Kolorowy kram czyli zwykłe i niezwykłe techniki plastyczne

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Ośrodek przedszkolny Brzozowo II Czesława Augustinowicz
Advertisements

W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 47
Krok 1 Przygotowujemy miseczki z rozpuszczonymi w wodzie barwnikami (naturalnymi lub sztucznymi) . Jeśli jest to barwnik naturalny musimy poczekać, aż.
Eksperymenty Sami robimy ekologiczny papier
Pojęcia plastyczne czyli
Prezentację wykonała : Ewa kl.V
METODA DOBREGO STARTU.
Opracowały: mgr Aurelia Wątroba i mgr Danuta Pobudkiewicz
WYODRĘBNIANIE DNA KIWI I BANANA
Technika Iris folding - technika ta pochodzi z Holandii polega na naklejaniu pasków papieru według spiralnego wzoru. W centrum wzoru jest oczko tzw. „iris”,
Wybrane techniki wykonywania ozdób i przedmiotów z papieru
Techniki papieroplastyczne Kamila Korzekwa Paulina Grzyb kl. I b.
METODA DOBREGO STARTU.
SCENARIUSZ ZAJĘĆ DLA DZIECI 5- 6 LETNICH Akademia Czystych Rąk Opracowała Joanna Broniarz Szkoła Podstawowa nr 1 w Legnicy.
Metody pracy z dziećmi w naszym przedszkolu
Album fotograficzny autor: michoń.
PODAJ DALEJ DECOUPAGE – PIERWSZE KROKI
3 Proste doświadczenia z lodem Projekt: Mateusza Ciałowicza Opiekun: pani mgr Dorota Ciałowicz.
Szkoła Podstawowa nr 95 w Krakowie
Autor: Michał Gendek III GA
Propozycje zadań wytwórczych
Ramka na zdjęcia.
Malowanie figurek dla początkujących
Czyli jak krok po kroku zostać domowym papiernikiem
AKWARELA.
Malarstwa.
TECHNIKI ARTYSTYCZNE Oprac. Katarzyna Semla.
Zapraszam na krótką prezentacje
Decoupage - kreatywne hobby dla każdego Ewa Osoba Gimnazjum Nr 3 w Lublinie Katarzyna Horbowska-Zaranek SOSW Nr 1 w Lublinie  
Szkoła Podstawowa im. Kornela Makuszyńskiego w Świeminie
Makieta Dżungli Czyli jak w prosty i relatywnie szybki sposób wykonać makietę przedstawiającą dżunglę.
Autorka : Gosia Okrasa Kl. 2 gim. CZĘŚĆ I - PODSTAWY
Technika serwetkowa Kurs dla początkujących przeprowadzony przez uczniów ZSS w Kolbuszowej Dolnej.
Drodzy Rodzice! Nie będziemy udowadniać, że jesteśmy najlepsi… Jesteśmy jedyni!!!
Warsztaty decoupage.
Matematyka bez barier z kształtami Numicon
KLOCKOMANIA.
Kreska jako środek wyrazu artystycznego
TWORZENIE SZKÓŁ DLA ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU Restrukturyzacja otoczenia szkoły Luty Maj 2009.
Witraż.
Innowacja pedagogiczna
KOŁO PLASTYCZNE.
Malowanie spontaniczne
Moje pasje Przerysowywanie figurek manga, szkicowanie, rysowanie i wszystko wiązane z plastyką lub sztuką plastyczną.
Moje zainteresowania Malarstwo.
O technikach graficznych
Kolejne etapy przygotowania drzeworytu
"Techniki plastyczne" Nazwy technik plastycznych przyjęto od materiałów i narzędzi używanych w pracy . Wyodrębniamy techniki : rysunkowo – graficzne, malarskie.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Jak twórczo rozwijać dzieci z autyzmem
Techniki plastyczne mgr Joanna Klimaszewska
Arteterapia – leczenie przez sztukę
Funkcję wychowawczą – kształtowanie osobowości, charakteru, postaw moralnych i kultury osobistej ucznia; Funkcję opiekuńczą - czuwanie nad zdrowiem, bezpieczeństwem.
KÓŁKO PLASTYCZNE „AKWARELKI” ROK SZKOLNY 2014/2015.
Program edukacji teatralnej Dla dzieci i rodziców Realizowany przez Przedszkole Niepubliczne Promyczek w Olsztynie Autorstwa AGNIESZKI KOŁODYŃSKIEJ.
Punkt aktywizacji KROSNO. BENEFICJENCJI Czynności wyznaczone IPD Cykl produkcyjny filcu Ozdabianie metodą decoupage.
Technika iris folding Kartka walentynkowa.
A RTYŚCI SĄ W PRZEDSZKOLU - ROZWIJANIE ZDOLNOŚCI PLASTYCZNYCH.
METODA SWOBODNEJ EKSPRESJI, METODA ZADAŃ INSPIRUJĄCYCH.
Wielkanocne pisanki i ich rodzaje
Przedszkole Publiczne Nr 5 w Łomży
Grażyna Redlisiak Ośrodek Terapii i Szkoleń AMIKUR Warszawa, ul. Ogrodowa 42/
ZABAWA JAKO SPOSÓB BUDOWANIA RELACJI Z DZIECKIEM
[fr. pocieranie] frottage
metodyka edukacji plastycznej w klasach IV-VI
GRAFIKA SZTUKA POWIELANIA.
Drogi Rodzicu! Podstawowe wyposażenie piórnika to: ołówek, gumka,
RENOWACJA KRZESŁA INSTRUKTAŻ Autor: Dorota Jewczuk.
  FASCYNATOR INSTRUKTAŻ Autor: Aga Ostrowska.
KÓŁKO I KRZYŻYK INSTRUKTAŻ Autor: K. Zaborowska.
Zapis prezentacji:

Kolorowy kram czyli zwykłe i niezwykłe techniki plastyczne Ewa Kozłowska - Suwałki 2011 CDNiKU Suwałki 2011

Twórczość plastyczna to najbardziej spontaniczna działalność dziecka. Dotyczy: działalności własnej odbioru sztuki Ewa Kozłowska - Suwałki 2011

Cele edukacji plastycznej: Stymulowanie ogólnego rozwoju dzieci Kształtowanie emocjonalnego poznawczego stosunku do otaczającego świata Rozwijanie: uczuć i wyobraźni, samoekspresyjności i zdolności do działań, potrzeby obcowania z plastyką Ewa Kozłowska - Suwałki 2011

Cechy zdolności dzieci plastycznie utalentowanych: Umiejętność widzenia przestrzennego Umiejętność spostrzegania istotnych elementów i zjawisk natury Samodzielność w odtwarzaniu i tworzeniu Samodzielne i intuicyjne zdobywanie umiejętności plastycznych Umiejętność spostrzegania wybitnych dzieł malarskich i badanie sposobów tworzenia dzieł Żywe i głębokie zainteresowanie plastyką Ewa Kozłowska - Suwałki 2011

Zadania edukacji plastycznej Rozwijanie swobody w posługiwaniu różnymi technikami plastycznymi. Uwrażliwienie dziecka na zjawisko otaczającej rzeczywistości na światło, barwę, bryłę, linię, fakturę, ruch i przestrzeń. Zapoczątkowanie pierwszych kontaktów z pięknem przyrody i sztuki. Kształtowanie postawy i inwencji twórczej dziecka. Kształtowanie indywidualnych zainteresowań dorobkiem kulturalnym. Kształtowanie poczucia pewności i wiara we własne możliwości twórcze. Przestrzeganie zasad i norm współżycia w zespole. Ewa Kozłowska - Suwałki 2011

Popularne rodzaje technik plastycznych Drukowanie stemplem Frottage Origami Rysowanie Malowanie na różnych podłożach Malowanie na mokrym papierze Techniki collage Naklejanki, wycinanki, wydzieranki Mandale Wydrapywanki Mozaiki Lepienie i modelowanie Ewa Kozłowska - Suwałki 2011

Stemple z plasteliny W pokrywce na słoik wykonuje się z plasteliny wzorki, następnie maluje je farbą plakatową lub tuszem i odbija na kartkę. Ewa Kozłowska - Suwałki 2011

Grafika z kartonu Na kartkę z bloku technicznego naklejamy z grubego kartonu dowolne elementy, malujemy je farbą plakatową lub tuszem i szybko odbijamy na białej kartce z bloku rysunkowego. Ewa Kozłowska - Suwałki 2011

Malowanie klejem polimerowym Na przygotowanej kartce z bloku technicznego malujemy klejem dowolny kontur. Następnie posypujemy solą, herbatą lub piaskiem itp. Strzepując nadmiar. Po wyschnięciu możemy całość spryskać farbą w sprayu. Ewa Kozłowska - Suwałki 2011

Batik na papierze Malujemy na kartce z bloku technicznego pędzlem zamoczonym w kleju lub bezpośrednio ze sztyftów. Linie powinny być dokładnie pokryte klejem i dość szerokie. Po wyschnięciu całą kartkę pokrywamy wodoodpornym tuszem kreślarskim i ponownie czekamy, aż praca wyschnie. Obrazek kładziemy na tekturze lub desce i klej z warstwą tuszu spłukujemy pod kranem. Możemy pomóc sobie szczoteczką do rąk lub pędzlem. Ewa Kozłowska - Suwałki 2011

