Smart grid w regionie – nowy element lokalnej polityki energetycznej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Koncepcja klastra a konkurencyjność przedsiębiorstw
Advertisements

Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Arkadiusz Wojciechowski
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Ustawa o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Marian Babiuch Prezes PTEZ
POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Łódź, 28 marca 2008 r. POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Urząd Marszałkowski w Łodzi Łódź, 28 marca.
Wiedza i innowacje w rozwoju gospodarki -
Narzędzia polityki regionalnej i strukturalnej UE
Założenia Programu Operacyjnego dotyczącego Polski Wschodniej na lata Warszawa 09 stycznia 2013 r.
1 Lokalny program rewitalizacji – Możliwości finansowania Paweł Dryl; MIELEC, 17 lutego 2006 r. 1.
Plan działań na rzecz rozwoju społeczeństwa informacyjnego
Konferencja Nowa koncepcja polityki regionalnej Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Polityka regionalna Unii Europejskiej szansa i wyzwanie dla Polski
Priorytety polskiej polityki innowacyjności
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Grupa Wymiany Doświadczeń : efektywność energetyczna miast moderator : Zbigniew Michniowski Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w.
MOŻLIWOŚCI POZYSKANIA ŚRODKÓW NA BADANIA NAUKOWE POLSKO-NORWESKI FUNDUSZ BADAŃ NAUKOWYCH PROGRAMY WSPÓŁPRACY TERYTORIALNEJ.
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
INFRASTRUKTURA ROLNICZA I WIEJSKA – SZANSE I ZAGROŻENIA
Energetyka słoneczna w Polsce i w Niemczech, r. Warszawa
POZYSKIWANIE FUNDUSZY UNIJNYCH PRZEZ MŚP
Projekt Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego, Biuro.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego
Unia Europejska Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego na lata Departament Programów.
Opracowanie ekspertyzy dotyczącej zagadnień ekonomicznych energetyki w Polsce na tle UE i świata w horyzoncie czasowym do roku czerwiec 2009r.
Zespół ds. Energetyki WFOŚiGW w Gdańsku
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Poprawa jakości powietrza jednym z kluczowych ekologicznych wyzwań w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Śląskiego na lata Katowice,
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
Węgiel brunatny w Polityce Energetycznej Polski do 2030 roku
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
„Bioenergia w rolnictwie” Podstawowe założenia regulacji dotyczących energetyki odnawialnej - projekt ustawy o OZE Maciej Kapalski Wydział Odnawialnych.
Wsparcie dla rozwoju technologii
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
MATERIAŁY DO STRATEGII ROZWOJU MIASTA I GMINY WRONKI na lata
STRATEGIA ROZWOJU MIASTA ŚWIDWIN NA LATA
DYLEMATY ROZWOJU ENERGETYKI GAZOWEJ W POLSCE
PLAN GOSPODARKI NISKOEMISYJNEJ
1. U SŁUGI D ORADZTWA W Z AKRESIE U SŁUG I D OTACJI I NWESTYCYJNYCH Narodowa Strategia Spójności (d. Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia)
Europejskiej Współpracy Terytorialnej na lata
Wizja Mazowsza do 2030 r. Adam Struzik Marszałek Województwa Mazowieckiego Warszawa, 6 maja 2015 r.
Zrównoważony rozwój Małopolski w kontekście współpracy z Unią Europejską Witold Śmiałek Prezes Zarządu MARR S.A.
Wsparcie sektora energetyki w ramach POIiŚ
Wsparcie finansowe inwestycji geotermalnych. Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko
1. Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” Program został opracowany w oparciu o:  przepisy prawa UE rozporządzenie PE i Rady nr 1303/2013 w sprawie wspólnych.
PI 4a - Wspieranie wytwarzania i dystrybucji energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych Cel szczegółowy: zwiększony udział energii ze źródeł odnawialnych.
Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A.. Plan Gospodarki Niskoemisyjnej dla miasta: SPOTKANIE Z MIESZKAŃCAMI Miejski Ośrodek Kultury w Józefowie ul.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Innowacje – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT PAWEŁ ZAWADZKI Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju Regionalnego.
Finansowanie projektów środowiskowych w perspektywie Kwiecień 2014.
PROGRAM ROZWOJU GMINY CZŁUCHÓW NA LATA
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
1 Wprowadzenie Dostępne środki z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w latach
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
Wyzwania rozwojowe Gdańsk 2030+
Lokalne Klastry Energii
Krajowe uwarunkowania aktualizacji strategii rozwoju województw
PAKIET DLA ŚREDNICH MIAST – MOŻLIWOŚCI DLA PRZEDSIĘBIORCÓW
Warunki wstępne (ex ante) stan
Stowarzyszenie Klubu Polskie Forum ISO – INEM Polska, istnieje od 1996
Koncepcja funkcjonowania klastrów energii
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Podzespół II
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
Zapis prezentacji:

Smart grid w regionie – nowy element lokalnej polityki energetycznej Tadeusz Skoczkowski Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A. Instytut Techniki Cieplnej, Politechnika Warszawska 7 września, Gdańsk

Najważniejsze czynniki wzrostu gospodarki przedsiębiorczość skłonność do podejmowania inicjatywy samodzielnego prowadzenia działalności gospodarczej innowacyjność zdolność i motywacja przedsiębiorców do ustawicznego poszukiwania i wykorzystywania wyników prac badawczych i rozwojowych, nowych koncepcji, pomysłów i wynalazków konkurencyjność długookresowa zdolność do sprostania międzynarodowej konkurencji (na rynku krajowym, unijnym oraz krajów trzecich) skutecznej adaptacji do zmieniających się warunków zewnętrznych osiągania trwałego, zrównoważonego rozwoju gospodarczego

Zrównoważona polityka energetyczna Główne cele: zapewnienie bezpieczeństwa energetycznego, zapewnienie konkurencyjności gospodarki, ochronę środowiska. Zrównoważona polityka energetyczna jest to polepszenie dobrobytu społeczeństwa w aspekcie długotrwałym poprzez dążenie do utrzymania równowagi pomiędzy: bezpieczeństwem energetycznym, zaspokojeniem potrzeb społecznych, konkurencyjnością gospodarki, ochroną środowiska. Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A.

Nowe elementy regionalnej polityki energetycznej Rosnąca niewiara w skuteczność działań centralnej polityki energetycznej i rosnące zaufanie do działań lokalnych Rosnąca lokalna świadomość na temat znaczenia zrównoważonej polityki energetycznej Rosnące dążenie do najlepszego wykorzystania lokalnych zasobów energetycznych Postępująca liberalizacja rynków energii Rosnące wymagania ilościowe i jakościowe klientów Lokalne zmiany własnościowe w sektorze energetycznym Rozwój energetyki rozproszonej (OŹE+CHP) Rozwój nowoczesnych technologii energetycznych Wiodąca rola sektora publicznego Powolny rozwój formuły PPP Nowe źródła finansowania np. PO, RPO Ubóstwo energetyczne Społeczna Odpowiedzialność Przedsiębiorstw Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A.

Działania na poziomie regionalnym i lokalnym Działania w zakresie zrównoważonej polityki energetycznej przyniosą wszystkie potencjalne zyski tylko wtedy jeśli inicjatywy podjęte na poziomie Wspólnoty i krajów zostaną odzwierciedlone na poziomie lokalnym. Działania na rzecz zrównoważonej polityki energetycznej włączane są w operacyjne programy rozwoju w ramach polityki spójności UE, w szczególności w regionach słabo rozwiniętych, zapewniając im instrument, który można zastosować w różnego rodzaju projektach dotyczących: efektywności energetycznej budynków publicznych, wykorzystania lokalnych zasobów energetycznych czystego ekologicznie transportu miejskiego, wsparcia dla MSP w zakresie poprawy efektywności energetycznej, prac badawczo-rozwojowych. Inwestycje w projekty dotyczące zrównoważonej energii o niewielkiej skali w Europie mają ogromny potencjał. Projekty takie charakteryzują się wysoką opłacalnością, w szczególności biorąc pod uwagę bezpieczeństwo energetyczne i korzyści w zakresie ochrony środowiska. Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A.

Cztery najważniejsze działania w tworzeniu stabilnych społeczności lokalnych Działania wspierające planowanie zrównoważone Działania minimalizujące zużycie energii i jej wpływu na środowisko Działania sprzyjające dobrobytowi gospodarczemu Działania wspierające organizację wspólnoty i zarządzanie sąsiedztwem

Priorytety lokalne. Przykład Przejrzyste zarządzanie regionem Promocja regionu Miejsca pracy lokalne i europejskie Transport Mieszkalnictwo Bezpieczeństwo energetyczne i racjonalne użytkowanie energii Spójność społeczna Ochrona środowiska Rozwój terenów wiejskich Rozwój miast Zdrowie ludności Kultura Rozwój ekonomiczny i przedsiębiorczość Edukacja i rozwój zasobów ludzkich

Otoczenie planu działania na rzecz zrównoważonego zużycia energii w mieście

Cel jakościowy planu zrównoważonego zaopatrzenia w energię Przygotowanie zintegrowanego podejście do zarządzania środowiskiem naturalnym i energią na poziomie lokalnym, opartego na współdziałaniu wszystkich stakeholderów po efektywnych konsultacjach ze wszystkimi zainteresowanymi stronami, w celu uzyskania trwałej poprawy poziomu i komfortu życia mieszkańców, jakości funkcjonowania środowiska oraz wzrostu lokalnego bezpieczeństwa energetycznego.

