WSPIERANIE DZIAŁAŃ SZKOŁY W PRACY Z UCZNIEM Z ZABURZONYM ZACHOWANIEM

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Pomoc psychologiczno –pedagogiczna w szkole ponadgimnazjalnej
Advertisements

Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 2011 r. z wyjątkami
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Lucyna Maculewicz - Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 3
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Pomoc psychologiczno - pedagogiczna Rzeszów, r. Przedszkole Publiczne Nr 29 Rzeszów.
Jestem aktywny i aktywizuję innych
Jak pomóc dziecku z nadpobudliwością psychoruchową ?
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
KARTA INDYWIDUALNYCH POTRZEB UCZNIA, oraz PLAN DZIAŁAŃ WSPIERAJĄCYCH
PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI POTRZEBAMI EDUKACYJNYMI Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.3 Poprawa.
Pojęcie integracji Bariery architektoniczne Nauczyciele w integracji
Pomoc psychologiczno - pedagogiczna
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
Warto wiedzieć… Pomoc psychologiczno-pedagogiczna.
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
Model pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi jest częścią projektu: „Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Barbara Łaska Wydział Wspierania Rozwoju Kuratorium Oświaty w Łodzi
Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom „Bratek” w Barlinku ( Barlinek, ul
Poradnie wydają kilka rodzajów orzeczeń
Planowane zmiany w aktach prawnych Październik 2010.
RODZICE kierowani przez SĄD najlepiej rokujące formy pomocy psychologicznej.
Wrocławskie Centrum Opieki Wychowania i Adopcji
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 5
PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
Procedury postępowania wobec nieletnich uczniów
PEDAGOG SZKOLNY.
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Nowy kierunek: PEDAGOGIKA SPECJALNA Instytut Pedagogiki Uniwersytet Wrocławski SPECJALNOŚĆ: EDUKACJA I REHABILITACJA OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ.
SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA, A PROBLEM PRZEMOCY W RODZINIE
Prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów  Przeprowadzenie rozmów z uczniami, których tematem były m.in. sytuacja edukacyjna, motywacja do.
Działalność Poradni Psychologiczno-pedagogicznej nr 1 w Gdańsku
 Dla uczniów z orzeczeniem: o potrzebie indywidualnego obowiązkowego, rocznego przygotowania przedszkolnego indywidualnego nauczania  Dla uczniów z opinią.
Organizacja pracy z dziećmi niepełnosprawnymi w Szkole Podstawowej Nr 2 w Parczewie Parczew, r.
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA NOWE OBOWIĄZKI NAUCZYCIELA
KONTROLE PLANOWE odbyły się pod kątem sprawdzenia: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum.
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum (w.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Kontrole planowe Szkoły podstawowe Ośrodki doskonalenia nauczycieli Poradnie psychologiczno-pedagogiczne Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym.
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Realizacji przez szkołę obowiązku prowadzenia zajęć wychowania fizycznego (w 125 szkołach podstawowych).
ZADANIA SZKOŁY W WALCE Z DOPALACZAMI Agnieszka Siczek – doradca metodyczny Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego.
Proces leczenia i powrotu do zdrowia dziecka, przebiega w naszej placówce pomyślnie, ponieważ w jednym zespole działają:
Program szkoleniowy dla kandydatów do sprawowania pieczy zastępczej.
PORADNIE PSYCHOLOGICZNO - - PEDAGOGICZNE Hanna Śniatała Renata Scholtz.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
System pomocy psychologiczno- pedagogicznej po zmianach Dorota Jurczyk.
Aspekt prawny opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
PEDAGOG mgr Magdalena Litwińczuk
Na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły i placówki:
Zaburzenia zachowania a zaburzenia opozycyjno- buntownicze
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
I FUNDACJA KONSTRUKTYWNEGO ROZWOJU
INFORMACJA O REKRUTACJI DO SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH LUB BRANŻOWYCH SZKÓŁ I STOPNIA NA ROK SZKOLNY 2018/2019.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Kształcenie specjalne
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
Zapis prezentacji:

WSPIERANIE DZIAŁAŃ SZKOŁY W PRACY Z UCZNIEM Z ZABURZONYM ZACHOWANIEM Model pomocy wypracowany w Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej nr 3 w Gdańsku Dyrektor Lucyna Maculewicz Psycholog Aleksandra Goryszewska Psycholog Aldona Bystrzyńska

Zaburzenia zachowania i emocji Obecnie obowiązujące kryteria, zarówno DSMIV i ICD- 10 wprowadzają rozróżnienie dwóch podtypów zaburzeń zachowania: Podtyp z początkiem w dzieciństwie Podtyp z początkiem w wieku młodzieńczym Rozróżnieniem między nimi jest występowanie lub brak objawów przed ukończeniem przez dziecko 10 roku życia. To rozróżnienie ma znaczenie kliniczne, ponieważ wystapinie zaburzeń zachowania we wczesnym okresie życia bardzo źle rokuje.

Zaburzenia zachowania i emocji F 90 – F 98 - Zaburzenia zachowania i emocji rozpoczynające się zwykle we dzieciństwie i wieku młodzieńczym F 90 – Zaburzenia hiperkinetyczne (zespoły nadpobudliwości ruchowej) F 91 Zaburzenia zachowania Do spełnienia kryterium wystarczy choćby jednorazowe wystąpienie objawów wymienionych w punktach 11, 13, 15, 16, 20, 21, i 23. 1 – wybuchy złości nadzwyczaj częste lub ciężkie lub częste w stosunku do poziomu rozwojowego, 2 – częste kłótnie z dorosłymi, 3 – częste aktywne odrzucanie wymagań dorosłych lub niespełnianie reguł, 4 – częste jakby rozmyślne robienie rzeczy, które budzą gniew innych ludzi,

5 – częste oskarżenia innych za swoje własne pomyłki lub niewłaściwe zachowanie, 6 – częsta „ drażliwość’’ i łatwość wprowadzania w złość przez innych, 7 – częste wpadanie w gniew lub rozżalenie, 8 – częsta złośliwość i mściwość, 9 – częste kłamstwa lub zrywanie obietnic w celu uzyskania dóbr lub przywilejów dla uniknięcia obowiązków, 10 – częsta inicjowanie starć fizycznych ( nie obejmuje to starć z rodzeństwem ) 11 – używanie broni, która może powodować u innych poważne uszkodzenia ciała ( np. kij, rozbita butelka, nóż, strzelba ),

12 – pozostawanie poza domem po zapadnięciu zmroku, mimo zakazu rodziców ( rozpoczynające się przed 13 rokiem życia ), 13 – przejawianie fizycznego okrucieństwa wobec innych osób ( np. krępowanie, ranienie lub podpalanie ofiar ), 14 – przejawianie fizycznego okrucieństwa wobec zwierząt, 15 – rozmyślne niszczenie własności innych osób ( inaczej niż przez podpalanie ) 16 – rozmyślne podkładanie ognia ze stwarzaniem ryzyka lub zamiarem spowodowania poważnych zniszczeń, 17 – kradzieże przedmiotów o niebanalnej wartości bez konfrontacji z ofiarą zarówno w domu jak i poza nim ( np. kradzieże w sklepach, włamania, fałszerstwa 18 – częste wagary ze szkoły, rozpoczynające się przed 13 rokiem życia,

19 – co najmniej dwukrotne ucieczki z domu rodzicielskiego lub zastępczego, albo ucieczka jednorazowa trwająca dłużej niż jedną noc ( nie obejmuje opuszczania domu w celu uniknięcia molestowania fizycznego lub seksualnego ), 20 – popełnianie przestępstw wymagających konfrontacji z ofiarą ( włączając kradzieże kieszonkowe, wymuszenia, napady ), 21 – zmuszanie innych do aktywności seksualnej 22 – częste terroryzowanie innych ( np. rozmyślne zadawanie bólu lub ran połączone z uporczywym zastraszaniem, dręczeniem,molestowaniem) 23 – włamania do cudzego domu, budynku lub samochodu Zaleca się określenie wieku wystąpienia : postać z początkiem w dzieciństwie : początek co najmniej jednego rodzaju trudności z zachowaniem przed 10 rokiem życia, postać z początkiem w wieku młodzieńczym : bez trudności z zachowaniem przed 10 rokiem życia.

