Plan bezpieczeństwa wody

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Przegląd wytycznych i zalecanych rozwiązań wykorzystania oceny ryzyka w ustawodawstwie Unii Europejskiej i Stanów Zjednoczonych Na podstawie informacji.
Advertisements

Ramowa Dyrektywa Wodna – cele, zadania, przeprowadzone prace
Plan gospodarowania wodami – harmonogram i planowane prace
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
CARS 2020: Plan działania na rzecz konkurencyjnego i zrównoważonego przemysłu motoryzacyjnego w Europie Konferencja prasowa 8 listopada 2012.
RURAL DEVELOPMENT IN THE EUROPEAN UNION 15 CZERWCA 2011 DG ENV: water directives, agri-environmental programmes Dr inż. Agnieszka Romanowicz European Commission.
dr Adriana Dembowska, Departament Planowania i Zasobów Wodnych
STRATEGIA LOKALIZACJI zarządzanie produkcją
MOŻLIWOŚCI POZYSKANIA ŚRODKÓW NA BADANIA NAUKOWE POLSKO-NORWESKI FUNDUSZ BADAŃ NAUKOWYCH PROGRAMY WSPÓŁPRACY TERYTORIALNEJ.
Wartość czynności doradczych audytu Agata Kumpiałowska
Ocena ryzyka zawodowego Narzędzie do poprawy warunków pracy
HARMONOGRAM PROCESU UDZIAŁU SPOŁECZEŃSTWA - ZESTAWIENIE DZIAŁAŃ, KTÓRE NALEŻY PRZEPROWADZIĆ W DRODZE KONSULTACJI Opracowanie: Ksenia Starzec-Wiśniewska.
Warszawa, 19 wrzesień 2008 r. Transition Facility Szkolenia z zakresu monitoringu jakości wody dla przedstawicieli Państwowej Inspekcji Sanitarnej.
Small water supplies Workshop under Component 2, Activity Warsaw June 17 – 19, 2009 Monitoring i zarządzanie małymi zakładami wodociągowymi na poziomie.
Plan Bezpieczeństwa Wodnego (PBW)
Strategia rozwoju systemu płatniczego i obrotu bezgotówkowego w Polsce
INFRASTRUKTURA ROLNICZA I WIEJSKA – SZANSE I ZAGROŻENIA
Ramowa Dyrektywa Wodna – skutki dla gospodarstw rybackich
Cel usługi: Wsparcie działalności nowych i istniejących już firm. Zaplanowano usługi dla przedsiębiorców Usługa dostępna do końca listopada 2011.
Dostępność czystej wody na świecie
oraz ocena ryzyka Piotr Czerwczak
Planowanie i programowanie działań do planów wodno-środowiskowych
1. Założenia do przygotowania Strategii Inwestycyjnej Wydział Rozwoju Gospodarczego Wrocław, 2 czerwca 2009.
1 Ocena skutków regulacji wdrożenia dyrektywy 2006/123/WE Ministerstwo Gospodarki Departament Regulacji Gospodarczych Warszawa, 28 stycznia 2008 r.
Przyjazna Kłodnica.
Na podstawie referatu K.Kulesza i in.
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gliwicach
Struktura Organizacyjna Gospodarki Naprawczej (remontowej)
Informacja na temat realizacji projektu i udział w nim podmiotów zewnętrznych KONFERENCJA NAUKOWO-TECHNICZNA pt. Bezpieczeństwo i zagrożenia zbiorowego.
Zarządzanie projektami
Bezpieczeństwo a zarządzanie projektami
„Analiza ekonomiczna jako element planowania gospodarowania wodami”
Wykorzystanie nowoczesnych systemów zarządzania w celu zwiększenia
PARTNERSTWO PUBLICZNO PRYWATNE Wojewódzki Urząd Pracy w Warszawie
