polityki oświatowej państwa

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Advertisements

NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
KONFERENCJA METODYCZNA pod hasłem Diagnostyka i ewaluacja - konieczność czy potrzeba?  Organizatorzy: Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie Miejski.
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
Podstawy Pomocy Psychologicznej
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Nowy nadzór pedagogiczny Białystok, dnia r.
STRATEGIA ROZWOJU PRZEDSZKOLA MIEJSKIEGO NR 29 IM
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA W ROKU SZKOLNYM 2013/2014 WIDEOKONFERENCJA RODN WOM w Częstochowie r.
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Konferencja 10 października 2012 Organizacja pracy w roku szkolnym 2012/2013.
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 26 sierpnia 2008 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
Rola biblioteki szkolnej w organizacji czasu wolnego uczniów jako formy przeciwdziałania zagrożeniom Łańcut,
Podstawa Programowa Wychowania Przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania.
Stan edukacji leśnej w polskich szkołach
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
Ustawa z 7 września 1991r. o systemie oświaty
NADZÓR PEDAGOGICZNY KURATORA OŚWIATY
KALEJDOSKOP SZANS KALEJDOSKOP MOZLIWOŚCI Szkoła Podstawowa nr 13 im. Komisji Edukacji Narodowej w Jeleniej Górze Jelenia Góra r.
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
i bezpieczeństwa uczniów
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Kuratorium Oświaty w Warszawie Wydział Zwiększania Szans Edukacyjnych
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
„ E-valesco znaczy wzmocnić ” Płock, wrzesień 2013 r.
PROGRAM PROFILAKTYKI PRZEDSZKOLA MIEJSKIEGO NR 2 W ZESPOLE SZKOLNO – PRZEDSZKOLNYM.
ELEMENTY PODSTAWY PROGRAMOWEJ
Inne ważne informacje Ostrołęka; 5 i 7 marca 2014 r.
Zmiany w prawie oświatowym, obowiązujące od dn r.
Priorytety Ministra Edukacji Narodowej i Sportu na rok szkolny 2005/2006.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Kierunki realizacji polityki oświatowej na rok szkolny 2015/2016 Rok Otwartej Szkoły Pracownia Wychowania i Profilaktyki ŁCDNiKP.
Informacja na temat oferty Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze w roku szkolnym 2014/2015.
polityki oświatowej państwa
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
KONCEPCJA PRACY PRZEDSZKOLE MIEJSKIE NR 1 ul. Wrocławska Gostyń Opracowana przez Radę Pedagogiczną oraz Radę Rodziców i zatwierdzona do realizacji.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Wykaz Krajowych i Narodowych Programów Profilaktyki – zawierających zadania resortu edukacji.
Wrocławskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli INFORMATYKA DLA WSZYSTKICH Konferencja OTWARCIA ROKU SZKOLEGO 2015/2016 dla NAUCZYCYCIELI INFORMATYKI Wrocław.
Debata z udziałem dyrektorów szkół i placówek oświatowych maj/czerwiec 2016 r.
Koncepcja pracy na lata Przedszkola Nr 124 im. Marii Konopnickiej.
Spotkanie z dyrektorami szkół i placówek oświatowych oraz przedstawicielami JST 1.Powitanie. 2.Wystąpienie Pani Aurelii Michałowskiej Mazowieckiego Kuratora.
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Doradztwo zawodowe w szkołach
Program profilaktyki Szkoły Podstawowej Nr 94 w Warszawie
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
CELE WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO
Wdrażanie nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Zmiany w ramowych statutach: 1
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 60) Delegatura w Płocku.
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Kształcenie specjalne
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Kontrola i ewaluacja zajęć wychowania fizycznego
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego wizytówką szkoły
II KONFERENCJA RAD RODZICÓW RODZICE W SZKOLE
Anna Kowalska, SP w Koszalinie
Zapis prezentacji:

polityki oświatowej państwa Kierunki polityki oświatowej państwa 2015/2016

Podstawa prawna ogłoszenia kierunków polityki oświatowej państwa Kierunki polityki oświatowej państwa 2015/2016 Podstawa prawna ogłoszenia kierunków polityki oświatowej państwa USTAWA z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późniejszymi zmianami) Art. 35. 2. W celu realizacji zadań, o których mowa w ust. 1 pkt 2 oraz w art. 21, minister właściwy do spraw oświaty i wychowania w szczególności: 1) ustala podstawowe kierunki realizacji przez kuratorów oświaty polityki oświatowej państwa, w szczególności zadań z zakresu nadzoru pedagogicznego

Kierunki polityki oświatowej państwa 2015/2016 Minister edukacji narodowej ustanowiła rok szkolny 2015/2016 Rokiem Otwartej Szkoły: „Otwarta szkoła to taka, która nie zamyka się na kulturę, sztukę, sport, środowiska lokalne” – Joanna Kluzik-Rostkowska.

