INFORMACJE DLA RODZICÓW SPRAWDZIAN W ROKU SZK. 2013/2014 INFORMACJE DLA RODZICÓW
Procedura Dyrektor szkoły zobowiązany jest do zapoznania rodziców/opiekunów prawnych ucznia z możliwymi dostosowaniami formy i warunków sprawdzianu
Sprawdzian w klasie VI Jest powszechny i obowiązkowy. Przystąpienie do sprawdzianu jest warunkiem ukończenia szkoły. Jest opracowywany w oparciu o Podstawę programową kształcenia ogólnego i standardy wymagań egzaminacyjnych.
Szczegółowy opis wymagań, kryteria oceniania, formy przeprowadzania sprawdzianu oraz przykłady zadań znaleźć można w informatorze o sprawdzianie (na stronie www.oke.krakow.pl w zakładce: Egzaminy: Sprawdzian) Sprawdzian ma charakter ponadprzedmiotowy. Sprawdza umiejętności w zakresie: czytania pisania rozumowania korzystania z informacji wykorzystywania wiedzy w praktyce.
1. Czytanie 1.1odczytywanie różnych tekstów kultury, 1.2określanie funkcji elementów charakterystycznych dla danego tekstu, 1.3rozumienie znaczenia podstawowych symboli występujących w instrukcjach i w opisach, 1.4odczytywanie danych z różnych rodzajów źródeł.
2. Pisanie 2.1pisanie na temat i zgodnie z celem posługując się różnymi formami wypowiedzi, 2.2formułowanie wypowiedzi ze świadomością celu (intencji), 2.3budowanie tekstu poprawnego kompozycyjnie, celowe stosowanie środków językowych przestrzeganie norm gramatycznych, ortograficznych interpunkcyjnych, 2.4przedstawianie w postaci graficznej danych z tabeli, 2.5dbanie o układ graficzny, czytelność i estetykę zapisu.
3. Rozumowanie 3.1posługiwanie się kategoriami czasu i przestrzeni w celu porządkowania wydarzeń, 3.2przedstawianie przyczyn i skutków wydarzeń zjawisk, 3.3określanie znaczenia osiągnięć człowieka dla rozwoju cywilizacyjnego, 3.4wyrażanie własnych opinii wraz z próbą ich uzasadnienia, wyjaśnianie swojego stanowiska, używanie odpowiednich argumentów,
3.5opisywanie sytuacji przedstawionej w zadaniu, 3.6rozpoznawanie charakterystycznych cech własności, 3.7dostrzeganie prawidłowości, opisywanie ich i sprawdzanie na przykładach, 3.8ustalanie sposobu rozwiązania zadania oraz prezentacji tego rozwiązania, 3.9analizowanie otrzymanych wyników z oceną ich sensowności.
4. Korzystanie z informacji 4.1wskazywanie źródeł informacji, posługiwanie się nimi, analizowanie oferty mediów kierowanej do dzieci i młodzieży, 4.2wybieranie spośród tych ofert, kierowanie się wskazanymi kryteriami.
5. Wykorzystywanie wiedzy w praktyce 5.1posługiwanie się poznanymi terminami do opisywania zjawisk i sytuacji spotykanych w środowisku, 5.2wybieranie przyrządów służących do obserwacji i pomiaru, odpowiadanie na pytania dotyczące przebiegu zjawisk, zapisywanie wyników obserwacji, 5.3wykonywanie obliczeń, 5.4planowanie i wykonywanie obliczeń z wykorzystaniem kalkulatora,
5.5wykorzystywanie w sytuacjach praktycznych poznanych własności, 5.6rozpoznawanie oznakowania substancji toksycznych, łatwopalnych i wybuchowych, objaśnianie zasad użytkowania domowych urządzeń elektrycznych, 5.7wyjaśnianie na podstawie instrukcji obsługi, jak uruchomić i wykorzystać proste urządzenia techniczne, 5.8rozumienie potrzeby stosowania poznanych zasad.
Prace uczniów ocenia zespół egzaminatorów wpisanych do ewidencji egzaminatorów. Wynik jest opisany w skali punktowej (od 0 do 40).
