Prelegent: Stanisław Stadnicki Z Osoblahy do Racławic Śląskich wąskim torem czyli jak stara kolejka zawiezie turystów do nowoczesnej Europy bez granic… Prelegent: Stanisław Stadnicki Głuchołazy, 16 czerwca 2009
Plan wystąpienia Kolej racławicka – dzień dzisiejszy Krótka historia planowanego połączenia kolejowego Osoblaha-Racławice Śląskie Czeska wąskotorówka – dzień dzisiejszy Kolej racławicka – dzień dzisiejszy Koleją po pograniczu polsko-czeskim Obecne plany połączenia kolejowego Osoblahy i Racławic Śląskich Innowacyjność projektu połączenia Osoblahy z Racławicami.
Krótka historia planowanego połączenia kolejowego Osoblaha-Racławice Śląskie (1) Rok 1876 – włączenie do sieci kolejowej Prudnika, Racławic Śląskich 1883 – wstępna zgoda na doprowadzenie kolei do Osoblahy Rok 1872 – włączenie do sieci kolejowej Krnova
Rok 1893 – uzyskanie zgody na budowę linii od Albrechtic do Racławic Krótka historia planowanego połączenia kolejowego Osoblaha-Racławice Śląskie (2) 1896 - finalna decyzja Linia kolejowa do Osoblahy zostanie wyprowadzona od miejscowości Třemešná ve Slezsku i będzie linią wąskotorową Zakaz budowy odcinka trans-granicznego Rok 1893 – uzyskanie zgody na budowę linii od Albrechtic do Racławic Następne 3 lata - kolejne pertraktacje – poszukiwanie środków na sfinansowanie budowy
Rok 1898 – zakończenie budowy Krótka historia planowanego połączenia kolejowego Osoblaha-Racławice Śląskie (3) Sztuczne przedłużenie trasy, ponieważ ówczesne prawo zabraniało budowania linii kolejowych o długości mniejszej niżeli 20km Rok 1898 – zakończenie budowy Dalsze pertraktacje w sprawie przekucia toru na tor normalny i przyłączenia do Racławic
Czeska wąskotorówka – dzień dzisiejszy (1) Kolejka Třemešná ve Slezsku - Osoblaha to obecnie ostatni czynny wąskotorowy trakt, na którym prowadzone są regularne przewozy pasażerskie w Czechach 102 łuki z czego 24 mają bardzo mały promień 36 krzyżowań z drogami i szlakami turystycznimi 4 wiadukty kolejowe i liczne strome wzniesienia
Czeska wąskotorówka – dzień dzisiejszy (2) Od 2005 roku czeską wąskotorówką prowadzone są turystyczne przejazdy w stylu retro. Kameralny skład wagonowy przez rozliczne wzniesienia ciągnie zabytkowy parowóz Chętnych na przejazd jest znacznie więcej niżeli możliwości uciągu lokomotywy. Gdyby doczepiono do niej jeszcze jeden wagon z turystami to lokomotywa nie miałaby wystarczającej mocy by pokonać wzniesienia znajdujące się na trasie.
Czeska wąskotorówka – dzień dzisiejszy (3)
Czeska wąskotorówka – dzień dzisiejszy (4) Kiedy taki skład przekroczy granicę? Do Racławic jest tak blisko…
Kolej racławicka – dzień dzisiejszy (1) Dworzec kolejowy wybudowano w 1876 roku. Uważany za jeden z najładniejszych na Przedgórzu Sudeckim Z południowej strony dworca znajduje się nieużywana linia kolejowa do Głubczyc
Kolej racławicka – dzień dzisiejszy (2) Po wielkiej powodzi w 1905 roku wybudowano w Racławicach nowy 132-metrowy most kolejowy nad rzeką Osobłogą. Most był już wysadzany, filary wielokrotnie zalewane przez wylewającą rzekę, ale konstrukcja niewzruszona przetrwała do dziś. Do 2000 roku po moście kursowały regularne pociągi pasażerskie. Dopiero osiem lat później na racławicki most wjechał kolejny pociąg. Dziś to prawdopodobnie najdłuższy most kolejowy w Polsce o pojedynczym przęśle.