Stan zaawansowania prac nad opracowaniem planów gospodarowania wodami
IV Ogólnopolska Konferencja Naukowa Bliskie naturze kształtowanie dolin rzecznych Kraków 5 – 7.VI.2006 WDRAŻANIE RAMOWEJ DYREKTYWY WODNEJ WDRAŻANIE RAMOWEJ.
Planowanie przepływów materiałów
Justyna Gryz Jacek Losiak Michał Borsuk Adam Dargacz
Dopuszczalne poziomy hałasu
Czym jest zdrowie?.
Departament Zasobów Wodnych w Ministerstwie Środowiska
Kick-off meeting PROJEKT „Poprawa zdolności administracyjnych
Zmiany w wymaganiach normy ISO (w kontekście EMAS)
„AKADEMIA WIEKU ŚREDNIEGO – akademicki model kształcenia ustawicznego osób w wieku 50+” Projekt współfinansowany ze środków UE w ramach Europejskiego Funduszu.
Metodyka opracowania PZRP Dr hab. inż. Andrzej Tiukało, prof
Procedura oceny oddziaływania na środowisko pod kątem zapewnienia zgodności programów i przedsięwzięć z wymogami Ramowej Dyrektywy Wodnej.
Sekretarz Stanu w Ministerstwie Środowiska
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
Ewaluacja konferencja 11 czerwca 2014 RODN „WOM” w Katowicach.
Centralny Elektroniczny Katalog Administracji dr Marcin Kraska Konferencja „e-Usługi. Fikcja czy rzeczywistość?” Poznań, 30 września 2014 r.
ZJAWISKA EKSTREMALNE WEZBRANIA POWODZIOWE I SUSZE HYDROLOGICZNE ODRA
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej, Urząd Marszałkowski Województwa Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie Olsztyn, 21 marca 2013 roku Spotkanie dotyczące.
Audyt wewnętrzny jako źródło oceny kontroli zarządczej w jednostce
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy.
SYSTEM ZARZĄDZANIA BEZPIECZEŃSTWEM INFORMACJI- wymagania normy ISO 27001:2007 Grażyna Szydłowska.
ZAŁOŻENIA STRATEGII ZAOPATRZENIA W WODĘ WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO dr Krzysztof Wrana – Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Katedra Badań Strategicznych i.
Zainwestujmy razem w środowisko Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Z a i n w e s t u j m y r a z e m w ś r o d o w i s k o Kontrole.
Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Ołtarzew:
Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Działania.
Polityka, strategie i regulacje w zakresie efektywności energetycznej MINISTERSTWO ENERGII Kraków, dn. 30 marca 2016 r.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
BIZNESPLAN OPRACOWAŁA: DOROTA PIEKARSKA
Identyfikacja istotnych problemów gospodarki wodnej w Regionie Wodnym Dolnej Odry i Przymorza Zachodniego Barbara Krawiec, Dorota Dybkowska-Stefek Dział.
Stowarzyszenie Klubu Polskie Forum ISO – INEM Polska, istnieje od 1996
{ Wsparcie informacyjne dla zarządzania strategicznego Tereshkun Volodymyr.
Koncepcja funkcjonowania klastrów energii
Systemy eksperckie i sztuczna inteligencja
Grupa tematyczna ds. innowacji w rolnictwie i na obszarach wiejskich
Zapis prezentacji:

