MEDIA CYFROWE W EDUKACJI

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
E-nauczyciel Rozwijanie umiejętności nauczycieli z zakresu wykorzystania TIK na lekcjach Rządowy Program "Cyfrowa Szkoła” oraz Certyfikacja e-Nauczycieli.
Advertisements

Technologia informacyjna według MENiS
Związek między informacją, informatyką i technologią informacyjną.
Autor pakietu Alicja Kwaśny Szkoła Podstawowa w Okonku 2006 rok
Szkoła z klasą 2.0 styczeń 2012r. Szkoła Podstawowa nr 1 im. Mikołaja Kopernika w Olkuszu.
Nowoczesne technologie w polskiej edukacji
Wyrównywanie szans edukacyjnych
WYCHOWANIE ESTETYCZNE DZIŚ
Biblioteka w Szkole Podstawowej Nr 9 Dzierżoniów
Skuteczne kształtowanie kompetencji kluczowych
NOWA PODSTAWA PROGRAMOWA
Dlaczego 6-latek do szkoły TAK?!
Technologie informacyjno-komunikacyjne w kształceniu ustawicznym
Gimnazjum nr 4 im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Tychach
Oferta szkoleniowa Ośrodka rok szkolny 2009/10 semestr letni Ośrodek Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów.
Biblioteka Pedagogiczna w Kazimierzy Wielkiej
Działalność Biblioteki Szkolnej przy Publicznej Szkole Podstawowej
„Zabawa jest nauką, nauka zabawą. Im więcej zabawy, tym więcej nauki”
Technologia Informacyjno-Komunikacyjna
EUROPEJSKIE KOMPETENCJE KLUCZOWE
Nowoczesne technologie w edukacji Andrzej Matuła
Szkoła Podstawowa nr 28 z oddziałami integracyjnymi w Lublinie Rok szkolny 2012/2013 Nasza szkoła rozpoczęła udział w programie Szkoła z klasą 2.0. Jednym.
Co to jest TIK?.
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
wsparciem dla ucznia, pomocą dla nauczyciela,
Projekt "Mamo! Tato! Wyrosłem z przedszkola" realizowany jest w ramach zadania publicznego pn. Realizacja szkolnych projektów promujących przyjazną adaptację.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Informacja o programie Zostać przedsiębiorczym.
Technologia informacyjna
Biblioteka jako Szkolne Centrum Informacji
SCHOLARIS Scholaris, czyli Internetowe Centrum Zasobów Edukacyjnych Ministerstwa Edukacji Narodowej, to dostępny publicznie i bezpłatny portal zawierający.
Komputery dla uczniów w czytelni służą zaspokajaniu potrzeb edukacyjnych, informacyjnych oraz przygotowaniu do swobodnego funkcjonowania w społeczeństwie.
Rola biblioteki szkolnej w organizacji czasu wolnego uczniów jako formy przeciwdziałania zagrożeniom Łańcut,
O zainteresowaniach technicznych, głównie elektronicznych Życzliwe i umiejące pracować w grupie O szybkiej orientacji i spostrzegawczości Wytrwałe i.
E-Akademia Przyszłości to projekt realizowany przez Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne S.A. Jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Rok szkolny 2012/2013. Każda edycja programu trwa przez cały rok szkolny – od września do czerwca Pomoc w lepszym wykorzystaniu posiadanych zasobów (szkolnych.
O programie Szkoła z klasą 2.0 Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą.
DEBATA SZKOLNA KODEKS 2.0..
Ucz z zapałem dzieci swoje,.... bo, Ja chętnie Cię wyręczę ;)
Rozwijamy odpowiedzialnych, ciekawych życia, pełnych pokoju młodych ludzi, posiadających wiarę w siebie i szacunek dla innych. Dzieci same motywują się
Kierunek: pedagogika Specjalności: pedagogika resocjalizacyjna edukacja elementarna ze specjalnością dodatkową j. obcy pedagogika socjalna terapia psychopedagogiczna.
Konkursy organizowane przez Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im
Konkursy organizowane przez Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im
O programie Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i „Gazetę Wyborczą”. która promuje.
Szkoła z klasą 2.0. „ Szkołą z klasą 2.0” ma na celu wypracowanie zasad korzystania z nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK) w edukacji.
opracowała Joanna Bojarska
Nauczanie Wspomagane Komputerem
 Program prowadzony od 2002 roku  Przeznaczony dla wszystkich poziomów i typów szkół  Zachęcający do lepszego wykorzystania w uczeniu technologii informacyjno.
Szkoła z klasą 2.0 Kodeks 2.0.
TIK? TAK! Spotkanie otwierające 22 listopada 2012 r. OrganizatorzyHonorowy patron.
Informatyki szkolnej dzieje w pięciu aktach według Grażyny Koby.
Nowoczesna biblioteka multimedialna szansą wyrównania szans dla niepełnosprawnych. Materiał przygotowany na XVIII Konferencję Informatyka w Szkole, przez.
Związek między informacją, informatyką i technologią informacyjną.
Biblioteka szkolna „W bibliotece znajdziesz wszystko, czego chcesz, starą prawdę, mądrą bajkę, piękny wiersz” (Krystyna Wodnicka)  
Zespół środków, czyli urządzeń (np. komputer, sieci komputerowe czy media), narzędzi (oprogramowanie) oraz innych technologii, które służą wszechstronnemu.
Biblioteka szkolna we współczesnym świecie
Technologie informacyjno-komunikacyjne – wszelkie działania związane z  produkcją i wykorzystaniem urządzeń telekomunikacyjnych i informatycznych oraz.
Międzysemestralne Otwarte Spotkanie TIK-owe r. PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA IM. BŁOGOSŁAWIONEGO KS. JERZEGO POPIEŁUSZKI W NIECZAJNIE GÓRNEJ.
Dorobek zawodowy nauczyciela kontraktowego mgr Nataliya Hrynchyshyn Gościno, lipiec 2005.
Serwisy Web 2.0 do tworzenia i udostępniania materiałów edukacyjnych (5 godz. szkolenie stacjonarne: 05.11) lub 15 godz. szkolenie.
W tym roku szkolnym przystąpiliśmy do projektu prowadzonego przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą Projekt ma za zadanie odpowiedzieć.
na rzecz cyfryzacji szkół
INSPIRACJE UCZNIA W WIRTUALNYM ŚWIECIE
Szkoła Podstawowa nr 59 im. Bolesława Krzywoustego w Szczecinie
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 3 w Obornikach Śląskich
Szkoła Podstawowa nr 59 im. Bolesława Krzywoustego w Szczecinie
Sopocka Akademia Tenisowa
Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym
DOŚWIADCZENIE – PROFESJONALIZM – ENERGIA
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Skuteczne kształtowanie kompetencji kluczowych
Zapis prezentacji:

MEDIA CYFROWE W EDUKACJI Opracowała: Beata Standio

PLAN Umiejętności ucznia Zadania szkoły Podstawowe pojęcia Obszary wykorzystania mediów w edukacji Media cyfrowe w edukacji wczesnoszkolnej Korzyści ze stosowania edukacji cyfrowej Beata Standio

Celem kształcenia ogólnego w szkole podstawowej jest: 1. przyswojenie przez uczniów podstawowego zasobu wiadomości na temat faktów, zasad, teorii i praktyki, dotyczących przede wszystkim tematów i zjawisk bliskich doświadczeniom uczniów; 2. zdobycie przez uczniów umiejętności wykorzystywania posiadanych wiadomości podczas wykonywania zadań i rozwiązywania problemów; 3. kształtowanie u uczniów postaw warunkujących sprawne i odpowiedzialne funkcjonowanie we współczesnym świecie. Beata Standio

myślenie matematyczne myślenie naukowe Do najważniejszych umiejętności zdobywanych przez ucznia szkole podstawowej należą: czytanie myślenie matematyczne myślenie naukowe umiejętność komunikowania się w języku ojczystym i w języku obcym Beata Standio

Do najważniejszych umiejętności zdobywanych przez ucznia w szkole podstawowej należą: umiejętność posługiwania się nowoczesnymi technologiami informacyjno-komunikacyjnymi, w tym także w celu wyszukiwania i korzystania z informacji; umiejętność uczenia się jako sposób zaspokajania naturalnej ciekawości świata, odkrywani swoich zainteresowań i przygotowania do dalszej edukacji; umiejętność pracy zespołowej. Beata Standio

Zadania szkoły Ważnym zadaniem szkoły podstawowej jest przygotowanie uczniów do życia w społeczeństwie informacyjnym. Nauczyciele powinni stwarzać uczniom warunki do nabywania umiejętności wyszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł, z zastosowaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych, na zajęciach z różnych przedmiotów. Beata Standio

Analogowe (dawne, stare) Jakie są media? Analogowe (dawne, stare) rysunek, malarstwo, fotografia tradycyjna mowa, muzyka, fonografia, radiofonia teatr, film, telewizja pismo, drukarstwo Beata Standio

Media cyfrowe To dowolna forma (lub format) prezentacji i użytkowania treści (np. tekstowych, graficznych, audiowizualnych), które są zapisywane, odtwarzane, dystrybuowane i edytowane przy użyciu urządzeń, nośników i systemów elektronicznych, działających w oparciu o informacje przetwarzane w systemie cyfrowym. Beata Standio

