Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Polskie Stowarzyszenie na Rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym
Advertisements

METODA WERONIKI SHERBORNE.
który żyje miłością i pięknem, które wczoraj żyło radością”
Renata Gogulska Doświadczenia tutorskie z moimi uczniami
Fundacja Polskich Kawalerów Maltańskich w Warszawie "Pomoc Maltańska"
NeuroDevelopmental Treatment
Metoda kierowanego nauczania
Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne
Rozwój emocjonalny dziecka w okresie późnego dzieciństwa
Konsultant RODN „WOM” w Częstochowie Elżbieta Doroszuk
KANONY DOGOTERAPII.
Ewaluacja innowacji pedagogicznej realizowanej w Zasadniczej Szkole Zawodowej w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Młodzieży Niepełnosprawnej.
Metody pracy z dziećmi w naszym przedszkolu
W przedszkolu wykorzystuje się różne metody
OGNISKO PRACY POZASZKOLNEJ W USTRZYKACH DOLNYCH
„DEVELOPMENTAL MOVEMENT”
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka
ZAJĘCIA SPORTOWE KLASY I-III
Poradnie wydają kilka rodzajów orzeczeń
Projekt systemowy Atrakcyjna szkoła drogą do sukcesu.
PRZEDSZKOLE W TYKOCINIE. Przedszkole w Tykocinie w roku 2013 roku po raz pierwszy uczestniczyło w programie Akademia Zdrowego Przedszkolaka. Edycja nosiła.
Międzyszkolne ośrodki korekcji wad postawy ciała
ZAJĘCIA MUZYCZNO – RUCHOWE DLA DZIECI.
Wyrównywanie szans edukacyjnych
POWIATOWY URZĄD PRACY W TYCHACH
Dzieciństwo jest snem rozumu
SZEŚCIOLATKI NA ZAJĘCIACH POZALEKCYJNYCH W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 21 im. WŁADYSŁAWA JAGIEŁŁY W KRAKOWIE ul. BATALIONU SKAŁA AK 12.
HIPOTERAPIA.
Prymasa Tysiąclecia w Białymstoku
Prezentacja multimedialna
Innowacja pedagogiczna „Uczę się przez ruch, dotyk i rytm”
Fundacja Rodzina i Przedsiębiorczość
Ogólnopolska Akcja Ministra Edukacji Narodowej Ćwiczyć każdy może Szkoła Podstawowa Nr 88 Im. Poznańskich Koziołków w Poznaniu Aktywności dzieci z: Oddziału.
Metoda Ruchu Rozwijającego
Przedszkole Miejskie nr 4 im. Jana Brzechwy w Będzinie.
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA METODA NDT – BOBATH
Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Szkoła Promująca Zdrowie
Wsparcie psychologiczno - pedagogiczne
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej na terenie szkoły
CZŁOWIEK NAJLEPSZA INWESTYCJA ! Seminarium podsumowujące projekt Barbara Pietrzak - Koordynator Projektu Małkinia Górna, 28 maja 2014 r.
„To Ja, to My” Program zajęć wychowawczo - profilaktycznych Autor: mgr Jolanta Kuryś – Skrzypczak.
ĆWICZYĆ KAŻDY MOŻE ĆWICZYĆ KAŻDY MOŻE Przedszkole w Ruchu.
Arteterapia – leczenie przez sztukę
DOGOTERAPIA we wspomaganiu terapii osób z niepełnosprawnością
„MAMA FIT!”. Wreszcie! Po 9 miesiącach szczęścia, nadziei, niepokoju i zniecierpliwienia, masz na rękach swoje cudowne dzieciątko! Możesz się nim cieszyć,
TOWARZYSTWO PRZYJACIÓŁ DZIECI THE SOCIETY OF THE FRIENDS OF CHILDREN 95 LAT Towarzystwo Przyjaciół Dzieci w Morągu w trosce o zdrowie dzieci, młodzieży.
RUCH TO ZDROWIE.
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Katowicach, Pałac Młodzieży w Katowicach, Stowarzyszenie Inicjatyw Sportowych X Regionalne Centrum Wolontariatu.
WIELOZMYSŁOWE POZNAWANIE KOLORÓW DLA DZIECI O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH Opracowanie: mgr Hanna Oleszak mgr Justyna Sieletycka mgr Bernadeta Budzińska.
Organizacja pracy z dziećmi niepełnosprawnymi w Szkole Podstawowej Nr 2 w Parczewie Parczew, r.
Małe grupy w szkole na przykładzie modelu pracy w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym nr 2 w Skarżysku-Kamiennej Opracowanie: mgr Bartosz Rybienik.
Zachowania trudne u osób z autyzmem i Zespołem Aspergera
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
MIEJSKIE PRZEDSZKOLE NR 30 im. BAJKOWEJ KRAINY RUDA ŚLĄSKA
Orzecznictwo w procesie diagnozy FASD Barbara Woszczyna Tomaszowice 2015r.
Weronika Sherborne ( ) to angielska terapeutka oraz nauczyciel wychowania fizycznego. Przez całe życie pracowała z dziećmi. Wypracowała własny.
O Ś RODEK INTERWENCJI Kryzysowej Ul. Mickiewicza 31 Sucha beskidzka.
Urząd Miasta Łodzi Wydział Spraw Społecznych Zespół ds. Osób Niepełnosprawnych.
Asystent osoby niepełnosprawnej Czas trwania nauki – 1 rok.
- Razem możemy tak wiele!
METODA RUCHU ROZWIJAJĄCEGO WERONIKI SHERBORNE
SZKOŁA PODSTAWOWA NR UL. BAŁTYCKA 59
Świetlica – czas zabawy !
EKONOMOIŚ Zajęcia taneczne w Dąbrowie Górniczej
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Dobry dom miejsce troski o psychikę człowieka
Zapis prezentacji:

Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne SPECJALNY OŚRODEK SZKOLNO - WYCHOWAWCZY W KRASNYMSTAWIE

Biografia Weroniki Sherborne Weronika Sherborne (28.07.1922-18.09.1990) z wykształcenia była nauczycielką wychowania fizycznego i fizjoterapeutką. Studiowała w Bedford College of Physical Education. Rok 1943 spędziła w Studium Sztuki Ruchu w Manchester, noszącym obecnie nazwę Laban Centre for Movement and Dance (Centrum Ruchu i Tańca im. Labana). Znalazła się tam pod wpływem twórczości Rudolfa Labana, jego pracy i systemu nauczania. Znajomość ta wywarła decydujący wpływ na jej życie i twórczość. Podczas nauczania na specjalistycznych kursach w Dartington Hali zetknęła się z zespołem pracowników Centrum Rehabilitacji Withymead w Exeter. Podjęła wówczas pracę jako terapeuta ruchu, wykorzystując swoje zdolności i wiedzę w zakresie obserwowania ruchu i uczenia ruchu pacjentów z zaburzeniami nerwicowymi. Przełomowym momentem w jej działalności profesjonalnej był udział w kursie zorganizowanym w Bristolu (w latach 50-ych) przez Krajowe Towarzystwo Higieny Psychicznej dla osób, które chciały pracować z dziećmi upośledzonymi umysłowo. Zetknięcie się z problematyką upośledzenia umysłowego spowodowało, że W. Sherborne zaczęła rozwijać własną metodę oddziaływania na dzieci upośledzone umysłowo oraz kształcić nauczycieli w tym zakresie.

Metoda stosowana jest w pracy z dziećmi, jak i osobami dorosłymi, z osobami o różnych zaburzeniach rozwojowych oraz z osobami o prawidłowym rozwoju. Metoda jest wykorzystywana w pracy:   * z dziećmi niepełnosprawnymi intelektualnie, * z dziećmi autystycznymi, * z dziećmi z zespołem Aspergera, * z dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym, * z dziećmi z zaburzeniami emocjonalnymi, * z dziećmi niesłyszącymi, * z dziećmi niewidomymi, * z dziećmi z zespołem Downa * z dziećmi z domów dziecka,

