Rola uczelnianych centrów transferu technologii w komercjalizacji wyników badań naukowych Jelenia Góra, 13-14 listopada 2013 r. Prof. zw. dr hab. inż.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Technologie informatyczne w doskonaleniu kwalifikacji zawodowych
Advertisements

ROLĄ SAMORZĄDU JEST INTEGRACJA DZIAŁAŃ I STWORZENIE WARUNKÓW DO BUDOWY SYSTEMU INNOWACJI.
I Geneza parków 1948r – powstanie pierwszego parku technologicznego w Menlo Park (USA) 1951r – Stanford Research Park na Uniwersytecie.
dr inż. Sławomir Olko Politechnika Śląska
Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 12 sierpnia 2008 r. w sprawie programu Patent Plus – wsparcie patentowania wynalazków Patrycja.
Ustawa o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej
Przedsiębiorczość akademicka na UAM
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
Wiedza i innowacje w rozwoju gospodarki -
Konferencja 15 czerwca 2010 r. "Ochrona własności przemysłowej skutecznym narzędziem budowania przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa Konferencja zorganizowana.
1. REFORMA SYSTEMU FINANSOWANIA SZKOLNICTWA WYŻSZEGO I NAUKI Stworzenie sprawnego systemu finansowania działalności naukowo- badawczej i dydaktycznej uczelni.
KONCEPCJA DZIAŁALNOŚCI
PATENT na innowacyjny biznes
26/03/2017 Sposób na konkurencyjność – Jak innowacyjne są polskie przedsiębiorstwa Marta Mackiewicz.
Katedra Ekonomii i Badań Regionalnych Politechniki Opolskiej
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Krzysztof B. Matusiak PRZEDSIĘBIORCZA UCZELNIA, PRZEDSIĘBIORCZY PROFESOR, PRZEDSIĘBIORCZY STUDENT - wyzwania współczesności - Opole, 28 stycznia 2010.
Projekt Akademia Przedsiębiorczości Klastra NTHills jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Andrzej Harlecki.
Slajd początkowy z animacją, animacja uruchamia się automatycznie po włączeniu tryby prezentacji 1 1.
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski oraz Bank Gospodarstwa Krajowego dla przedsiębiorstw regionu Konferencja Finansowanie inwestycji innowacyjnych przedsiębiorstw.
Co to jest „STIM”? Członek Ogólnopolskiej Sieci Transferu Technologii i Wspierania Innowacyjności MŚP „STIM”. Projekt STIM jest współfinansowany z.
Wodzisław Śląski, 7 marca 2013r.
2012 Wzmocnienie potencjału i kompetencji ośrodków innowacji Robert Barski.
Warunki dla konkurencyjności rynku szkolnictwa wyższego Gospodarka-Edukacja-Nauka Seminarium Otwartość, mobilność i umiędzynarodowienie uczelni, a konkurencyjność.
Uniwersyteckie Centrum Transferu Technologii Medycznych w Poznaniu Sp. z o.o. – innowacyjne usługi dla biznesu Uniwersyteckie Centrum Transferu Technologii.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
Od informacji do innowacji Prezentacja Ośrodka Przetwarzania Informacji na potrzeby projektu FuturICT Krzysztof Lipiec Warszawa, 25 maja 2011r. Krzysztof.
Formy komercjalizacji
Projekt Wortal Transferu Wiedzy jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego (85%) oraz ze środków budżetu.
SEMINARIUM POPRAWA PEWNOŚCI ZASILANIA W ENERGETYCE PRZY WYKORZYSTANIU ŹRÓDEŁ ODNAWIALNYCH Możliwości praktycznej realizacji i wdrażania rozwiązań technicznych.
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Centrum Transferu Technologii
Doświadczenie Politechniki Rzeszowskiej w zakresie współpracy z przemysłem Konferencja inaugurująca działalność Preinkubatora Akademickiego Podkarpackiego.
WORTAL TRANSFERU WIEDZY
Innowacyjne Polskie Przedsiębiorstwa MINISTERSTWO NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO.