Jakie są media? Cyfrowe (nowe) Internet, www – strona internetowa DVD, pendrive e-book i biblioteka cyfrowa telewizja cyfrowa (satelitarna, kablowa, naziemna) gra komputerowa fotografia cyfrowa Beata Standio

Najnowsze media Wikipedia Facebook Blog Second Life YouTube Twitter Podcast Telefon komórko-wy 3G Beata Standio

MEDIA EDUKACJNE: to różnego rodzaju przedmioty, urządzenia i materiały, a także mass media (radio, telewizja, Internet), które umożliwiają zdobywanie informacji lub przekazują informację od nadawcy do odbiorcy w formie komunikatów skonstruowanych ze słów, obrazów, dźwięków. Beata Standio

Obszary wykorzystania mediów (hipermediów) w edukacji: diagnostyka i terapia pedagogiczna, badania edukacyjne, organizacja i zarządzanie szkołą, proces kształcenia. Beata Standio

Media jako elementy wspierające diagnostykę i terapię pedagogiczną: praca z niepełnosprawnymi (upośledzenie słuchu, wzroku, umysłowe) terapia pedagogiczna (logopedia, trudności w uczeniu, dysleksja, dysgrafia) diagnozowanie pedagogiczne Beata Standio

Media w badaniach edukacyjnych: ocena systemu kształcenia analiza zjawisk i procesów społecznych związanych z funkcjonowaniem szkoły Beata Standio

Media w organizacji i zarządzaniu szkołą: administrowanie szkołą, praca w sekretariacie, oświata komputerowa, organizowanie procesu kształcenia (Director), dokształcanie nauczycieli: projektowanie materiałów multimedialnych poradniki: porady prawne oświata komputerowa organizowanie procesu kształcenia (Director) Beata Standio

Media jako element wspierający proces kształcenia: programy uczące, przedmiotowe, uczenie umiejętności, np. gry na gitarze, nauczanie języków obcych, programy prezentujące materiał nauczania (książki elektroniczne, podręczniki, zbiory grafik, aplikacje multimedialne), programy wspierające proces opracowania materiału nauczania, w tym wspierające poszukiwanie informacji (czasopisma, encyklopedie, atlasy, katalogi, słowniki, bazy informacyjne) i dokumentacje (opracowania firm, instytucji oświatowych, nauczycieli akademickich, programy do analiz materiału), programy rozwijające umiejętności twórcze (dotyczące sztuki, twórczość komputerowa, programowanie wirtualnej rzeczywistości), Beata Standio

Media jako element wspierający proces kształcenia: gry i zabawy edukacyjne, monitoring dydaktyczny, programy wspomagające narzędziowo proces kształcenia (wspomagające proces projektowania, pakiety graficzne, przeglądarki, programy do zrzucania ekranów, do tworzenia prezentacji, inteligentne systemy prezentacji wiedzy, bazy zarządzające filmami wideo), programy uzupełniające (systemy ekspertowe np. egzaminacyjne, symulacje komputerowe, języki symulacyjne, symulacje nauczycielskich analiz pracy uczniów). Beata Standio

Media cyfrowe w edukacji wczesnoszkolnej: Telewizja - programy edukacyjne; Aparat fotograficzny – dokumento- wanie wydarzeń klasowych; Komputer – zajęcia edukacyjne, gry edukacyjne; Internet - korzystanie z informacji; porozumiewanie się za pomocą poczty elektronicznej; Tablica interaktywna - motywacja do aktywnej pracy w czasie lekcji; E-booki – budzenie zainteresowań czytelniczych; Beata Standio

Korzyści z zastosowania w edukacji mediów cyfrowych dostęp do różnych źródeł informacji, wzbogacenie procesu nauczania, uatrakcyjnienie zajęć, przygotowanie uczniów do życia w społeczeństwie informacyjnym Beata Standio

Korzyści z zastosowania w edukacji mediów cyfrowych możliwość nauczania polisensorycznego (oddziaływania na wiele zmysłów), zwiększenia aktywności i motywacji uczniów, możliwość wychowania uczniów do właściwego odbioru i wykorzystania mediów. Beata Standio

Bibliografia Gajda J., Media w edukacji, 2002. Gabon-Klas T., Media i komunikowanie masowe: teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, 2005. Retter H., Komunikacja codzienna w pedagogice, 2005. Siemieniecki B., Komputer edukacji, 2002. http://www.oeiizk.waw.pl/old2012/reforma/files/podrecznik25XI2009z.pdf Podstawa programowa Wikipedia Beata Standio

Dziękuję za uwagę Beata Standio