracji samorządowej Departament Administracji Publicznej Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji.
Skuteczny i efektywny samorząd terytorialny Warszawa, 8 października 2010 r. Procedura Poświadczania Jakości Zastosowania CAF Po co to nam? Jak to będzie.
Przebieg warsztatu Prezentacja 1: „Usprawnianie procesów w MSZ” Pan Kamil Adamczewski Ministerstwo Spraw Zagranicznych Prezentacja 2: „Wpływ kultury.
COBIT 5 Streszczenie dla Kierownictwa
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
PARTYCYPACJA PUBLICZNA – czym jest?
Pilotażowy Program LEADER+ Wsparcie tworzenia Lokalnej Grupy Działania i opracowania Zintegrowanej Strategii Rozwoju Obszarów Wiejskich w Dolinie Pilicy.
Szkolenia, Coaching, PR.
V Konferencja Ewaluacyjna Warszawa, Ewaluacja jako instrument budowy sprawnego państwa Cele ewaluacji: Ewaluacja polityk publicznych powinna.
Propozycja prac grup tematycznych Kujawsko-Pomorskiej Rady Innowacji KUJAWSKO-POMORSKA RADA INNOWACJI I ZESPÓŁ EKSPERTÓW DS. POLITYKI INNOWACYJNEJ WOJEWÓDZTWA.
Kluczowe czynniki sukcesu
Prof. Aleksander Surdej
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Ocena efektów wsparcia MŚP w ramach
Mechanizm komunikacji wewnętrznej jako integralny element doskonalenia systemu zarządzania jednostką. Doświadczenia Urzędu Miejskiego w Gliwicach Warszawa,
Program Operacyjny KAPITAŁ LUDZKI Priorytet IV Szkolnictwo Wyższe i Nauka Dział Rozwoju Kadry Naukowej Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.
Światłowód Wiedzy źródłem motywacji do dzielenia się wiedzą Eksperta
Analiza kluczowych czynników sukcesu
WSPARCIE POTENCJAŁU ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
Strategia LP Business Solutions Wrocław, styczeń 2013.
Ewaluacja konferencja 11 czerwca 2014 RODN „WOM” w Katowicach.
Przygotowanie MŚP do realizacji ambitnych projektów i wdrażania innowacji w ramach PO Inteligentny Rozwój.
1. 2 Wynagrodzenia w sektorze energetycznym - uwarunkowania kulturowe Adam Cichocki Zbigniew Dudziński Warszawa
Ministerstwo Finansów
SYSTEM FUNKCJI, PROCESÓW I PRZEDSIĘWZIĘĆ W ORGANIZACJI.
Humanistyczne aspekty zarządzania jakością
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego „Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół i przedszkoli w Powiecie.
Audyt wewnętrzny jako źródło oceny kontroli zarządczej w jednostce
Business Consulting Services © 2005 IBM Corporation Confidential.
Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy.
Biblioteka ucząca się Roman Tomaszewski Mariusz Polarczyk
Efektywność systemu Jacek Węglarczyk
Karolina Muszyńska. Spis zagadnień Wprowadzenie Znaczenie zarządzania komunikacją dla powodzenia projektu Praktyki zarządzania komunikacją w zespołach.
Standard świadczenia usług za pośrednictwem Rejestru Usług Rozwojowych
Program Wiedza Edukacja Rozwój Wysokiej jakości usługi administracyjne
OCENA INSTYTUCJONALNA W ŚWIETLE AKTUALNYCH KRYTERIÓW OCENY JAKOŚCI Stanisław Kondracki Ekspert Polskiej Komisji akredytacyjnej Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny.
Specjalność INNOWACYJNY BINZES Katedra Informatyki Ekonomicznej Katedra Przedsiębiorczości i Zarządzania Innowacyjnego Katowice,
WYKŁAD dr Krystyna Kmiotek
Efektywność zarządzania w sektorze publicznym Ministerstwo Finansów 16 czerwca 2015 r. Coroczne spotkanie przedstawicieli komitetów audytu.
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej” studia I stopnia kierunek: „Zarządzanie”
Faza 1: Faza zaprojektowania systemu monitoringu projektu: 1. Inwentaryzacja obietnic złożonych sponsorowi we wniosku - przegląd założeń projektu, opracowanie.
ANALIZA WARTOŚCI PRZEDSIĘWZIĘĆ PROJEKTOWYCH ZE SZCZEGÓLNYM UWZGLĘDNIENIEM KRYTERIUM ICH EFEKTYWNOŚCI Bartłomiej Czekaj Numer albumu: 1892 Promotor: Prof.
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
COBIT 5 Streszczenie dla Kierownictwa
POMIAR PROCESÓW – GWARANCJA SZYBKIEGO PODNIESIENIA EFEKTYWNOŚCI
Kontrolowanie Mateusz Turczyn.
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
Zgłoszenie do konkursu
Raport po ocenie 360° - fragment
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Zapis prezentacji:

