SENS I NONSENS BADAŃ SPOŁECZNYCH W KULTURZE Piotr Dzik 13 marca 2013.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Program Rozwoju Młodych Talentów (PRMT)
Advertisements

Teresa Grąziewicz - Jóźwik
Badania w Public Relations program zajęć dydaktycznych z przedmiotu
Definicja Benchmarking definiowany jest jako „nieprzerwany proces porównywania wyników przedsiębiorstwa, systemów zarządzania, procesów, produktów i usług.
Budżetowanie kapitałów
Prezentacje.
Jak prawidłowo publikować wyniki badań? Mgr Magdalena Szpunar.
Niestandardowe techniki badań marketingowych.
Ekonomia społeczna w sektorze NGO omówienie wyników pracy podczas seminarium w Krakowie.
1 EWALUACJA GŁÓWNYM NARZĘDZIEM PODNOSZENIA JAKOŚCI PRACY DORADCY ZAWODOWEGO Robert Fleischer –Zarząd Główny SDSiZ RP Lubniewice,
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY
badania rynku turystycznego
Statystyka w doświadczalnictwie
Metody badawcze w socjologii
Metody badawcze w socjologii – ciąg dalszy
Czym jest zarządzanie operacyjne
Marketing międzynarodowy Proces internacjonalizacji firmy
Teoria równowagi ogólnej (1874)
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Inwestycja w kadry 3 Praca zaliczająca moduł Dr G.Maniak.
1 Kryteria wyboru systemów: Przystępując do procesu wdrażania zintegrowanego systemu zarządzania, należy odpowiedzieć na następujące pytania związane z.
AUTOPREZENTACJA.
Zarządzanie 1. Zarządzanie
Bibliotekarz – odkrywca. Agenda Proces tworzenia informacji Indeksy wyszukiwawcze Budowa rekordu w Promaxie Zapytania.
HISTORIA MÓWIONA JAKO NARZĘDZIE ODCZYTYWANIA DZIEDZICTWA SPOŁECZNO- KULTUROWEGO ŚRODOWISKA LOKALNEGO.
A Tobie w ktorą stronę się kręci ?
Pedagogika ogólna.
1 Jak przekonać pracodawcę by zatrudnił kobietę? Jolanta Czarniecka imię i nazwisko wykonawcy prezentacji grupa Prezentacja.
CYFROWA GOSPODARKA Firmy, instytucje, użytkownicy wobec rozwoju technologii informacyjno-komunikacyjnych Wykorzystanie danych w małych firmach Dominika.
Świat – UE - Polska prospekt 2050
Badanie potrzeb dzieci i młodzieży w środowisku lokalnym
Skuteczny i efektywny samorząd terytorialny Warszawa, 8 października 2010 r. Procedura Poświadczania Jakości Zastosowania CAF Po co to nam? Jak to będzie.
dr Robert Szwed Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
Warsztat 3 Nowoczesne narzędzia wykorzystywane w cyklu polityk publicznych 26 lipca 2011.
Projekt jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Warszawa, 13 listopada 2012 r. Wiedza w procesach decyzyjnych polityk publicznych.
Kilka uwag ogólnych o danych zastanych (wtórnych)
Studium Przypadku (case study)
Szkolenia, Coaching, PR.
Zadawanie pytań.
Metody zbierania danych empirycznych
INFORMACJA MARKETINGOWA
Od kompleksowej diagnozy sytuacji osób niepełnosprawnych w Polsce do nowego modelu polityki społecznej wobec niepełnosprawności Projekt badawczy Prof.
istotne cechy kryterium:
Gatunki dziennikarskie
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Istota i zadania rachunkowości zarządczej
UCZYĆ SIĘ JĘZYKA ANGIELSKIEGO
Problemy współczesnej młodzieży
1 Spotkanie dotowane w ramach Programu Rozwoju Sprzedaży Ilustracje pochodzą z ogólnodostępnych stron internetowych, w tym
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
Odpowiedzialny nauczyciel - (nie)odpowiedzialna wspólnota – co pomaga, a co przeszkadza w budowaniu nauczycielskich wspólnot praktyków Hanna Kędzierska.
Metoda badań eksperymentalnych i quasi-eksperymentalnych
Projekt „Indywidualne ścieżki zatrudnienia” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Projekt jest realizowany.
Wprowadzenie teoretyczne
Wydział Nauk Ekonomicznych UW CECHY DOBREJ TEORII W EKONOMII Dariusz Lubryczyński Opracowane na podstawie książki Andrzeja Wojtyny „Ewolcja keynesizmu,
Charakterystyka powszechnie stosowanych metod badawczych
Prezentacja do artykułu „Successes and failures in the transformation of economics” Piotr Puczyłowski nr ind. 692.
Szkoła z klasą 2.0 edycja 2012/2013
Powiat Górowski/ Powiatowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Poradnictwa Psychologiczno-Pedagogicznego w Górze Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty.
Logical Framework Approach Metoda Macierzy Logicznej
Decyzje edukacyjno-zawodowe uczniów szkół gimnazjalnych Warszawa, 14 września 2015.
Dominika Milczarek -Andrzejewska Metodologia ekonomii - wstęp Zajęcia z metodologii ekonomii.
Koszty błędnych inwestycji. Czy nowo mianowani menedżerowie są skazani na klęskę? Piotr Stohnij Manager & HBRP.
OBSŁUGA KLIENTA WYKŁAD POMIAR JAKOŚCI OBSŁUGI KLIENTA.
1 Obserwacje... Obserwacja polega na ukierunkowanym, zamierzonym, celowym, systematycznym i prowadzonym według ustalonego planu postrzeganiu badanych obiektów.
Przychodzi dziennikarz do redakcji. ...i myśli Albo tworzy!
Transakcje przez telefon Zygmunt Korzeniewski, UM w J.Górze.
Jak można wykorzystać swoją wiedzę z Matlaba
WNIOSEK - definicja 1) TO, CO Z CZEGOŚ WYNIKA, WYNIK ROZUMOWANIA, KONKLUZJA; 2) TWIERDZENIE WYPROWADZONE Z INNYCH ZDAŃ UZNANYCH ZA PRAWDZIWE Słownik języka.
{ Wsparcie informacyjne dla zarządzania strategicznego Tereshkun Volodymyr.
Zapis prezentacji:

SENS I NONSENS BADAŃ SPOŁECZNYCH W KULTURZE Piotr Dzik 13 marca 2013

3 slajdy wprowadzające Podstawowe dylematy menedżera kultury

4 powody dla których badania są niezbędne Przed podjęciem decyzji dobrze jest wiedzieć: Jaki jest stan otoczenia Jakie decyzje są możliwe (wykonalne)? Jakie są potencjalne następstwa podjętych decyzji Które z możliwych decyzji są najlepsze? Jak i którą decyzję wybrać? ? OtoczenieSkutkiHierarchiaMożliwości

4 dylematy Czy zależy nam na udziale w rynku czy powiększamy rynek? Cz zdobywamy nowych klientów czy też namawiamy dotychczasowych by wydawali więcej? Czy mamy unikatowa propozycję (meritum) czy też budujemy markę? Jakich argumentów używać – logicznych czy chwytów mnemotechnicznych?

I 6 kluczowych pytań 1. W czym, co jest dobre dla ludzi, jesteśmy dobrzy? 2. Które wartości zachowamy w zmieniającym się świecie? 3. Co powinniśmy przestać robić aby pozostać wierni naszym wartościom? 4. W czym obecnie nasza branża zawodzi ludzi? 5. W jaki sposób dokonać reinterpretacji naszego historycznego etosu by okazał się on wartością dla współczesnych? 6. Jakie są nasze prawdziwe możliwości?

A teraz płynnie przechodząc do badań, Czy da się uzyskać odpowiedzi poprzez wywiad?

