Wychowanie i wychowawcy wobec problemów płynnej nowoczesności

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
pomiędzy sprawowaniem opieki a wolnością (autonomią)
Advertisements

Wychowanie i pseudowychowanie
BEZPIECZNA i PRZYJAZNA SZKOŁA
Polska dla Rodziny – Rodzina dla Polski Warszawa, 10 marca 2010r. Cele i działania Federacji Związków Rodzin Katolickich w Europie, FAFCE.
Międzynarodowy Dzień Osób Niepełnosprawnych
NASTAWIENIE DO BIZNESU
DIALOG MIĘDZYKULTUROWY W KSZTAŁTOWANIU POSTAW UCZNIÓW
Podstawy socjologii- wykład VI
Rola nauczyciela w szkole wychowującej
KULTURA ORGANIZACYJNA
Konsultant RODN „WOM” w Częstochowie Elżbieta Doroszuk
PRAWA CZŁOWIEKA.
Prezentacja multimedialna
Kulturapojęcie i problem
„Bezpieczeństwo nie jest wszystkim, lecz bez
JAN PAWEŁ II
Jak budować więzi z dziećmi?
WdŻwR Wychowanie do Życia w Rodzinie
dynamizm miłości w misji
Życie nastolatka.
Indywidualny plan resocjalizacji
Etapy budowania więzi w rodzinie
PRAWA OSOBISTE (CZĘŚĆ II)
PRZEMOC WOBEC DZIECKA WYBRANE ZAGADNIENIA Monika Zielona-Jenek Pracownia Seksuologii Społecznej i Klinicznej IP UAM POZNAŃ 2011.
Śniło mi się, że przeprowadzałem wywiad z Bogiem.
„Szkoła wspomaga wychowanie” debata uczniów szkół ponadgimnazjalnych
NAUCZYCIELKA BADACZKA, jest pomysł na więcej pracy
KIM JESTEŚ CZŁOWIEKU?.
PEDAGOGIZACJA RODZICÓW
Dla uczniów bardzo ważna jest otwarta komunikacja z wychowawcami, nauczycielami i dyrektorami. Stworzenie atmosfery sprzyjającej otwartej komunikacji może.
Przyrzeczenie harcerskie
Jan Paweł II Orędownik rodzin.
Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli „prototo” we wrocławiu
Modele pracy edukacyjnej i wybrane teorie uczenia się dorosłych
KATECHISTA JAKO NAUCZYCIEL
Wczesne relacje jako warunek rozwoju małego dziecka, czyli o istocie wystarczająco dobrej więzi Paulina Gołaska Zakład Psychopatologii Dziecka.
Nauczyciel wobec współczesności nieustannego kryzysu.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Nastolatek w rodzinie i szkole - między katastrofą a sukcesem
TYDZ I EŃ WYCHOWANIA.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Jan Paweł II - Papież Wolności
,,Filozofia pozytywnego myślenia’’
Aktywne szkoły na rzecz globalnej odpowiedzialności Polska Akcja Humanitarna.
Stanisława Ossowska Duchowość w działaniu Otwarte Spotkania Czwartkowe – Nadarzyn, 1 września 2005.
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
„Każde dziecko ma prawo do szczęścia i swego miejsca w społeczeństwie’’
MIEJSKIE PRZEDSZKOLE NR 30 im. BAJKOWEJ KRAINY RUDA ŚLĄSKA
PROGRAM WYCHOWAWCZY KATOLICKIEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ IM. ŚW. STANISŁAWA KOSTKI W KIELCACH.
Marzenie o edukacyjnej wspólnocie Dr Stanisław Kowal Kierownik Studium Kształcenia Nauczycieli Uniwersytetu Pedagogicznego 28 listopada 2015.
Gimnazjum Nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Olecku PREZENTACJA Z DORADZTWA ZAWODOWEGO,, FILOZOFIA POZYTYWNEGO MYŚLENIA ’’
W YCHOWANIE DO ŻYCIA W RODZINIE NSP Nasza Szkoła im. J. Korczaka.
Etyka Patrycja Zalewska.
PRAWA DZIECKA. Dziecko to istota ludzka, która rozwijając się, dorastając, nie potrafi w pełni sama zadbać o siebie. Potrzebuje do tego rodziców, nauczycieli.
Lekcja dla klasy z elementami bioetyki
1 WOBCOWANE POKOLENIE CZYLI JAK ZBUDOWAĆ TRWAŁE WIĘZI Z DZIEĆMI ABY PRZEKAZYWAĆ IM WIARĘ W RODZINIE I KOŚCIELE.
Rodzice nie muszą być samotni
POWOŁANIE znakiem nadziei opartej na wierze. MIEĆ NADZIEJĘ to znaczy ufać Bogu wiernemu, który dochowuje obietnic przymierza.
Aleksander Kuliński klasa II A
Jeśli się nie odmienicie i nie staniecie jak dzieci...
„ Rodzina , Twój przyjazny świat ”
Kilka cennych rad dla Rodzica pierwszoklasisty!
„Drogi dziecka ku samodzielności: Słowa porządkują, pozwalają zrozumieć.” „Wyspa wsparcia” z cyklu.
Jak organizować społeczne środowisko uczenia się dzieci w klasie I?
Kodeks etyczny nauczyciela
Wychowanie do życia w rodzinie
pomiędzy sprawowaniem opieki a wolnością (autonomią)
RAZEM DLA BEZPIECZEŃSTWA
Odpowiedzialność jako wyzwanie edukacyjne
Zapis prezentacji:

Wychowanie i wychowawcy wobec problemów płynnej nowoczesności Stanisław kowal studium kształcenia nauczycieli, uniwersytet pedagogiczny

Płynna nowoczesność To zmienność w każdym aspekcie: w aspekcie kwalifikacji, które mogą zapewnić miejsce we względnie stabilnym społeczeństwie; wiedzy, którą musimy posiadać, by poruszać się w tym świecie; przyzwyczajeń, których trzeba się pozbyć, bowiem są balastem uniemożliwiającym znalezienie się w obecnej rzeczywistości. Z. Bauman

Płynna nowoczesność Bezosobowe formy organizacji życia społecznego, masowość, infantylność i komercyjność kultury, procesy demoralizacji życia społecznego, celebrowanie skrajnego indywidualizmu, zanik relacji wspólnotowych

Płynna nowoczesność Rodzina i rodzicielstwo w krzywym zwierciadle, zanik zapotrzebowania na autorytety, które zastępowane jest zapotrzebowaniem na idoli

Płynna nowoczesność Fragmentaryzacja i „cyfryzacja” relacji społecznych, depersonalizacja relacji wyrażająca się znacznym ograniczeniem spotkań „twarzą w twarz”, a nawet zanik takiej potrzeby

Płynna nowoczesność W imię autonomii i wolności jednostki kwestionowanie praktycznych „punktów orientacyjnych”, norm, wartości

Płynna nowoczesność Zaawansowane uwolnienie się od tradycji, autorytetów i społecznej kontroli stylu życia

Płynna nowoczesność Nadmiar, często sprzecznych, propozycji kulturowych, kulturowy chaos, kulturowe spory

Czy wychowanie w płynnej nowoczesności jest możliwe? Człowiek jest bytem kulturowym i społecznym, uwarunkowanym przez historię i tradycję. (Landmann) Wychowawcy powinni mieć możliwość odwoływania się do żywej tradycji, wspólnych ideałów i wzorców życiowych. (Brezinka)

Czy wychowanie w płynnej nowoczesności jest możliwe? Wewnętrzna równowaga osoby zależy od względnie trwałych zewnętrznych punktów oparcia, obecnych w środowisku życiowym (…). Szybkie tempo przemian wywołuje w ludziach niepewność i bezradność, obciąża dorosłych i utrudnia wychowanie młodzieży”. (Brezinka)

Punkty oparcia - przykład Tradycja to dąb, który tysiąc lat rósł w górę. Niech nikt kiełka małego z dębem nie przymierza. Tradycja naszych dziejów jest warownym murem. To jest właśnie kolęda, świąteczna wieczerza, to jest ludów śpiewanie, to jest ojców mowa. TO JEST NASZA HISTORIA, KTÓREJ SIĘ NIE ZMIENI!

Punkty oparcia Uznanie „punktów oparcia”, to zakwestionowanie wszechogarniającej, ekspansywnej płynności. Uporczywe kwestionowanie wszelkich „punktów oparcia”, to niebezpieczne „upłynnianie” rzeczywistości. Wychowanie bez „punktów oparcia” (tradycja, autorytety, ideały osobowości, wspólnotowe wartości, dobro/dobra wspólne… ) – czy jest możliwe?

czym jest wychowanie? Co znaczy wychowywać? …wszelkie wewnętrzne przeżycie rozgrywa się na obszarze pogranicznym, w spotkaniu z innym człowiekiem. Co więcej, „zyskuję świadomość siebie i staję się sobą wyłącznie poprzez otwarcie się na innego człowieka, dzięki niemu i z jego pomocą”. (Witkowski)

czym jest wychowanie? Co znaczy wychowywać? Wychowanie to spotkanie osób - z ich doświadczeniem płynności i z doświadczeniem punktów oparcia. Wychowawcy w tym spotkaniu, niejako sobą weryfikują solidność punktów oparcia, na które się powołują. Wychowankowie, w wyniku pozytywnej weryfikacji, zaczynają doceniać „przydatność” punktów oparcia (albo jest zupełnie inaczej).

czym jest wychowanie? Co znaczy wychowywać? Dzięki autentycznym spotkaniom, dzięki docenieniu punktów oparcia (prezentowanych przez wychowawcę jako własne) może rozpocząć się to, co najważniejsze, czyli samowychowanie. Celem wychowania (spotkań) jest przygotowanie, wdrażanie drugiej osoby do autonomicznego samowychowania. (Śliwerski)

czym jest wychowanie? Co znaczy wychowywać? WARUNKI SUKCESU: autentyczność wychowawcy (w codzienności), autentyczność spotkania (odpowiedzialnie otwieram się na Drugiego), w całym procesie wychowawca stara się nie zapominać, że wychowanek to osoba (ciało, umysł, wola, uczucia, duch).

Odpowiedzialność wychowawcy za siebie (nieustająco pływam – czy mam punkty oparcia?) za siebie (czy potrafię autentycznie otworzyć się na Drugiego?) za siebie (czy mam nadzieję?) za siebie (czy widzę osobę?) za wychowanka (uruchomione samowychowanie)

Odpowiedzialność wychowawcy Potrzebujemy punktów oparcia, aby wychowywać. Odpowiedzialność traktowana jako międzyludzka więź może być jednym z takich punktów. Odpowiedzialny wychowawca, to ten, który w płynnej nowoczesności nie pozostawi wychowanka bez mapy z zaznaczonymi miejscami gdzie można odpocząć. W. Brezinka: Miejmy odwagę wychowywać!

Dziękuję za uwagę.