Wybrane zagadnienia zarządzanie wiedzą w organizacji – uwagi praktyka http://kmp.adaptus.pl Wybrane zagadnienia zarządzanie wiedzą w organizacji – uwagi praktyka JAROSŁAW SOŁTYS PRZEWODNICZĄCY KOMISJI REWIZYJNEJ STOWARZYSZENIE PRAKTYKÓW ZARZĄDZANIA WIEDZĄ Partner Merytoryczny portalu http://kmp.adaptus.pl © STOWARZYSZENIE PRAKTYKÓW ZARZĄDZANIA WIEDZĄ 2007

Zarządzanie wiedzą w organizacji Inspiracja: Nikt z nas nie wie tyle, ile wiemy wszyscy razem. Co to znaczy zarządzać wiedzą w organizacji? Znaczenie audytu kierunkowego zarządzania wiedzą Kluczowe czynniki zarządzania wiedzą Fundamenty zarządzania wiedzą Obszary zarządzania wiedzą Pomiar zarządzania wiedzą Cele i mierniki zarządzania wiedzą Przykład zastosowania technik zarządzania wiedzą

Zarządzanie wiedzą w organizacji - podstawowe pojęcia Dane – zrozumiałe ciągi znaków, wyizolowane, niezależne od kontekstu i wykorzystującej je osoby Informacje – uporządkowane dane wg kryteriów właściwych dla organizacji Wiedza – złożone kompleksy informacji, zależne od kontekstu i wykorzystującej je osoby, odzwierciedlone w sposobach postępowania Przykład: 1348ejklnpru,=>)(! 1 eur = 3,84 pln (1 eur>3,84 pln)=>kupuj! Wiedza korporacyjna – umiejętność skutecznego działania w kontekście biznesowym Zarządzanie wiedzą – świadome kształtowanie umiejętności skutecznego działania w kontekście biznesowym

Zasoby wiedzy organizacji Kaskada zasobów wiedzy Kompetencje indywidualne Kompetencje zespołowe Kompetencje organizacji jako zespołu zespołów Logika rozwoju wiedzy: Wiedza ukryta ’ Wiedza jawna ’Wiedza ukryta Dynamika zasobów wiedzy korporacyjnej Zasoby zmieniają się wskutek transferu wiedzy jawnej i ukrytej Zasoby wiedzy organizacji ulegają ciągłym zmianom w rezultacie procesu uczenia się. Uczenie się powoduje wzrost poziomu merytorycznego wiedzy oraz stopnia jej złożoności, co z kolei powoduje konieczność zmian metod zarządzania wiedzą. Aby zapewnić skuteczność i efektywność procesu zmian rozwojowych, należy mierzyć i doskonalić metody zarządzania wiedzą w organizacji

Cele zarządzania wiedzą Wykorzystywanie wiedzy Schemat zarządzania wiedzą (Żródło: G. Probst, S. Raub, K. Romhardt: Zarządzanie wiedzą w organizacji OE Kraków 2002) Cele zarządzania wiedzą Informacja zwrotna Ocena wiedzy Lokalizowanie wiedzy zewnątrz i wewnątrz organizacji – jak zapewnić przejrzystość opisu wiedzy oraz sposobów lokalizacji. Zachowywanie wiedzy wewnątrz organizacji – jak nie utracić tego, co mamy? Pozyskiwanie wiedzy – jakie zasoby wiedzy pozyskiwać z zewnątrz organizacji Sprzężenia zwrotne Wykorzystywanie wiedzy jak produktywnie wykorzystać wiedzę w procesie tworzenia zysku przedsiębiorstwa? Rozwijanie wiedzy - jak kreować nowe umiejętności, produkty, procesy i metody zarządzania? Dzielenie się wiedzą i rozpowszechnianie jej – jak udostępniać zasoby wiedzy?