Metoda Weroniki Sherborne: W metodzie wyróżnia się cztery grupy ćwiczeń: 1) ćwiczenia prowadzące do poznania własnego ciała 2) ćwiczenia pomagające zdobyć pewność siebie i poczucie bezpieczeństwa w otoczeniu 3) ćwiczenia ułatwiające nawiązanie kontaktu i współpracy z partnerami grupy 4) ćwiczenia twórcze

Jedną z najważniejszych potrzeb małego dziecka jest potrzeba RUCHU Jedną z najważniejszych potrzeb małego dziecka jest potrzeba RUCHU.     Ciągłe ograniczanie swobody ruchu prowadzi do tzw. „stanu chronicznego” organizmu   wzrost wewnętrznego napięcia   stres psychiczny, stany niepokoju i zahamowań, utrata wiary we własne możliwości   człowiek zamyka się w sobie, odsuwa się od innych, traci kontakt z otoczeniem.  

Cechy charakterystyczne metody W Cechy charakterystyczne metody W. Sherborne: - ćwiczenia muszą być radosną zabawą dla dziecka, - początek zajęć, to ćwiczenia, które dają poczucie bezpieczeństwa i oparcia, - na koniec zajęć wykonywane są ćwiczenia relaksacyjne, - uczymy się używania siły i delikatności, - na przemiennie ćwiczymy dynamiczne i relaksacyjne - utrzymujemy z dzieckiem kontakt wzroku, - stymulujemy aktywność dziecka (większość ćwiczeń na poziomie podłogi), - stopniowo rozszerzamy kręg doświadczeń społecznych.

ZASADY PANUJĄCE PODCZAS ZAJĆ RUCHU ROZWIJAJĄCEGO W. SHERBORNE Dobrowolność uczestnictwa w zajęciach. W czasie trwania sesji nie ma rywalizacji i współzawodnictwa. Każdy ma prawo odnieść sukces. Prowadzący ma kontakt z każdym dzieckiem.

EFEKTY PRACY METODĄ RR SHERBORNE Korzyści jest naprawdę wiele! Ćwiczenia proponowane przez Weronikę Sherborne dają pozytywne odczucie w kontakcie z innym człowiekiem, wyzwala swobodę zachowań i naturalność oraz są doskonałą okazją do rozładowania energii.  Dzieci poddawane są próbom pokonania własnych zahamowań wynikających z uprzednich negatywnych doświadczeń. Mają możliwość wchodzenia w inną rolę niż zazwyczaj (dominująca, bierna) oraz budowania partnerstwa. Ćwiczenia są źródłem odczuwania przyjemnych doznań płynących z własnego ciała oraz ogólnej radości. Natomiast kiedy dziecko jest w bliskim kontakcie z drugą osobą to ma okazję do bliskiego kontaktu fizycznego, obejmowania i przytulania, na którym często zapominamy w codziennej bieganinie. Udział w ćwiczeniach ma na celu stworzyć dziecku okazję do poznawania własnego ciała, usprawnienia motoryki, poczucia swojej siły, sprawności i w związku z tym możliwości ruchowych. Ponieważ dzięki temu zaczyna mieć ono zaufanie do siebie, zyskuje też poczucie bezpieczeństwa.  

Liczebność grupy: 6-14 wychowanków, Wiek uczestników: nieograniczony, ORGANIZACJA ZAJĘĆ RUCHU ROZWIJAJĄCEGO W. SHERBORNE NA TERENIE SOSW W KRASNYMSTAWIE:   Liczebność grupy: 6-14 wychowanków, Wiek uczestników: nieograniczony, Częstotliwość spotkań: minimum raz w tygodniu. Czas trwania 1 spotkania – około 1h. Początkowo zajęcia mogą być krótsze (20-30 minut) zależnie od samopoczucia i możliwości dzieci. Miejsce: sala gimnastyczna, Prowadzeniem grupy: mgr Ewelina Fornal, mgr Karolina Micewicz (przeszkoleni terapeuci).

Zapraszamy na sesje terapeutyczne prowadzone metodą Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne

KONIEC