1 Kształcenie w języku angielskim na Politechnice Warszawskiej Prof.T.Zielinska – pełnomocnik Rektora PW ds. studiów w j.angielskim.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Program Rozwoju Młodych Talentów (PRMT)
Advertisements

Generator przyszłości
dr Anna Murkowska dr Przemysław Wolski
Uniwersytet Warszawski
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim Marta Kicińska-Habior
INSTYTUT EKONOMICZNY największa jednostka organizacyjna na Wydziale Społeczno-Ekonomicznym INSTYTUT EKONOMICZNY największa.
Jak przygotować uczelnię
projekty stypendialne Centrum Studiów Zaawansowanych PW
1 Projekt Nowoczesna edukacja – rozwój potencjału dydaktycznego Politechniki Lubelskiej.
PRZEZ NAUK Ę I PRAKTYK Ę NA POLITECHNIK Ę Człowiek – najlepsza inwestycja Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
FORUM BIZNESU KONFERENCJA i SEMINARIUM BiznesKlaster – innowacyjna forma współpracy sektora biznesu, nauki i administracji Białystok, r. KONFERENCJA.
30 listopada listopada DZIAŁANIA NA RZECZ PRZEDSIĘBIORCZOŚCI AKADEMICKIEJ.
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Nowoczesne technologie ICT w upowszechnianiu.
10 lat działalności Biura ds. Osób Niepełnosprawnych – bliżej Europy w obszarze równości szans.
Kierunek EUROPA 1. Co zrobić, aby więcej studentów zagranicznych przyjeżdżało do Polski w ramach europejskich programów wymiany? 2. Jakie warunki przyjęcia,
dr Janina Pietrzak Dyrektor
1 Unia Europejska a edukacja medialna Albert Woźniak Departament Polityki Europejskiej i Współpracy z Zagranicą
Mały Senat 23 listopada 2011 Marta Kicińska-Habior.
Sieci Lifelong Learning Pomysł na …? Anna Atłas Gdańsk,
System Zapewnienia i Doskonalenia Jakości Kształcenia w UMB obejmuje: Uczelniany Zespół do Spraw Zapewnienia i Doskonalenia Jakości Kształcenia. Wydziałowe.
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 6 w ŁODZI,
NA KIERUNKACH I SPECJALNOŚCIACH NAUCZANIA: OGRODNICTWO KSZTAŁTOWANIE TERENÓW ZIELENI STUDIA W PWSZ W SULECHOWIE.
Prezentacja sporządzona na podstawie danych z naboru III.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
Działania w celu zwiększenia kompetencji przyszłych pracowników KGHM
ZZDZ jest pozarządową organizacją oświatową skupiającą aż 24 Zakłady Doskonalenia Zawodowego.
Nowy program UE wspierający edukację, szkolenia, młodzież i sport na lata
Urszula Grzyb Regionalne Centrum Informacji dla Naukowców Regionalny Punkt Kontaktowy Programów Ramowych UE Centrum Transferu Technologii Politechnika.
Program ERASMUS w Śląskiej Wyższej Szkole Medycznej w Katowicach.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Operacja Sukces to unikatowy w skali kraju projekt finansowany z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej mający na celu reformę programu studiów na.
Zaawansowane kształcenie kadry energetyki jądrowej we współpracy z uczelniami zagranicznymi. dr hab. inż. Konrad Swirski, prof. PW.
Turystyka Historyczna specjalność kierunku HISTORIA.
