LEKCJA OPTYKI Z WYKORZYSTANIEM BADAŃ WITELONA

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Polskie parki narodowe
Advertisements

Przykład obiektywu kamery
w ramach prac doktorskich i magisterskich
ŚWIATŁO.
Stanisław KOZIEJ BADANIA NAUKOWE 2007 r
Kamera Obscura Rejestracja słabych obrazów
FIZYKA OGÓLNA III, Optyka
Rozróżnienie miedzy ekonomią pozytywną a ekonomią normatywną Lidia Caban Na podstawie M. Blaug (1995), Metodologia ekonomii, PWN; rozdz. 5.
Prawda kontra precyzja w ekonomii Adam Woźny T. Mayer (1996), Prawda kontra precyzja w ekonomii, PWN; rozdz. 3-4.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ w BACZYNIE ID grupy:
?.
Sprawdzian dla uczniów kończących szóstą klasę szkoły podstawowej.
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Człowiek – najlepsza inwestycja Uniwersytet im. Adama Mickiewicza.
Zarządzanie innowacjami
LITERATURA ANEKSY. STRUKTURA DZIAŁU TEORETYCZNEGO DEFINICJE WAŻNIEJSZYCH POJĘĆ HISTORIA ROZWOJU ZJAWISKA ANALIZA TEORII NAUKOWYCH PUNKTY WYJŚCIOWE O CELU.
Technologia Informacyjno-Komunikacyjna
LITERATURA ANEKSY. STRUKTURA DZIAŁU TEORETYCZNEGO DEFINICJE WAŻNIEJSZYCH POJĘĆ HISTORIA ROZWOJU ZJAWISKA ANALIZA TEORII NAUKOWYCH PUNKTY WYJŚCIOWE O CELU.
 Dziękujemy! „Fascynacja światłem – magiczna świeczka”
Pedagogika ogólna.
Światło w życiu w Bydlinie Projekt interdyscyplinarny
Technologia informacyjna
Dane INFORMACYJNE Gimnazjum im. Mieszka I w Cedyni ID grupy: 98_10_G1 Kompetencja: Matematyczno - fizyczna Temat projektowy: Ciekawa optyka Semestr/rok.
Konspekt, a scenariusz (teza 13).
Ankieta była anonimowa i objęła 80 Rodziców
Projekt ICT w nauczaniu przedmiotów matematycznych i przyrodniczych w gimnazjach Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Nazwa szkoły: Gimnazjum nr 58 im. Jana Nowaka Jeziorańskiego w Poznaniu ID grupy: 98/62_MF_G2 Opiekun Aneta Waszkowiak Kompetencja: matematyczno- fizyczna.
ZAĆMIENIE SŁOŃCA.
ZJAWISKA OPTYCZNE W ATMOSFERZE
Biologia jako nauka WsteczWstecz NaprzódNaprzód Strona domowa WyjścieWyjście Informacje ITN – Społeczność Innowacyjnych Nauczycieli Przebieg zajęć Powiązanie.
1) D ąż y ć do tego, aby we wszystkich pracowniach by ł sprz ę t multimedialny. Na 27 sal dydaktycznych tylko w 14 salach znajdują się sprzęty multimedialne.
Temat: Płytka równoległościenna i pryzmat.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół Gastronomicznych
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół w Sławnie
Dosłownie oznacza więc „rysowanie światłem".
Innowacje pedagogiczne
Dane INFORMACYJNE ID grupy: B3 Lokalizacja: Białystok
Szkolne Centrum Informacyjne Biblioteka Szkolna
Obserwacja wybranych uczniów
KODEKS 2.0.
PROCESY KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ – MODELE ORAZ FORMY KOMUNIKACJI
Pieszy - uczestnikiem ruchu drogowego Edyta Górska
BARIERY W KOMUNIKACJI I SPOSOBY ICH PRZEZWYCIĘŻANIA
Przygotowanie do egzaminu gimnazjalnego
Seminarium z biofotoniki
„Wszechświat jest utkany ze światła”
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu
Komputer w procesie dydaktycznym Komputer w procesie dydaktycznym Komputer jest wykorzystywany obecnie w polskich szko łach głównie do nauczania informatyki.
PROMIENIOWANIE CIAŁ.
WYKŁAD 11 ZJAWISKA DYFRAKCJI I INTERFERENCJI ŚWIATŁA; SPÓJNOŚĆ
STRUKTURA PRACY DYPLOMOWEJ
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ. Edukacja: Poziom: Temat: Czas realizacji: polonistyczna klasa I litery i sylaby 1 godz. lekcyjna.
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ
URZĄD STATYSTYCZNY WE WROCŁAWIU. Tablica nr 1. Minimalny zakres wiadomości i umiejętności statystycznych absolwenta szkoły podstawowej, pożądanych z punktu.
Promieniowanie ciał.
Natural Sciences, Natural English. Przemiany energii mechanicznej w rzucie pionowym.
Zwierciadło płaskie. Prawo odbicia i załamania światła. Całkowite wewnętrzne odbicie. Autorzy: dr inż. Florian Brom, dr Beata Zimnicka Projekt współfinansowany.
Efekt fotoelektryczny
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ. Edukacja: Poziom: Temat: Czas realizacji: społeczna klasa I segregacja śmieci 1 godz. lekcyjna.
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ. Edukacja: Poziom: Temat: Czas realizacji: polonistyczna klasa I rzeczowniki 1 godz. lekcyjna.
Eksperyment edukacją przyszłości – innowacyjny program kształcenia w elbląskich szkołach gimnazjalnych. Program współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
WEBQUEST JAKO METODA Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Modelowy program praktyk podnoszący jakość.
Optyka falowa – podsumowanie
metodyka edukacji plastycznej w klasach IV-VI
Prowadzący: Krzysztof Kucab
Materiały dla nauczyciela Młodzieżowe miniprzedsiębiorstwo
UKŁAD SŁONECZNY.
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ
Wiktoria Dobrowolska. Grafika komputerowa - dział informatyki zajmujący się wykorzystaniem komputerów do generowania obrazów oraz wizualizacją rzeczywistych.
Zapis prezentacji:

LEKCJA OPTYKI Z WYKORZYSTANIEM BADAŃ WITELONA Justyna Chojnacka Muzeum Techniki w Warszawie

Witelon Pierwszy polski uczony o europejskiej sławie Strona tytułowa dzieła Witelona (Norymberga 1535 r.)

Plan referatu: Cele lekcji – Badania Witelo nad prostoliniowym rozchodzeniem się światła, Środki dydaktyczne, Przebieg lekcji – wskazanie znaczenia doświadczenia historycznego w realizacji celów lekcji, Analiza wyników ankiety, Podsumowanie, Literatura.

Badania Witelo nad prostoliniowym rozchodzeniem się światła Cel ogólny: — poznanie założeń determinujących opis światła w optyce geometrycznej, Cele szczegółowe: Uczeń: — zna historyczne przesłanki motywujące do poszukiwania odpowiedzi na pytania związane z ludzkim postrzeganiem, widzeniem świata, — rozumie potrzebę tworzenia i uściślania nowych pojęć fizycznych oraz formułowania i dowodzenia twierdzeń, — rozumie wagę empirycznego dowodzenia stawianych tez, — dostrzega, poznając pewne fragmenty dzieła Witelo, ewolucję myśli, — zna podstawowe założenia optyki geometrycznej, — potrafi opisać przebieg oraz wytłumaczyć rezultat historycznego doświadczenia Witelo, — wyjaśnia sposób powstawania cienia i półcienia, — wie w jakich warunkach obserwujemy zjawiska zaćmienia Słońca i Księżyca, — wskazuje obszary życia codziennego, w których zjawisko cienia i półcienia jest wykorzystywane. 

Badania Witelo nad prostoliniowym rozchodzeniem się światła Środki dydaktyczne: kopia urządzenia Witelona do prezentacji prostoliniowego rozchodzenia się światła, projektor multimedialny, komputer, rzutnik, przykładowe przedmioty przezroczyste i nieprzezroczyste, trzy źródła światła (świeczki, żarówki), trzy różnych rozmiarów piłki lub okrągłe owoce, tablica, kreda.

Badania Witelo nad prostoliniowym rozchodzeniem się światła

Badania Witelo nad prostoliniowym rozchodzeniem się światła Czym jest światło? Jakie znacie źródła światła? Czym różnią się od siebie poszczególne źródła światła? W jaki sposób światło rozchodzi się w przestrzeni? Rys.1. Slajd nr 2 prezentacji.

3. Rys.2. Definicja światła wg Witelona. Rys.3. Slajd ukazujący prostoliniowość biegu światła.

Badania Witelo nad prostoliniowym rozchodzeniem się światła R e p l i k a p r z y r z ą d u W i t e l o.

Badanie prostoliniowości rozchodzenia się światła laserowego.

Badania Witelo nad prostoliniowym rozchodzeniem się światła 1. 1. Promień świetlny pada w pobliże otworu (przy ustawionym prostopadłościanie). 2. 2. Po usunięciu prostopadłościanu wiązka światła rozszerza się o taki sam kąt po jednej i po drugiej stronie otworu.

Ankieta – Część I

Wyniki ankiety dla wybranych twierdzeń

Ankieta – Część II

Wyniki ankiety dla wybranych twierdzeń

Wyniki ankiety dla wybranych twierdzeń

1) L. Bieganowski, A. Bielski, R.S. Dygdała, W. Wróblewski, Witelona Perspektywy Księga II i III, Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk, 1991, 2) A. Bielski, L. Bieganowski, Zarys tradycji witelońskiej w literaturze nauk przyrodniczych, Analecta, studia i materiały z dziejów nauki, R. XV zeszyt 1-2, 2006, 3) A. K. Wróblewski, Historia fizyki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.