Pedagogika ogólna.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wprowadzenie do metodologii eksperymentu biologicznego.
Advertisements

Badania w Public Relations program zajęć dydaktycznych z przedmiotu
Nauka o informacji w XXI wieku
Przygotowała Sylwia Zych
PROF. DR HAB. WIESŁAWA PRZYBYLSKA-KAPUŚCIŃSKA
1 EWALUACJA GŁÓWNYM NARZĘDZIEM PODNOSZENIA JAKOŚCI PRACY DORADCY ZAWODOWEGO Robert Fleischer –Zarząd Główny SDSiZ RP Lubniewice,
Prezentacja przygotowana przez zespół badawczy przy CKE pod kierunkiem dr R.Dolaty PRIORYTETY POMORSKIEGO KURATORA OŚWIATY w roku szkolnym 2008/
badania rynku turystycznego
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
TECHNIKA Pewien sposób wykonywania zadania ruchowego. Jest to ściśle określony ruch człowieka, którego celem jest najefektywniejsze rozwiązanie zadania.
Determinanty naukowości w informatologii
Metody badawcze w socjologii
Metody badawcze w socjologii – ciąg dalszy
Ekonometria wykladowca: dr Michał Karpuk
Podstawy metodologiczne ekonomii
Racjonalizm, relatywizm i obiektywizm
Jolanta Misztal Kujawsko – Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli we Włocławku Program poprawy efektywności kształcenia - opracowanie, wdrożenie i ewaluacja.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Inwestycja w kadry 3 Praca zaliczająca moduł Dr G.Maniak.
LITERATURA ANEKSY. STRUKTURA DZIAŁU TEORETYCZNEGO DEFINICJE WAŻNIEJSZYCH POJĘĆ HISTORIA ROZWOJU ZJAWISKA ANALIZA TEORII NAUKOWYCH PUNKTY WYJŚCIOWE O CELU.
Elementy statystyki dla lekarzy Planowanie badań i zbieranie danych
LITERATURA ANEKSY. STRUKTURA DZIAŁU TEORETYCZNEGO DEFINICJE WAŻNIEJSZYCH POJĘĆ HISTORIA ROZWOJU ZJAWISKA ANALIZA TEORII NAUKOWYCH PUNKTY WYJŚCIOWE O CELU.
„A tu rzeczywistość skrzeczy” jak uczyć, by nie spadła efektywność przygotowania do egzaminu maturalnego 2015 Matura 2015 – jak dobrze już teraz przygotowywać.
VII OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA KADRY KIEROWNICZEJ OŚWIATY OSKKO,
Metodologia badań.
„Student jako konsument na rynku multimediów”
DIAGNOZA UCZNIA Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNA W STOPNIU UMIARKOWANYM, ZNACZNYM I GŁĘBOKIM Opracowanie: Wanda Michalak Magdalena Szczupak Anna Ardel.
W.4 Metody i techniki w badaniach pedagogicznych
Metody zbierania danych empirycznych
Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli „prototo” we wrocławiu
Metody badawcze rodzaje i istota mgr Justyna Marszałkowska.
Metody badań pedagogicznych
Obserwacja wybranych uczniów
Proces badawczy – schemat i zasady realizacji
Metody i techniki badań a socjologia ilościowa i jakościowa
Naukowy charakter pracy dyplomowej
Metodologia badań społecznych Wykłady I-III
Strategie zwalczania przestępczości
. METODA I METODOLOGIA BADAŃ NAUKOWYCH KS. DR JAROSŁAW LISICA /
PRZEŁOM ANTYPOZYTYWNISTYCZNY A BADANIA SPOŁECZNE
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
Analiza wyników egzaminu gimnazjalnego
Metoda badań eksperymentalnych i quasi-eksperymentalnych
Projektowanie procesu badawczego
Projekt „Indywidualne ścieżki zatrudnienia” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Projekt jest realizowany.
Metodologia badań empirycznych
Wychowanie jako proces
Teorie osobowości Literatura podstawowa
Wydział Nauk Ekonomicznych UW CECHY DOBREJ TEORII W EKONOMII Dariusz Lubryczyński Opracowane na podstawie książki Andrzeja Wojtyny „Ewolcja keynesizmu,
Należy traktować teorie jako swego rodzaju strukturalne całości.
Charakterystyka powszechnie stosowanych metod badawczych
Dobre teorie, charakter rozwoju, oraz organizacja metodologii ekonomii A.Wojtyna (2000) Ewolucja keynesizmu a główny nurt ekonomii Przygotowała Agata Kaczanowska.
Metodologia ekonomii Zajęcia 3 Wstęp do filozofii nauki – ważne pojęcia Dominika Milczarek.
STRUKTURA PRACY DYPLOMOWEJ
Wprowadzenie do analizy ekonomicznej (treść wykładu)
na podstawie tekstu: W. Kwaśnickiego
Zajęcia 3 Wstęp do filozofii nauki – ważne pojęcia
1 Obserwacje... Obserwacja polega na ukierunkowanym, zamierzonym, celowym, systematycznym i prowadzonym według ustalonego planu postrzeganiu badanych obiektów.
Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym
Człowiek – najlepsza inwestycja
Faza 1: Faza zaprojektowania systemu monitoringu projektu: 1. Inwentaryzacja obietnic złożonych sponsorowi we wniosku - przegląd założeń projektu, opracowanie.
Badania marketingowe - wprowadzenie Paweł Gałka Konsultacje: poniedziałek p. 216 godz.:
Ewaluacja w pracy nauczyciela
OD INSPIRACJI DO PRACY DYPLOMOWEJ Etapy procesu badawczego dr Joanna Nawój-Połoczańska Katedra Pedagogiki Ogólnej.
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
PODSTAWY ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA Źródła wiedzy o organizacji i zarządzaniu I rok SSE II, I rok SNE II.
Obserwacja wybranych uczniów
Jak kształtować kompetencje kluczowe?
EKSPERYMENT PEDAGOGICZNY. CO TO JEST EKSPERYMENT PEDAGOGICZNY? Eksperyment pedagogiczny stanowi metodę badania jednego lub kilku czynników zwiększających.
Zapis prezentacji:

Pedagogika ogólna

Metodologia dyscyplina naukowa, która mówi o poprawnych sposobach postępowania na wszystkich etapach procesu badawczego nauka normatywna nauka opisowa

Paradygmat badawczy Paradygmat określa pewne standardy i wytyczne dotyczące procedur badawczych pozytywistyczny badania ilościowe interpretatywny badania jakościowe

Paradygmat pozytywistyczny Dążenie do wytwarzania wiedzy, która umożliwia racjonalne tzn. skuteczne przewidywanie i projektowanie działań, Ma to uczynić świat bardziej przewidywalnym i uporządkowanym, a więc bardziej zrozumiałym Wytwarzanie takiej wiedzy, która pozwala w sposób pewny przewidywać zachowania ludzi

Paradygmat pozytywistyczny Obiektywny świat i możliwość obiektywnego poznania go przy pomocy precyzyjnych narzędzi Metody badawcze wykorzystywane w naukach przyrodniczych Zainteresowanie tylko tymi obiektami, które można zmierzyć lub policzyć Poszukiwanie związków przyczynowo – skutkowych Hipotezy badawcze Liczby

Paradygmat pozytywistyczny Krytyka Badania umożliwiają jedynie powierzchowną rejestrację zewnętrznych zachowań Brak możliwości ujęcia kontekstu Natura zjawisk w naukach humanistycznych jest inna niż zjawisk przyrodniczych Sztuczna rzeczywistość badawcza

Paradygmat interpretatywny Brak hipotez Badacz nie tworzy sztucznej rzeczywistości, by ją opisać, ale bada realne wydarzenia i zachowania Sytuacja badawcza jest wykreowana, ale dochodzi tu do sytuacji nieprzewidzianych Badanie jednostkowych losów ludzkich Badany jako ekspert Równorzędność badanego i badacza Nieporównywalność wyników z uwagi na niepowtarzalność badań Sensy, nadawanie znaczeń

Paradygmat interpretatywny Krytyka Subiektywizm Nieporównywalność wyników badań Opisowa interpretacja zjawisk

Metoda badawcza „typowe i powtarzalne sposoby zbierania, opracowywania, analizy i interpretacji danych empirycznych, służące do uzyskiwania maksymalnie uzasadnionych odpowiedzi na stawiane w nich pytania.” (S. Nowak)

Technika badawcza „czynności praktyczne, regulowane starannie wypracowanymi dyrektywami, pozwalającymi na uzyskanie optymalnie sprawdzalnych informacji, opinii, faktów.” (A. Kamiński)

Metody badawcze Eksperyment pedagogiczny Sondaż diagnostyczny Monografia metoda biograficzna Studium indywidualnych przypadków /

