Prawa Dziecka – działania w PSP nr 29 w Opolu (rok szkolny 2011/2012)

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wnioski z realizacji zadań nadzoru pedagogicznego
Advertisements

FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Szkolny program profilaktyczny „Trzymaj formę”
Szanowna Pani Dyrektor, Szanowny Panie Dyrektorze, Pragniemy zaprosić Pani/Pana szkołę do udziału w Ogólnopolskim Projekcie Edukacyjnym Przekonujemy się
SZKOLNA TELEGAZETA. Debata Recepta na demokrację w szkole W naszej szkole w dn odbyła się debata pt.: Recepta na demokrację w szkole. Na debatę
Sekcja Promocji Zdrowia i Oświaty Zdrowotnej
JEM ZDROWO PROJEKT EDUKACYJNY W RAMACH PROGRAMU SZKOŁA Z KLASĄ 2.0
ZESPÓŁ SZKÓŁ W ZAWOI WILCZNEJ im. Ks. Kardynała Karola Wojtyły
Rola nauczyciela w szkole wychowującej
FREKWENCJI UCZNIÓW W ZSZ NR 30
WYNIKI EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
OBCHODY DNIA PRAW CZŁOWIEKA
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ W ZESPOLE SZKÓŁ W KOWALEWIE ZA ROK SZKOLNY 2011/2012.
RAPORT DOTYCZĄCY EWALUACJI
Praca metodą projektu edukacyjnego
Jak z wykorzystaniem literatury prowadzić ciekawe zajęcia z uczniami realizujące zadania wychowawcze szkoły Bożena Prażmo, maj 2011 r.
Jak przygotować i zorganizować wybory do władz samorządu uczniowskiego, żeby były świętem demokracji w szkole?
KLASA OBYWATELSKA Z POSZERZONYM JĘZYKIEM ANGIELSKIM SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOŚCI ROK SZKOLNY 2011/2012.
PODSTAWY PRAWNE. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 20 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania,
„Oczekiwania rodziców wobec szkoły”
Duże dzieci – wielkie sprawy
PROJEKT EDUKACYJNY W GIMNAZJUM NR 16 informacje. Co to jest projekt edukacyjny? PROJEKT EDUKACYJNY JEST ZESPOŁOWYM, PLANOWYM DZIAŁANIEM UCZNIÓW, MAJĄCYM.
OBCHODY ROKU JANUSZA KORCZAKA W ZESPOLE SZKÓŁ PUBLICZNYCH W BAŁTOWIE W ROKU SZKOLNYM 2011/2012.
Szkoła Podstawowa im. Kornela Makuszyńskiego w Świeminie
W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 12
Szkoła Podstawowa im. Kornela Makuszyńskiego
Prezentacja działań z zakresu promocji zdrowia w Szkole Podstawowej nr 88 w Poznaniu w roku 2008 Poznań, styczeń 2009 r.
Szkoła Podstawowa Nr 122 w Łodzi Koordynatorzy projektu:
TWORZENIE KLASOWEGO KODEKSU 6B
Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im
Opracowała Agnieszka Balcerak
Sprawozdanie z realizacji obchodów DBI 2014
1. Ucz i ucz się z TIK! 2. Z informacji korzystaj samodzielnie i krytycznie. 3. Nie kradnij i nie daj się okraść! 4. Komunikujmy się! 5. Komputery pod.
Raporty semestralne dotyczące efektywności wdrażanych programów nauczania.
W GIMNAZJUM NR 1 W SROKOWIE W ROKU SZKOLNYM 2007/2008
Co chcieliśmy osiągnąć?
CZŁOWIEK NAJLEPSZA INWESTYCJA ! Seminarium podsumowujące projekt Barbara Pietrzak - Koordynator Projektu Małkinia Górna, 28 maja 2014 r.
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
 W ankiecie uczestniczyło 93 rodziców uczniów z 267 rodziców uczniów zapisanych do naszej szkoły. Stanowi to 34,83%. Na niektóre pytania nie została.
WYNIKI ANKIETY ewaluacyjnej dla nauczyciela: W jaki sposób analiza wyników sprawdzianu wpływa na planowanie i podejmowanie działań przez nauczycieli? kwiecień.
„To Ja, to My” Program zajęć wychowawczo - profilaktycznych Autor: mgr Jolanta Kuryś – Skrzypczak.
RODZICE W SZKOLE.
Szkolny system wychowawczy
Hasło: „Prawo, Przyjaźń, Tolerancja”. Czas trwania konkursu 01 IX 2012r. – 28 II 2013r.
Konferencja Procedury rozwijania uczenia i nauczania stycznia 2014 SPACER EDUKACYJNY Dobra Praktyka Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Szczodrzykowie.
Demokracja w szkole-wpływ samorządu na życie uczniów.
TIK? TAK! Spotkanie otwierające 22 listopada 2012 r. OrganizatorzyHonorowy patron.
SPOTKANIE OTWIERAJĄCE Program „Szkoła z klasą 2.0” edycja 2013/2014 Szkoła Podstawowa im. Elizy Orzeszkowej w Radgoszczy.
Co to jest spacer edukacyjny?
Raport z ewaluacji wewnętrznej PSP nr 17 im. M. Konopnickiej w Wałbrzychu rok szkolny 2014/2015 Opracowanie: G. Broniek-Pelister J. Gawonicz A. Müller.
OTWARTA FIRMA Otwarta firma Biznes przy tablicy. OTWARTA FIRMA Idea programu Otwarta firma – Biznes przy tablicy to program przeznaczony dla uczniów szkół.
Innowacja pedagogiczna MEDIACJE RÓWIEŚNICZE
Raport z realizacji Miejskiego Planu Wsparcia w ramach projektu „Jeleniogórski system wsparcia placówek oświatowych” Konferencja dla dyrektorów szkół i.
KONTRAKT WYCHOWAWCZY Kontrakt zawarty jest na czas nauki w gimnazjum
Czy uczniowie czują się w szkole bezpieczni?
Anna Gościmska Antonina Telicka - Bonecka.  Wiedza z zakresu historii jest wymagana w zadaniach nieliterackich  Brak wiedzy z zakresu historii może.
ZINTEGROWANA POLITYKA BEPIECZEŃSTWA „Szkoła promująca bezpieczeństwo” Wyniki ankiet przeprowadzonych wśród uczniów, rodziców i nauczycieli Zespołu Szkół.
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ. Edukacja: Poziom: Temat: Czas realizacji: społeczna klasa I segregacja śmieci 1 godz. lekcyjna.
UCZNIOWIE SĄ AKTYWNI Ankietę przeprowadziły i prezentację przygotowały: Agnieszka Karpińska i Aleksandra Zawartowska.
R. Gromada – Kaleńska M. Wiercimak. Uczniowie gimnazjum mają obowiązek realizować jeden projekt edukacyjny w cyklu kształcenia. (na podstawie rozporządzenia.
RESPECT – godność i szacunek
Praca metodą projektu edukacyjnego
Program antytytoniowej edukacji zdrowotnej
PROCESY EDUKACYJNE SĄ ORGANIZOWANE W SPOSÓB SPRZYJAJĄCY UCZENIU SIĘ
Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się.
Otwarta firma – Biznes przy tablicy
Szkoła Promująca Zdrowie
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
Co chcieliśmy osiągnąć?
Zapis prezentacji:

Prawa Dziecka – działania w PSP nr 29 w Opolu (rok szkolny 2011/2012) Październik 2011 Działanie Osoby odpowiedzialne Lekcje wychowawcze w klasach 1-6 Omówienie praw dziecka (treści z Konwencji Praw Dziecka i Statutu Szkoły) Wychowawcy klas 1-6 na podstawie scenariuszy zajęć przygotowanych przez pedagoga i psychologa Lekcje historii w klasach 4-6 (treści dotyczące Konwencji Praw Dziecka oraz Deklaracji Praw Człowieka + projekcja filmu) Nauczyciele historii Wizualizacja Konwencji Praw Dziecka na terenie szkoły Pedagog i psycholog

Prawa Dziecka – działania w PSP nr 29 w Opolu (rok szkolny 2011/2012) Listopad 2011 Działanie Osoby odpowiedzialne Spotkanie dla uczniów klas 4-6 (delegacje uczniów) z p.Wernerem dotyczące nauczania w czasie II wojny światowej Dyrektor Nauczyciele historii Ogłoszenie i realizacja projektu edukacyjnego „Prawa dziecka w oczach dziecka” Działania: Wylosowanie przez każdą klasę jednego z 6 wybranych praw dziecka (losowanie w 2 grupach wiekowych-osobno klasy 1-3 i klasy 4-6) p. K.Pawliczek i p.S.Jacak (koordynacja projektu)

