Przygotowanie szkolnej infrastruktury

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Aktualizacja: To nowoczesny i prosty w obsłudze system kontroli frekwencji i ocen uczniów. Dzięki niemu każdy rodzic ma bieżący dostęp z dowolnego.
Advertisements

Pracownia Komputerowa                                                                                               
Granty rozwojowe dla szkół -
E-nauczanie, czyli platforma edukacyjna.
Komputery pod ręką Jak zapewnić dostępność komputerów w szkole, zamiast zamykać je w pracowni Komputerowej ? 1.Na każdej długiej przerwie mógłby być dyżur.
Szkolenia przygotowujące nauczycieli gimnazjów
Administracja zintegrowanych systemów zarządzania
Oferta szkoleniowa Ośrodka rok szkolny 2009/10 semestr letni Ośrodek Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów.
Działalność Biblioteki Szkolnej przy Publicznej Szkole Podstawowej
SYSTEM KONTROLI FREKWENCJI
INTERNET JAKO OCEAN INFORMACJI
Zajęcia pozalekcyjne oraz dla inicjatyw społeczności lokalnej w szkolnej pracowni informatycznej Szkoła Podstawowa nr 21 im. Królowej Jadwigi w Lublinie.
SIEĆ P2P 1. Definicja sieci równouprawnionej. To taka sieć, która składa się z komputerów o takim samym priorytecie ważności, a każdy z nich może pełnić.
Cel programu: lepsze wykorzystanie w uczeniu i komunikowaniu się technologii informacyjno- komunikacyjnych.
Aktywna edukacja.
Wykorzystanie leasingu w realizacji zadań publicznych -komputery dla szkół w gminie Jarocin Tomasz Hodakowski Intel Warszawa 20/09/2010 r.
Szkoła Podstawowa w Gostkowie w programie szkoła z klasą 2013/2014
Szkoła Podstawowa nr 28 z oddziałami integracyjnymi w Lublinie Rok szkolny 2012/2013 Nasza szkoła rozpoczęła udział w programie Szkoła z klasą 2.0. Jednym.
Bezpieczni w komputerowym świecie
Szkolne pracownie komputerowe otwarte dla społeczności lokalnej.
Założenia PROJEKTU
Informatyzacja szkół i placówek oświatowych
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY (SzOK)
Publiczne Gimnazjum im. św. Jadwigi Królowej w Annopolu
INTERNETOWE CENTRA INFORMACJI MULTIMEDIALNEJ W BIBLIOTEKACH SZKOLNYCH I PEDAGOGICZNYCH Najważniejsze cele projektu Wspieranie procesu ustawicznego kształcenia.
DZIAŁALNOŚĆ PROFILAKTYCZNA SZKOŁY
Wykorzystanie pracowni otrzymanej z funduszy EFS.
Oferta na rok szkolny 2007/08 Ośrodek Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów.
Rok szkolny 2012/2013. Każda edycja programu trwa przez cały rok szkolny – od września do czerwca Pomoc w lepszym wykorzystaniu posiadanych zasobów (szkolnych.
SZKOŁA GIMNAZJUM NR 8 BYTOM
DEBATA SZKOLNA KODEKS 2.0..
KODEKS 2.0 Szkoły Podstawowej w Licheniu Starym
TARGI
BEZPIECZEŃSTWO W SIECI
Wyrównywanie szans edukacyjnych Zespół Szkół nr 2 w Tychach.
KODEKS 2.0.
O programie Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i „Gazetę Wyborczą”. która promuje.
Szkoła z klasą 2.0. „ Szkołą z klasą 2.0” ma na celu wypracowanie zasad korzystania z nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK) w edukacji.
mgr Justyna Dziubak - Sobiechowska
Razem tworzymy bezpieczny Internet
Unikanie zagrożeń w sieci
