Twardy orzech do zgryzienia, czyli uczeń w roli nauczyciela

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ELEMENTY OCENIANIA KSZTAŁTUJĄCEGO
Advertisements

Technologia informacyjna według MENiS
Ocenianie kształtujące na lekcjach języka polskiego
Samorząd uczniowski a podstawa programowa
dydaktyka ogólna WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów i 15 godzin ćwiczeń
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY
Praca domowa w procesie dydaktycznym
Wyrównywanie szans edukacyjnych
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
KULTURA STUDIOWANIA jako przejaw kultury organizacyjnej
Doradztwo edukacyjno-zawodowe
Rośnie nowe pokolenie, które zmieni świat
Szkolenie dla realizatorów programu edukacyjnego: RADOSNY UŚMIECH, RADOSNA PRZYSZŁOŚĆ.
METODA PROJEKTU Opracowanie: Marta Madura.
INTERdyscyplinarny program nauczania BLOKowego przedmiotów matematyczno-przyrodniczych i informatyki w gimnazjum Biologia, Chemia, Fizyka, Geografia, Informatyka.
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
„A tu rzeczywistość skrzeczy” jak uczyć, by nie spadła efektywność przygotowania do egzaminu maturalnego 2015 Matura 2015 – jak dobrze już teraz przygotowywać.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
Reforma edukacji Zmiana programowa Informacje dla rodziców.
Jak uczyć się szybko i skutecznie?.
Konferencja dla dyrektorów szkół i przedszkoli Europejski wymiar edukacji- rola dyrektora szkoły w realizacji międzynarodowych projektów współpracy szkół
PEDAGOGIZACJA RODZICÓW
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
STRATEGIE OCENIANIA KSZTAŁTUJACEGO
Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im
Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli „prototo” we wrocławiu
JAK POMÓC UCZNIOWI OSIĄGNĄĆ SUKCES EDUKACYJNY
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie studentów w treści teoretyczne, niezbędne.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
O programie Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i „Gazetę Wyborczą”. która promuje.
Idea oceniania kształtującego
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
Dydaktyka ogólna 30 godzin wykładów
teoretyczne podstawy kształcenia 2013/2014
Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie studentów w treści teoretyczne, niezbędne.
Poznawana przez uczniów rzeczywistość jest wieloraka, wielostronna. Skoro tak, to aby ją poznać trzeba podążać różnymi drogami. Proces kształcenia winien.
Metody sprawnego uczenia się.
Szkoła z klasą 2.0 Kodeks 2.0.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
TIK? TAK! Spotkanie otwierające 22 listopada 2012 r. OrganizatorzyHonorowy patron.
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
prof. nadzw. dr hab. Anna Kožuh ania.kozuh.net
Samouczenie się (self-directed learning) w edukacji demokratycznej
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Inspirować, umożliwiać, aktywizować, czyli jak być skutecznym nauczycielem? Jolanta Misztal Powiatowy Organizator Rozwoju.
Jak motywować uczniów do czytania?
Planowanie pracy nauczyciela. PODSTAWA PROGRAMOWA  1. Cele ogólne – czego mamy nauczyć  2. Treści programowe – realizując je mamy nauczyć umiejętności.
Tutoring w szkole, czyli pomysł na małą wielką zmianę
NIŻAŃSKI PROGRAM WSPIERANIA SZKÓŁ Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty, Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół Projekt współfinansowany.
SZEŚCIOLATEK W SZKOLE. ZABAWA JEST NAUKĄ, NAUKA ZABAWĄ. IM WIĘCEJ ZABAWY, TYM WIECEJ NAUKI. /Glenn Doman/
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Międzysemestralne Otwarte Spotkanie TIK-owe r. PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA IM. BŁOGOSŁAWIONEGO KS. JERZEGO POPIEŁUSZKI W NIECZAJNIE GÓRNEJ.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Motywowanie ucznia do aktywnego uczestniczenia w procesie dydaktycznym 1. Dlaczego należy podjąć trud szukania nowych sposobów na aktywizowanie uczniów?
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
7 Nawyków – mapa wdrożenia
Jak pomóc dziecku w nauce. pedagog: Halina Gromek
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Jak organizować społeczne środowisko uczenia się dzieci w klasie I?
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ W UCIECHOWIE
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym
SZKOŁA PODSTAWOWA im. MARII KONOPNICKIEJ W STĘŻYCY
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Motywowanie osób dorosłych w procesie edukacyjnym
Zapis prezentacji:

Twardy orzech do zgryzienia, czyli uczeń w roli nauczyciela Twardy orzech do zgryzienia, czyli uczeń w roli nauczyciela? - spotkanie Rady Pedagogicznej autorka: Beata Soroko-Kałuża zdjęcie: Łukasz Warchał pomoc informatyczna: Marta Sołtysik-Warchał

Przesunięcie akcentu z procesu nauczania na proces uczenia się Człowiek nowego tysiąclecia to osoba wyposażona w umiejętności umożliwiające nadążanie za zmianami cywilizacyjnymi. Umiejętności te warto przypomnieć: -KOMUNIKOWANIE SIĘ -DOSKONALENIE -MYŚLENIE -POSZUKIWANIE -DZIAŁANIE -KORZYSTANIE ZE ŹRÓDEŁ INFORMACJI -ROZWIĄZYWANIE PROBLEMÓW -WSPÓŁPRACA I UCZENIE SIĘ