Prawa Dziecka – działania w PSP nr 29 w Opolu (rok szkolny 2011/2012) W klasach 1-3 : formą przedstawienia wylosowanego prawa będzie poster (praca wspólna całej klasy) W klasach 4-6: każda z klas prezentuje wylosowane prawo w formie plastycznej poszczególni uczniowie zaprezentują wylosowane prawo w formie literackiej(praca indywidualna) Wychowawcy klas 1-3 Wychowawcy klas 4-6 Nauczyciele j.polskiego

Prawa Dziecka – działania w PSP nr 29 w Opolu (rok szkolny 2011/2012) Prawa dziecka wybrane do zaprezentowania: Prawo do nauki Prawo do wolności od przemocy fizycznej i psychicznej Prawo do informacji Prawo do ochrony zdrowia Prawo do swobody wypowiedzi i wyrażania poglądów Prawo do wypoczynku, czasu wolnego i zabawy Projekt będzie realizowany na zasadzie konkursu

Prawa Dziecka – działania w PSP nr 29 w Opolu (rok szkolny 2011/2012) Grudzień 2011 Działanie Osoby odpowiedzialne Zajęcia psychoedukacyjne : w klasach 1-3 „Co to jest tolerancja” w klasach 4-6 „Prawo do szacunku-prawo każdego człowieka” Pedagog i psycholog Styczeń 2012 Działanie Osoby odpowiedzialne Zakończenie realizacji projektu „Prawa dziecka w oczach dziecka” oraz jego podsumowanie. Koordynatorzy projektu Wychowawcy klas Luty 2012 Działanie Osoby odpowiedzialne Organizacja wystawy pokonkursowej „Prawa dziecka w oczach dziecka” Pedagog i psycholog

Prawa Dziecka – działania w PSP nr 29 w Opolu (rok szkolny 2011/2012) Kwiecień 2012 Działanie Osoby odpowiedzialne Przeprowadzenie wśród uczniów i rodziców ankiety ewaluacyjnej nt. znajomości i realizacji praw dziecka Wychowawcy klas 1-6 Przygotowanie ankiety i analiza wyników.... ? Sporządzenie prezentacji multimedialnej dotyczącej zrealizowanego projektu Piotr Sokołowski Maj 2012 Działanie Osoby odpowiedzialne Organizacja spotkania z rodzicami w auli szkoły: a) prezentacja multimedialna b) przedstawienie wyników ankiet Koordynatorzy projektu Zajęcia psychoedukacyjne w klasach 1-6 „Prawo do wolności od przemocy fizycznej i psychicznej” Wychowawcy klas I-VI na podstawie scenariuszy zajęć przygotowanych przez pedagoga i psychologa

Prawa Dziecka – działania w PSP nr 29 w Opolu (rok szkolny 2011/2012) Projekt edukacyjny   „PRAWA DZIECKA W OCZACH DZIECKA” KLASY I – III Wylosowane prawo do opracowania w ramach konkursu szkolnego – międzyklasowego:

Prawa Dziecka – działania w PSP nr 29 w Opolu (rok szkolny 2011/2012) Zadaniem zespołu klasowego jest wykonanie pracy plastycznej ‑ wielkoformatowej w postaci posteru, gdzie umieszczone będą nie tylko dzieła plastyczne uczniów, ale również drobne formy literackie dostosowane do możliwości dziecka pierwszego etapu edukacyjnego. Technika – dowolna. Termin – do 5 stycznia 2012 r.

Prawa Dziecka – działania w PSP nr 29 w Opolu (rok szkolny 2011/2012) Projekt edukacyjny   „PRAWA DZIECKA W OCZACH DZIECKA” KLASY IV – VI Wylosowane prawo do opracowania w ramach konkursu szkolnego:

Prawa Dziecka – działania w PSP nr 29 w Opolu (rok szkolny 2011/2012) 1. Konkurs międzyklasowy Zadaniem zespołu klasowego jest wykonanie pracy plastycznej ‑ wielkoformatowej w postaci plakatu, gdzie widoczne będzie zaangażowanie wszystkich uczniów. Technika – dowolna. Termin – do 5 stycznia 2012 r.   2. Konkurs indywidualny Dodatkowo proponuje się opracowanie dowolnej formy literackiej tematycznie związanej z wylosowanym przez klasę prawem dziecka. Może to być list, opowiadanie, opowiadanie z dialogiem, wiersz, baśń, komiks.