 Program prowadzony od 2002 roku  Przeznaczony dla wszystkich poziomów i typów szkół  Zachęcający do lepszego wykorzystania w uczeniu technologii informacyjno.
 Uczniowie przygotowują materiały na wybrane lekcje wykorzystując różne programy komputerowe, np. Power Point, Paint, Microsoft Word, Microsoft Excel,
Szkoła z klasą 2.0 Kodeks 2.0.
TIK? TAK! Spotkanie otwierające 22 listopada 2012 r. OrganizatorzyHonorowy patron.
-opis polskiej szkoły nowych czasów..  Podczas lekcji można korzystać z tablicy interaktywnej, komputerów i innych urządzeń elektronicznych tylko w celach.
Debata klasowa Klasa 4 KODEKS 2.0. Zestaw zasad wypracowanych przez ekspertów i rozwiniętych przez nauczycieli i uczniów. Główne punkty kodeksu: bezpieczeństwo.
Dlaczego mówi się o bezpieczeństwie w sieci ??? W naszej szkole każdy uczeń ma dostęp do komputera. Mimo to że komputer może być źródłem wielu pożytecznych.
KODEKS 2.0 Gimnazjum Gminy Oleśnica im. Szarych Szeregów.
SPOTKANIE OTWIERAJĄCE Edycja 2012/2013 w Szkole Podstawowej im. H. Sienkiewicza w Konarzewie J. Liszkowska- koordynator.
Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez: - Centrum Edukacji Obywatelskiej - i „Gazetę Wyborczą”. Od początku.
NOWY WYMIAR NAUKI Gimnazjum Informatyczne pod patronatem Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Bielsku-Białej.
Szkoła z Klasą 2.0 Gimnazjum Miejskie nr 1. Kodeks W naszej szkole w trakcie długich przerw udostępnione są komputery z dostępem do Internetu w.
Dobre praktyki w Internecie. Ucz i ucz się z TIK:  korzystaj ze sprawdzonych źródeł;  korzystaj z multimedialnej bazy dydaktycznej szkoły na zajęciach.
Komputery pod ręką! 1.W każdej sali powinien być jeden komputer z dostępem do Internetu 2.W niektórych salach powinny być projektory, a nawet tablice interaktywne.
Zasada 1 Ucz i ucz się z TIK. Jak sensownie wykorzystać TIK w szkole i w domu dla uczenia się?
Dzie ń Bezpiecznego Internetu 2016 pod has ł em: „ Lepszy Internet zale ż y od Ciebie”
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0  W projekcie udział bierze 500 szkół z całej Polski  w województwie śląskim do projektu przystąpiło 35 szkół.
Rok szkolny 2015/ Razem raźniej! 2. Kradzież nie popłaca! 3. Stop plagiatom! 4. Dorośli z nami! 5. Korzystamy z TIK! 6. Uwaga – obcy w sieci!
E - Dziennik. Czym jest e - Dziennik To nowoczesny i prosty w obsłudze system kontroli frekwencji i ocen uczniów. Dzięki niemu każdy rodzic ma bieżący.
DEBATA SZKOLNA 20 grudnia 2010 Szkoła Podstawowa nr 1 im. Mikołaja Kopernika w Piszu.
Dariusz Kessel OFEK. OFEK od trzech lat konsekwentnie rozwija program e-Szkoła Wielkopolska, mający na celu wspomaganie systemu oświaty poprzez wprowadzanie.
Nadia Stankiewicz Portale edukacyjne. Jeden z lepszych... ● interklasa.pl ● interklasa.pl - największy portal edukacyjny, podzielony na trzy części: dla.
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 3 w Obornikach Śląskich
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0.
Sopocka Akademia Tenisowa
TIK w szkole.
PROGRAMY DO KONTROLI RODZICIELSKIEJ
PROGRAMY DO KONTROLI RODZICIELSKIEJ
Zapis prezentacji:

Przygotowanie szkolnej infrastruktury Przykładowe propozycje rozwiązania problemów techniczno-organizacyjnych Janusz S. Wierzbicki

O czym będzie… Co rozumiemy przez przygotowanie infrastruktury? Kwestie bezpieczeństwa uczniów, nauczycieli i szkoły Konfiguracja komputerów w celu ułatwienia pracy uczniom i nauczycielom OEIiZK i pomoc dla opiekunów komputerów dla Nauczania Zintegrowanego (i nie tylko) Opracowanie: Janusz S. Wierzbicki

Przygotowanie infrastruktury szkoły Infrastruktura Sprzęt, sieć i oprogramowanie Bezpieczeństwo Ułatwienia dla Ucznia Szkoły Uczniów Nauczycieli Komputer narzędziem i środkiem niekoniecznie przedmiotem nauczania

Przygotowanie infrastruktury szkoły Infrastruktura Sprzęt, sieć i oprogramowanie Bezpieczeństwo Ułatwienia dla Ucznia Szkoły Uczniów Nauczycieli Komputer narzędziem i środkiem niekoniecznie przedmiotem nauczania

Uczeń, nauczyciel, szkoła… Bezpieczeństwo Uczeń, nauczyciel, szkoła…

Klasyfikacja występujących zagrożeń fizyczne - wzrok, postawa psychiczne - uzależnienie, wirtualna rzeczywistość oderwana od życia, zachwianie relacji z innymi ludźmi moralne - łatwy dostęp (niekontrolowany) do informacji (np. instrukcja budowy bomby, pornografia) społeczne - zachowania nieetyczne, zachowania kryminalne /anonimowość powodująca brak hamulców/ intelektualne „szok informacyjny” bezkrytyczne zaufanie do możliwości maszyny. Opracowanie: Janusz S. Wierzbicki

Odpowiedzialność szkoły za zabezpieczenie… dostępu dzieci do materiałów niepożądanych danych uczniów, nauczycieli (m.in. danych wrażliwych) danych publikowanych w sieci (na szkolnym serwerze) swojej sieci ogólnie, czyli danych w niej zamieszczanych przed dostępem (jak wyżej) utrzymanie ciągłości działania sieci przed włamaniem i kryminalnym wykorzystaniem edukacji dzieci i rodziców na temat zagrożeń, w tym cyberprzemocy Opracowanie: Janusz S. Wierzbicki

Podstawowe środki ochrony Indywidualne konta dla uczniów, nauczycieli i administracji Rozdzielona sieć administracyjna i edukacyjna Prowadzenie logów (dzienników) Dostępu do sieci Internet z (całej) szkoły Dostępu do sieci / serwera szkoły z sieci Internet Stosować firewall i antywirus Wprowadzenie automatów chroniących dostęp uczniów do materiałów niepożądanych Edukacja uczniów i rodziców (demonstracja na przykładach) Uwaga: bez przesady Polityka haseł nie może być zbyt restrykcyjna Bezpieczeństwo a rozsądek Najbezpieczniejsza sieć… …to sieć odłączona Warunek konieczny, ale… Sam automat to za mało, a czasem nawet za wiele… Czemu? Opracowanie: Janusz S. Wierzbicki

Skąd je wziąć? Wykorzystać posiadane serwery (np. SBS2003) Centralne repozytorium kont uczniów i nauczycieli Wbudowany i uruchomiony system firewall oraz logi Możliwość centralnego zarządzania blokadami treści niepożądanych (BlackLists) Stosować narzędzia i rozwiązania ułatwiające i automatyzujące konfigurację i zarządzanie Stosować mechanizmy wbudowane Klasyfikatory treści (systemowe, wyszukiwarek) Zapory systemowe Wyposażyć komputery w antywirus oraz oprogramowanie typu Cenzor, Opiekun ucznia, itd.. Opracowanie: Janusz S. Wierzbicki

Przygotowanie infrastruktury szkoły Infrastruktura Sprzęt, sieć i oprogramowanie Bezpieczeństwo Ułatwienia dla Ucznia Szkoły Uczniów Nauczycieli Komputer narzędziem i środkiem niekoniecznie przedmiotem nauczania

Uczeń, nauczyciel, szkoła… Ułatwienia Uczeń, nauczyciel, szkoła…

Jak ułatwiać pracę uczniom i kiedy? Przykłady: Tworzyć skróty do używanych aplikacji (np. na pulpicie) Ukrywać aplikacje nieużywane (np. w menu Start) Upraszczać logowanie nie rezygnując z indywidualnych kont – to element edukacji w zakresie bezpieczeństwa! Tworzyć listy skrótów do stron i aplikacji internetowych (np. wykorzystując mechanizm ulubionych) Ustawiać stronę startową i/ lub aplikacje w autostarcie Stosować mechanizmy automatycznego zapisywania Kiedy ułatwiać? Zawsze, gdy upraszczany element nie jest przedmiotem nauczania, a jego środkiem… Opracowanie: Janusz S. Wierzbicki

Przygotowanie infrastruktury szkoły Infrastruktura Sprzęt, sieć i oprogramowanie Bezpieczeństwo Ułatwienia dla Ucznia Szkoły Uczniów Nauczycieli Komputer narzędziem i środkiem niekoniecznie przedmiotem nauczania