Ilościowe – dlaczego nie Pomijając gigantyczne koszty […] upieranie się, iż każde wartościowe badanie powinno bazować na logice czystko statystycznej, wyłącza z pola zainteresowań badawczych wiele interesujących zjawisk odnoszących się do tego, co ludzie rzeczywiście robią w swym codziennym życiu […] D. Silverman, Interpretacja danych jakościowych, PWN 2009, s. 58/59

Kilka uwag krytycznych (poza finansami) Mogą sprowadzać się do szybkiego załatwienia sprawy, bez kontaktu z ludźmi; Statystyczne korelacje mogą być oparte o arbitralnie definiowane zmienne (co to jest uczestnictwo w kulturze?); Spekulowanie po fakcie o znaczeniu uzyskanych korelacji może prowadzić do nadużywania wiedzy potocznej – pojawia się pokusa traktowania korelacji jako relacji przyczynowo-skutkowej; Pogoń za mierzalnością prowadzi do ukrytego wartościowania (uczestnictwo w kulturze jest lepsze od nieuczestnictwa); Statystyka daje często rezultaty trywialne.

Ale – czy coś z nich wynika dla menedżerów? Są to oficjalne, poświadczone, urzędowe, opieczętowane i poważne dane GUS

Ponieważ chodzi o zrozumienie (i niewielkie koszty) To pozostają metody jakościowe

1. Etnografia i obserwacja Standaryzowana lub nie KontrolowanaJawnaUkrytaNiekontrolowanaJawnaUkryta

2. Wywiad zogniskowany (focus group interview) Wykorzystywany do gromadzenia informacji o charakterze jakościowym. Znajduje zastosowanie, najczęściej w dwóch skrajnych sytuacjach : dotychczasowa wiedza o problemie do rozwiązania jest bardzo mała i wymaga uzupełnienia Wiedza nie wyjaśnia w sposób satysfakcjonujący badanego zjawiska czy procesu

3. Indywidualne wywiady pogłębione Zawsze face-to-face; Nagrywanie za zgodą rozmówcy; Według scenariusza (listy zagadnień do poruszenia); Czas trwania – najczęściej ok. 2 godzin; Przeprowadza się z osobami do których inaczej nie można dotrzeć (liderzy opinii, dziennikarze, top management); Często przeprowadzane w neutralnym otoczeniu; Wykorzystuje się powszechnie metody projekcyjne; Służą (z grubsza) do tego samego co FGI ale są bardziej nastawione na ocenę zdarzeń przyszłych – FGI nie do końca się sprawdzają w ocenie nowych zjawisk; Uważa się je za coraz istotniejszą konkurencję FGI P

4. Analiza tekstów Analiza treści (zawartość, częstotliwość), np. artykułów prasowych czy ogłoszeń; Analiza dyskursu (na istniejących tekstach); Akta, dane statystyczne, opisy procedur, e; Analizy historyczne i porównawcze; Audyty eksperckie;

5. Analiza obrazu (znaczenia interakcyjne) Kontakt Podejście Dystans społeczny Żądanie Oferta Masowy Społeczny Intymny Subiektywne Obiektywne Orientacja na wiedzę Orientacja na działanie Włączenie Oddzielenie Siła reprezentacji Równość Siła widza

6. Rozmowa naturalna Analiza konwersacyjna Analiza dyskursu

Co w przyszłości (czyli skąd czerpać dane) Implikacje

Badania internetowe; Badania kontekstowe (Google) czyli dostaję to na co klikam; Pomiar pasywny; Badania neuromarketingowe (pomiar fizjologiczny); Trendy na przyszłość

Jak to robić dobrze Korzystać z danych niewywołanych (pojawiających się naturalnie); Przyjąć, że punkt widzenia aktora to nie jest wyjaśnienie; Szukać powiązań wewnętrznych między elementami; Im szersze grono odbiorców tym lepiej; Najpierw jak potem dlaczego; Zjawiska rozproszone są bardziej nośne; Praktyczne cele muszą być ugruntowane w teorii; Badania jakościowe to nie jest dziennikarstwo

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ Piotr Dzik