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
Studia doktoranckie w Procesie Bolońskim Katarzyna Martowska Zespół Ekspertów Bolońskich UKSW, Warszawa,
Wspieramy budowanie marki
Omówienie formularza Sprawozdania z oceny własnej – doświadczenia jednostek w uznawaniu efektów uczenia się osiągniętych poza edukacją formalną (2014)
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
Politechnika Śląska w Gliwicach Wydział Organizacji i Zarządzania Katedra Administracji i Prawa Kierownik Katedry: dr hab. Małgorzata Baron - Wiaterek.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Kadry dla innowacyjnej gospodarki – rola priorytetu IV PO Kapitał Ludzki Agnieszka Gryzik dyrektor Departamentu.
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim 7czerwca 2011 Marta Kicińska-Habior.
NIE TYLKO KOMPETENCJE JĘZYKOWE
Nowoczesny Uniwersytet XXI wieku na Mazowszu ks. prof. dr hab. Stanisław Dziekoński Rektor Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
XII Sympozjum Krajowej Rady Koordynatorów Projektów Badawczych UE (KRAB) 2 grudnia 2015, Narodowe Centrum Badań Jądrowych, Świerk Pozyskiwanie i realizacja.
PROF. WITOLD T. BIELECKI REKTOR ALK Maciej Madziński – Dyrektor Operacyjny Akademia Leona Koźmińskiego.
MIĘDZYNARODOWA SZKOŁA DOKTORSKA POLITECHNIKI ŁÓDZKIEJ Katarzyna Pernal.
CENTRUM NAUCZANIA W JĘZYKU ANGIELSKIM UNIWERSYTETU MEDYCZNEGO W POZNANIU – JAKOŚĆ KSZTAŁCENIA, WSPÓŁPRACA MIĘDZYNARODOWA, PROMOCJA UCZELNI I MIASTA Prof.
UNIWERSYTET MEDYCZNY W ŁODZI - PRZEDSIĘBIORSTWEM NAUKOWO - DYDAKTYCZNYM Prof. dr hab. Paweł Górski, Rektor.
OCENA INSTYTUCJONALNA W ŚWIETLE AKTUALNYCH KRYTERIÓW OCENY JAKOŚCI Stanisław Kondracki Ekspert Polskiej Komisji akredytacyjnej Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny.
POLITECHNIKA GDAŃSKA TO DOBRO NAS WSZYSTKICH! CZAS NA ZMIANĘ. MNIEJ SŁÓW, WIĘCEJ CZYNÓW. Jacek Namieśnik Kandydat na stanowisko Rektora Politechniki Gdańskiej.
WYDZIAŁ DZIENNIKARSTWA, INFORMACJI I BIBLIOLOGII Janusz Włodzimierz Adamowski Program wyborczy: kadencja
DWUJĘZYCZNA OBSŁUGA FIRMY NA POTRZEBY RYNKU MIĘDZYNARODOWEGO Uniwersytet w Białymstoku OFERTA STUDIÓW PODYPLOMOWYCH.
Wydział Zarządzania UŁtel. (42) ul. Matejki 22/26, Łódź SPECJALNOŚĆ - ZARZĄDZANIE PUBLICZNE studia II stopnia.
SZKOŁA PODSTAWOWA W CHARŁUPI MAŁEJ BENEFICJENT PROGRAMU ERASMUS+
ZESPÓŁ SZKÓŁ DRZEWNYCH I OCHRONY ŚRODOWISKA
Projekt Cele projektu Miejsce i termin projektu Partner projektu.
Badanie satysfakcji studentów PWSZ w Skierniewicach 2016
„ROZWÓJ POTENCJAŁU I OFERTY DYDAKTYCZNEJ POLITECHNIKI WROCŁAWSKIEJ”
„Wsparcie rozwoju szkół poprzez doskonalenie nauczycieli”
Uczelniany System Zapewnienia Jakości Kształcenia
Studenckie Granty Badawcze 2018
SPECJALNOŚĆ - ZARZĄDZANIE PUBLICZNE studia II stopnia
PRACODAWCA W KSZTAŁCENIU ZAWODOWYM – MOŻLIWOŚCI I PERSPEKTYWY
PRACODAWCA W KSZTAŁCENIU ZAWODOWYM – MOŻLIWOŚCI I PERSPEKTYWY
WYDZIAŁ BIOLOGII I NAUK O ŚRODOWISKU
ABSOLWENT, PRACODAWCA I WYKŁADOWCA – TRZY STANY JEDNA OSOBA
Zapis prezentacji:

1 Kształcenie w języku angielskim na Politechnice Warszawskiej Prof.T.Zielinska – pełnomocnik Rektora PW ds. studiów w j.angielskim

2 W aktualnej sytuacji na rynku edukacyjnym (duża konkurencja, spadek populacji, swoboda zatrudnienia w obszarze UE, zapotrzebowanie na wysoko-kwalifikowanych pracowników) i przy uwzględnieniu długoplanowej polityki UE w zakresie edukacji wyższej rozwój kształcenia w języku angielskim jest bardzo istotny. Określa on pozycję uczelni, jej rozpoznawalność, oraz perspektywy i możliwości rozwoju jako jednostki dydaktycznej.

3 Należy zwrócić uwagę, że o atrakcyjności oferty nie decyduje tylko zawartość pakietu programów studiów lecz wiele innych czynników. Te czynniki to: 1.Pozamerytoryczne oczekiwania młodych ludzi 2.Sytuacja na rynku pracy (zapotrzebowanie za specjalistów określonych dziedzin) – stan aktualny 3.Prognozy rozwoju technologicznego, prognozy rozwoju dziedzin wiedzy – stan przyszły 4.Aspekt ekonomiczny: koszty utrzymania, wysokość czesnego w kontekście oferty edukacyjnej 5.Renoma uczelni 6.Opinia o uczelni (studentów, absolwentów, pracodawców)

4 Czemu młodzi ludzie są zainteresowani studiami za granicą? 1.Możliwość uzyskania wykształcenia niedostępnego w macierzystym kraju 2.Okazja nauczenia się dobrze języka obcego 3.Okazja do podróży 4.Bezpośrednie poznanie innej kultury 5.Rozszerzenie wiedzy o świecie 6.Okazja do uzyskanie lepszego, atrakcyjniejszego zatrudnienia (formy poszukują osób z doświadczeniem międzynarodowym) Ad.1. Jakie są pozamerytoryczne oczekiwania młodych ludzi.

5 Czemu młodzi ludzie są zainteresowani studiami w języku angielskim? 1.Możliwość wyjazdów 2.Możliwość uzyskania atrakcyjniejszej pracy nie tylko w Polsce 3.Okazja do poznania kolegów z innych stron świata

6 Te wymagania uczelnia powinna spełnić wypracowując odpowiednie mechanizmy opieki nad studentami zagranicznymi (np. zapewnienie mentorów, organizacja imprez integracyjnych przy współpracy z samorządem studenckim, wykorzystanie pomocy ESN – European Students Network), oraz uwzględnienie w programach studiów kursów językowych i kursów wprowadzających - inroduction). Nowi studenci powinni otrzymywać obszerne pakiety informacyjne.

7 Ad.2. Jak uwzględniać sytuację na rynku pracy. (zapotrzebowanie za specjalistów określonych dziedzin) – stan aktualny Uczelnie powinny prowadzić kształcenie pozostając w kontakcie z potencjalnymi pracodawcami. Istotne jest zapewnienie praktyk studenckich odpowiadających profilowi wykształcenia w takich firmach, które są zainteresowane pozyskaniem wykształconych pracowników znających dobrze realia innych krajów. Oferowane programy studiów powinny odpowiadać aktualnym potrzebom rynku pracy. Treści programowe powinny zapewnić wykształcenie specjalistów posiadających umiejętności oczekiwane przez pracodawców.

8 Ad.3. Jak uwzględniać prognozy rozwoju technologicznego, prognozy rozwoju dziedzin wiedzy – stan przyszły Uczelnie powinny posiadać i weryfikować programy strategiczne rozwoju kierunków studiów z uwzględnieniem trendów rozwoju ekonomicznego oraz postępu technologicznego. Istotne jest posiadanie nowoczesnych, dobrze wyposażonych laboratoriów i kadry zaangażowanej w badania naukowe. Kadra taka w sposób naturalny zna istotne trendy rozwojowe i przekazuje wiedzę, która szybko się nie zdezaktualizuje. Programy studiów powinny podlegać częstym weryfikacjom wewnętrznym.

