Rewitalizacja marek, czyli jak przywracać im dawną świetność IV Ogólnopolski Kongres Badaczy Rynku i Opinii Warszawa, 16 października 2003.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
2.1. MISJA PRZEDSIĘBIORSTWA I JEGO CELE
Advertisements

POPYT PODAŻ RÓWNOWAGA RYNKOWA.
ISTOTA MARKETINGU 1. Początki i przyczyny rozwoju marketingu
Definicja Benchmarking definiowany jest jako „nieprzerwany proces porównywania wyników przedsiębiorstwa, systemów zarządzania, procesów, produktów i usług.
Definicja Clienting to nowe pojęcie, które umożliwia odmiennie niż w tradycyjny sposób postrzeganie marketingu i klientów. Prekursorem tego nurtu jest.
Strategia rozwoju Spółki Jutrzenka SA w dobie globalizacji gospodarki
CENY W MARKETINGU CENA jest głównym elementem marketingu mix. Jest także ona swoistym narzędziem gry ekonomicznej. Dla sprzedającego- cena jest elementem.
Czym jest TURYSTYKA. POMORSKIE slow food, slow life, slow tourism czyli nowoczesny marketing terytorialny.
Analiza ryzyka projektu
Damian Korczowski Jakub Patykowski
Analizy marketingowe – analizy odbiorców.
badania rynku turystycznego
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
PSYCHOLOGIA REKLAMY wykład 7
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
Polski e-commerce w dobie kryzysu okiem Skąpiec.pl Z tarczą czy na tarczy?
Droga innowacji mBank. Prawo Moorea Liczba tranzystorów w układzie scalonym podwaja się w ciągu 18 miesięcy Sformułowana w 1965 roku prognoza Gordona.
Typy zachowań firmy w procesie internacjonalizacji (projekt badawczy)
Maciej Bieńkiewicz, 15 marca 2012
Problemy turystyki w województwie podkarpackim Brak markowych produktów turystycznych Przeciętna oferta turystyczna, znacznie poniżej możliwości regionu.
KULTURA ORGANIZACYJNA
Rynki konkurencji niedoskonałej
Spółdzielczość w ujęciu ekonomicznym. SILNE STRONY -1 Wysoka jakość z elementami dziedzictwa narodowego Cena adekwatna do jakości Wyroby unikatowe Wyroby.
Marketing Analiza rynku Budowa wizerunku.
WYDZIAŁ INŻYNIERII PRODUKCJI I LOGISTYKI
Agenda Charakter badania Style Życia Zastosowania Dostępne analizy
Profesjonalizacja branży eventowej
Monopol pełny występuje wówczas, gdy spełnione są następujące warunki:
Rynek usług medycznych
opis projektu jednym zdaniem
Jak zwiększyć sprzedaż w hipermarketach?
Stare marki w nowych czasach
Szkolenia, Coaching, PR.
Sytuacja rynkowa gospodarki odpadami i jej wpływ na ceny produktów.
Analiza i planowanie startegiczne 3
Decyzje cenowe Przedsiębiorstwa Turystycznego
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
Strategia przedsiębiorstwa
Podstawowe elementy Strategii Rozwoju Obszaru Społeczno-Gospodarczego
BADANIA EFEKTÓW PROMOCJI SPRZEDAŻY
Analiza kluczowych czynników sukcesu
Instrumenty promocji (narzędzia promocji).
Zintegrowana komunikacja marketingowa
Opracowanie: Piotr Dereszewski. „…uniwersalna funkcja kreowania i oferowania wartości (użyteczności) dla innych w celu osiągnięcia pożądanych przez organizację.
Strategie promocji.
Definicja konkurencji, jej formy i narzędzia.
BRIEF Kampanii reklamowej Dla firmy „Skyfall” MARCIN MACKIEWICZ
BADANIA EFEKTÓW PROMOCJI SPRZEDAŻY
Strategia Marketingowa i Handlowa KW SA
Sprzedaż lokalnych produktów trystycznych WARSZAWA_27_10_2015.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko – Pomorskiego na lata Wsparcie dla przedsiębiorstw: Działanie 5.5. Promocja i rozwój markowych.
ANALIZA SWOT POLSKIEGO SEKTORA GARBARSKIEGO I OBUWNICZEGO Łódź, 7 kwietnia 2004 Polska Izba Przemysłu Skórzanego.
Konferencja Sadownicza Jabłkowe problemy – sposoby rozwiązania Jak producenci mogą poprawić zorganizowanie naszego rynku jabłek Witold Boguta Krajowy Związek.
BIZNESPLAN OPRACOWAŁA: DOROTA PIEKARSKA
Zarządzanie Zmianą. Kurs dotyczy przede wszystkim: zrozumienia procesów powodujących zmiany i sposobu, w jaki wpływają one na organizacje, jednostki i.
OFERTA CENOWA DLA MARKI SŁOŃ TORBALSKI Podsumowanie pracy w 2015 roku.
Pantene Aqua Light INNOWACYJNE WYKORZYSTANIE TRESCI VIDEO
Kategoria: ODWAGA W PLANOWANIU MEDIÓW
Pasmo filmowe Wiesz Co Dobre
Blend-a-med 3D White Fresh – Event otwartości
Funkcja planowania.
Dominika Muś TiR, grupa 2b
Wprowadzenie do dyskusji panelowej: Konkurencja i współpraca w łańcuchach dostaw żywności na rynku wewnętrznym UE i na rynkach krajów trzecich Forum.
Publiczne prawo konkurencji
Prezentacja biznesplanu
Nowe kampanie promocyjne pstrąga
Prezentacja biznesplanu
Grupa tematyczna ds. innowacji w rolnictwie i na obszarach wiejskich
Zapis prezentacji:

Rewitalizacja marek, czyli jak przywracać im dawną świetność IV Ogólnopolski Kongres Badaczy Rynku i Opinii Warszawa, 16 października 2003

2 Agenda Erozja marki Rewitalizacji marki Studium przypadku: British Telecom Studium przypadku: Gucci Podsumowanie

3 Erozja marki Erozja marki to proces, w którym na skutek działań niespójnych z wizją i wartościami marki zostaje ona zdegradowana do statusu towaru, a emocjonalna więź między nią a konsumentem zanika. Przywrócenie atrakcyjności marki możliwe jest tylko w procesie jej rewitalizacji. Natomiast krótkoterminowe działania naprawcze (np. promocje) nie gwarantują długookresowego powodzenia. marka towar Unikalna wizja realizowana we wszystkich obszarach aktywności marki; Silna więź emocjonalna konsumenta z marką Rozbieżność pomiędzy wizją marki a rozwojem produktu i komunikacją; Słabnąca więź emocjonalna i funkcjonalna konsumenta z marką Działania producenta niespójne z wizją marki; Zanik emocjonalnej więzi między marką a konsumentem czas Wartość marki

4 Rewitalizacja marki Silne strony marki Potrzeby i oczekiwania konsumentów Wizja marki Wartości marki Rozpoznanie problemu Analiza konsumentaAnaliza marki Punktem wyjściowym rewitalizacji marki jest zbadanie przyczyn jej erozji. Analiza marki i konsumenta pozwala na identyfikację tych cech marki, które mogą stanowić podstawę do odbudowy jej silnej relacji z konsumentem – a przez to pozycji rynkowej. Realizacja spójnej strategii produktowej i komunikacji Wyznaczone cechy są podstawą wizji i wartości marki, która określa unikalną obietnicę marki dla konsumenta oraz kierunek rozwoju marki.

5 Proces rewitalizacji na przykładzie BT (1/2) Rozpoznanie problemu Wieloletni monopol British Telecom na usługi telefonicznie przyczynił się do bierności marki – kojarzonej ze skostniałym molochem, wysokimi cenami rozmów, nienowoczesną ofertą produktów i usług. Silne strony marki Potrzeby i oczekiwania konsumentów Analiza konsumentaAnaliza marki Brak dynamizmu i skostniałość BT były barierą dla konsumentów. Z drugiej jednak strony jej wieloletnia obecność na rynku i długa tradycja gwarantowały im poczucie bezpieczeństwa. Badania konsumenckie wykazały, iż pasywność marki BT wpływała też na jej percepcję racjonalną – konsumenci, nie znając dokładnie cen połączeń, byli przekonani, że są one wyższe niż w rzeczywistości i dlatego ograniczali długość rozmów (głównie mężczyźni). Zbliżająca się liberalizacja rynku telekomunikacyjnego oraz konkurencja ze strony telefonii komórkowej wymusiły na BT rewitalizację marki.