Propozycja prac grup tematycznych Kujawsko-Pomorskiej Rady Innowacji KUJAWSKO-POMORSKA RADA INNOWACJI I ZESPÓŁ EKSPERTÓW DS. POLITYKI INNOWACYJNEJ WOJEWÓDZTWA.
Spotkania konsultacyjne
Polska w Programach Ramowych UE
1 Wsparcie przedsiębiorczości z funduszy strukturalnych w latach 2007 – 2013 Tomasz Nowakowski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
ROLĄ SAMORZĄDU JEST INTEGRACJA DZIAŁAŃ I STWORZENIE WARUNKÓW DO BUDOWY SYSTEMU INNOWACJI.
Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 28 maja 2008 r. w sprawie programu Kreator innowacyjności – wsparcie innowacyjnej przedsiębiorczości.
Inicjatywa MNiSW Inkubator Innowacyjności w Poznańskim Parku Naukowo -Technologicznym.
Program ramowy na rzecz Konkurencyjności i Innowacji (ang. Competitiveness and Innovation Framework Programme - CIP) ma na celu promowanie konkurencyjności.
Kierunki i narzędzia kształtowania popytu na innowacje w perspektywie
Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza – (Wstępne) Założenia Dokumentu Strategicznego Konferencja RIS Mazovia 26 kwietnia 2007 Wojciech Dominik Wojciech.
Ministerstwo Gospodarki Budowanie innowacyjnej gospodarki Departament Rozwoju Gospodarki Ministerstwo Gospodarki Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza.
Studia doktoranckie w Procesie Bolońskim Katarzyna Martowska Zespół Ekspertów Bolońskich UKSW, Warszawa,
Programowanie perspektywy finansowej
Transport i logistyka Studia II stopnia Katedra Transportu.
od 2004 roku na rynku informacja o możliwościach pozyskania wsparcia z funduszy unijnych i krajowych portal Funduszeonline.pl baza form wsparcia biuletyny.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Kadry dla innowacyjnej gospodarki – rola priorytetu IV PO Kapitał Ludzki Agnieszka Gryzik dyrektor Departamentu.
Fundusze UE na badania i rozwój w latach Bartosz Kozicki Departament Rozwoju Regionalnego i Przestrzennego UMWP Konferencja końcowa projektu.
Nowoczesny Uniwersytet XXI wieku na Mazowszu ks. prof. dr hab. Stanisław Dziekoński Rektor Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
Możliwości pozyskania dofinansowania dla przedsiębiorców z Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój.
Prof. dr hab. Jan Szambelańczyk KONSOLIDACJA SEKTORA SZKOLNICTWA WYŻSZEGO W POLSCE Cz. 2 Jabłonna
ARP – biznes, rozwój, innowacje Poznań, 26 Listopada 2015 r. ARP S.A./ARP – biznes, rozwój, innowacje.
KULTURA INNOWACYJNOŚCI W POLITECHNICE ŁÓDZKIEJ Prof. dr hab. inż. Stanisław Bielecki Rektor Politechniki Łódzkiej.
Komercjalizacja wyników badań naukowych przez Wrocławskie Centrum Transferu Technologii Politechniki Wrocławskiej dr Jacek Firlej, Politechnika Wrocławska.
Innowacje – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT PAWEŁ ZAWADZKI Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju Regionalnego.
1 Sposoby współpracy uczelni publicznych z otoczeniem gospodarczym w zakresie transferu wyników badań naukowych i prac rozwojowych mgr inż. Jacek Mączyński.
INSTRUMENTY WSPIERANIA PROJEKTÓW INNOWACYJNYCH ARP S.A.
Propozycje wyzwań, celów i programów opracowanych w ramach sekcji Gospodarka i Nauka.
Een.ec.europa.eu Wsparcie dla biznesu i innowacji.
Regionalna Strategii Innowacji nowe rozwiązania/metody/narzędzia dla branży żywności szansa na wspólny projekt?
Alternatywny slajd początkowy – logo bez animacji
OŚRODEK TRANSFERU TECHNOLOGII
I ZARZĄDZANIE W BIZNESIE
NARODOWE CENTRUM BADAŃ I ROZWOJU
Stanisław Tamm Urząd Miasta Poznania Wydział Działalności Gospodarczej
Zapis prezentacji:

Rola uczelnianych centrów transferu technologii w komercjalizacji wyników badań naukowych Jelenia Góra, listopada 2013 r. Prof. zw. dr hab. inż. Jan Koch Politechnika Wrocławska, Wrocławskie Centrum Transferu Technologii

Zadania i cechy Uniwersytetu Humboldtowskiego cele poznawcze, odkrywanie praw natury, dążenie do prawdy i wiedzy, poszukiwanie wiedzy dla wiedzy, kształcenie głównie elit o szerokiej wiedzy i kompetencjach, wyniki badań są własnością publiczną.

Zmiana sytuacji uniwersytetów w drugiej połowie XX wieku (zwłaszcza w Polsce) gwałtowny wzrost liczby studentów, obniżenie jakości kształcenia, finansowanie nauki przez rządy, stąd ingerencja polityki, rozrost kadry nauczającej, obniżenie poziomu prac naukowych, biurokratyczna ocena jakości badań,

Zmiana sytuacji uniwersytetów w drugiej połowie XX wieku (2) brak współpracy z przemysłem, powstanie instytucji badawczych poza uczelniami (PAN, JBR, a zagranicą np. Instytut Fraunhofera), duże korporacje przemysłowe tworzą własną bazę badawczą, w Polsce w latach 90-tych powstają szkoły prywatne a 4 krotny wzrost studentów powoduje tzw. wieloetatowość i dydaktyka zabija naukę.

Nowe zadania i możliwości uniwersytetów rządy państw finansujących uczelnie dostrzegły potencjał nauki, kształcenie kadr specjalistycznych dla gospodarki wymaga współpracy z gospodarką, możliwość a nawet konieczność praktycznego wykorzystania wyników badań ze względu na konieczność kształcenia zawodowego, komercjalizacja wyników badań staje się trzecim celem istnienia uniwersytetów, obok badań naukowych i nauczania.

Niezbędne elementy i cele kształcenia wyższego opanowanie wiedzy teoretycznej: umiejętność analizowania zjawisk, wnioskowanie i stawianie tez, kształcenie zawodowe: umiejętność stosowania teorii w praktyce, ocena użyteczności, umiejętność standaryzacji, wytrwałość, pewność i efektywność działań.

Wydajemy dużo pieniędzy na złudzenie, że wszyscy studenci mają zostać naukowcami. Konieczny jest podział na uczelnie nadające tytuły mgr inż. i dr oraz na uczelnie zawodowe.

Odwiedzane ośrodki zagraniczne (1)

Odwiedzane ośrodki zagraniczne (2)

Role Centrów Transferu Technologii (1) Na podstawie wizyt w kilkunastu centrach w krajach Europy można sprecyzować role CTT: Identyfikacja i waloryzacja potencjału technologicznego i innowacyjnego danej uczelni oraz tworzenie sieci kontaktów świat nauki – biznes. Zarządzanie niematerialnym majątkiem uczelni – ochrona patentowa, licencje, udziały w firmach spin-off, wsparcie naukowców w procesie ochrony potencjału naukowego.

Opracowanie analiz możliwości wdrożenia rozwiązań opracowanych w uczelni na rynku krajowym i międzynarodo- wym, szacowanie potencjału rynku oraz kosztów wdrożeń. Wyszukiwanie firm zainteresowanych wykorzystaniem innowacji opracowanych w uczelni. Wsparcie procesu negocjacji sprzedaży własności intelektualnej, opracowanie strategii komercjalizacji. Popularyzacja i rozwój przedsiębiorczości akademickiej. Role Centrów Transferu Technologii (2)

Strategiczna orientacja nauki na współpracę z gospodarką, dobór i wspieranie tematyki, która może mieć zastosowanie w gospodarce. Interdyscyplinarne podejście do nauki a więc i interdyscyplinar- ność zespołów badawczych. Inwestowanie w system transferu technologii, a osiągnięcie niezależności finansowej CTT wymaga wielu lat (~ 10 lat). Czynniki kluczowe dla sukcesu uczelni we współpracy z gospodarką (1)

Wiodące uczelnie tworzą fundusz wspierający innowacje pozwalające sfinansować np. stworzenie prototypu czy dokończenie badań przystosowawczych. Wiodące uczelnie tworzą dobre warunki współpracy między naukowcami a przedsiębiorcami przez stworzenie jasnych, spójnych i przejrzystych regulacji działań CTT. CTT muszą zatrudniać doświadczone osoby, często z doktoratami, doświadczeniem przemysłowym, znajomością technologii i ekonomii oraz umiejętnościami do rozmów z naukowcami i przedsiębiorcami. Czynniki kluczowe dla sukcesu uczelni we współpracy z gospodarką (2)

Opracowany model systemu zakłada kompatybilność procesów transferu technologii z koncepcją zarządzania procesowego, które jest wprowadzane w Uczelni. Działania oznaczone jako A,B,C i D to elementy procesu badawczego istniejącego w Uczelni. System Transferu Technologii zaprojektowany dla Politechniki Wrocławskiej