Przygotowanie szkolnej infrastruktury Przykładowe propozycje rozwiązania problemów techniczno-organizacyjnych Janusz S. Wierzbicki
O czym będzie… Co rozumiemy przez przygotowanie infrastruktury? Kwestie bezpieczeństwa uczniów, nauczycieli i szkoły Konfiguracja komputerów w celu ułatwienia pracy uczniom i nauczycielom OEIiZK i pomoc dla opiekunów komputerów dla Nauczania Zintegrowanego (i nie tylko) Opracowanie: Janusz S. Wierzbicki
Przygotowanie infrastruktury szkoły Infrastruktura Sprzęt, sieć i oprogramowanie Bezpieczeństwo Ułatwienia dla Ucznia Szkoły Uczniów Nauczycieli Komputer narzędziem i środkiem niekoniecznie przedmiotem nauczania
Przygotowanie infrastruktury szkoły Infrastruktura Sprzęt, sieć i oprogramowanie Bezpieczeństwo Ułatwienia dla Ucznia Szkoły Uczniów Nauczycieli Komputer narzędziem i środkiem niekoniecznie przedmiotem nauczania
Uczeń, nauczyciel, szkoła… Bezpieczeństwo Uczeń, nauczyciel, szkoła…
Klasyfikacja występujących zagrożeń fizyczne - wzrok, postawa psychiczne - uzależnienie, wirtualna rzeczywistość oderwana od życia, zachwianie relacji z innymi ludźmi moralne - łatwy dostęp (niekontrolowany) do informacji (np. instrukcja budowy bomby, pornografia) społeczne - zachowania nieetyczne, zachowania kryminalne /anonimowość powodująca brak hamulców/ intelektualne „szok informacyjny” bezkrytyczne zaufanie do możliwości maszyny. Opracowanie: Janusz S. Wierzbicki
Odpowiedzialność szkoły za zabezpieczenie… dostępu dzieci do materiałów niepożądanych danych uczniów, nauczycieli (m.in. danych wrażliwych) danych publikowanych w sieci (na szkolnym serwerze) swojej sieci ogólnie, czyli danych w niej zamieszczanych przed dostępem (jak wyżej) utrzymanie ciągłości działania sieci przed włamaniem i kryminalnym wykorzystaniem edukacji dzieci i rodziców na temat zagrożeń, w tym cyberprzemocy Opracowanie: Janusz S. Wierzbicki
Podstawowe środki ochrony Indywidualne konta dla uczniów, nauczycieli i administracji Rozdzielona sieć administracyjna i edukacyjna Prowadzenie logów (dzienników) Dostępu do sieci Internet z (całej) szkoły Dostępu do sieci / serwera szkoły z sieci Internet Stosować firewall i antywirus Wprowadzenie automatów chroniących dostęp uczniów do materiałów niepożądanych Edukacja uczniów i rodziców (demonstracja na przykładach) Uwaga: bez przesady Polityka haseł nie może być zbyt restrykcyjna Bezpieczeństwo a rozsądek Najbezpieczniejsza sieć… …to sieć odłączona Warunek konieczny, ale… Sam automat to za mało, a czasem nawet za wiele… Czemu? Opracowanie: Janusz S. Wierzbicki
Skąd je wziąć? Wykorzystać posiadane serwery (np. SBS2003) Centralne repozytorium kont uczniów i nauczycieli Wbudowany i uruchomiony system firewall oraz logi Możliwość centralnego zarządzania blokadami treści niepożądanych (BlackLists) Stosować narzędzia i rozwiązania ułatwiające i automatyzujące konfigurację i zarządzanie Stosować mechanizmy wbudowane Klasyfikatory treści (systemowe, wyszukiwarek) Zapory systemowe Wyposażyć komputery w antywirus oraz oprogramowanie typu Cenzor, Opiekun ucznia, itd.. Opracowanie: Janusz S. Wierzbicki
Przygotowanie infrastruktury szkoły Infrastruktura Sprzęt, sieć i oprogramowanie Bezpieczeństwo Ułatwienia dla Ucznia Szkoły Uczniów Nauczycieli Komputer narzędziem i środkiem niekoniecznie przedmiotem nauczania
Uczeń, nauczyciel, szkoła… Ułatwienia Uczeń, nauczyciel, szkoła…
Jak ułatwiać pracę uczniom i kiedy? Przykłady: Tworzyć skróty do używanych aplikacji (np. na pulpicie) Ukrywać aplikacje nieużywane (np. w menu Start) Upraszczać logowanie nie rezygnując z indywidualnych kont – to element edukacji w zakresie bezpieczeństwa! Tworzyć listy skrótów do stron i aplikacji internetowych (np. wykorzystując mechanizm ulubionych) Ustawiać stronę startową i/ lub aplikacje w autostarcie Stosować mechanizmy automatycznego zapisywania Kiedy ułatwiać? Zawsze, gdy upraszczany element nie jest przedmiotem nauczania, a jego środkiem… Opracowanie: Janusz S. Wierzbicki
