Zarządzanie zespołami ludzkimi

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
KOMPETENCJA SPOŁECZNA W ZESPOLE PROJEKTOWYM
Advertisements

FUNDAMENTY PRACY W ZESPOLE
„Na dobry początek – staż”
Samorząd uczniowski a podstawa programowa
Psychologia Zarządzania
Wsparcie zarządzania zmianą w przedsiębiorstwie
Prezentacja przygotowana przez zespół badawczy przy CKE pod kierunkiem dr R.Dolaty PRIORYTETY POMORSKIEGO KURATORA OŚWIATY w roku szkolnym 2008/
Ćwiczenia I.
SPRAWNOŚĆ SEKTORA PUBLICZNEGO WYKŁAD IV
Definicja rachunkowości zarządczej
Katedra Komunikacji i Zarządzania w Sporcie
Anna Paszkowska-Rogacz
PRZYKŁADY METOD AKTYWIZUJĄCYCH
Budowanie wizerunku pracodawcy – trzy perspektywy
Wpływ Regionalnego Komitetu Sterującego na proces wdrażania RSI ? Elżbieta Książek 25 marca 2010 Warsztaty Regionalnego Komitetu Sterującego ds. Regionalnej.
Przedszkole Nr 48 z Oddziałami Integracyjnymi w Zabrzu Przedszkole i projekty e-Twinning.
Zarządzanie 1. Zarządzanie
Psychologia w zarządzaniu
Opracował J. Stryjkowski
Organizacja i zarządzanie firmą
Lider- Przywódca.
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
WYKŁAD VI GRUPY I ZESPOŁY
WYKŁAD III MOTYWACJA DO PRACY.
Procesy grupowe A.Kawalec.
Konferencja dla dyrektorów szkół i przedszkoli Europejski wymiar edukacji- rola dyrektora szkoły w realizacji międzynarodowych projektów współpracy szkół
Psychologia w zarządzaniu
Psychologia w zarządzaniu
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Czym jest doradztwo zawodowe?
Konferencja Projektu Razem-inicjatywy w zakresie ekonomii społecznej współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
WYŻSZA SZKOŁA INFORMATYKI STOSOWANEJ I ZARZĄDZANIA
KONFERENCJA „Społecznie odpowiedzialny biznes na Warmii i Mazurach” Olsztyn - 26 listopada 2013r. Komunikacja jako czynnik budowania i utrzymywania.
Doradztwo zawodowe w Publicznym Gimnazjum nr 12
Urząd Miasta Gorzowa Wlkp.
Kompetencje nauczycieli 6 października 2014 r. Caroline Kearney Starszy Kierownik Projektu & Analityk ds. Edukacji.
Zarządzanie zespołami ludzkimi
Analiza kluczowych czynników sukcesu
KREATYWNE METODY PRACY ZESPOŁÓW W PROCESACH REWITALIZACJI SPOŁECZNEJ część 1 Dorota Bazuń.
Odpowiedzialny nauczyciel - (nie)odpowiedzialna wspólnota – co pomaga, a co przeszkadza w budowaniu nauczycielskich wspólnot praktyków Hanna Kędzierska.
Wprowadzenie teoretyczne
1. 2 Wynagrodzenia w sektorze energetycznym - uwarunkowania kulturowe Adam Cichocki Zbigniew Dudziński Warszawa
SYSTEM FUNKCJI, PROCESÓW I PRZEDSIĘWZIĘĆ W ORGANIZACJI.
Komunikacja w pracy audytora wewnętrznego
BPR – zarządzanie personelem Podczas reengineeringu / i w trakcie wdrażania systemu zarządzania sukces w zasadniczej mierze zależy od akceptacji zmian.
Karolina Muszyńska. Spis zagadnień Wprowadzenie Znaczenie zarządzania komunikacją dla powodzenia projektu Praktyki zarządzania komunikacją w zespołach.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Praca w zespole.
Zarządzanie partnerstwem z wykorzystaniem zasad dotyczących współpracy w zespołach wirtualnych/ rozproszonych. Włodawski Obszar Funkcjonalny Gmina Miejska.
Wstęp do zarządzania i marketingu
WYKŁAD dr Krystyna Kmiotek
„System przeciwdziałania powstawaniu bezrobocia na terenach słabo zurbanizowanych” Wykorzystanie metody PCM w planowaniu projektu e-Barometr Jan Andreasik.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
1 Metoda projektów Praktyka w edukacji 2 Metoda projektów – praktyka w edukacji Metoda projektów jest formą pracy uczniów łączącą wiedzę teoretyczną.
Zarządzanie grupami i zespołami prof. dr hab. Agnieszka Sopińska © Agnieszka Sopińska.
GRUPY LOKALNE CECHY EFEKTYWNYCH ZESPOŁÓW. 2 1– WYRAŹNY PORYWAJĄCY CEL (tracą poczucie czasu, częsta komunikacja między członkami, postęp, wywołuje dużo.
Funkcjonowanie LGD – uzależnienie czy kreatywność? Czy da się zapewnić stabilność organizacji i trwałe partnerstwo na obszarach wiejskich? LUBORADZA, 8-9.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
BARBARA OGRODOWSKA WICESTAROSTA NOWODWORSKI GDAŃSK, 6 CZERWCA 2016 r. POWIAT NOWODWORSKI.
Nurty zarządzania – Szkoła stosunków miedzyludzkich.
Psychologiczne Kompetencje Menedżera seminarium Dr Jolanta Babiak Semestr zimowy 2016/2017.
studentki Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego
ZARZĄDZANIE ZESPOŁAMI LUDZKIMI
ZARZĄDZANIE ZESPOŁAMI LUDZKIMI
[Nazwa produktu] Plan marketingowy
[Nazwa projektu] Analiza zamknięcia
Psychologia w Zarządzaniu
Raport po ocenie 360° - fragment
ZARZĄDZANIE ZESPOŁAMI LUDZKIMI
Psychologia w Zarządzaniu
Zapis prezentacji:

Zarządzanie zespołami ludzkimi Wykład 1

Tematyka wykładu Definicje grup i zespołów oraz ich rola w organizacji i życiu społecznym Proces tworzenia się grupy Lider i jego rola w grupie Komponowanie zespołu – role grupowe Komunikacja w grupie i problemy z nią związane Wykorzystanie narzędzi ZZL do kierowania zespołem Efektywne zespoły – tożsamość grupowa i postawy międzygrupowe

Literatura i warunki zaliczenia Belbin, M. (2009). Zespoły zarządzające. Sekrety ich sukcesów i porażek. Warszawa: wyd. Kluwer Jachnis, A. (2008). Psychologia organizacji. Kluczowe zagadnienia. Warszawa: wyd. Difin Kożusznik, B. (2005). Wpływ społeczny w organizacji. Warszawa: PWE Kożusznik, B. (2006). Zachowania człowieka w organizacji. Warszawa: PWE Stephan, W., Stephan, C. (2007). Wywieranie wpływu przez grupy. Psychologia relacji. Gdańsk: GWP ZALICZENIE Obecność na wykładzie : 4w = dst 5w = db 6w = +db 7w = bdb Na 8 wykładzie będzie kolokwium dla nieuczestniczących w wykładach i osób, które chcą mieć wyższą ocenę

Badania w zakładach „hawthorne western electric company” (1924-1936) – Za: kożusznik, 2011 Wieloletnie badania prowadzone w jednej organizacji przez grupę amerykańskich badaczy – raport opublikowano w 1939 roku I etap (1924-27) Cel – wpływ oświetlenia na produkcję i morale pracowników Odizolowano 2 grupy (ze stałym i zmiennym oświetleniem) - w obu grupach wzrost efektywności II etap (1927-1929) Cel – wpływ różnych czynników fizycznych na produktywność Sześć pracownic w odizolowanym pomieszczeniu - wzrost efektywności bez względu na wprowadzane zmiany (nawet te „na gorsze”) „Efekt Hawthorne” – wybrańcy, specjalna grup stanowiąca centrum uwagi III etap (1928-1930) Wywiady z pracownikami (ponad 20 000 osób) – podkreślano wagę relacji społecznych w pracy IV etap (1932) Cel – obserwacja pracy i relacji społecznych (czas: 6 miesięcy) Grupa 14 robotników w wydzielonym pomieszczeniu – wytworzenie własnych zasad i wartości; kierownik „z zewnątrz” nie był wstanie przejąć kontroli V etap – końcowy (1936) Dyskusje pracowników moderowane przez doradców (badaczy) na temat problemów w pracy, relacjach z przełożonymi i współpracownikami i proponowania ulepszeń