Zadania samorządów w realizacji polityki energetycznej Prowadzenie lokalnego zrównoważonego planowania energetycznego, Wykorzystanie lokalnych zasobów energetycznych, w tym odnawialnych zasobów energetycznych, Prowadzenie polityki własnościowej w sektorze energetycznym na szczeblu lokalnym, Analiza barier rozwoju lokalnych systemów energetycznych i propozycja ich usuwania, Modernizacja lokalnych źródeł ciepła i sieci ciepłowniczych, Rozwój infrastruktury energetycznej na terenach wiejskich, Termomodernizacja zasobów mieszkaniowych, Rewitalizacja obszarów zaniedbanych, głównie miejskich, z uwzględnieniem zasad zrównoważonej polityki energetycznej, głównie wykorzystanie OŹE, wzrost lokalnej efektowności energetycznej, ograniczenie emisji CO2, Rozwój transportu zbiorowego i infrastruktury transportowej, m.in. pod kątem ograniczenia zużycia paliw i promocji paliw alternatywnych. 28/03/2017 Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A.

Zalecane działania na poziomie samorządowym minimalizujące zużycie energii i jej wpływ na środowisko projektowanie wszystkich nowych budynków jako „nisko-energetycznych”, re-adaptacja istniejących budynków jako metoda unikania nadmiernego zużycia energii, termomodernizacja istniejących zasobów mieszkaniowych, recykling i kompostowanie odpadów, jak również maksymalizowanie ich wykorzystania na cele energetyczne, rozwój transportu zbiorowego i promocja biopaliw w transporcie udostępnianie przestrzeni i zasobów na potrzeby transportu publicznego, wspieranie inteligentnych sieci energetycznych, budowanie ścieżek spacerowych i rowerowych redukujących zużycie energii i zanieczyszczenia. 28/03/2017 Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A.

Inteligentne sieci energetyczne Pojęcie ISE obejmuje znacznie szerszy obszar niż sieci elektroenergetyczne, a tym bardziej inteligentne opomiarowania Technologie sieci inteligentnych – technologie informatyczne, które mogą być używane w sieciach elektroenergetycznych oraz urządzenia do sterowania, regulacji i zabezpieczenia sieci w celu zwiększenia niezawodność i jakości dostaw oraz zmniejszenia wpływu procesów energetycznych na środowisko. Powszechnie akceptuje się następującą definicję inteligentnej sieci energetycznej: sieć elektroenergetyczna, która potrafi harmonijnie integrować zachowania i działania wszystkich przyłączonych do niej użytkowników – wytwórców, odbiorców i tych, którzy pełnią obydwie te role – celem zapewnienia zrównoważonego, ekonomicznego i niezawodnego zasilania Prosument jest to odbiorca, który dysponuje własnym źródłem energii, przeznaczonym w pierwszej kolejności na zaspokajanie własnych potrzeb energetycznych (ograniczenie zapotrzebowania z sieci), ale w przypadku dysponowania nadwyżkami, może także energię dostarczać i sprzedawać do sieci, z własnej inicjatywy lub na żądanie operatora

Cel do osiągnięcia poprzez rozwój inteligentnych sieci energetycznych Realizacja celów polityki klimatyczno-energetycznej poprzez rozwój sieci inteligentnych w perspektywie średnioterminowej przy spełnieniu warunku społecznie akceptowalnych kosztów programu. ISE nie rozwiążą problemów polskiej energetyki, ale w znakomitym stopniu przyczynią się do jej rozwoju, wzrostu innowacyjności i zdolności komunikowania się sektora z odbiorcami. ISE uwzględnione PEP 2030 ISE mogą służyć jako społecznie i biznesowo akceptowalny katalizator zmian w sektorze elektroenergetyki

Korzyści i alokacja kosztów smart grid - podsumowanie Korzyści netto (wraz z kosztami zewnętrznymi) Problem z identyfikacją i alokacją korzyści Korzyści dla systemu Inwestycje Korzyści dostawców urządzeń i odbiorców Korzyści środowiskowe Koszt głównie dla DSO