6 Proces rewitalizacji na przykładzie BT (2/2) Wizja marki Wartości marki BT – przedsiębiorstwo telekomunikacyjne, które stanowi integralną część społeczeństwa i w ramach swojej działalności chce przyczynić się do polepszenia komunikacji i stosunków międzyludzkich. BT zdecydowało się położyć nacisk na swoją długoletnią tradycję i zrozumienie potrzeb brytyjskich konsumentów oraz zobowiązanie, jakie to na nich nakłada. Na tej podstawie w procesie rewitalizacji sformułowało swoją wizję:

7 Proces rewitalizacji na przykładzie BT (2/2) Realizacja spójnej strategii produktowej i komunikacji Emocjonalna więź miedzy konsumentem a marką BT została stworzona przede wszystkim poprzez angażowanie się BT w wybrane działania społeczne (sponsoring, PR), które rozpowszechniały wiedzę na temat roli komunikacji w życiu oraz przyczyniały się do poprawy zdolności komunikacyjnych społeczeństwa. Nowa wizja BT została również odzwierciedlona w ulepszonej strukturze organizacyjnej BT i jej ofercie produktowej - lepiej dopasowanej do potrzeb konsumenta. Kampania Its Good to Talk pokazywała w obrazowy sposób, że rozmowa telefoniczna to niewielki wydatek, który znacznie poprawia jakość życia i stosunki międzyludzkie.

8 Komunikacja BT oraz jej efekty Zmiana strategii Średnia Ilość rozmów przypadających na jedną linię wyraźnie wzrosła pomimo liberalizacji rynku telekomunikacyjnego oraz konkurencji ze strony telefonii komórkowej. Skuteczne wdrożenie spójnej strategii biznesowej i komunikacyjnej przełożyło się bezpośrednio na wartość rynkową BT oraz udział w rynku (powyżej 70%).

9 Proces rewitalizacji na przykładzie Gucci (1/2) Rozpoznanie problemu Prestiżowy i luksusowy wizerunek marki został rozmyty na skutek ciągłego rozszerzania asortymentu i wydawania licznych licencji, które to działania miały pozwolić na osiągnięcie jak najwyższych zysków. Silne strony marki Potrzeby i oczekiwania konsumentów Analiza konsumentaAnaliza marki Pomimo postępującej erozji marki, Gucci nadal miał potencjał, aby definiować styl i kreować trendy mody, ze względu na swoje aspiracyjne dziedzictwo (Grace Kelly, Audrey Hepburn, Jackie Kennedy). Niespójność strategii biznesowej z zamierzonym wizerunkiem przyczyniła się do poważnych problemów finansowych przedsiębiorstwa i w rezultacie zmiany właściciela

10 Proces rewitalizacji na przykładzie Gucci (2/2) Wizja marki Wartości marki Gucci – marka symbolizująca pożądanie, styl i ekskluzywność. Realizacja spójnej strategii produktowej i komunikacji Silne akcentowanie elementów emocjonalnych w komunikacji nawiązujących do wizji marki, zwłaszcza poprzez doskonałą wizualizację (subtelna dominacja czerni i szarych odcieni) oraz wplatanie podtekstów erotycznych i zmysłowych. Zmiana strategii produktowej i cenowej – odkupienie licencji i ograniczenie dystrybucji jedynie do własnych, starannie dobranych ekskluzywnych punktów sprzedaży

11 Komunikacja i jej efekty Źródło: JPMorgan Chase, The Idependent 400 mln. $ mln. $

12 Podsumowanie Badania rynkowe i konsumenckie odgrywają ważną rolę w procesie rewitalizacji marki – pozwalają wcześnie rozpoznać problemy marki oraz dają wskazówki do procesu jej rewitalizacji: - wyznaczenie najistotniejszych cech marki, w oparciu o które można odbudować jej siłę - insighty konsumenckie na temat aktualnych potrzeb i sposobów, w jaki marka mogłaby na nie odpowiadać. Podstawą procesu rewitalizacji marki jest określenie wizji i wartości marki i jej konsekwentne wdrażanie w obszarze działań biznesowych i komunikacyjnych. Przykłady British Telecom oraz Gucci pokazują, że udana rewitalizacja marki przekłada się bezpośrednio na wartość rynkową przedsiębiorstwa. U podstaw silnej marki leży unikalna i jednoznaczna wizja, która powinna nadawać kierunek jej wszystkim działaniom. Odejście od tej zasady może dać początek erozji marki.