9 Ad. 4. Jak uwzględniać aspekt ekonomiczny: koszty utrzymania, wysokość czesnego w kontekście oferty edukacyjnej Odpowiedź jest bardzo trudna. Czesne nie może być za wysokie, ale wyższe czesne odbierane jest, w postrzeganiu kandydatów, jako wysuwanie lepszej oferty edukacyjnej, oraz posiadanie wyższej pozycji uczelni (potwierdziły to badania prowadzone w ramach programu Erasmus Mundus) Z drugiej zaś strony za wysokie czesne skutkuje spadkiem liczby kandydatów. Wniosek: wysokość czesnego powinna zależeć od: rzeczywistych kosztów kształcenia, stopnia rozwoju w danej uczelni kształcenia w j.angielskim, kosztów utrzymania, oczekiwań uczelni co do rozwoju kształcenia (niższe czesne – więcej kandydatów ale z krajów o słabej edukacji, wyższe czesne – szansa na lepszych kandydatów, ale będzie ich mniej).

10 Ad.5. Jak budować renomę uczelni Należy dysponować spójną, aktualną, rozbudowaną informacją internetową dla kandydatów obcokrajowców Należy dbać o istnienie aktualnej informacji internetowej o uczelni, jej organizacji, prowadzanych badaniach naukowych, osiągnięciach kadry i studentów. Trzeba systematyczne prowadzić akcje promocyjne (targi edukacyjne, informatory, rozsyłanie materiałów) Trzeba dbać o widoczność kadry naukowej, jej udział w kongresach naukowych, innych istotnych imprezach związanych z edukacją i nauką Należy utrzymywać związki z absolwentami (alumni society)

11 Ad.6. Jak dbać o dobrą opinię o uczelni (wśród studentów, absolwentów, pracodawców) Trzeba prowadzić sprawną obsługę administracyjną kandydatów i studentów międzynarodowych Należy prowadzić stałą obsługę informacyjną dla kandydatów na studentów Należy opracować sprawne procedury przyjmowania studentów zagranicznych spełniające przepisy prawa polskiego Należy prowadzić konsekwentną promocję uczelni podkreślając jej tradycję, osiągnięcia, profesjonalność kadry

12 Rozwój kształcenia w j.angielskim uwzględnia następujące cele: - podniesienie poziomu oferty edukacyjnej uczelni a) modernizacja programów studiów, zwiększenie jakości i liczby własnych materiałów dydaktycznych, prowadzenie zajęć przez wysokiej klasy specjalistów, b) rozwój kształcenia w dziedzinach podyktowanych potrzebami nowoczesnej gospodarki w kontekście strategii rozwoju europejskiego, - rozszerzenie współpracy z uczelniami z innych krajów UE w celu wspólnej edukacji, - zwiększenie mobilności studentów i kadry dydaktycznej. Politechnika Warszawska

13 Przyjęte cele prowadzą do: podniesienia poziomu międzynarodowej oferty edukacyjnej uczelni z uwzględnieniem strategii rozwoju europejskiego

14 Lista działań określonych jako niezbędne do realizacji założonych celów: Działanie 1 -,,dydaktyka 1.1. Przygotowanie nowych kierunków kształcenia 1.2. Modernizacja programów kierunków istniejących 1.3. Opracowanie mat.dydaktycznych dla istniejących kierunków studiów Działanie 2 -,,zarządzanie na poziomie wydziałów: staże kadry dyd., szkolenia kadry dyd., szkolenia administracji, kursy językowe dla kadry dydaktycznej Działanie 3 - zajęcia wyrównawcze dla studentów Działanie 4 – staże/praktyki stud. nie mówiących po polsku Działanie 5 - wykłady zapraszane Działanie 6 – promocja, reklama na poziomie cent. i wydziałowym Działanie 7 - obsługa studentów zagranicznych na poziomie cent. PW Działanie 8 - zarządzanie i koordynowanie realizacji działań

15 Działanie 1: 39% - dydaktyka Działanie 2: 8.5%: - odnoszenie kwalifikacji kadry dydaktycznej i adm. (zarządzanie) Działania 3: 2.8% - zaj. wyrównawcze Działanie 4: 0.7% - praktyki studenckie Działanie 5: 13% - wykłady zapraszane Działanie 6: 12% - promocja Działanie 7: 14% - obsługa centralna stud. zagr. Działanie 8: 10% - zarządzanie realizacją Waga poszczególnych działań