Decoupage Technika ozdabiania przedmiotów polegająca na przyklejaniu na odpowiednio spreparowaną powierzchnię /drewno, szkło, plastyk itp. / wzoru wyciętego z papieru lub serwetki /technika serwetkowa/. Ewa Kozłowska - Suwałki 2011

Nakrapiany tusz Z papieru wycinamy różne kształty, układamy szablony na papierze kredowym, następnie rozprowadzamy kolorowy tusz za pomocą pocierania o grzebień zamoczonej w tuszu szczoteczki do zębów. Ewa Kozłowska - Suwałki 2011

Malowanie widelcem Wykorzystujemy do tej techniki farby plakatowe w tubach. Wyciskamy farbę do miseczki, dodając odrobinę wody, zanurzamy widelec i malujemy nim różne wzory na kartce z bloku technicznego. Ewa Kozłowska - Suwałki 2011

Malowanie na chusteczkach higienicznych Chusteczkę pokrywamy farbą przy pomocy wacika lub miękkiego pędzla tak, aby nie rozerwać chusteczki. Po wyschnięciu naklejamy ją na kartkę w dowolnym kolorze. Brzegi kartki zawijamy, aby powstała ramka obrazka. Na chusteczce naklejamy dowolne elementy z kolorowego papieru lub innego materiału. Ewa Kozłowska - Suwałki 2011

Malowanie na filtrach do kawy Delikatnie pokrywamy filtry farbami. Filtry można wykorzystać w całości lub można je przeciąć nożyczkami nadając im odpowiednie kształty. Pracę można urozmaicić dorysowując kredkami lub doklejając wycięte dowolne elementy. Ewa Kozłowska - Suwałki 2011

Malowanie na cukrze Na tackę wysypujemy gruboziarnisty cukier w taki sposób, aby równomiernie pokrył całą powierzchnię. Z brystolu wycinamy szablon (np. jabłko, serce, kwiat itp.) , smarujemy klejem i posmarowaną stroną kładziemy na powierzchni cukru. Po wyschnięciu powierzchnię pokrywamy farbami plakatowymi. Ewa Kozłowska - Suwałki 2011

Malowanie na lukrowanej powierzchni Przygotowujemy roztwór wody z cukrem o dużym stężeniu. Przy pomocy grubego pędzla pokrywamy nim całą powierzchnię kartki z bloku technicznego. Następnie na mokrą powierzchnię przy pomocy pędzla nanosimy farby plakatowe malując dowolne wzory. Ewa Kozłowska - Suwałki 2011

Malowanie na gazie Pokrywamy klejem arkusz brystolu i kładziemy gazę higieniczną. Dokładnie ją dociskamy, aby uzyskać gładką powierzchnię. Następnie pokrywamy ją farbami plakatowymi, tworząc wybraną kompozycję. Ewa Kozłowska - Suwałki 2011

Rysowanie nitką Nitkę lub sznurek zanurzamy w farbie i opuszczamy na kartkę. Nakrywamy ją drugą czystą kartką i przyciskamy ciężkim przedmiotem. Powoli wyciągamy nitkę. Rozdzielamy kartki. Działania można powtórzyć kilka razy, zanurzając nitki o różnej grubości w farbach o dowolnych kolorach. Ewa Kozłowska - Suwałki 2011

Malowanie na mokrym, zmiętym papierze Arkusz białego papieru mocno gnieciemy i moczymy w wodzie. Następnie wyciągamy i rozkładamy na tekturze. Malujemy na nim dowolną kompozycję stosując akwarele. Po wyschnięciu pracę naklejamy na arkusz brystolu i umieszczamy w w ramce. Ewa Kozłowska - Suwałki 2011

Malowanie farbą mydlaną Płatki mydlane lub kostkę szarego mydła / ścieramy na tarce/ i zalewamy wrzątkiem po czym miksujemy. Następnie dodajemy do odpowiednich porcji mydlin farby plakatowe w różnych kolorach. Dzieci mogą malować rękami, gąbką lub dużymi pędzlami na dużych płaszczyznach. Ewa Kozłowska - Suwałki 2011

Nakrapianki z wosku Kartkę dowolnego formatu pokrywamy plamami z płynnego wosku /kapiąca świeca/. Kartki z plamami dla dzieci młodszych przygotowuje nauczycielka, dzieci starsze mogą je wykonać samodzielne pod kontrolą osoby dorosłej. Plamy z wosku mogą stanowić bazę do tworzenia: kwiatów, owadów itp. poprzez dorysowanie lub przyklejanie brakujących elementów. Ewa Kozłowska - Suwałki 2011