Dlaczego podejmujemy inicjatywę dot. zarządzania wiedzą? Częstą motywacją do zajęcia się problemem są doskwierające, złe doświadczenia z pozyskaniem istotnej biznesowo wiedzy i informacji – odczuwamy, że nie są one: Wiarygodne i autoryzowane, Kompletne i bezbłędne, Z wiadomego i legalnego źródła pochodzenia, Aktualne i dostarczone na czas dla określonego adresata. Główne dysfunkcje zarządzania wiedzą „Silosy wiedzy” - ograniczona komunikacja „Nie wiemy, co wiemy” - trudności w docieraniu do wiedzy „Wiedza to potęga” - ograniczone dzielenie się wiedzą „Wymyślanie koła” - powielanie wykonanej już pracy „Wiedza ginie” - brak dbałości o aktywa wiedzy „Nie moje, niedobre” i uczenie się poprzez działanie - niewykorzystanie wiedzy innych oraz niewykorzystywanie doświadczeń „Pożeracze czasu” - Zbiurokratyzowane procesy, niepotrzebne czynności „Kto się tym zajmuje?” - nieproduktywne tracenie czasu

Audyt kierunkowy zarządzania wiedzą Zarządzanie wiedzą polega na ujęciu doświadczenia organizacji w ramy systemowe w taki sposób, aby było ono łatwo i szybko oraz efektywnie kosztowo dostępne dla każdego z pracowników, stosownie do jego zainteresowań i uprawnień. Audyt kierunkowy służy określeniu, które rodzaje wiedzy podlegać będą zarządzaniu. Metody: Ankietowanie wyższej kadry zarządzającej, samoocena Cel: Określenie rodzajów wiedzy, które są kluczowe z punktu widzenia realizacji ogólnej strategii firmy. Określenie priorytetów kierunków działań w stosunku do poszczególnych rodzajów i kategorii fundamentów wiedzy Przykłady obszarów: wiedza wokół domen tematycznych, jednostek organizacyjnych, procesów biznesowych, wiedza wokół projektów, wiedza wokół produktów i operacji. Ważne jest, aby audyt kierunkowy zapewnił zdefiniowanie i zrozumienie kluczowych czynników sukcesu realizacji strategii firmy, co ułatwi dalsze planowania projektu zarządzania wiedzą i jego komunikację w przedsiębiorstwie.

Fundamenty zarządzania wiedzą – określenie założeń kierunkowych Fundamenty technologiczne Rozwijanie (w tym integracja) rozwiązań technologicznych wspierających zarządzanie wiedzą, w szczególności zaś usprawniających przechowywanie, przepływ, prezentowanie oraz dostęp do zasobów wiedzy i informacji. Fundamenty procesowe Na poziomie strategicznym - zapewnienie dwukierunkowej relacji pomiędzy zarządzaniem wiedzą a strategią biznesową. Na poziomie operacyjnym - zapewnienie ścisłej integracji systemu zarządzania wiedzą z działaniami biznesowymi. Fundamenty kulturowe Rozwijanie kultury sprzyjającej zarządzaniu wiedzą opartej na wartościach takich jak: dzielenie się wiedzą, komunikacja bez ograniczeń, innowacyjność, praca zespołowa, przywództwo, efektywność. Fundamenty organizacyjne Rozwijanie ról oraz rozwiązań organizacyjnych niezbędnych dla sprawnego zarządzania wiedzą takich jak: redaktor naczelny, redaktorzy lokalni, redaktorzy treści, zespół projektowy, liderzy pod-projektów, centrum kompetencyjne, komitet sterujący. Ważne jest, aby podczas audytu kierunkowego stwierdzić stopień rozwoju fundamentów zarządzania wiedzą. Pozwoli to na zdefiniowanie właściwych przedsięwzięć przygotowawczych do projektu zarządzania wiedzą.

