Diagnoza zaburzeń zachowania dzieci i młodzieży

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Nadpobudliwość psychoruchowa
Advertisements

Rola diagnozy klinicznej jako głównego wskazania do psychoterapii
Praca z dzieckiem w domu rodzinnym.
informacje i wskazówki dla rodziców
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Lucyna Maculewicz - Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 3
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Jak wspomagać dziecko nadpobudliwe i z zaburzeniami koncentracji
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Agata Orzeł- Żukowska Psycholog PPP nr 2 w Krakowie
Miejsce psychoedukacji w systemie leczenia schizofrenii
Jak pomóc dziecku z nadpobudliwością psychoruchową ?
NADPOBUDLIWOŚĆ PSYCHORUCHOWA (dziecko niespokojne, ciągle w ruchu),
Organizacja udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Dojrzałość szkolna dziecka
Depresja poporodowa mgr Anna Bukowska
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 1 w Kaliszu
Niepowodzenia w nauce Jak pomóc dzieciom mającym trudności w nauce?
Może złamać serce i zszargać nerwy.”
Z PUNKTU WIDZENIA POGOTOWIA OPIEKUŃCZEGO
WSPIERANIE DZIAŁAŃ SZKOŁY W PRACY Z UCZNIEM Z ZABURZONYM ZACHOWANIEM
Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych
DIAGNOZA PEDAGOGICZNA
Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom „Bratek” w Barlinku ( Barlinek, ul
Zaburzenia psychiczne
KONSTRUOWANIE PROGRAMÓW NAPRAWCZYCH DLA PIĘCIOLATKÓW
PRACA Z UCZNIEM NADPOBUDLIWYM
psycholog Ewa Rubaj - Biskupska
Przyczyny agresji i przemocy wśród dzieci i młodzieży
OPPOSITE DEFIANT DISORDER
WOLNOŚĆ OD ALKOHOLU.
Praca w szkole z dzieckiem z zachowaniami problemowymi
Nadpobudliwość psychoruchowa ADHD zaburzenia zachowania i emocji
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 5
Praca z dzieckiem agresywnym
Jak pomóc dziecku i rodzinie. 1
ALKOHOLIZM.
Opracowała: Monika Haligowska
Lekcja 1 Temat:.
Złe nawyki żywieniowe.
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
Zespół Szkół Specjalnych im. Janusza Korczaka ul. BernardaWały Mysłowice.
UPOŚLEDZENIE UMYSŁOWE WG
Zaburzenia psychiczne dzieci i młodzieży
Zespół Aspergera od diagnozy do dorosłości
Dr n. med. E.Karina Chmielewska
Dziecko z depresją w szkole i przedszkolu
Działalność Poradni Psychologiczno-pedagogicznej nr 1 w Gdańsku
Telefony komórkowe w szkole
Niedostosowanie społeczne dzieci i młodzieży
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
DOJRZAŁOŚĆSZKOLNA INFORMACJE DLA RODZICÓW Opracowanie: Beata Wilk.
Spotkanie z Rodzicami Zespół Placówek Oświatowych w Bieżuniu
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Skierniewicach
Gimnazjum im. Jana Pawła II w Choceniu Klasa Terapeutyczna.
„ S ą warto ś ci, których nikomu nie mo ż emy przekaza ć, bo ka ż dy musi dojrze ć do nich sam, i to nieraz bardzo ż mudn ą prac ą „ ( ks. JanTwardowski)
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka i jego rodziny
Środowiskowy Dom Samopomocy
Wczesne wspomaganie rozwoju i wczesna interwencja
DEPRESJA „MŁODZIEŃCZA”
Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi jest zaburzeniem neurorozwojowym o zróżnicowanej etiologii, choć dokładna przyczyna nadal pozostaje.
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
AGRESJA- przez agresję rozumie się każde zamierzone działanie, mające na celu wyrządzenie komuś lub czemuś szkody, krzywdy, straty, bólu fizycznego czy.
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Sfera emocjonalna u dzieci z dysfunkcją słuchu
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
Kilka cennych rad dla Rodzica pierwszoklasisty!
DEPRESJA jest chorobą i ma charakter długotrwały Charakterystyczny dla depresji jest podwyższony poziom lęku.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