Przygotowanie infrastruktury szkoły Infrastruktura Sprzęt, sieć i oprogramowanie Bezpieczeństwo Ułatwienia dla Ucznia Szkoły Uczniów Nauczycieli Komputer narzędziem i środkiem niekoniecznie przedmiotem nauczania
Sprzęt, sieć i oprogramowanie Źródła i konfiguracja…
Jaki sprzęt? Komputery (dostosowane do wieku i potrzeb uczniów) Projektory multimedialne Ekrany i/ lub tablice multimedialne Mikrofony Kamerki internetowe Aparaty fotograficzne Dyktafony Sprzęt sieciowy (w zależności od możliwości i potrzeb) SŁUCHAWKI – NIE! … Opracowanie: Janusz S. Wierzbicki
Skąd wziąć sprzęt i oprogramowanie? Należy korzystać z ofert i promocji – na przykład: School Agreement Nowy początek „Dziesięciopak” Office 2007 Ceny edukacyjne… Korzystać z rozwiązań bezpłatnych Niekiedy lepszych od komercyjnych Często wymagających większego nakładu pracy… W wielu przypadkach uzupełniających rozwiązania komercyjne Także z drugiej ręki, programów pilotażowych itp. Dodatkowa praca! Opracowanie: Janusz S. Wierzbicki
Czyli pytamy, co możemy dla Was jeszcze zrobić Pomoc i materiały Czyli pytamy, co możemy dla Was jeszcze zrobić
Jaką pomoc oferujemy? Nowy serwis Internetowy zawierający m.in. Instrukcje (w tym multimedialne samouczki) w zakresie konfiguracji pojedynczych komputerów, pracowni, serwerów Materiały na temat bezpieczeństwa Porady w zakresie budowy infrastruktury sieciowej Odsyłacze do innych serwisów związanych z w/w tematyką Bezpłatne konsultacje co tydzień w siedzibie OEIiZK Szkolenia dla opiekunów komputerów i pracowni w których odbywają się zajęcia komputerowe dla NZ http://sbs.oeiizk.edu.pl/zintegrowane Opracowanie: Janusz S. Wierzbicki
Bezpłatne konsultacje Dla opiekunów pracowni / komputerów dla NZ Raz w tygodniu, rano lub popołudniu Już w wakacje ruszamy! Od września stały dyżur popołudniowy Szczegóły i aktualności na stronie: Miejsce: Nowogrodzka 73, Warszawa, pokój nr 5 http://sbs.oeiizk.edu.pl/zintegrowane Opracowanie: Janusz S. Wierzbicki
Szkolenia Ruszamy we wrześniu! Programy niedługo na stronie Dla opiekunów pracowni / komputerów kontrolowanych przez serwer SBS 2003 Dla opiekunów pracowni / komputerów niezależnych od serwera i jego konfiguracji W formie 40 godzin lekcyjnych 5 spotkań od poniedziałku do piątku w godzinach (od rana) 8 spotkań, jeden dzień w tygodniu (popołudniu) 5 spotkań, jeden dzień w tygodniu (od rana) 2 spotkania sobotnio-niedzielne (od rana) Ruszamy we wrześniu! Programy niedługo na stronie Zaznacz w ankiecie preferowaną formę! http://sbs.oeiizk.edu.pl/zintegrowane Opracowanie: Janusz S. Wierzbicki
Przygotowanie i utrzymanie infrastruktury i związana z tym praca… Ważne… Przygotowanie i utrzymanie infrastruktury i związana z tym praca…
Kto, kiedy, ile czasu… spędzi by przygotować… Przygotowanie komputerów /pracowni/ na potrzeby nauczania zintegrowanego to spora praca Należy przygotować wymagania przed rozpoczęciem semestru (minimalizować czas) Sprawdzić wprowadzane zmiany i instalowane programy przed zajęciami Po zakończeniu i/ lub w trakcie semestru nanosić poprawki Modyfikować i uzupełniać wymagania przed każdym semestrem Pamiętać o skali… (m.in. o liczbie komputerów) i konieczności przygotowania sprzętu (np. sieci) Dodatkowa praca! Opracowanie: Janusz S. Wierzbicki
Czy są pytania? Janusz.Wierzbicki@oeiizk.waw.pl http://sbs.oeiizk.edu.pl/zintegrowane
Dziękuję za uwagę Janusz.Wierzbicki@oeiizk.waw.pl http://sbs.oeiizk.edu.pl/zintegrowane