Kierunki polityki oświatowej państwa 2015/2016 ogłoszone 25 czerwca 2015 r. Wzmocnienie bezpieczeństwa dzieci i młodzieży, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych, młodzieżowych ośrodkach socjoterapii, specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodkach wychowawczych, ośrodkach rewalidacyjno-wychowawczych. Podniesienie jakości kształcenia w szkołach ponadgimnazjalnych poprzez zaangażowanie przedstawicieli partnerów społecznych w dostosowywanie kształcenia zawodowego do potrzeb rynku pracy. Rozwijanie kompetencji czytelniczych oraz upowszechnianie czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży. Edukacja matematyczna i przyrodnicza w kształceniu ogólnym.

Kierunek 1. Wzmocnienie bezpieczeństwa dzieci i młodzieży Kierunki polityki oświatowej państwa 2015/2016 Kierunek 1. Wzmocnienie bezpieczeństwa dzieci i młodzieży Wieloaspektowość bezpieczeństwa Bezpieczeństwo fizyczne Bezpieczne warunki pracy i zabawy, Przestrzeganie zasad bhp, przeciwpożarowych, Przestrzeganie regulaminów i procedur przedszkolnych, Niwelowanie zachowań agresywnych wśród dzieci i wszystkich pracowników przedszkola, Właściwa organizacja wycieczek, wyjść poza teren przedszkola, zabaw na świeżym powietrzu, spacerów, korzystania z placu zabaw, Opieka nad dziećmi niepełnosprawnymi, Opieka nad dzieckiem przewlekle chorym, Udzielanie pierwszej pomocy

Kierunek 1. Wzmocnienie bezpieczeństwa dzieci i młodzieży Kierunki polityki oświatowej państwa 2015/2016 Kierunek 1. Wzmocnienie bezpieczeństwa dzieci i młodzieży Wieloaspektowość bezpieczeństwa Bezpieczeństwo psychiczne Prawidłowe relacje rówieśnicze, Prawidłowe relacje dorosły – dziecko, Prawidłowe relacje dorosły-dorosły, Profilaktyka uzależnień, Niwelowanie agresji słownej i fizycznej, Prawidłowy ramowy rozkład dnia uwzględniający zasady ochrony zdrowia i higieny pracy, Wsparcie dziecka mającego problemy w zachowaniu.

Kierunek 1. Wzmocnienie bezpieczeństwa dzieci i młodzieży Kierunki polityki oświatowej państwa 2015/2016 Kierunek 1. Wzmocnienie bezpieczeństwa dzieci i młodzieży Dokumenty wewnętrzne normujące działania związane z bezpieczeństwem Statut przedszkola Programy wychowania przedszkolnego Programy: Wychowawczy i Profilaktyki Regulaminy: wycieczek, korzystania z placu zabaw, przebywania dzieci na świeżym powietrzu (spacerów), przedszkolnych pracowni, jadalni, sali zabaw,… organizacyjny przedszkola.

Kierunki polityki oświatowej państwa 2015/2016 Kierunek 1. Wzmocnienie bezpieczeństwa dzieci i młodzieży – dokumenty normujące działania Procedury: przeciwpożarowa, postępowania w sytuacji wystąpienia wypadku, udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej, podawania leków uczniom przewlekle chorym, postępowania w sytuacji wystąpienia złego stanu zdrowia, postępowania z dzieckiem sprawiającym trudności wychowawcze, wspierania rozwoju dziecka nadpobudliwego, przyprowadzania i odbierania dziecka z przedszkola.

Wzmocnienie bezpieczeństwa dzieci i młodzieży – zadania Dyrektora Kierunki polityki oświatowej państwa 2015/2016 Kierunek 1. Wzmocnienie bezpieczeństwa dzieci i młodzieży – zadania Dyrektora Zapewnia bezpieczne i higieniczne warunki pracy i zabawy. Odpowiada za ramowy rozkład zajęć zgodny z zasadami ochrony zdrowia i higieny pracy. Organizuje szkolenia okresowe pracowników. Odpowiada za przestrzeganie prawa i przepisów wewnętrznych przez pracowników. Odpowiada za prawidłowe organizowanie zajęć poza terenem placówki (wycieczek, spacerów, zabaw). Odpowiada za bezpieczeństwo wszystkich osób przebywających na terenie placówki.