Plan bezpieczeństwa wody dr Adam Szulczewski Akademia Pomorska Katedra Bezpieczeństwa Narodowego

Waga problemu Do 2015 r ma zostać osiągnięty etap Dyrektywy 2000/60/WE (Ramowa Dyrektywa Wodna) w zakresie poprawy stanu wód powierzchniowych i podziemnych; Obecnie w Polsce obowiązuje Prawo wodne (Ustawa) z 18.07.2001 r. W Polsce wodami zajmuje się 6 instytucji szczebla centralnego; Nakłady państwa wynoszą ~32 mld zł; Dyrektywa: chroni wszystkie wody – rzeki, jeziora, wody przybrzeżne i wody podziemne ustanawia system zarządzania zlewniowego, gdyż dla wody nie istnieją granice polityczne; wymaga przygranicznej współpracy sąsiadujących państw i zainteresowanych stron; zapewnia aktywny udział wszystkich zainteresowanych stron w działaniach na rzecz gospodarowania wodą; zapewnia redukcję oraz kontrolę zanieczyszczeń pochodzących ze wszystkich źródeł; równoważy wymogi ochrony środowiska z interesami ludzi.

Problemy społeczne Jordania - woda przyczyną wojny na Bliskim Wschodzie; 1967r wojna na W. Golan - budowa kanału przez Syrię, ograniczenie dostępu do wody przez Izrael i Jordanię; Syria – Turcja o wody Eufratu, źródła w Turcji; Australia – przepisy prawne z 1915 i 1967r dotyczące liczby zapór i poboru wody przez 4 sąsiadujące stany.

Waga problemu Człowiek Zapotrzebowanie dzienne człowieka w „naszych” szerokościach geograficznych ……………………. 2,5 l Czynności bytowe człowieka ……………………90-160 l Fabryka, statystyczny cykl produkcyjny 45-70 t/prac. Świat zwierzęcy i roślinny; 1 l mleka ……………………………………………… 3,7 l 1 ha pszenicy…………………..………………… 2.200 t 1 t papieru …………………………………………….400 t 1 t jedwabiu sztucznego …………………………….750 t 1 t surówki………………………………………………12 t 1 kg streptomycyny…………………………….......2.000 t

Poziomy bezpieczeństwa konsumentów wody tolerowany poziom bezpieczeństwa (Tolerable Level of Safety): poziom w którym nie istnieją przesłanki do zagrożenia zdrowia lub życia w wyniku eksploatacji systemu wodociągowego, kontrolowany poziom bezpieczeństwa (Controlled Level of Safety); poziom w którym może zaistnieć zagrożenie zdrowia konsumentów wody w wyniku eksploatacji systemu wodociągowego, lecz istnieją wystarczające bariery ochronne; nieakceptowany poziom bezpieczeństwa (Unacceptable Level of Safety): poziom bezpieczeństwa po przekroczeniu którego konsumenci narażeni są na utratę zdrowia lub życia w wyniku eksploatacji systemu wodociągowego.

Plan bezpieczeństwa wody -Nie ma jedynego obowiązującego planu; -Każdy z podmiotów musi sporządzić taki plan zgodnie ze swoimi potrzebami i specyfiką; Propozycje planów autorstwa: WHO i Umwelt Bundes Amt;

Propozycja Światowej Organizacji Zdrowia Moduł 1. Zespół ds. PBW Moduł 2. Opis systemu zaopatrzenia w wodę Moduł 3. Identyfikacja zagrożeń oraz zdarzeń niebezpiecznych i ocena ryzyk Moduł 4. Określenie i walidacja środków bezpieczeństwa, ponowna ocena i opracowanie listy priorytetowych ryzyk Moduł 5. Opracowanie, wdrożenie i ciągła realizacja planu ulepszeń / modernizacji Moduł 6. Zdefiniowanie monitoringu środków bezpieczeństwa Moduł 7. Weryfikacja skuteczności PBW Moduł 8. Przygotowanie procedur zarządzania Moduł 9. Opracowanie programów wsparcia Moduł 10. Zaplanowanie i realizacja okresowych przeglądów PBW Moduł 11. Przegląd PBW po incydencie Światowa Organizacja Zdrowia 2009 Glowny Inspektorat Sanitarny 2012

