 Dziękujemy! „Fascynacja światłem – magiczna świeczka”

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Obraz w zwierciadle płaskim
Advertisements

Prawo odbicia.
Promieniowanie rentgenowskie
prawa odbicia i załamania
Kolory w naszym życiu-a co do tego ma światło białe?
Karolina Sobierajska i Maciej Wojtczak
Obrazy otrzymywane za pomocą zwierciadła wklęsłego
Fale t t + Dt.
Witam Nazywam się Remigiusz Jabłoński. Jestem nauczycielem Specjalistycznego Ogniska Pracy Pozaszkolnej – Planetarium i Obserwatorium Astronomicznego w.
Sposoby elektryzowania ciała
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
FIZYKA OGÓLNA III, Optyka
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół nr2 Gimnazjum nr3 z Oddziałami Integracyjnymi w Hajnówce. ID grupy: 96/78_MP_G2 Opiekun: Lija Grosz. Kompetencja:
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ w BACZYNIE ID grupy:
Polaryzacja światła Fala elektromagnetyczna jest fala poprzeczną, gdyż drgające wektory E i B są prostopadłe do kierunku rozchodzenia się fali. Cecha charakterystyczną.
T. Wróblewski, K. Szerement, G.P. Karwasz Instytut Fizyki, Pomorska Akademia Pedagogiczna, Słupsk, ul. Arciszewskiego 22b Każdy, kto rozpoczyna.
Optyka geometryczna.
ID grupy: 97/2 _MF_G2 Kompetencja: MATEMATYCZNO - FIZYCZNA Temat projektowy: ZJAWISKA OPTYCZNE Semestr II / rok szkolny : 2009 / 2010.
Oświecenie Team: Aurelia Wojtalewicz, Kacper Siemianowski,
„eSzkoła – Moja Wielkopolska” „Sztuka fotografowania, czyli aparat fotograficzny od środka” Projekt współfinansowany ze środków  Unii Europejskiej w.
PROJEKT EDUSCIENCE W SZKOLE PODSTAWOWEJ W ZGŁOBNIU.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Dane INFORMACYJNE Gimnazjum im. Mieszka I w Cedyni ID grupy: 98_10_G1 Kompetencja: Matematyczno - fizyczna Temat projektowy: Ciekawa optyka Semestr/rok.
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZSP im. Gen. Wł. Andersa w Złocieńcu
Nazwa szkoły: Gimnazjum nr 58 im. Jana Nowaka Jeziorańskiego w Poznaniu ID grupy: 98/62_MF_G2 Opiekun Aneta Waszkowiak Kompetencja: matematyczno- fizyczna.
Fale oraz ich polaryzacja
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu
Fotografia naszym życiem
ZJAWISKA OPTYCZNE W ATMOSFERZE
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego (NUMER PROJEKTU: POKL /09) Aktywizacja.
Zjawiska optyczne Natalia Kosowska.
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ ROLNICZE CENTRUM KSZTAŁCENIA USTAWICZNEGO W MARSZEWIE ID grupy: ………………………………………………….. Kompetencja: Temat projektowy:
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół Gastronomicznych
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół w Sławnie
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Politechnika Rzeszowska
Dane INFORMACYJNE ID grupy: B3 Lokalizacja: Białystok
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Tak wyglądaliśmy jak zaczynaliśmy udział w projekcie.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
W Młodzieżowym Obserwatoriu m Astronomiczny m im. Kazimierza Kordylewskiego w Niepołomicach Astroturystyka i edukacja.
Autorstwo: grupa 2 Stargard Szczeciński I Liceum Ogólnokształcące
Eksperymenty, doświadczenia, pokazy fizyczne
Optyka geometryczna Dział 7.
NASZA SZKOŁA W PROJEKCIE „MŁODZI-KREATYWNI”
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Przygotowanie do egzaminu gimnazjalnego
Młodzieżow e Obserwato rium Astronomic zne im. Kazimierza Kordylewskiego w Niepołomicach Warszawa, 8 listopada 2014 roku, konferencja „Astronomia i badania.
„Wszechświat jest utkany ze światła”
Temat: O promieniowaniu ciał.
Zjawiska falowe.
Dlaczego śnieg jest biały??
Opad atmosferyczny mający zazwyczaj postać kryształków lodu, które w powiększeniu mają kształt gwiazdy 6- ramiennej, łącząc się ze sobą tworzą płatki.
DLACZEGO ŚNIEG JEST BIAŁY ?
WYKŁAD 11 ZJAWISKA DYFRAKCJI I INTERFERENCJI ŚWIATŁA; SPÓJNOŚĆ
ZJAWISKO CAŁKOWITEGO WEWNĘTRZNEGO ODBICIA ŚWIATŁA Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Fale elektromagnetyczne
Zwierciadło płaskie. Prawo odbicia i załamania światła. Całkowite wewnętrzne odbicie. Autorzy: dr inż. Florian Brom, dr Beata Zimnicka Projekt współfinansowany.
Dyspersja światła białego wyk. Agata Niezgoda Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
podsumowanie wiadomości
Eksperyment edukacją przyszłości – innowacyjny program kształcenia w elbląskich szkołach gimnazjalnych. Program współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Rozmowy i dyskusje w klasach.
631.Promień światła pada na szkło, którego współczynnik załamania jest n=1,545. Jaki jest kąt padania, jeśli promień odbity jest prostopadły do załamanego?
rozwój kompetencji kluczowych w Szkole Podstawowej nr7
rozwój kompetencji kluczowych w Szkole Podstawowej nr7
Zapis prezentacji:

 Dziękujemy! „Fascynacja światłem – magiczna świeczka” Kinga Górowska, Sonia Jargut nauczyciel: mgr Bożena Kwitowska Gimnazjum nr 3 im. Henryka Sienkiewicza w Nowym Sączu Dlaczego właśnie optyka ? W efekcie . . . Jesteśmy świadkami zjawisk nienaturalnych. Pod wpływem wszystkich działań (przykładanie zapałki do płomienia, dotykanie go, odcinanie dopływu powietrza płonącej świecy, nakładanie kieliszka) ogień powinien zachować się inaczej, niż to zrobił. W rzeczywistości to żadna magia. To prosta iluzja opierająca się na fizycznym prawie odbicia światła. Optyka - jeden z najciekawszych działów fizyki, zafascynowała również i nas. Dlatego nasz projekt poświęcimy zjawisku iluzjonistycznemu, czyli „magicznej” świecy. Do wykonania doświadczenia potrzebne będą: * 2 świeczki * szklana szyba * kieliszek * zapałki * butelka (klosz) * kartka papieru/ gazeta * gaśnica, w razie ewentualnego zagrożenia życia * CHĘCI DO WYKONANIA DOŚWIADCZENIA  ! Wyjaśnienie W rzeczywistości nasza „magiczna”’ świeczka nie płonie wcale. Zjawisko, które obserwujemy jest skutkiem odbicia się światła. Doświadczenia te mają znaczenie dydaktyczne, ponieważ można przez dokładne ustawienie pokrycia obrazu pozornego z rzeczywistym przedmiotem (po drugiej stronie lustra), pokazać, że prawo odbicia jest spełnione – przedmiot jest tak samo odległy od zwierciadła, jak i obraz pozorny. Gdy światło pada na granicę dwóch ośrodków, to ulega odbiciu zgodnie z prawem odbicia. Dzięki zjawisku odbicia widzimy nasze otoczenie. Wszystkie przedmioty odbijają światło, które trafia do naszych oczu z informacją o wyglądzie tych ciał. Prawo odbicia: Kąt odbicia jest równy kątowi padania. Promień padający, promień odbity i prostopadła (zwana normalną) wystawiona w punkcie padania leżą w jednej płaszczyźnie. W wyniku odbicia zmienia się tylko kierunek rozchodzenia się fali, nie zmienia się jej długość. Przeprowadzenie doświadczeń Doświadczenie 1: Widzimy naszą zwykłą, a zarazem magiczną świeczkę. Dzieje się rzecz nieoczekiwana, a mianowicie zapałka pod wpływem zetknięcia z płomieniem nie zapala się. Doświadczenie 2: Po odcięciu dopływu powietrza świeczka powinna zgasnąć. Czemu się tak nie dzieje ? To magia… Trochę o nas Jesteśmy uczestniczkami projektu FENIKS prowadzonego w naszej szkole przez Panią mgr Bożenę Kwitowską. W ramach tego programu miałyśmy okazję odwiedzić wiele ciekawych miejsc i odbyć zajęcia zaszczepiające i rozwijające w nas zainteresowania fizyką i astronomią. Były to: spotkanie z amerykańskim astronautą Terry’m Virtsem, nocne obserwacje nieba w Jamnej, „Piknik pod gwiazdami” w Młodzieżowym Obserwatorium Astronomicznym w Niepołomicach oraz pokaz astronomiczny w planetarium cyfrowym AJD w Częstochowie. Jesteśmy pewne, że wiedza nabyta dzięki uczestnictwu w projekcie będzie owocować w przyszłości. Dziękujemy organizatorom za szanse rozwijania naszych uzdolnień w tym kierunku. Dziękujemy również Pani mgr Bożenie Kwitowskiej za poświęcony nam czas i trud w prowadzeniu szkolnych zajęć kółka FENIKS. Doświadczenie 3: Jak wiemy, zwykły płomień zwykłej świeczki parzy, ale nie płomień naszej „magicznej” świeczki… Ręce Kingi nie zostały poparzone. Doświadczenie 4:  Spójrzcie na zdjęcie, bo w zaistniałej sytuacji o komentarz będzie trudno. Dziękujemy! Projekt FENIKS jest współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego KAPITAŁ LUDZKI