Komunikat dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej z 30 sierpnia 2013 r. w sprawie sposobu dostosowania warunków i form przeprowadzania w roku szkolnym 2013/2014 sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego do potrzeb uczniów (słuchaczy) ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie oraz zagrożonych niedostosowaniem społecznym
Dostosowanie egzaminów do potrzeb ucznia - Sprawdzian Podstawy prawne Zgodnie z §37 Rozporządzenia MEN z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania (...) w szkołach publicznych uczniowie (słuchacze) ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się mają prawo przystąpić do sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego w warunkach i formie dostosowanych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia (słuchacza), na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej albo niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym niepublicznej poradni specjalistycznej, spełniającej warunki, o których mowa w art. 71b ustawy.
W przypadku uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania lub o potrzebie kształcenia specjalnego dostosowanie warunków i formy przeprowadzania sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia może nastąpić na podstawie tego orzeczenia. Uczniowie (słuchacze) chorzy lub niesprawni czasowo, na podstawie zaświadczenia o stanie zdrowia, wydanego przez lekarza, mogą przystąpić do sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego w warunkach i formie odpowiednich ze względu na ich stan zdrowia.
Ważność opinii W przypadku uczniów (słuchaczy) przystępujących do sprawdzianu opinia powinna być wydana przez poradnię psychologiczno – pedagogiczną, w tym poradnię specjalistyczną nie wcześniej niż po ukończeniu klasy III szkoły podstawowej, do 30 września roku szkolnego, w którym jest przeprowadzany sprawdzian.
Opinię z PPP rodzice (prawni opiekunowie) ucznia albo słuchacz przedkładają dyrektorowi szkoły, w terminie do dnia 15 października roku szkolnego, w którym jest przeprowadzany sprawdzian. Za dostosowanie warunków i formy przeprowadzania sprawdzianu do potrzeb uczniów (słuchaczy): - ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się; - posiadających orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania; - chorych i niesprawnych czasowo; odpowiada przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego (tj. dyrektor szkoły).
Dostosowanie warunków 1. Zróżnicowane w formie zestawy egzaminacyjne dla zdających stosownie do ich potrzeb (np. arkusze oznaczone symbolem: S2, S4, S5, S6, S7, S8).
Uczniowie słabo słyszący i niesłyszący (praca z arkuszem dostosowanym o symbolu - S7) 1. Uczeń może korzystać z pomocy nauczyciela wspomagającego, który jeden raz przekazuje treść informacji z pierwszej strony zestawu egzaminacyjnego najlepszymi dla ucznia metodami (fonogesty, język migowy) 2. Możliwość wydłużenia czasu pracy lecz nie więcej niż o 50% czasu regulaminowego, zgodnie z zaleceniami zawartymi w orzeczeniu PPP (osobna sala).
Uczniowie z przewlekłymi chorobami somatycznymi (S1) 1. Dostosowanie warunków organizacyjnych zgodnie z zaleceniami lekarza 2. Możliwość wydłużenia czasu pracy, lecz nie więcej niż o 50% czasu regulaminowego, zgodnie z zaleceniami zawartymi na zaświadczeniu lekarskim (osobna sala).
Uczniowie niewidomi (praca z arkuszem dostosowanym w piśmie Braille'a, o symbolu - A6) 1. Uczeń ma prawo do dodatkowego wyposażenia, zgodnie z zaleceniami poradni potrzebami zdających np.: maszyny do pisania Braille’a lub specjalnie dostosowanego komputera lub/i kubarytmy oraz folie z przyborami do rysowania. 2. Możliwość wydłużenia czasu pracy lecz nie więcej niż o 50% czasu regulaminowego, zgodnie z zaleceniami zawartymi w orzeczeniu PPP (osobna sala). 3. Możliwość zapewnienia pomocy nauczyciela wspomagającego w czytaniu i pisaniu np. dla uczenia, który nie opanował jeszcze pisma Braille’a. Przebieg sprawdzianu z udziałem nauczyciela wspomagającego w pisaniu powinien być zarejestrowany w formie nagrania audio.
Uczniowie słabo widzący (praca z arkuszem dostosowanym o symbolach: A4 z czcionką 16 pkt. lub A5 z czcionką 24 pkt.) 1. Uczeń ma prawo do dodatkowego wyposażenia, zgodnie z zaleceniami poradni potrzebami zdających np.: przybory optyczne, z których uczeń korzysta na co dzień oraz dodatkowe oświetlenie. 2. Możliwość wydłużenia czasu pracy lecz nie więcej niż o 50% czasu regulaminowego, zgodnie z zaleceniami zawartymi w orzeczeniu PPP (osobna sala). 3. Możliwość pomocy nauczyciela wspomagającego w pisaniu (osobna sala + nagranie audio) lub/i czytaniu (osobna sala).