Eksperyment pedagogiczny Wprowadzenie do wybranego układu czynnika w celu uzyskania pożądanych zmian lub w celu sprawdzenia, jakie zmiany zajdą pod wpływem owego czynnika Celem jest wykrycie związków przyczynowo – skutkowych między zmienną niezależną a elementami badanego układu Eksperyment: naturalny – zorganizowany dla celów praktycznych (np. reorganizacja zapisów dzieci rozpoczynających obowiązek szkolny) typu klinicznego – obserwacja placówki, grupy społecznej, itp., w których wypróbowuje się wprowadzenie jakiejś zmiany. Eks. W szkole w Jedlińsku, woj. mazowieckie Badanie skuteczności zastosowania Kinezjologii Edukacyjnej dr Paula E. Dennisona w procesie wspomagania rozwoju umiejętności czytania ze zrozumieniem dzieci w wieku 8 – 12 lat.  Kinezjologia Edukacyjna, której twórcą jest dr Paul Dennison, jest metodą wspierania naturalnego rozwoju człowieka, bez względu na jego wiek, poprzez różne ćwiczenia ruchowe. Dr Dennison stworzył metodę wspierającą proces uczenia. Kinezjologia Edukacyjna wykorzystuje proste ćwiczenia fizyczne opracowane w taki sposób aby zintegrować pracę ciała i umysłu. Gdy mózg jest w stanie równowagi, ożywają naturalne mechanizmy, przywracające harmonię funkcjonowania. Ø ,,Ruchy Naprzemienne''- w pozycji stojącej dotykanie prawą ręką uniesionego lewego kolana i na przemian lewą ręką prawego kolana lub lewą ręką prawej stopy i odwrotnie i podobne według tego schematu; Ćwiczenie to wzmaga aktywność organizmu, poprawia koordynację wzrokowo-ruchową, aktywizuje jednocześnie prawa i lewą półkulę mózgu. Ø ,,Leniwe Ósemki''- kreślenie kciukiem, płynnym ruchem poziomej ósemki, zaczynając od punktu środkowego na wysokości oczu w lewo. Ćwiczenie to koordynuje pracę obu półkul mózgowych. Jest pomocne w reedukacji dzieci dyslektycznych. Poprawia płynność czytania, zapamiętywanie, myślenie. Ø ,,Krążenie Szyją''- w pozycji siedzącej należy rozluźnić mięśnie szyi, głowę bardzo wolno przetoczyć do dołu, zataczać głową od jednego do drugiego obojczyka, miarowo oddychając. Ćwiczenie dobrze wpływa na centralny układ nerwowy, reguluje oddech. Ø ,,Słoń''- ręka wyciągnięta w przód grzbietem dłoni do góry, głowa przytulona uchem do ramienia, wzrok podąża ponad wierzchem dłoni za poruszającą się ręką. Pozycja stojąca w małym rozkroku. Rysowanie ręką,,Leniwych Ósemek''. Ćwiczenie rozluźnia mięśnie szyi i oczu, poprawia pamięć, pomaga lepiej słuchać, rozwija zdolności matematyczne ułatwia wypowiadanie się. Ø ,,Rysowanie Oburącz''- rysowanie obiema rękami równocześnie linii, figur, kształtów, z których każda rysowana jedną ręką jest zwierciadlanym odbiciem drugiej, rysowanej w tym samym czasie drugą ręką.

Monografia Rozpoznanie struktury instytucji, zasad i efektywności działań wychowawczych oraz opracowania koncepcji ulepszeń i prognoz rozwojowych Celem badań prowadzonych przy pomocy monografii jest poznanie sposobów funkcjonowania badanej instytucji, ukazanie jej dotychczasowych osiągnięć lub niepowodzeń. Ponadto weryfikuje się, czy instytucja pełni założone funkcje, opracowuje się koncepcję ulepszeń i prognoz rozwojowych. W obrębie monografii możemy zastosować następujące techniki: badanie dokumentacji, obserwacja uczestnicząca, wywiad, techniki socjometryczne oraz eksperyment wychowawczy.

Sondaż diagnostyczny Wybór grupy reprezentatywnej spośród populacji generalnej Gromadzenie wiedzy o zjawiskach społecznych i ich dynamice Poznanie poglądów i opinii wybranych zbiorowości na temat ważnych procesów społecznych

Studium indywidualnych przypadków Analiza jednostkowych losów ludzkich uwikłanych w określone sytuacje wychowawcze Analiza konkretnych zjawisk natury wychowawczej

Wybrane techniki badawcze Obserwacja Wywiad Analiza dokumentów (osobistych) Eksperyment Ankieta Techniki socjometryczne

Podsumowanie Badania społeczne realizowane są poprzez wybór paradygmatu pozytywistycznego bądź interpretatywnego. Wśród pedagogów toczy się spór o możliwość łączenia paradygmatów w ramach jednego procesu badawczego. Badania naukowe dostarczają wiedzy o rzeczywistości społecznej, wychowawczej, edukacyjnej (zachowania, relacje, biografie, instytucje, procesy, itp.).

Bibliografia Ablewicz K., Hermeneutyka i fenomenologia w badaniach pedagogicznych, [w:] Orientacje w metodologii badań pedagogicznych, red. S. Palka, Kraków 1998. Bauman T., O możliwościach zastosowania metod jakościowych w badaniach pedagogicznych, [w:] Zasady badań pedagogicznych, red. T. Pilch, Warszawa 1995. Kamiński A., Metoda, technika, procedura badawcza w pedagogice empirycznej, [w:] Metodologia pedagogiki społecznej, red. R. Wroczyński, T. Pilch, Wrocław 1974. Pilch T., Zasady badań pedagogicznych, Warszawa 1995. Zaręba E., Badania empiryczne ilościowe i jakościowe w pedagogice, [w:] Orientacje w metodologii badań pedagogicznych, red. S. Palka, Kraków 1998.