Dlaczego ludzie łączą się w grupy? Zaspokojenie potrzeb społecznych – bycie z innymi Poczucie bezpieczeństwa – np. ochrona przeciwko wspólnemu wrogowi Łatwiejsze/przyjemniejsze realizowanie swoich celów i interesów – dzielenie pasji i zainteresowań; wsparcie w realizacji celów (wzajemne) Budowanie swojej pozycji i prestiżu – niektóre, szczególne grupy! Ostracyzm – wykluczenie z grupy/społeczności jest jedną z najbardziej uciążliwych kar; w sytuacji pracy jest to forma mobbingu

Grupa czy zespół? Zespół jest specyficzną grupą ludzi Członkowie zespołu mają uzupełniające się umiejętności, Wszyscy są zaangażowani w realizację wspólnych celów Wszyscy są odpowiedzialni za uzyskane wyniki

Różnice między grupą a zespołem (Jachnis, 2008, s. 168) GRUPY ZESPOŁY Indywidualnego wkładu pracy Wykonawstwo zależy od … Indywidualnego i zespołowego wkładu pracy Indywidualnych rezultatów Odpowiedzialność za rezultaty zależy od … Wzajemnych rezultatów Wspólnymi celami Członkowie są zainteresowani Wspólnymi celami i zaangażowaniem w ich realizację Wymagań zarządzających Zależy od … Samoustanowio-nych wymagań Różnice między grupą a zespołem (Jachnis, 2008, s. 168)

Typy zespołów KRYTERIUM Główny cel lub misja Zespoły robocze – skoncentrowane na standardowej pracy na rzecz organizacji (np. obsługa finansowa, dostarczanie usługi, produkcja, itp.) Zespoły ulepszające – zorientowane na misję wzrostu organizacji (np. poszukiwanie nowych rynków, rozszerzanie oferty, itp.) Czas pracy zespołu Zespoły stałe – działają permanentnie wykonując zadania ciągłe Zespoły czasowe – zamknięty okres czasu (np. koncepcja nowego produktu) Poziom autonomii wewnątrz zespołu Zespoły zawodowe – przywódca podejmuje decyzje w imieniu członków grupy Zespoły samozarządzające – „wolni” pracownicy podejmujący w większości własne decyzje np. dotyczące czasu i sposobu pracy (np. zespół naukowy) Powiązanie ze strukturą organizacji Zespoły w strukturze pionowej organizacji – duża zależność od innych zespołów; dobrze zdefiniowana ścieżka decyzyjna i odpowiedzialności w kontekście całej organizacji Zespoły poza strukturą pionową organizacji – duża niezależność od innych zespołów w organizacji; odpowiedzialność często tylko od najwyższych władz np. zarządu

Co to znaczy być liderem zespołu? Wszystkie funkcje menedżerskie Planowanie – stawianie celów, wyznaczanie ogólnego kierunku działania i szczegółowych zadań Organizowanie – przydział zadań, budowanie hierarchii/zależności i kanałów komunikacyjnych Zapewnienie obsady kadrowej – dbałość o to, aby odpowiedni ludzie zajmowali się odpowiednimi zadaniami Kierowanie /motywowanie - style kierowania, perswazja, poprawna komunikacja, rozwiązywanie i zapobieganie konfliktom Kontrolowanie i ocenianie – rejestracja wyników i porównanie z planem; informacja zwrotna

Na zajęciach ćwiczeniowych – praktyczny trening kierowania zespołem

Planowanie – stawianie celów, wyznaczanie ogólnego kierunku działania i szczegółowych zadań Organizowanie – przydział zadań, budowanie hierarchii/zależności i kanałów komunikacyjnych Zapewnienie obsady kadrowej – dbałość o to, aby odpowiedni ludzie zajmowali się odpowiednimi zadaniami Kierowanie /motywowanie - style kierowania, perswazja, poprawna komunikacja, rozwiązywanie i zapobieganie konfliktom Kontrolowanie i ocenianie – rejestracja wyników i porównanie z planem; informacja zwrotna