Uczniowie z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim (na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego) 1. Zestaw zadań dostosowany do dysfunkcji, który uwzględnia przedłużenie czasu S8 2. Zaznaczanie odpowiedzi do zadań zamkniętych w zestawie zadań, bez przenoszenia ich na kartę odpowiedzi.
Uczniowie z autyzmem, w tym z Zespołem Aspargera (praca z arkuszem dostosowanym, o symbolu S2) 1. Możliwość wydłużenia czasu pracy lecz nie więcej niż o 50% czasu regulaminowego, zgodnie z zaleceniami zawartymi w orzeczeniu PPP (osobna sala). 2. Uczeń może otrzymać wsparcie nauczyciela, który ukierunkowuje jego uwagę na wykonaniu zadań (osobna sala)
Uczniowie ze zdiagnozowanymi specyficznymi trudnościami w uczeniu się tj.: dysleksja, dysortografia, dysgrafia, dyskalkulia (dysleksja rozwojowa). (praca z arkuszem standardowym, o symbolu S1)
1. Problemy z czytaniem i rozumieniem czytanego tekstu (dysleksja właściwa): Pisanie sprawdzianu w oddzielnej sali, w której członek komisji egzaminacyjnej na początku jeden raz głośno odczyta instrukcję oraz treść tekstów liczących 250 słów i więcej, a uczniowie będą mogli równocześnie śledzić wzrokiem tekst zapisany w arkuszu. Możliwość wydłużenia czasu pracy, lecz nie więcej niż o 50% czasu regulaminowego. Czasu przeznaczonego na odczytanie treści arkusza nie wlicza się do czasu trwania sprawdzianu.
2. Niski poziom graficzny pisma (dysgrafia): pisanie samodzielnie formułowanych odpowiedzi do zadań drukowanymi literami, co zwiększa czytelność pisma. Jeżeli pismo jest nieczytelne, możliwe jest zapisywanie odpowiedzi za pomocą komputera z usuniętymi programami korekty językowej odłączonego od sieci wewnętrznej i zewnętrznej. Możliwość wydłużenia czasu lecz nie więcej niż o 50% czasu regulaminowego, zgodnie z zaleceniami zawartymi w opinii PPP.
3. Problemy ze stosowaniem zasad ortografii i interpunkcji, z uwzględnianiem struktury różnych form wypowiedzi, z prawidłowością graficzną zapisu obliczeń i z zachowaniem orientacji przestrzennej (dysortografia, dyskalkulia): samodzielnie formułowane przez uczniów wypowiedzi za zdania otwarte są punktowane z zastosowaniem kryteriów dostosowanych do dysfunkcji uczniów. Możliwość wydłużenia czasu pracy lecz nie więcej niż o 50% czasu regulaminowego, zgodnie z zaleceniami zawartymi w opinii PPP.
*** W każdym przypadku wydłużenia czasu trwania sprawdzianu/egzaminu, należy zapewnić uczniom odrębną salę egzaminacyjną. ***
Za dostosowanie warunków i form przeprowadzania sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego jest odpowiedzialny dyrektor szkoły jako przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego. Dyrektor szkoły dostosowuje odpowiednio warunki i formy przeprowadzania sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego na podstawie: orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania, opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, o specyficznych trudnościach w uczeniu się oraz opinii, zaświadczenia o stanie zdrowia wydanego przez lekarza,
Dyrektor szkoły dostosowuje odpowiednio warunki i formy przeprowadzania sprawdzianu na podstawie wskazań rady pedagogicznej Rada pedagogiczna wskazuje sposób dostosowania warunków sprawdzianu do potrzeb i możliwości uczniów na podstawie złożonych przez rodziców dokumentów
Dyrektor informuje na piśmie rodziców ucznia do 25 listopada 2013 r Dyrektor informuje na piśmie rodziców ucznia do 25 listopada 2013 r. o dostosowaniu warunków i form przeprowadzenia sprawdzianu Rodzice ucznia składają oświadczenie o skorzystaniu lub rezygnacji z przyznanych uczniowi dostosowań do 30 listopada 2013 r.
Próbne sprawdziany 15 października 2013r. (wtorek) 19 listopada 2013r. (wtorek) Styczeń - termin określony przez wydawnictwo OPERON (I poł. stycznia)
SPRAWDZIAN 1 kwietnia 2014r. (wtorek) Godz. 9.00