Frottage Do wykonania prac techniką frotaż wykorzystujemy przedmioty o wyraźnej fakturze: monety, firanki, serwetki, korę drzew, liście, kamienie lub wcześniej przygotowany szablon (np. wycięty z brystolu kształt). Na wybranej powierzchni umieszczamy kartkę papieru i pocieramy ją ołówkiem, kredką woskową lub specjalnymi grafitami. Ewa Kozłowska - Suwałki 2011

Wydrapywanka na podkładzie świecówek Pierwszy sposób: zamalowujemy kartkę z bloku technicznego kredkami świecowymi w różnych kolorach (malujemy pasy lub kolorowe plamy), pokrywamy cały rysunek ciemnym kolorem pasteli olejowej i używając zaostrzonego patyczka lub dłutka, wydrapujemy wzór. Drugi sposób: zamalowujemy kartkę kredkami świecowymi i pokrywamy farbą plakatową z domieszką kilku kropli płynu do naczyń. Zamiast farby można rozcieńczyć tusz kreślarski (dobrze jest zamalować kartkę dwukrotnie). Wzór wydrapujemy dopiero wtedy, gdy tusz lub farba wyschnie całkowicie. Ewa Kozłowska - Suwałki 2011

Wydrapywanka na plastelinie Na kartce z bloku technicznego rozprowadzamy palcami w różnych kierunkach kawałki plasteliny – aż do uzyskania jednolitej powierzchni. Po zapełnieniu całej kartki wydrapujemy w plastelinie za pomocą patyczków itp. dowolne wzory. Ewa Kozłowska - Suwałki 2011

Rysunek kredką świecową lub świecą Na kartce papieru malujemy wzór kredkami świecowymi, nakładając dość grubą warstwę. Zamalowujemy całą kartkę rozcieńczoną farbą akwarelową. Nawoskowane miejsca przebiją się przez warstwę farby. Podobnie postępujemy, używając kawałka świecy. Rysunek białą świecą jest prawie niewidzialny i efekt końcowy często jest niespodzianką. Ewa Kozłowska - Suwałki 2011

Kolaż z ostrużyn Układamy dowolną kompozycję z kolorowych ostrużyn, naklejamy ją wikolem na kartkę. Obrazek uzupełniamy rysunkiem, elementami z papieru kolorowego lub dowolnymi materiałami. Ewa Kozłowska - Suwałki 2011

Dobre rady Dziecko nie odczuwa zmęczenia przy pracy, która związana jest z jego życiem. Nie należy zmuszać dziecka do bezmyślne go kopiowania, rysunkowego odwzorowywania różnych przedmiotów. Zabija to: wrażliwość dziecka, spontaniczną twórczość, otępia je, powoduje kompleks niższości. Należy starać się znaleźć i podkreślać walory każdej pracy, budząc w ten sposób wiarę we własne siły i motywując do dalszych wysiłków. Ewa Kozłowska - Suwałki 2011

LITERATURA Dziamska D. , Magiczne kółeczka, czyli origami płaskie z koła, 2003, Jabłońska A., Techniki plastyczne dla dzieci, 2004 Jąder M., Techniki plastyczne rozwijające wyobraźnię, 2005 Kalbarczyk A., Zabawy ze sztuką, Impuls 2005 Każde dziecko to potrafi, cz. I, II, III, 1994-95 Lewicka J., 100 technik plastycznych, 1973 Michejda –Kowalska K. , O dziecięcej wyobraźni plastycznej, czyli jak inspirować dziecko do twórczości, 1993, Ostrowski S., Malowanie akwarelą, 1993 Ostrowski S., Malowanie pastelami i kredkami, 1995 Popek St. ,Analiza psychologiczna twórczości plastycznej dzieci i młodzieży, 1985, Podpora E. , Edukacja artystyczna, czy li poznawanie duszy małego artysty, „Życie Szkoły” 2002 nr 1. Ewa Kozłowska - Suwałki 2011

Przydatne strony www www.origami.art.pl http://chomikuj.pl/ http://www.inspirander.plhttp://www.interklasa.pl http://www.tipy.pl http://www.abcgospodyni.pl www.bbedukacja.pl http://czasdzieci.pl http://dzieci.pl http://www.filc.art.pl http://www.kuradomowa.com www.origami.art.pl http://chomikuj.pl/ Niektóre techniki i fotografie prac zaczerpnięte są z powyższych stron www. Ewa Kozłowska - Suwałki 2011