Seminarium Zarządzanie Prędkością Speed Management 17 –

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Inauguracja trzeciej odsłony kampanii społecznej Użyj Wyobraźni Piesi 6 listopada
Advertisements

Harmonogram przebudowy ul. Piotrkowskiej Terminy Marzec 2011 Kwiecień 2011 Maj 2011 Czerwiec 2011 Lipiec 2011 Sierpień 2011 Wrzesień 2011 Październik 2011.
Zimowe utrzymanie dróg krajowych Dolnego Śląska
Pieszy, rowerzysta i motorowerzysta w ruchu drogowym
DROGA HAMOWANIA.
GAMBIT DROGI KRAJOWE STRATEGIA BRD.
Stanisław Gaca – Politechnika Krakowska
Znaki Nakazu.
SPOTKANIE INFORMACYJNE
Autorzy: Karolina Kopka, Sabina Napierała, Patryk Dutkowski.
Bezpieczeństwo Ruchu Drogowego
Prezentacja – Daria Staś
Program „IIII” DZIECI I RUCH DROGOWY.
Narodowy Program Przebudowy Dróg Lokalnych Etap II Bezpieczeństwo – Dostępność – Rozwój Edycja 2013.
1 Małopolskie Obserwatorium Rynku Pracy i Edukacji Warszawa, 15 lutego 2007 r.
Zanieczyszczenie światłem
DROGOWE. SYSTEM ZNAKÓW I SYGNAŁÓW DROGOWYCH. Znaki ostrzegawcze.
PRZEPISY RUCHU DROGOWEGO
PRZEPISY RUCHU DROGOWEGO
Prędkość i hamowanie.
ODPRAWA ROCZNA ZA 2008 ROK 13 LUTY 2009 rok
Znaki Drogowe Test.
Pieszy w ruchu drogowym
UCIEKAJĄCE CIEPŁO „DETEKTYWI” NA TROPIE
Kierunki zmian przepisów w zakresie oznakowania
Podstawowe manewry w ruchu drogowym
ZNAKI DROGOWE DLA ROWERZYSTÓW
Pogoda w Bytomiu r. Obserwacje i zapis danych: Daria Kula
KALENDARZ 2011r. Autor: Alicja Chałupka klasa III a.
Zmiany w Prawie o ruchu drogowym dotyczące rowerzystów
Politechnika w Darmstadt Niemcy
ZNAKI DROGOWE Z ZAKRESU KARTY ROWEROWEJ
Kocham rower jak moja miejscowosc jezdi z glowa
Zespół Szkół Rolniczych i Ogólnokształcących w Żywcu-Moszczanicy
Warszawa, 27 lutego 2008 r. Anna Zielińska
JEŻDŻĘ Z GŁOWĄ.
Znaki Ostrzegawcze.
Wprowadzenie poboru opłat na Autostradzie A1
Kalendarz 2011r. styczeń pn wt śr czw pt sb nd
Liczba bezrobotnych na przełomie roku Miesiąc dolnośląskie 2010kraj 2010Powiat 2010 styczeń 13,70%12,90%13,90% luty 14,10%13,20%14,40% marzec 14,10%13,00%14,40%
Rowerem do szkoły ! Autor: Julia Łąkas.
Główne grzechy kierowców
Podstawowe pojęcia z ruchu drogowego.
STREFA DYLEMATU Prezentację wykonali studenci specjalności DUA gr. 2:
PRZYRODA BUDZI SIĘ DO ŻYCIA
NURD – TRZEŹWOŚĆ KIERUJĄCYCH Wydział Ruchu Drogowego KWP w Opolu
Kalendarz 2020.
Zasady dostępności centralnych obszarów Warszawy dla komunikacji indywidualnej Warszawa, grudzień 2011.
Bezpieczeństwo w ruchu drogowym
Wydział Ruchu Drogowego KWP w Olsztynie
Przedwiośnie i wiosna Pory życia.
ZNAKI DROGOWE Z ZAKRESU KARTY ROWEROWEJ
ZNAKI DROGOWE DOTYCZĄCE PIESZYCH.
PODSTAWOWE DEFINICJE Z KODEKSU DROGOWEGO.
Weryfikacja obszarów zabudowanych ZARZĄD DRÓG WOJEWÓDZKICH W BYDGOSZCZY Komisja Infrastruktury, Organizacji i Nadzoru Ruchu Drogowego Runowo Krajeńskie.
Znaki zakazu.
Znaki drogowe Krzysztof Kmieć.
Jak moje miasto jeździ bezpiecznie?. Komentarz:  Nie są zagrożeniem dla przechodni ó w.  Mogą jechać po chodniku.
WRD KWP w Rzeszowie. Stan bezpieczeństwa w ruchu drogowym w okresie styczeń-maj 2011 Polska +700 (5,3%)+227 (20%)+438 (2,6%) Wypadki Zabici Ranni.
Bezpieczeństwo w ruchu drogowym
C-1 „Nakaz jazdy w prawo przed znakiem” ● Zobowiązuje kierującego do jazdy w prawo przed znakiem; znak ten może być umieszczony na przedłużeniu osi drogi.
STAN BEZPIECZEŃSTWA NA DROGACH WOJ. LUBUSKIEGO
Uczeń na drodze Eliminacje szkolne test 2017
PROJEKT EDUKACYJNY KLAS II
Edukacja, kampanie społeczne i CSR - zintegrowane działania prewencyjne dla BRD ‘PRĘDKOŚĆ’ Warszawa, 8 maja 2017.
NA DROGACH WOJEWÓDZTWA ŁÓDZKIEGO
Prędkość – główna przyczyną wypadków drogowych w Polsce !
Lekcja 2 Temat: Zasady bezpiecznego poruszania się po drogach
Pierwsze „Prawo Jazdy”
Zapis prezentacji:

Seminarium Zarządzanie Prędkością Speed Management 17 – 18.10.2013

PRĘDKOŚĆ W ZŁYCH WARUNKACH WIDOCZNOŚCI ORAZ W NOCY Stanisław GACA, Mariusz KIEĆ, Arkadiusz ZIELINKIEWICZ POLITECHNIKA KRAKOWSKA PRĘDKOŚĆ W ZŁYCH WARUNKACH WIDOCZNOŚCI ORAZ W NOCY

Schemat wpływu różnych grup czynników na prędkość pojazdów w ruchu swobodnym (Szczuraszek, 2008) płeć i wiek, zdolności percepcyjne pogoda, pora roku, pora doby (warunki oświetlenia) prędkość dopuszczalna, obawa o nadzór występowanie zabudowy, sztucznego oświetlenia, typ przekroju poprzecznego, czytelność i dostrzegalność oznakowania

percepcja obrazu drogi, indywidualna ocena sytuacji na drodze, Prędkość jest wypadkową decyzji kierujących pojazdami, których głównymi determinantami są: percepcja obrazu drogi, indywidualna ocena sytuacji na drodze, cechy osobowe kierującego, doświadczenie kierującego. m.in. zmieniające się w ciągu doby warunki oświetlenia dróg, warunki atmosferyczne oraz sposób użytkowania dróg wraz z ich otoczeniem

Ograniczenia percepcji drogi są związane m. in Ograniczenia percepcji drogi są związane m.in. z występowaniem następujących „filtrów” (wg Modelu Rumar’a): Ciemność, Faza ściemniania, Deszcz, śnieg, zachmurzenie, mgła, Odbicia światła od jezdni, Fizjologiczne olśnienie, Wydolność wzroku kierujących pojazdami, Wiek uczestników ruchu, Odległości do przeszkód, Zmęczenie, alkohol i inne używki.

Dobowa zmienność prędkości na drogach zamiejskich o przekroju z poboczami bitumicznymi w miesiącach marzec – listopad

Dobowa zmienność prędkości na drogach zamiejskich o przekroju z poboczami bitumicznymi w miesiącach grudzień – luty Wniosek: wcześniej pojawiający się zmrok i ciemność zmieniają obraz dobowych wahań prędkości

Dobowa zmienność prędkości na przejściach przez miejscowości o przekroju z chodnikami w miesiącach kwiecień-wrzesień

Dobowa zmienność prędkości na przejściach przez miejscowości o przekroju z chodnikami w miesiącach grudzień – luty Wnioski: wcześniej pojawiający się zmrok i ciemność zmieniają obraz dobowych wahań prędkości, prawdopodobny efekt adaptacji do gorszych warunków widoczności i wzrost prędkości

Dobowa zmienność prędkości odcinkach ulic o przekroju z jedną jezdnią o szerokości 8,0 – 9,0 m Wniosek: wzrost prędkości następuje w godzinach wcześniejszych niż zmiana limitu z 50 na 60 km/h

Najważniejsze WNIOSKI dotyczące wpływu nocnych ograniczeń widoczności na prędkość: Na odcinkach zamiejskich niezależnie od rodzaju przekroju następuje spadek prędkości pojazdów w godzinach nocnych, Na odcinkach drogowych przejść przez miejscowości w godzinach nocnych zaobserwowano wzrost prędkości w miesiącach wiosenno-letnich. W miesiącach zimowych występuje znaczny spadek prędkości w godz. 16 ÷ 19, a następnie wzrost pomimo już występującej ciemności, Na ulicach zarejestrowano wzrost prędkości średniej w godzinach, w których oświetlenie naturalne jest zastępowane przez sztuczne. Pogorszenie warunków ruchu w nocy nie jest kompensowane przez redukcję prędkości - wzrost zagrożeń brd!!!

WAKSMUND 50/60 [km/h] 16,7

WAKSMUND 50/60 [km/h]

WAKSMUND 50/60 [km/h]

4,0

Najważniejsze WNIOSKI dotyczące wpływu warunków atmosferycznych na prędkość pojazdów w różnych warunkach oświetlenia: W okresie złych warunków atmosferycznych prędkość w „nocy” spada (opady śniegu) lub utrzymuje się na podobnym poziomie (pochmurno, opady deszczu), co oznacza wzrost ostrożności kierujących oraz mniejszą skłonność do podejmowania ryzyka wyboru większej prędkości w „nocy”, Znaczny wzrost prędkości w przypadku bardzo niskich temperatur może być związany z relatywnie dobrymi warunkami jazdy i mniejszą obawą o nadzór.

Uwagi końcowe Na terenach zurbanizowanych nie występuje efekt oczekiwanej redukcji prędkości wraz z   pogorszeniem warunków oświetlenia naturalnego Wzrastająca w „nocy” prędkość na terenach zurbanizowanych zwiększa ryzyko zdarzeń drogowych, w tym konfliktów z fizycznymi środkami uspokojenia ruchu (na wjazdach do miejscowości), jeśli nie są one oświetlone Nadzór nad prędkością powinien obejmować także godziny nocne

Dziękuję za uwagę azielinkiewicz@gmail.com