Model pomocy I Etap Diagnoza sytuacji życiowej dziecka wywiad rodzinny, wywiad szkolny, wywiad medyczny, analiza dokumentacji, konsultacje z lekarzami specjalistami na terenie Poradni Diagnoza psychologiczno- pedagogiczna

Konsultacje z rodzicami omówienie wyników badań i propozycje form pomocy dziecku i rodzinie np.. Szkoła dla Rodziców; terapia uzależnień lub współuzależnień;CIK; Krąg; Ośrodek Terapii na Racławickiej; konsultacje rodzinne na terenie poradni Przekazanie wskazówek do pracy z dzieckiem do szkoły po przekazaniu opinii przez rodziców do szkoły- spotkanie i sformułowanie konkretnych ustaleń co robi szkoła, co rodzic, zwykle pisemnie w formie kontraktu i określenie czasu pracy po którym nastąpi weryfikacja podjętych działań Monitoring ze strony poradni- dla oceny skuteczności działań podjętych przez rodziców i szkołę.

II Etap Dalsze postępowanie Zespół interdyscyplinarny Spotkanie na terenie poradni lub szkoły, w którym biorą udział : rodzice, dyrektor szkoły, pedagog, wychowawca, inni zainteresowani nauczyciele,dyrektor poradni, psycholog, pedagog, lekarz specjalista, inne osoby, które wnoszą coś do sprawy (kurator sądowy rodziny lub dziecka, dzielnicowy inspektor do spraw nieletnich, przedstawiciel MOPS itp.)

Wypracowanie indywidualnych procedur postępowania na terenie szkoły - sposoby postępowania w przypadku wybuchu szczególnie trudnego zachowania dziecka -wybranie miejsca bezpiecznego dla dziecka, gdzie może się uspokoić lub uniknąć prowokacji kolegów -wybór osoby „prowadzącej” dziecko na terenie szkoły, do której dziecko może się zgłosić, gdy dzieje się coś złego (pedagog szkolny, wychowawca lub inna osoba, którą dziecko akceptuje)

Metoda VIT z klasą Inne działania: Warsztat interwencyjny lub tematyczny na terenie klasy Zebranie z rodzicami na terenie szkoły Konsultacje z nauczycielami i rodzicami

ORZECZNICTWO Orzeczenie do kształcenia specjalnego -klasa integracyjna - specjalistyczny ośrodek terapeutyczny ( Psychiatryczny Dzienny Oddział Terapeutyczny w Nowym Porcie, Środowiskowy Dom Samopomocy Dla Młodzieży ul. Chopina, Zespół Kształcenia Podstwowego i Gimnazjalnego nr1 w Sobieszewie) Orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania ( konieczne jest ustalenie zasad włączania dziecka do grupy rówieśniczej) W pracy z dzieckiem ważne jest, aby dostosować wymagania do możliwości psychofizycznych w aspekcie oceny zachowania ucznia.

Ograniczenia Brak współpracy rodziny ( wówczas szkoła prosi o wgląd sądu w sytuację rodzinną dziecka) Nikła współpraca między instytucjami, które są do tego powołane ( sądownictwo, opieka społeczna, służba zdrowia, oświata) Brak miejsc do bezpłatnej terapii rodzinnej Słabe rozumienie psychologicznego mechanizmu zmiany –skutki wieloletniego procesu nie mogą być usunięte w krótkim czasie Postawa nauczycieli ( trudność w rozumieniu objawów dziecka jako zaburzeń, a nie jego złej woli czy tylko braku wychowania)

Propozycje zmian koordynacja współpracy między oświatą, sądownictwem, pomocą społeczną i służbą zdrowia zwiększenie dostępności do bezpłatnej terapii rodzin psychoedukacja rodziców i nauczycieli w zakresie psychologicznych mechanizmów zapobiegania i terapii zaburzeń zachowania i emocji

Dziękujemy za uwagę.