16 prowadzenie punktu obsługi kandydatów i studentów (International Students Office) ulokowanego w Centrum Współpracy Międzynarodowej, prowadzenie elektronicznego punktu informacyjnego: nadzór nad procedurą przyjmowania studentów zagranicznych (w porozumieniu z odpowiednimi Wydziałami, oraz jednostkami administracji państwowej), aktualizacja i rozbudowa informacji internetowej dla kandydatów obcokrajowców, prowadzenie akcji promocyjnych (targi edukacyjne, informatory, rozsyłanie materiałów), Obsługa centralna: działania szczegółowe

17 cykliczne spotkania z pełnomocnikami, zbieranie opinii o niedociągnięciach, podejmowanie działań prowadzących do poprawy cykliczne spotkania z obcokrajowcami, zbieranie opinii o niedociągnięciach, podejmowanie działań prowadzących do poprawy

18 1.Biblioteczne szkolenie warsztatowe 2.Zajęcia wyrównawcze z fizyki i matematyki 3."Polish history, culture and reality Zajęcia adresowane do: studentów pierwszego (drugiego) roku studentów anglojęzycznych, Mundusa i Erasmusa. CENTRALNE INICJATYWY SKIEROWNE DO STUDENTÓW MIĘDZYNARODOWYCH

19 Edycja jesienna: warunki życia w zimie, m.in.. krótki wykład na temat ubioru i pielęgnacji ciała Edycja wiosenna Easter traditions. Other religious and folk holidays. Life conditions in Poland, Polish habits. Geography of Poland, neighbours, minorities, nature, national parks. Interesting places to visit, part 1. Interesting places to visit, part 2. The Polish language among other European languages, a short history of the language, dialects. Famous Poles. Presentation – one by each student, each lesson. Through history – from the 10 th to the 20 th century. Through history – 1918 – 1989 (fragments of the film The Pianist) Through history – Poland after 1989 until today. Chosen topics (students suggestions) or: Polish literature and film or a shortcut through the Polish grammar. Polish songs (one every lesson)

20

21 Dobrym przygotowaniem do prowadzenia kształcenia w języku angielskim są studia Erasmus Mundus Studia prowadzone są w języku angielskim. Wykłady prowadzą pracownicy Politechniki Warszawskiej, oraz zapraszani naukowcy z innych krajów. Studia Erasmus Mundus uchodzą za prestiżowe, a ich celem jest nie tylko zaoferowanie edukacji na wysokim poziomie, ale też wykształcenie osób otwartych na różne kultury, znających realia światowe danej dyscypliny. Studia prowadzone są przez kilka uczelni europejskich, a ich program i sposób realizacji zatwierdzony jest przez ekspertów UE. Istotną część studentów stanowią osoby spoza UE, akceptowane na zasadzie konkursu (na jedno miejsce przypada co najmniej 5 kandydatów). UE oferuje określoną pulę stypendiów dla studentów spoza Unii Europejskiej, stypendia pokrywają czesne oraz koszty utrzymania. Studenci będący obywatelami UE płacą istotnie niższe czesne oraz mają szansę na staże naukowe w nowoczesnych laboratoriach badawczych.

22 Politechnika Warszawska prowadzi obecnie następujące studia Erasmus Mundus: EMARO - Europeam Master in Advanced Robotics – studia magisterskie skierowane do osób zainteresowanych nowoczesną robotyką M.E.S.C. - Materials for Energy Storage and Conversion – studia magisterskie w zakresie materiałów i metod służących do przechowywania i przetwarzania energii. OpSciTech - European Erasmus Mundus Master studia magisterskie skierowane do osób zainteresowanych optyką, zarówno w zakresie rozwoju metod naukowych jak i nowatorskich prac aplikacyjnych.

23 Wnioski Kształcenie w języku angielskim jest nie tylko czynnikiem wpływającym na ranking uczelni ale też ofertą rynku edukacyjnego, widzi się w tej ofercie możliwości uzyskania młodej, zmotywowanej kadry naukowej i pracowniczej. Liczby studentów zagranicznych w poszczególnych krajach uwzględnia się w analizach ekonomicznych

24 Dziękuje za uwagę