Plan Bezpieczeństwa Wodnego DOKUMENTACJA PBW Przygotowanie PBW Opis systemu zaopatrzenia w wodę PLANOWY PRZEGLĄD OKRESOWY Plan usprawnienia i modernizacji Ocena systemu Plan Bezpieczeństwa Wodnego Identyfikacja zagrożeń Lista priorytetowa ryzyk Istniejące środki zabezpieczające Dodatkowe lub ulepszone środki zabezpieczające Kontrolowanie zagrożeń Wdrożenie środków zabezp. i zarządzanie nimi Monitoring środków zabezpieczających Przygotowanie procedur zarządzania Weryfikacja i audyt PBW Oliver Schmoll, Ingrid Chorus Umwelt Bundes Amt

Skład zespołu (wariant) Zespół musi mieć charakter otwarty (tzn. możliwość elastycznego doboru specjalistów) ze względu na nowe zagrożenia i nieprzewidziane do tej pory sytuacje. Liderem zespołu – przedstawiciel dostawcy wody (czynnik ekonomiczny); specjaliści ds. dostarczania wody; specjaliści ds. zagrożeń (różne aspekty zagrożeń i bezpieczeństwa); specjaliści ds. metod oceny ryzyka; specjaliści ds. monitoringu; specjaliści informatycy; specjaliści ds. marketingu (przekonywanie odbiorców do przyjęcia nowoczesnych metod uzdatniania wody, kosztów modernizacji itp..);

Zadania Dostęp do „dobrej i bezpiecznej wody pitnej” elementem polityki ochrony zdrowia na wszystkich szczeblach (aspekt polityczny i społeczny – woda pitna była przyczyną wojen i konfliktów zbrojnych); Celem zespołu jest: Zgromadzenie i uporządkowanie wiedzy na temat: Dostarczanie wody do picia w rejonie XX; Ocena zasobów wody do picia w danym rejonie; Określenie kosztów wprowadzania nowych i nowoczesnych metod w procesie produkcji i sprzedaży wody do picia w rejonie XX; Określenie metod i narzędzi badawczych koniecznych i zalecanych w opracowywaniu Planu Bezpieczeństwa Wody; Przedstawianie okresowych wyników prowadzonych analiz i propozycji bieżących modyfikacji; Zaproponowanie rozwiązań specyficznych dla warunków lokalnych (danego obszaru) Uświadomienie władzom lokalnym oraz odpowiedzialnym za zlewnie, konieczności wsparcia działalności Zespołów (miń. w zakresie pozyskiwania danych znajdujących się w ich zasobach);

Dokumentacja Dokumentami wyjściowymi są dyrektywy; WHO, UE, narodowe Ustawa - Prawo wodne ; Dokumenty robocze i końcowe w formie elektronicznej; Dystrybucja za pośrednictwem intranetu (poziom dostępu uzależniony od zakresu kompetencji); Efekty: Szybka reakcja wszystkich użytkowników na problem; Możliwość przedstawiania wariantów rozwiązań niezależnie od aktualnego miejsca pobytu specjalisty; Oszczędności finansowe w materiałach jednorazowego użytku; Nie ma potrzeby wydzielania pomieszczeń na archiwum;

Analiza ekonomiczna Analiza ekonomiczna zawiera wystarczające informacje o odpowiedniej szczegółowości (uwzględniając koszty związane z zebraniem odpowiednich danych) w celu: a) wykonania odpowiednich obliczeń niezbędnych dla uwzględnienia określonej zasady zwrotu kosztów za usługi wodne, uwzględniając prognozy długoterminowe dotyczące zaopatrzenia w i zapotrzebowania na wodę w obszarze dorzecza, oraz w miarę potrzeby; oszacowania dotyczące wielkości, cen i kosztów związanych z usługami wodnymi; oszacowania odpowiednich inwestycji, obejmujące prognozowanie takich inwestycji; b) dokonania oceny najbardziej efektywnego ekonomicznie połączenia środków w odniesieniu do korzystania z wód, które będą zawarte w programie, opartego na oszacowaniach potencjalnych kosztów takich środków

Dziękuję za uwagę!