Diagnoza zaburzeń zachowania dzieci i młodzieży

grupy diagnostyczne zaburzenia w sferze emocji zaburzenia w sferze zachowania zaburzenia w rozwoju

zaburzenia zachowania i emocji rozpoczynające się zwykle w okresie dzieciństwa i w wieku młodzieńczym wg ICD- 10

zaburzenia hiperkinetyczne ( zespoły nadpobudliwości psychoruchowej) zaburzenia zachowania (m.in. zachowania z nieprawidłowym procesem socjalizacji, opozycyjno-buntownicze) mieszane zaburzenia zachowania i emocji ( m.in. depresyjne zaburzenia zachowania)

zaburzenia emocjonalne rozpoczynające się w dzieciństwie ( lęk przed separacją, zaburzenia lękowe w postaci fobii, lęk społeczny i inne) zaburzenia funkcjonowania społecznego rozpoczynające się w dzieciństwie lub w wieku młodzieńczym ( mutyzm wybiórczy, zaburzenia przywiązania)

tiki ( przemijające , przewlekłe, ruchowe i głosowe) inne zaburzenia zachowania i emocji ( moczenie, zanieczyszczanie się, zaburzenia odżywiania, stereotypie ruchowe, jąkanie)

Zaburzenia zachowania cechują powtarzające się i utrwalone wzorce zachowania aspołecznego, agresywnego i buntowniczego. zachowania te powodują poważne przekroczenie oczekiwań i norm społecznych dla danego wieku

W okresie półrocznym występowanie przynajmniej 3 spośród n/w zachowań: więcej niż jedna kradzież bez kontaktu z ofiarą kradzież przy istniejącym kontakcie z ofiarą ( np. szantażowanie) przynajmniej 2 ucieczki na noc z domu lub jedna bez samodzielnego powrotu częste kłamstwa znaczne zaangażowanie w podpalenie

częste wagarowanie częste inicjowanie bójek włamanie do czyjegoś domu, budynku publicznego lub samochodu znaczne zniszczenie czyjejś własności okrucieństwo fizyczne wobec ludzi i zwierząt użycie broni ( łańcuchy, pałki,) w więcej niż jednej bójce

Zespół nadpobudliwości psychoruchowej i zaburzeń koncentracji uwagi (Atention Deficit Hyperactivity Disorder) – ADHD, ADD

ADHD trwałe wzorce zachowania, utrzymują się przynajmniej przez 6 miesięcy Objawy niewspółmierne do wieku i poziomu rozwoju utrudniają one funkcjonowanie dziecka w otoczeniu. występuje on u 3-20% dzieci częściej u chłopców chłopcy objawy nadruchliwości i impulsywności, dziewczęta zaburzenia koncentracji

Grupy objawów Zaburzenia koncentracji uwagi Nadmierna ruchliwość, nadpobudliwość Nadmierna impulsywność

Typy zespołu nadpobudliwości psychoruchowej z dominacją nadpobudliwości, nadruchliwości i impulsywności z dominacją zaburzeń koncentracji uwagi typ mieszany połączenie zaburzeń koncentracji oraz nadruchliwości

Diagnoza ADHD- lekarz psychiatra analizie informacji o rozwoju i zachowaniu się dziecka w domu, przedszkolu lub szkole, badaniu lekarskim pediatrycznym, konsultacji neurologicznej z wykonaniem niezbędnych badań dodatkowych (EEG, NMR), konsultacji psychologicznej i pedagogicznej, wskazana jest często opieka psychiatry dziecięcego najlepiej w wyspecjalizowanej placówce.

Kryteria Amerykańskiego Towarzystwa Psychiatrycznego DSM IV 6 objawów trwających przez 6 miesięcy

Zaburzenia koncentracji uwagi [dziecko] nie jest w stanie skoncentrować się na szczegółach podczas zajęć szkolnych, pracy lub w czasie wykonywania innych czynności. Popełnia błędy wynikające z niedbałości często ma trudności z utrzymaniem uwagi na zadaniach i grach często wydaje się nie słuchać tego, co się do niego mówi

często nie stosuje się do podawanych kolejno instrukcji i ma kłopoty z dokończeniem zadań szkolnych i wypełnieniem codziennych obowiązków, jednak nie z powodu przeciwstawiania się lub niezrozumienia instrukcji często ma trudności ze zorganizowaniem sobie pracy lub innych zajęć

nie lubi, ociąga się lub unika rozpoczęcia zajęć wymagających dłuższego wysiłku umysłowego - jak nauka szkolna lub odrabianie zajęć domowych często gubi rzeczy niezbędne do pracy lub innych zajęć np.: zabawki, przybory szkolne, ołówki, książki, narzędzia łatwo rozprasza się pod wpływem zewnętrznych bodźców często zapomina o różnych codziennych sprawach