Obszary zarządzania wiedzą Wizja Zarządzania Wiedzą Organizacja przekształca wiedzę i informacje z jego otoczenia w trwałą wartość dla klientów, pracowników i akcjonariuszy. Misja Zarządzania Wiedzą Rozwijanie fundamentów technologicznych, kulturowych i organizacyjnych oraz prowadzenie na ich bazie działań z zakresu zarządzania wiedzą wspierających funkcjonowanie biznesu. Wartości Zarządzania Wiedzą dzielenie się wiedzą komunikacja bez ograniczeń innowacyjność praca zespołowa przywództwo efektywność Obszary Zarządzania Wiedzą - Przykłady Wiedza dotycząca klientów, sprawna współpraca, sprawna praca, uczenie się i innowacyjność…. Ważne jest, aby w rezultacie audytu kierunkowego sformułować fundamenty kulturowe oraz obszary merytoryczne projektu zarządzania wiedzą, spójne z wizją, misją i wartościami oraz przedmiotem i sposobem działania organizacji.

Konkretne rozwiązania Wiedza dotycząca klientów Wiedza strategiczna Sprawna współpraca praca Społeczności praktyków Zachowywanie doświadczeń Uczenie się i innowacyjność Integracja procesów oraz audytowanie KM Elementy i wartości kultury organizacyjnej oraz jej instrumenty Instrumenty oraz parametry technologiczne Role KM i instrumenty organizacyjne Przestrzenie portalowe Ekspertyza ludzi skodyfikowane Zasoby Misja KM Wizja KM Cele biznesowe Cele KM Profile pracowników Konkursy na pomysły Dobre praktyki klientów Ważne jest, aby już w fazie planowania projektu zarządzania wiedzą operować konkretnymi przykładami rozwiązań, wspierających kluczowe czynniki sukcesu realizacji strategii przedsiębiorstwa.

Pomiar obszarów i procesów zarządzania wiedzą OCENA STANU ZARZĄDZANIA WIEDZĄ audyt kierunkowy zarządzania wiedzą ocena fundamentów zarządzania wiedzą ocena obszarów zarządzania wiedzą Określenie priorytetów działań bieżących i projektów w zakresie zarządzania wiedzą. OCENA EFEKTÓW ZARZĄDZANIA WIEDZĄ mierniki operacyjne mierniki percepcyjne mierniki wynikowe mierniki kompleksowe Wykazanie korzyści z działań w zakresie zarządzania wiedzą Ważne jest, aby w rezultacie audytu kierunkowego zarządzania wiedzą, oprócz oceny fundamentów i obszarów zarządzania wiedzą, zaproponować konkretne przykłady mierników wspierających realizację strategii przedsiębiorstwa.

Ocena stanu zarządzania wiedzą

Ocena stanu obszarów zarządzania wiedzą

Typowe cele zarządzania wiedzą (Raport SGH 2001) Odnalezienie wiedzy w zalewie informacji Retencja kompetencji Mistrzostwo operacyjne Wzrost innowacyjności Podnoszenie kwalifikacji i rozwój pracowników Szybkie i właściwe reagowanie na potrzeby klientów Podnoszenie efektywności Procesy zarządzania wiedzą muszą zostać zintegrowane z istniejącymi procesami biznesowymi. Jest to jeden z kluczowych czynników decydujących o wartości systemu zarządzania wiedzą.

System celów i mierników – kaskada Cele i mierniki organizacji Wspólne cele i mierniki obszarów biznesowych Indywidualne cele i mierniki obszarów biznesowych Szczegółowe cele dla rozwiązań biznesowych Poziom przedsiębiorstwa Satysfakcja pracowników – mierzona w badaniach wspólnych z podobnymi organizacjami. Poziom obszarów biznesowych Satysfakcja pracowników ze współpracy z danym obszarem biznesowym - mierzona w badaniach wewnętrznych, z uwzględnieniem oceny elementów zarządzania wiedzą Ważne jest, aby propozycje mierników przedsięwzięć zarządzania wiedzą w czytelny sposób dały się włączyć w kaskadę mierników określających poziom realizacji strategii przedsiębiorstwa.

System celów i mierników c.d Cele i mierniki przedsiębiorstwa Wspólne cele i mierniki obszarów biznesowych Indywidualne cele i mierniki obszarów biznesowych Szczegółowe cele dla rozwiązań biznesowych Poziom obszarów biznesowych Satysfakcja pracowników ze szkoleń – mierzona w badaniach wewnętrznych, z uwzględnieniem oceny elementów zarządzania wiedzą Skuteczność rozwiązań zarządzania wiedzą – mierzona ogólnym wskaźnikiem efektywności, w badaniach wewnętrznych Poprawa efektywności pracy – skrócenie czasu pozyskiwania niezbędnych dokumentów w wyniku zastosowania konkretnego rozwiązania zarządzania wiedzą Ważne jest, aby propozycje mierników przedsięwzięć zarządzania wiedzą w czytelny sposób dały się włączyć w kaskadę mierników indywidualnych w systemie motywacyjnym przedsiębiorstwa.