Kolej racławicka – dzień dzisiejszy (3) Szacuje się, że nasyp łączący dworzec kolejowy z Wielkim Mostem jest najwyższym nasypem w Polsce, ponieważ jego wysokość dochodzi do 20 metrów. Racławice Śląskie otaczają dwa potężne nasypy kolejowe o łącznej długości około 2 kilometrów. Podobnie jak most z 1905 roku pochodzi przepompownia. Znajdowała się w niej maszyna parowa, której zadaniem było przepompowanie wody z rzeki Osobłogi na teren dworca kolejowego.
Kolej racławicka – dzień dzisiejszy (4) Tuż przy racławickim dworcu kolejowym znajduje się pochodząca z 1905 roku wieża ciśnień. Woda do parowozów była wlewana za pomocą żurawi wodnych. Tych na racławickiej stacji było pięć, ale do czasów obecnych zachowały się tylko dwa.
Kolej racławicka – dzień dzisiejszy (5) Obrotnica parowozów pochodząca z 1898 roku. Do dziś jest to sprawne urządzenie. Obrotnica była używana do obracania małych parowozów kursujących w ruchu lokalnym.
Obecne plany połączenia Osoblahy z Racławicami (1) W linii prostej Osoblahę i Racławice dzielą 4 kilometry. Aby połączyć wąskotorówkę z linią kolejową do Głubczyc trzeba wybudować nowe torowisko o długości około 2 kilometrów. Długość nowego toru może nieznacznie się zwiększyć jest w trakcie ostatecznego wytyczania przebiegu trasy okaże się, iż należy ominąć duże wzniesienia.
Obecne plany połączenia Osoblahy z Racławicami (2) Najlepszym podmiotem do realizacji zadania będzie Europejskie Ugrupowanie Współpracy Trans-granicznej. Będzie posiadało ono osobowość prawną Skupi zainteresowane samorządy po obu stronach granicy w celu realizacji zadania międzynarodowego oraz ponadregionalnego.
Obecne plany połączenia Osoblahy z Racławicami (3)
Obecne plany połączenia Osoblahy z Racławicami (4) Linia kolejowa do Głubczyc w trakcie oczyszczania – komputerowo została dodana trzecia (środkowa) szyna. Po jednym trakcie kolejowym będą mogły kursować pociągi normalnotorowe i wąskotorowe. W trakcie instalacji środkowej szyny linia kolejowa do Głubczyc zostanie zmodernizowana (wymiana podkładów kolejowych na nowe)
Koleją po pograniczu polsko-czeskim (1) 6-7 września 2008, Południowa strona dworca kolejowego w Racławicach Śląskich Kilka tysięcy gości z terenu całej Polski oraz pogranicza polsko-czeskiego Kilkumiesięczne przygotowania, wspólna praca mieszkańców pogranicza.
Koleją po pograniczu polsko-czeskim (2) Przygotowania do pikniku kolejowego.
Koleją po pograniczu polsko-czeskim (3) Mieszkańcy zdążyli przed czasem
Koleją po pograniczu polsko-czeskim (4)
Innowacyjność projektu (1) Kolej przekroczy granicę Polsko-czeski produkt turystyczny Przejażdżka pociągiem to możliwość poznania historii i oraz walorów krajobrazowych pogranicza Wspólna realizacja projektu i budowa nowej kolejki zjednoczy mieszkańców Szansa rozwoju dla Racławic Śląskich, rewitalizacja linii kolejowej Racławice – Głubczyce
Innowacyjność projektu (2) Kolej wąskotorowa, która połączy Osoblahę i Racławice będzie prawdopodobnie jedyną na świecie koleją wąskotorową przekraczającą granicę, na której będzie przewoziło się pasażerów. Na świecie prawdopodobnie zachowano tylko trzy linie kolejowe, które przekraczają granice państwowa - używane są jednak do przewozu towarów, głównie w przemyśle kopalnianym.
Dziękuję za uwagę… W niniejszej prezentacji poza własnym materiałem wykorzystano zdjęcia: Andrzeja Cichowicza, Pawła Bochenka, Rafała Wiernickiego.