Kierunki polityki oświatowej państwa 2015/2016 Kierunek 1. Wzmocnienie bezpieczeństwa dzieci i młodzieży – wspierające zadania Dyrektora wpisane w nadzór pedagogiczny Organizowanie dla rady pedagogicznej zebrań szkoleniowych związanych z różnymi aspektami bezpieczeństwa. Organizowanie współpracy z instytucjami wspierającymi (policja, poradnie psychologiczno-pedagogiczne, sąd rodzinny, inne)/ Zapoznawanie pracowników ze zmianami w przepisach prawnych.

Wzmocnienie bezpieczeństwa dzieci i młodzieży – obowiązki nauczycieli Kierunki polityki oświatowej państwa 2015/2016 Kierunek 1. Wzmocnienie bezpieczeństwa dzieci i młodzieży – obowiązki nauczycieli Sprawują opiekę nad uczniem podczas całego pobytu w placówce. Sprawują opiekę nad dziećmi podczas wycieczek i wyjść poza teren przedszkola. Zapoznają podopiecznych z zasadami przestrzegania bezpieczeństwa na terenie placówki i poza nią. Przestrzegają respektowania zasad bezpieczeństwa przez podopiecznych. Wdrażają dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne i innych. Przestrzegają i wdrażają dzieci do przestrzegania zasad bhp w pomieszczeniach przedszkola.

Kierunki polityki oświatowej państwa 2015/2016 Kierunek 1. Wzmocnienie bezpieczeństwa dzieci i młodzieży – obowiązki pracowników niepedagogicznych Zgłaszają pracodawcy o wszystkich zauważonych nieprawidłowościach mogących spowodować zagrożenie bezpieczeństwa i zdrowia. Współpracują z nauczycielami w celu zachowania zasad bezpieczeństwa wśród dzieci. Podejmują działania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa i zdrowia podopiecznych. Pomagają w czynnościach samoobsługowych.

Kierunki polityki oświatowej państwa 2015/2016 Kierunek 3. Rozwijanie kompetencji czytelniczych oraz upowszechnianie czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży

Kierunki polityki oświatowej państwa 2015/2016 Rozwijanie kompetencji czytelniczych oraz upowszechnianie czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży Wieloletni Program pod nazwą „Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa” na lata 2016-2020 Cele Programu: zapobieganie negatywnej tendencji niskiego poziomu czytelnictwa, podniesienie standardów infrastrukturalnych i zaktywizowanie bibliotek publicznych, szkolnych i pedagogicznych, które są ważnym źródłem książek dla czytelników, ułatwienie potencjalnym czytelnikom dostępu do książek – dzięki wzbogacaniu i urozmaicaniu księgozbiorów bibliotek publicznych, szkolnych i pedagogicznych.

Kierunki polityki oświatowej państwa 2015/2016 Rozwijanie kompetencji czytelniczych oraz upowszechnianie czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży Priorytety Programu: Zakup nowości wydawniczych do bibliotek Infrastruktura Bibliotek 2016-2020 Zakup nowości wydawniczych oraz modernizacja bibliotek szkolnych i pedagogicznych

Kierunki polityki oświatowej państwa 2015/2016 Rozwijanie kompetencji czytelniczych oraz upowszechnianie czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży Etapy rozwoju czytelniczego w przedszkolu: oglądanie ilustracji, słuchanie wierszy, opowiadań, baśni, własne opowiadania.

Kierunki polityki oświatowej państwa 2015/2016 Rozwijanie kompetencji czytelniczych oraz upowszechnianie czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży Formy pracy rozwijające zainteresowania czytelnicze: ilustrowanie treści czytanych przez nauczyciela tekstów, odgrywanie scenek do przeczytanych tekstów, zagadki, konkursy w formie zabawowej na temat znajomości treści znanych książek i ich bohaterów, układanie zakończeń do opowiadań, historii, zakładanie biblioteczek ulubionych książek, kontakt z biblioteką szkolną, publiczną, zaznajamianie z pracą bibliotekarza, zapoznanie dzieci z pracą pisarza, ilustratora, drukarza, księgarza, zapoznawanie dzieci z legendami, baśniami, uczestniczenie w programach czytelniczych.

Kierunki polityki oświatowej państwa 2015/2016 Rozwijanie kompetencji czytelniczych oraz upowszechnianie czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży Podstawa programowa Celem wychowania przedszkolnego jest: wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynności intelektualnych potrzebnych dzieciom w codziennych sytuacjach i w dalszej edukacji, zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich ciekawości, aktywności i samodzielności, a także kształtowanie tych wiadomości i umiejętności, które są ważne w edukacji szkolnej.