Cele i mierniki obszarów KM (przykłady) Obszar: Sprawna praca Podobszar: Samoobsługa pracowników Czynności projektowe Cele Standaryzacja elektronicznego przepływu prac Elektronizacja wybranych procesów biznesowych lub ich fragmentów Dostarczanie specyficznych rozwiązań dla poszczególnych pracowników Zapewnienie dostarczanie dedykowanych rozwiązań na zasadach ad hoc Mierniki Czas zużyty na „przerywacze czasu”, tj. czynności, które nie przyczyniają się do tworzenia efektów pracy. Termin pomiaru: styczeń Skala pomiaru: 0-40 godzin Pożądany trend: malejący Rezultaty pomiaru Styczeń 2003: 8,02 Styczeń 2004: 6,86 Plan 2005: 6,40 Ważne jest, aby propozycje mierników przedsięwzięć zarządzania wiedzą ocenić z punktu widzenia klasycznych zasad oceny jakości mierników rezultatów.

Badania satysfakcji pracowników - element doskonalenia systemu zarządzania Cykl doskonalenia w praktyce jednostki usługowej (obsługa telefoniczna). Doskonalenie zasobów ludzkich opiera się na założeniu, że jakość zasobów ludzkich firmy ma wpływ na satysfakcję klienta zewnętrznego. Elementem profilu tej jakości jest satysfakcja z pracy. Badania satysfakcji pracowników realizuje się w cyklu doskonalenia zasobów ludzkich: Zdefiniowanie profilu wymagań wobec pracowników (misja, wartości) Precyzowanie ww. profilu w oparciu o wyniki badań satysfakcji klienta Badania rezultatów procesów pracy - w tym satysfakcji pracowników Raportowanie wyników analiz i przedkładanie rekomendacji Podejmowanie działań korygujących i zapobiegawczych Badanie skuteczności tych działań i dokonywanie korekt. Ważne jest, aby tego rodzaju podejście stosować długotrwale oraz uwzględnić je w systemie motywacyjnym kadry.

Koncentracja na wynikach biznesowych Perspektywa Cel i opis działań Wiedza biznesowa Zapewnienie satysfakcji klientów m.in. poprzez poznanie profilu ich satysfakcji w zależności od profilu kompetencji i zachowań pracowników. Wiedza operacyjna Upowszechnienie pożądanego profilu kompetencji oraz ciągły pomiar kompetencji i zachowań pracowników Zapewnienie niezbędnych kompetencji i wsparcia technicznego poprzez szkolenia i systemy IT, na akceptowanym poziomie kosztów Systematyczne badania poziomu i profilu satysfakcji klientów w odniesieniu do kompetencji pracowników Zespołowa analiza danych z pomiarów w celu korekt procesów, postaw i alokacji zasobów Wiedza nt. relacji z klientem Wdrażanie usprawnionych procesów obsługi klienta dostosowanych do zmian w profilu jego satysfakcji Wartości dla akcjonariuszy Zwiększone przychody z usług, zracjonalizowane koszty obsługi, zwiększona lojalność klienta

Badania profilów potrzeb i satysfakcji klientów Wsparcie rozwiązań zarządzania wiedzą w procesie doskonalenia wyników biznesowych Badania profilów potrzeb i satysfakcji klientów Kryteria oceny procesu obsługi telefonicznej: Poziom satysfakcji Poziom kosztów Analiza i diagnoza Praca zespołowa Korekta postaw Korekta procesu Korekta metod Ocena wpływu na satysfakcję i koszty, ocena trendów Korekta procesów i zasobów Transfer wiedzy o profilach Transfer rezultatów analiz Wsparcie doskonalenia kompetencji Transfer wiedzy o korektach procesów Wsparcie procesu analizy oraz prac zespołów Ważna jest pełna integracja czynności wykorzystujących narzędzia i techniki zarządzania wiedzą z procesem biznesowym, nie tylko w wymiarze operacyjnym (przebieg procesu), lecz także w sferze zarządzania.

Zapraszamy na: http://kmp.adaptus.pl © STOWARZYSZENIE PRAKTYKÓW ZARZĄDZANIA WIEDZĄ 2007