Prawa Dziecka – działania w PSP nr 29 w Opolu (rok szkolny 2011/2012) PRAWO DZIECKA KLASA Prawo do nauki I a Prawo do wolności od przemocy fizycznej i psychicznej III b Prawo do informacji II b Prawo do ochrony zdrowia II a Prawo do swobody wypowiedzi i wyrażania poglądów I b Prawo do wypoczynku, czasu wolnego i zabawy III a

Prawa Dziecka – działania w PSP nr 29 w Opolu (rok szkolny 2011/2012) PRAWO DZIECKA KLASA Prawo do nauki V b Prawo do wolności od przemocy fizycznej i psychicznej IV b Prawo do informacji IV a Prawo do ochrony zdrowia VI a Prawo do swobody wypowiedzi i wyrażania poglądów VI b Prawo do wypoczynku, czasu wolnego i zabawy V a

INFORMACJA z OBSERWACJI zajęć o prawach dziecka Cel obserwacji: ♦ prawa dziecka w szkole – zadania szkoły. Obserwacje przeprowadzono we wszystkich klasach 1-6. Osiągnięte cele: ♦ uczniowie potrafią wymienić podstawowe akty prawne regulujące prawa dziecka, ♦ uczniowie znają swoje podstawowe prawa i potrafią je właściwie zinterpretować, ♦ uczniowie znają także swoje obowiązki ; potrafią skorelować prawa z obowiązkami, ♦ uczniowie starają się być odpowiedzialni za swoje postępowanie – szacunek do siebie i innych.

INFORMACJA z OBSERWACJI zajęć o prawach dziecka Umiejętności: ♦ uczniowie potrafią pracować zespołowo, ♦ potrafią właściwie rozumować i wyciągać odpowiednie wnioski, ♦ mają potrzebę niesienia pomocy innym, ♦ posiadają umiejętność oceny postępowania swojego i dorosłych w odniesieniu do praw dziecka, ♦ uczniowie potrafią nazywać i wyrażać swoje uczucia i emocje, ♦ tolerancja wobec drugiego , „innego” człowieka. Efekty pracy grupowej: ♦ gazetki tematyczne w klasach, ♦ plakaty, prace plastyczne, ♦ postery.

INFORMACJA z OBSERWACJI zajęć o prawach dziecka Wnioski: ♦ cykliczne na różnorodnych zajęciach (LW, historia, j.polski, …) uwypuklać zagadnienia związane z prawami dziecka, ♦ wykorzystywać „uczniowską” znajomość praw dziecka przy rozwiązywaniu problemów i konfliktów między uczniami, ♦ eksponować zasadę, że korzystanie z praw wiąże się ze spełnianiem obowiązków.

INFORMACJA z podsumowania konkursu plastycznego „Prawa dziecka w oczach dziecka” KONKURS NA PRACĘ PLASTYCZNĄ NA TEMAT PRAW DZIECKA Prawo do nauki Prawo do wolności od przemocy fizycznej i psychicznej Prawo do informacji Prawo do ochrony zdrowia Prawo do swobody wypowiedzi i wyrażania poglądów Prawo do wypoczynku, czasu wolnego i zabawy WYNIKI : KL.1-3 KL.4-6 1.klasa 1b 1.klasa 6a 2.klasa 2a 2.klasa 4a 3.klasa 3a 3.klasa5b

INFORMACJA z zajęć psychoedukacyjnych Podsumowanie: Zajęcia zostały przeprowadzone we wszystkich klasach I – VI : a) w klasach: 1a,1b,2a,2b,4a,4b,6a zajęcia przeprowadziła pedagog, b) w klasach 3a,3b,5a,5b,6b – psycholog. Uczniowie we wszystkich klasach chętnie uczestniczyli w zajęciach, angażowali się podczas lekcji, czynnie uczestniczyli w ćwiczeniach, zadaniach i dyskusji. Uczniowie znają pojęcie tolerancji. Potrafią wyróżnić postawy, zachowania nietolerancyjne, podać przykłady takich zachowań. Uczniowie podczas zajęć sami próbowali wskazać w jaki sposób należy postępować, aby stać się bardziej tolerancyjnym. Zajęcia miały pozytywny odbiór wśród uczniów.