Kierunek 4. Edukacja matematyczna i przyrodnicza w kształceniu ogólnym Kierunki polityki oświatowej państwa 2015/2016 Kierunek 4. Edukacja matematyczna i przyrodnicza w kształceniu ogólnym Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. poz. 977) ze zmianami w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 maja 2014 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. poz. 803)

Kierunek 4. Edukacja matematyczna i przyrodnicza w przedszkolu Kierunki polityki oświatowej państwa 2015/2016 Kierunek 4. Edukacja matematyczna i przyrodnicza w przedszkolu Celem wychowania przedszkolnego jest: budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym oraz rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych.

Edukacja przyrodnicza w przedszkolu Kierunki polityki oświatowej państwa 2015/2016 Edukacja przyrodnicza w przedszkolu Dziecko kończące wychowanie przedszkolne i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej: rozpoznaje i nazywa zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla poszczególnych pór roku; podejmuje rozsądne decyzje i nie naraża się na niebezpieczeństwo wynikające z pogody (np. nie stoi pod drzewem w czasie burzy, nie zdejmuje czapki w mroźną pogodę); wie, o czym mówi osoba zapowiadająca pogodę w radiu i w telewizji, np. że będzie padał deszcz, śnieg, wiał wiatr; stosuje się do podawanych informacji w miarę swoich możliwości;

Edukacja przyrodnicza w przedszkolu Kierunki polityki oświatowej państwa 2015/2016 Edukacja przyrodnicza w przedszkolu nazywa oraz wyróżnia rośliny i zwierzęta żyjące w różnych środowiskach przyrodniczych, np. na polu, na łące, w lesie; wie, jakie warunki są potrzebne do rozwoju zwierząt (przestrzeń życiowa, bezpieczeństwo, pokarm) i wzrostu roślin (światło, temperatura, wilgotność); potrafi wymienić zmiany zachodzące w życiu roślin i zwierząt w kolejnych porach roku; wie, w jaki sposób człowiek może je chronić i pomóc im, np. przetrwać zimę.

Edukacja przyrodnicza w przedszkolu Kierunki polityki oświatowej państwa 2015/2016 Edukacja przyrodnicza w przedszkolu Cele edukacji przyrodniczej        Budzenie i rozwijanie uczuć estetycznych i etycznych poprzez wyrabianie wrażliwości na piękno przyrody, odczuwanie przyjemności w obcowaniu z przyrodą, wzbudzanie wrażliwości na brak jej poszanowania. Kształtowanie przekonania o konieczności ochrony przyrody. Eliminowanie niewłaściwego nastawienia do obiektów i zjawisk przyrodniczych i korygowanie fałszywego ich interpretowania.

Edukacja przyrodnicza w przedszkolu Kierunki polityki oświatowej państwa 2015/2016 Edukacja przyrodnicza w przedszkolu Cele edukacji przyrodniczej        Poznawanie otaczającej nas przyrody: rośliny, zwierzęta, zjawiska i procesy przyrodnicze. Ćwiczenie i rozwijanie zmysłu wzroku, kształcenie spostrzegawczości oraz umiejętności obserwowania obiektów i zjawisk przyrody. Wyrabianie samodzielności w zakresie dokonywania spostrzeżeń i obserwacji oraz prowadzenia czynności pielęgnacyjnych roślin i zwierząt. Kształtowanie logicznego myślenia poprzez szukanie wzajemnego związku między dostrzeganymi obiektami i zjawiskami, porównywanie ich, uogólnianie, klasyfikowanie, rozumowanie.

Kierunki polityki oświatowej państwa 2015/2016 Edukacja matematyczna Dziecko kończące wychowanie przedszkolne i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej: liczy obiekty i odróżnia błędne liczenie od poprawnego; wyznacza wynik dodawania i odejmowania, pomagając sobie liczeniem na palcach lub na innych zbiorach zastępczych; ustala równoliczność dwóch zbiorów, a także posługuje się liczebnikami porządkowymi; rozróżnia stronę lewą i prawą, określa kierunki i ustala położenie obiektów w stosunku do własnej osoby, a także w odniesieniu do innych obiektów; wie, na czym polega pomiar długości, i zna proste sposoby mierzenia: krokami, stopa za stopą; zna stałe następstwo dni i nocy, pór roku, dni tygodnia, miesięcy w roku.

Edukacja matematyczna w przedszkolu Kierunki polityki oświatowej państwa 2015/2016 Edukacja matematyczna w przedszkolu Reguły stosowane w edukacji matematycznej w przedszkolu: treści bardzo atrakcyjne dla dziecka nie przesłaniają zagadnień matematycznych, łączenie treści matematycznych z innymi w sposób naturalny zawsze wtedy, gdy to jest możliwe, systematyczność edukacji matematycznej, przy wprowadzaniu nowych, abstrakcyjnych pojęć stosowanie zasady stopniowania trudności.