Nadruchliwość [dziecko] ma często nerwowe ruchy rąk lub stóp, bądź nie jest w stanie usiedzieć w miejscu wstaje z miejsca w czasie lekcji lub w innych sytuacjach wymagających spokojnego siedzenia często chodzi po pomieszczeniu lub wspina się na meble w sytuacjach, gdy jest to zachowanie niewłaściwe - w szkole, w pracy , w domu

często ma trudności ze spokojnym bawieniem się lub odpoczywaniem często jest w ruchu; "biega jak nakręcone„ często jest nadmiernie gadatliwe

Impulsywność często wyrywa się z odpowiedzią zanim pytanie zostanie sformułowane w całości często ma kłopoty z zaczekaniem na swoją kolej często przerywa lub przeszkadza innym (np. wtrąca się do rozmowy lub zabawy)

Kryteria wspólne Niektóre upośledzające funkcjonowanie dziecka objawy zaburzeń koncentracji uwagi lub nadpobudliwości psychoruchowej (nadruchliwości, impulsywności) ujawniły się przed 7 rokiem życia dziecka Upośledzenie funkcjonowania dziecka spowodowane tymi objawami występuje w dwóch lub więcej sytuacjach (np. w szkole i w domu)

Stwierdza się klinicznie istotne upośledzenie funkcjonowania społecznego, zawodowego lub szkolnego (w zakresie edukacji) Objawy u dziecka nie występują w przebiegu przetrwałych zaburzeń rozwojowych, schizofrenii lub innych psychoz i nie można ich trafniej uznać za objawy innego zaburzenia psychicznego (np. zaburzeń nastroju, lękowych, dysocjacyjnych lub nieprawidłowej osobowości)

Konsekwencje Problemy z nauką – pomimo stosunkowo dużych możliwości intelektualnych- oceny gorsze od potencjalnie możliwych Często nie kończą szkoły, zdobywają gorsze wykształcenie od swoich rówieśników, więc trudniej im znaleźć pracę Słabsza dojrzałość społeczna ( wynik niskiej samooceny: ) Zaburzenia zachowania Częściej wykazują zachowania antyspołeczne

Kontakt z negatywnymi grupami młodzieżowymi Wpadają w konflikt z prawem, grupy przestępcze Używają środków uzależniających ( alkohol, narkotyki) Agresja, popadanie w konflikty Stany depresyjne Stany wycofania się z kontaktów Rezygnacja z podejmowania działań: i tak mi się nie uda, jestem przecież najgorszy

Większe ryzyko popełnienia samobójstwa ( nieumiejętność wytyczenia sobie planów życiowych) Częste wypadki komunikacyjne, urazy fizyczne Niemożność bycia w trwałych związkach emocjonalnych: partnerskich, małżeńskich

Sposoby leczenia praca z dzieckiem w zespole: rodzic, nauczyciel, lekarz, psycholog trening zachowań, socjoterapia psychoterapia indywidualna i rodzinna edukacja farmakoterapia, dieta

terapia zajęciowa terapia pedagogiczna sport ( zwłaszcza indywidualny), zajęcia plastyczne

Zasady pracy z dzieckiem powoli- krok po kroku systematycznie konsekwentnie rutynowo, schematycznie cierpliwie ciekawie tolerancyjnie i życzliwie

Otoczenie dziecka z ADHD konieczność uporządkowania świata zewnętrznego w szkole i w domu ład i porządek ograniczenie bodźców zewnętrznych, dążenie do skupienia na jednej czynności jasne normy postępowania dzielenie zadań na etapy proste komunikaty przewidywanie za dziecko

rozwijamy zainteresowania częste przypominanie o obowiązkach zaangażowanie całej rodziny uczenie realizacji zadań

opracował : mgr Wojciech Żywczok