Tradycyjny i nowoczesny model nauczania i uczenia się

„Tradycyjny system edukacyjny jest przestarzały” Richard L „Tradycyjny system edukacyjny jest przestarzały” Richard L. Measelle, Morton Egol SYSTEM TRADYCYJNY -specjalizacja -ilość -przedmiotowość -instytucjonalizm -masowość CEL: wyposażyć w wiedzę NAUCZYCIEL = WYKŁADOWCA PODSTAWA MODELU: psychologia behawioralna SYSTEM NOWOCZESNY -integralność -jakość -podmiotowość -personalizm -indywidualna droga rozwoju CEL: wszechstronny rozwój uczniów NAUCZYCIEL = PROWOKATOR PODSTWA MODELU: koncepcja psychologii humanistycznej

Główne zadania szkoły rozpoznanie możliwości ucznia poprzez wnikliwą i rzetelną diagnozę pedagogiczną dokonanie wyboru adekwatnych metod i technik nauczania

Wy, którzy umiecie uczyć, uczcie Wy, którzy umiecie uczyć, uczcie. Wy, którzy nie umiecie uczyć, wykładajcie.” David Perry W nowoczesnym modelu nauczyciel pełni rolę ustawicznego „prowokatora” procesu poszukiwania przez ucznia informacji i procesu rozwiązywania problemów dydaktycznych i życiowych. Jest „ reżyserem” sytuacji dydaktycznych skłaniających uczniów do rozwoju umiejętności.

5 etapów uczenia wg Davida Jaques Uczenie się jako wzbogacanie wiedzy Uczenie się jako zapamiętywanie Uczenie się jako poznawanie faktów i procedur, z których uczeń będzie korzystał w przyszłości Uczenie się jako rozumienie pojęć Uczenie się jako rozumienie rzeczywistości Etapy 1, 2, 3 = uczenie się bez zrozumienia Nauczyciel wykonuje wszelkie zadania i podejmuje wszelkie decyzje. Etapy 4, 5 - nauka ze zrozumieniem Uczeń wykonuje większość zadań i podejmuje większość decyzji.

„Słyszę i zapominam, widzę i pamiętam, robię i rozumiem” Konfucjusz

Według Dale’a ludzie generalnie pamiętają: 10% tego, co czytają 20% tego, co słyszą 30 % tego, co widzą 50 % tego, co widzą i słyszą 70 % tego, co mówią 90% tego, co mówią podczas wykonywania

Uczmy polisensorycznie ! (wielozmysłowo) Preferowany system sensoryczny powoduje, że nie nauczysz się czegoś, co jest przedstawione nie w twoim systemie reprezentacyjnym.

Od czego zależy sukces w uczeniu się?

Model WSWS - wysokiej samooceny i wiary w siebie PRZYNALEŻNOŚĆ ASPIRACJE BEZPIECZEŃSTWO TOŻSAMOŚĆ SUKCES

BUDOWANIE WSWS Zadbaj o integrację klasy. Podkreślaj wspólne sukcesy klasy. Wykorzystuj techniki pracy w grupie. Buduj zaufanie. Bądź sprawiedliwy i konsekwentny. Poznawaj uczniów z różnych stron. Unikaj poniżających uwag. Szukaj wyjątkowości w każdym uczniu. Poznawaj swoich uczniów. Pozwól doświadczać każdemu sukcesu.

Zasady efektywnego uczenia się

„Szkoła powinna być miejscem najlepszej zabawy” Peter Kline

„Rady” dla nauczającego Zadbaj o właściwy stan ducha i umysłu Twoich uczniów – stwórz serdeczną atmosferę Aranżuj otoczenie tak, by było przyjazne procesowi uczenia się Stosuj umiejętne ćwiczenia ruchowe i relaksacyjne Stymuluj pracę umysłu wzrokowców, słuchowców, kinestetyków Poinformuj uczniów o celach uczenia się określonego zagadnienia Zachęcaj uczniów, by sami stawiali i wyznaczali sobie cele Aktywizuj dostęp do pamięci długotrwałej Zmieniaj rytm prowadzonych zajęć Zaproponuj uczniom rolę nauczyciela Przeprowadzaj regularne powtórki Wskazuj praktyczne zastosowania zdobytej wiedzy

Dlaczego metody aktywizujące a nie tradycyjne? „ Mądry nauczyciel nie zaprasza cię do skarbnicy swej mądrości. Pokazuje ci raczej drogę do wzbogacenia własnej.” Kahlil Gibran

Metoda aktywna czy aktywizująca? Całokształt działań grupy i prowadzącego, służących uczeniu się przez doświadczenie. Zatem istota sprawy tkwi nie w „aktywności” metod, lecz osób 

Wybrane cechy metod aktywizujących w kontekście metod tradycyjnych Uczeń: jest podmiotem uzupełnia indywidualne deficyty zawiera kontrakt dotyczący treści i formy uczenia się bierze odpowiedzialność za treść, formę oraz efekty uczenia się komunikuje swoje potrzeby doświadcza współpracuje Uczeń jest przedmiotem oddziaływania nie uczestniczy w pełni w procesie nauczania nie ma wpływu na treść i formę nauczania nie czuje się odpowiedzialny nie może wykraczać poza ustaloną treść i formę jest bierny

Krystyna Rau, Ewa Ziętkiewicz: „ Jak aktywizować uczniów”, Poznań 2000 Propozycje bibliograficzne: Krystyna Rau, Ewa Ziętkiewicz: „ Jak aktywizować uczniów”, Poznań 2000 Jarosław Rudniański: „Jak się uczyć”, Warszaw 2001 Ewa Brudnik, Anna Moszyńska, Beata Owczarska: „Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących”, Kielce 2003 Doug Buehl: „Strategie aktywnego nauczania czyli jak skutecznie nauczać i uczyć się”, Kraków 2004 Bożena Kubiczek: „Metody aktywizujące. Jak nauczyć uczniów uczenia się”, Opole 2005

Dziękuję za uwagę !