INFORMACJA z zajęć psychoedukacyjnych Wnioski do dalszej pracy: 1. Podczas zajęć wychowawczych, psychoedukacyjnych należy: pokazywać uczniom, na czym polega tolerancja, jak można nauczyć się jej, co daje to, że jesteśmy tolerancyjni uzmysłowić dzieciom problem inności wszystkich ludzi, ich potrzeb i oczekiwań poruszać problem uprzedzeń i nietolerancji, co pomoże dzieciom w zrozumieniu przyczyn uprzedzeń uzmysławiać uczniom, skąd biorą się uprzedzenia, jakie są jego mechanizmy, do czego prowadzi zachowanie nietolerancyjne. 2. W miarę możliwości wplatać w/w treści w tok zajęć dydaktycznych 3. W rozmowach wychowawczych, psychoedukacyjnych poruszać problem nietolerancji, niewłaściwego traktowania innego człowieka, uzmysławiać dzieciom uczucia jakich doznaje nietolerowany człowiek

Podsumowanie ankiety – prawa dziecka Podsumowanie ankiet dla uczniów klas I-III dotyczących Praw Dziecka Ilość ankietowanych osób 146 Pytanie 1 Czy umiałabyś/umiałbyś wymienić kilka Praw Dziecka zawartych w Konwencji o Prawach Dziecka? odpowiedź Ilość osób tak 144 nie 2 brak odpowiedzi - Pytanie 2 Czy na lekcjach w Twojej szkole rozmawiacie o Prawach Dziecka? odpowiedź Ilość osób tak 146 nie - brak odpowiedzi

Podsumowanie ankiety – prawa dziecka Podsumowanie ankiet dla uczniów klas IV-VI dotyczących Praw Dziecka Ilość ankietowanych osób 110 Pytanie 1 Czy potrafiłabyś/potrafiłbyś wymienić kilka Praw Dziecka zawartych w Konwencji o Prawach Dziecka? odpowiedź Ilość osób tak 104 nie 6 brak odpowiedzi - Pytanie 2 Czy na lekcjach w Twojej szkole poruszana jest tematyka Praw Dziecka? odpowiedź Ilość osób tak 104 nie 6 brak odpowiedzi -

Podsumowanie ankiety – prawa dziecka Podsumowanie ankiet dla rodziców uczniów kl.I – III dotyczących Praw Dziecka Ilość ankietowanych osób 136 Pytanie 1 Czy znane są Państwu Prawa Dziecka zawarte w Konwencji o Prawach Dziecka? odpowiedź Ilość osób tak 118 nie 18 brak odpowiedzi - Pytanie 2 Czy w szkole Państwa Dziecka poruszana jest na lekcjach tematyka Praw Dziecka? odpowiedź Ilość osób tak 95 nie 3 nie wiem 38 brak odpowiedzi -

Podsumowanie ankiety – prawa dziecka Podsumowanie ankiet dla rodziców uczniów kl.IV– VI dotyczących Praw Dziecka Ilość ankietowanych osób 97 Pytanie 1 Czy znane są Państwu Prawa Dziecka zawarte w Konwencji o Prawach Dziecka? odpowiedź Ilość osób tak 86 nie 11 brak odpowiedzi - Pytanie 2 Czy w szkole Państwa Dziecka poruszana jest na lekcjach tematyka Praw Dziecka? odpowiedź Ilość osób tak 75 nie 3 nie wiem 19 brak odpowiedzi -

Podsumowanie ankiety – prawa dziecka Podsumowanie ankiet dla uczniów wszystkich klas PSP 29 w Opolu Ilość ankietowanych osób 256 Pytanie 1 Czy umiałabyś/umiałbyś wymienić kilka Praw Dziecka zawartych w Konwencji o Prawach Dziecka? Czy potrafiłabyś/potrafiłbyś wymienić kilka Praw Dziecka zawartych w Konwencji o Prawach Dziecka? odpowiedź Ilość osób tak 248 nie 8 brak odpowiedzi - Pytanie 2 Czy na lekcjach w Twojej szkole rozmawiacie o Prawach Dziecka? Czy na lekcjach w Twojej szkole poruszana jest tematyka Praw Dziecka? odpowiedź Ilość osób tak 250 nie 6 brak odpowiedzi -

Podsumowanie ankiety – prawa dziecka Podsumowanie ankiet dla rodziców uczniów wszystkich klas PSP 29 w Opolu dotyczących Praw Dziecka Ilość ankietowanych osób 233 Pytanie 1 Czy znane są Państwu Prawa Dziecka zawarte w Konwencji o Prawach Dziecka? odpowiedź Ilość osób tak 204 nie 29 brak odpowiedzi - Pytanie 2 Czy w szkole Państwa Dziecka poruszana jest na lekcjach tematyka Praw Dziecka? odpowiedź Ilość osób tak 170 nie 6 nie wiem 57 brak odpowiedzi -