MEDIA CYFROWE W EDUKACJI Opracowała: Beata Standio
PLAN Umiejętności ucznia Zadania szkoły Podstawowe pojęcia Obszary wykorzystania mediów w edukacji Media cyfrowe w edukacji wczesnoszkolnej Korzyści ze stosowania edukacji cyfrowej Beata Standio
Celem kształcenia ogólnego w szkole podstawowej jest: 1. przyswojenie przez uczniów podstawowego zasobu wiadomości na temat faktów, zasad, teorii i praktyki, dotyczących przede wszystkim tematów i zjawisk bliskich doświadczeniom uczniów; 2. zdobycie przez uczniów umiejętności wykorzystywania posiadanych wiadomości podczas wykonywania zadań i rozwiązywania problemów; 3. kształtowanie u uczniów postaw warunkujących sprawne i odpowiedzialne funkcjonowanie we współczesnym świecie. Beata Standio
myślenie matematyczne myślenie naukowe Do najważniejszych umiejętności zdobywanych przez ucznia szkole podstawowej należą: czytanie myślenie matematyczne myślenie naukowe umiejętność komunikowania się w języku ojczystym i w języku obcym Beata Standio
Do najważniejszych umiejętności zdobywanych przez ucznia w szkole podstawowej należą: umiejętność posługiwania się nowoczesnymi technologiami informacyjno-komunikacyjnymi, w tym także w celu wyszukiwania i korzystania z informacji; umiejętność uczenia się jako sposób zaspokajania naturalnej ciekawości świata, odkrywani swoich zainteresowań i przygotowania do dalszej edukacji; umiejętność pracy zespołowej. Beata Standio
Zadania szkoły Ważnym zadaniem szkoły podstawowej jest przygotowanie uczniów do życia w społeczeństwie informacyjnym. Nauczyciele powinni stwarzać uczniom warunki do nabywania umiejętności wyszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł, z zastosowaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych, na zajęciach z różnych przedmiotów. Beata Standio
Analogowe (dawne, stare) Jakie są media? Analogowe (dawne, stare) rysunek, malarstwo, fotografia tradycyjna mowa, muzyka, fonografia, radiofonia teatr, film, telewizja pismo, drukarstwo Beata Standio
Media cyfrowe To dowolna forma (lub format) prezentacji i użytkowania treści (np. tekstowych, graficznych, audiowizualnych), które są zapisywane, odtwarzane, dystrybuowane i edytowane przy użyciu urządzeń, nośników i systemów elektronicznych, działających w oparciu o informacje przetwarzane w systemie cyfrowym. Beata Standio
Jakie są media? Cyfrowe (nowe) Internet, www – strona internetowa DVD, pendrive e-book i biblioteka cyfrowa telewizja cyfrowa (satelitarna, kablowa, naziemna) gra komputerowa fotografia cyfrowa Beata Standio
Najnowsze media Wikipedia Facebook Blog Second Life YouTube Twitter Podcast Telefon komórko-wy 3G Beata Standio
MEDIA EDUKACJNE: to różnego rodzaju przedmioty, urządzenia i materiały, a także mass media (radio, telewizja, Internet), które umożliwiają zdobywanie informacji lub przekazują informację od nadawcy do odbiorcy w formie komunikatów skonstruowanych ze słów, obrazów, dźwięków. Beata Standio
Obszary wykorzystania mediów (hipermediów) w edukacji: diagnostyka i terapia pedagogiczna, badania edukacyjne, organizacja i zarządzanie szkołą, proces kształcenia. Beata Standio
Media jako elementy wspierające diagnostykę i terapię pedagogiczną: praca z niepełnosprawnymi (upośledzenie słuchu, wzroku, umysłowe) terapia pedagogiczna (logopedia, trudności w uczeniu, dysleksja, dysgrafia) diagnozowanie pedagogiczne Beata Standio
Media w badaniach edukacyjnych: ocena systemu kształcenia analiza zjawisk i procesów społecznych związanych z funkcjonowaniem szkoły Beata Standio
Media w organizacji i zarządzaniu szkołą: administrowanie szkołą, praca w sekretariacie, oświata komputerowa, organizowanie procesu kształcenia (Director), dokształcanie nauczycieli: projektowanie materiałów multimedialnych poradniki: porady prawne oświata komputerowa organizowanie procesu kształcenia (Director) Beata Standio
Media jako element wspierający proces kształcenia: programy uczące, przedmiotowe, uczenie umiejętności, np. gry na gitarze, nauczanie języków obcych, programy prezentujące materiał nauczania (książki elektroniczne, podręczniki, zbiory grafik, aplikacje multimedialne), programy wspierające proces opracowania materiału nauczania, w tym wspierające poszukiwanie informacji (czasopisma, encyklopedie, atlasy, katalogi, słowniki, bazy informacyjne) i dokumentacje (opracowania firm, instytucji oświatowych, nauczycieli akademickich, programy do analiz materiału), programy rozwijające umiejętności twórcze (dotyczące sztuki, twórczość komputerowa, programowanie wirtualnej rzeczywistości), Beata Standio
Media jako element wspierający proces kształcenia: gry i zabawy edukacyjne, monitoring dydaktyczny, programy wspomagające narzędziowo proces kształcenia (wspomagające proces projektowania, pakiety graficzne, przeglądarki, programy do zrzucania ekranów, do tworzenia prezentacji, inteligentne systemy prezentacji wiedzy, bazy zarządzające filmami wideo), programy uzupełniające (systemy ekspertowe np. egzaminacyjne, symulacje komputerowe, języki symulacyjne, symulacje nauczycielskich analiz pracy uczniów). Beata Standio
Media cyfrowe w edukacji wczesnoszkolnej: Telewizja - programy edukacyjne; Aparat fotograficzny – dokumento- wanie wydarzeń klasowych; Komputer – zajęcia edukacyjne, gry edukacyjne; Internet - korzystanie z informacji; porozumiewanie się za pomocą poczty elektronicznej; Tablica interaktywna - motywacja do aktywnej pracy w czasie lekcji; E-booki – budzenie zainteresowań czytelniczych; Beata Standio
Korzyści z zastosowania w edukacji mediów cyfrowych dostęp do różnych źródeł informacji, wzbogacenie procesu nauczania, uatrakcyjnienie zajęć, przygotowanie uczniów do życia w społeczeństwie informacyjnym Beata Standio
Korzyści z zastosowania w edukacji mediów cyfrowych możliwość nauczania polisensorycznego (oddziaływania na wiele zmysłów), zwiększenia aktywności i motywacji uczniów, możliwość wychowania uczniów do właściwego odbioru i wykorzystania mediów. Beata Standio
Bibliografia Gajda J., Media w edukacji, 2002. Gabon-Klas T., Media i komunikowanie masowe: teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, 2005. Retter H., Komunikacja codzienna w pedagogice, 2005. Siemieniecki B., Komputer edukacji, 2002. http://www.oeiizk.waw.pl/old2012/reforma/files/podrecznik25XI2009z.pdf Podstawa programowa Wikipedia Beata Standio
Dziękuję za uwagę Beata Standio