Seminarium Zarządzanie Prędkością Speed Management 17 – 18.10.2013
PRĘDKOŚĆ W ZŁYCH WARUNKACH WIDOCZNOŚCI ORAZ W NOCY Stanisław GACA, Mariusz KIEĆ, Arkadiusz ZIELINKIEWICZ POLITECHNIKA KRAKOWSKA PRĘDKOŚĆ W ZŁYCH WARUNKACH WIDOCZNOŚCI ORAZ W NOCY
Schemat wpływu różnych grup czynników na prędkość pojazdów w ruchu swobodnym (Szczuraszek, 2008) płeć i wiek, zdolności percepcyjne pogoda, pora roku, pora doby (warunki oświetlenia) prędkość dopuszczalna, obawa o nadzór występowanie zabudowy, sztucznego oświetlenia, typ przekroju poprzecznego, czytelność i dostrzegalność oznakowania
percepcja obrazu drogi, indywidualna ocena sytuacji na drodze, Prędkość jest wypadkową decyzji kierujących pojazdami, których głównymi determinantami są: percepcja obrazu drogi, indywidualna ocena sytuacji na drodze, cechy osobowe kierującego, doświadczenie kierującego. m.in. zmieniające się w ciągu doby warunki oświetlenia dróg, warunki atmosferyczne oraz sposób użytkowania dróg wraz z ich otoczeniem
Ograniczenia percepcji drogi są związane m. in Ograniczenia percepcji drogi są związane m.in. z występowaniem następujących „filtrów” (wg Modelu Rumar’a): Ciemność, Faza ściemniania, Deszcz, śnieg, zachmurzenie, mgła, Odbicia światła od jezdni, Fizjologiczne olśnienie, Wydolność wzroku kierujących pojazdami, Wiek uczestników ruchu, Odległości do przeszkód, Zmęczenie, alkohol i inne używki.
Dobowa zmienność prędkości na drogach zamiejskich o przekroju z poboczami bitumicznymi w miesiącach marzec – listopad
Dobowa zmienność prędkości na drogach zamiejskich o przekroju z poboczami bitumicznymi w miesiącach grudzień – luty Wniosek: wcześniej pojawiający się zmrok i ciemność zmieniają obraz dobowych wahań prędkości
Dobowa zmienność prędkości na przejściach przez miejscowości o przekroju z chodnikami w miesiącach kwiecień-wrzesień
Dobowa zmienność prędkości na przejściach przez miejscowości o przekroju z chodnikami w miesiącach grudzień – luty Wnioski: wcześniej pojawiający się zmrok i ciemność zmieniają obraz dobowych wahań prędkości, prawdopodobny efekt adaptacji do gorszych warunków widoczności i wzrost prędkości
Dobowa zmienność prędkości odcinkach ulic o przekroju z jedną jezdnią o szerokości 8,0 – 9,0 m Wniosek: wzrost prędkości następuje w godzinach wcześniejszych niż zmiana limitu z 50 na 60 km/h
Najważniejsze WNIOSKI dotyczące wpływu nocnych ograniczeń widoczności na prędkość: Na odcinkach zamiejskich niezależnie od rodzaju przekroju następuje spadek prędkości pojazdów w godzinach nocnych, Na odcinkach drogowych przejść przez miejscowości w godzinach nocnych zaobserwowano wzrost prędkości w miesiącach wiosenno-letnich. W miesiącach zimowych występuje znaczny spadek prędkości w godz. 16 ÷ 19, a następnie wzrost pomimo już występującej ciemności, Na ulicach zarejestrowano wzrost prędkości średniej w godzinach, w których oświetlenie naturalne jest zastępowane przez sztuczne. Pogorszenie warunków ruchu w nocy nie jest kompensowane przez redukcję prędkości - wzrost zagrożeń brd!!!
WAKSMUND 50/60 [km/h] 16,7
WAKSMUND 50/60 [km/h]
WAKSMUND 50/60 [km/h]
4,0
Najważniejsze WNIOSKI dotyczące wpływu warunków atmosferycznych na prędkość pojazdów w różnych warunkach oświetlenia: W okresie złych warunków atmosferycznych prędkość w „nocy” spada (opady śniegu) lub utrzymuje się na podobnym poziomie (pochmurno, opady deszczu), co oznacza wzrost ostrożności kierujących oraz mniejszą skłonność do podejmowania ryzyka wyboru większej prędkości w „nocy”, Znaczny wzrost prędkości w przypadku bardzo niskich temperatur może być związany z relatywnie dobrymi warunkami jazdy i mniejszą obawą o nadzór.
Uwagi końcowe Na terenach zurbanizowanych nie występuje efekt oczekiwanej redukcji prędkości wraz z pogorszeniem warunków oświetlenia naturalnego Wzrastająca w „nocy” prędkość na terenach zurbanizowanych zwiększa ryzyko zdarzeń drogowych, w tym konfliktów z fizycznymi środkami uspokojenia ruchu (na wjazdach do miejscowości), jeśli nie są one oświetlone Nadzór nad prędkością powinien obejmować także godziny nocne
Dziękuję za uwagę azielinkiewicz@gmail.com