Sprzęt, sieć i oprogramowanie Źródła i konfiguracja…

Jaki sprzęt? Komputery (dostosowane do wieku i potrzeb uczniów) Projektory multimedialne Ekrany i/ lub tablice multimedialne Mikrofony Kamerki internetowe Aparaty fotograficzne Dyktafony Sprzęt sieciowy (w zależności od możliwości i potrzeb) SŁUCHAWKI – NIE! … Opracowanie: Janusz S. Wierzbicki

Skąd wziąć sprzęt i oprogramowanie? Należy korzystać z ofert i promocji – na przykład: School Agreement Nowy początek „Dziesięciopak” Office 2007 Ceny edukacyjne… Korzystać z rozwiązań bezpłatnych Niekiedy lepszych od komercyjnych Często wymagających większego nakładu pracy… W wielu przypadkach uzupełniających rozwiązania komercyjne Także z drugiej ręki, programów pilotażowych itp. Dodatkowa praca! Opracowanie: Janusz S. Wierzbicki

Czyli pytamy, co możemy dla Was jeszcze zrobić  Pomoc i materiały Czyli pytamy, co możemy dla Was jeszcze zrobić 

Jaką pomoc oferujemy? Nowy serwis Internetowy zawierający m.in. Instrukcje (w tym multimedialne samouczki) w zakresie konfiguracji pojedynczych komputerów, pracowni, serwerów Materiały na temat bezpieczeństwa Porady w zakresie budowy infrastruktury sieciowej Odsyłacze do innych serwisów związanych z w/w tematyką Bezpłatne konsultacje co tydzień w siedzibie OEIiZK Szkolenia dla opiekunów komputerów i pracowni w których odbywają się zajęcia komputerowe dla NZ http://sbs.oeiizk.edu.pl/zintegrowane Opracowanie: Janusz S. Wierzbicki

Bezpłatne konsultacje Dla opiekunów pracowni / komputerów dla NZ Raz w tygodniu, rano lub popołudniu Już w wakacje ruszamy! Od września stały dyżur popołudniowy Szczegóły i aktualności na stronie: Miejsce: Nowogrodzka 73, Warszawa, pokój nr 5 http://sbs.oeiizk.edu.pl/zintegrowane Opracowanie: Janusz S. Wierzbicki

Szkolenia Ruszamy we wrześniu! Programy niedługo na stronie Dla opiekunów pracowni / komputerów kontrolowanych przez serwer SBS 2003 Dla opiekunów pracowni / komputerów niezależnych od serwera i jego konfiguracji W formie 40 godzin lekcyjnych 5 spotkań od poniedziałku do piątku w godzinach (od rana) 8 spotkań, jeden dzień w tygodniu (popołudniu) 5 spotkań, jeden dzień w tygodniu (od rana) 2 spotkania sobotnio-niedzielne (od rana) Ruszamy we wrześniu! Programy niedługo na stronie Zaznacz w ankiecie preferowaną formę! http://sbs.oeiizk.edu.pl/zintegrowane Opracowanie: Janusz S. Wierzbicki

Przygotowanie i utrzymanie infrastruktury i związana z tym praca… Ważne… Przygotowanie i utrzymanie infrastruktury i związana z tym praca…

Kto, kiedy, ile czasu… spędzi by przygotować… Przygotowanie komputerów /pracowni/ na potrzeby nauczania zintegrowanego to spora praca Należy przygotować wymagania przed rozpoczęciem semestru (minimalizować czas) Sprawdzić wprowadzane zmiany i instalowane programy przed zajęciami Po zakończeniu i/ lub w trakcie semestru nanosić poprawki Modyfikować i uzupełniać wymagania przed każdym semestrem Pamiętać o skali… (m.in. o liczbie komputerów) i konieczności przygotowania sprzętu (np. sieci) Dodatkowa praca! Opracowanie: Janusz S. Wierzbicki

Czy są pytania? Janusz.Wierzbicki@oeiizk.waw.pl http://sbs.oeiizk.edu.pl/zintegrowane

Dziękuję za uwagę Janusz.Wierzbicki@oeiizk.waw.pl http://sbs.oeiizk.edu.pl/zintegrowane