Egzamin maturalny z języka polskiego od 2015 roku

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Uczeń i nauczyciel wobec zmian
Advertisements

Zmiany w egzaminie maturalnym od 2015 r.
Nowa” Matura 2015 Języki obce
Efektywne nauczanie – skuteczne uczenie się
NOWA MATURA Z JĘZYKA ROSYJSKIEGO
Poziom rozszerzony Na podstawie standardów wymagań Centralnej Komisji Egzaminacyjnej w Warszawie Opracowała Anna Horodelska.
JAK PRACOWAĆ Z TEKSTEM LITERACKIM ?
Poziom rozszerzony Opracowała Anna Horodelska Na podstawie standardów wymagań Centralnej Komisji Egzaminacyjnej w Warszawie.
Rady dla Słuchacza przygotowującego się do egzaminu maturalnego z języka polskiego.
Matura 2015 Omówienie zmian w arkuszu maturalnym na poziomie podstawowym, rozszerzonym i dwujęzycznym. Matura ustna.
Wyniki egzaminu maturalnego z języka polskiego 2013
ABC nauczyciela przygotowującego uczniów do konkursu polonistycznego
JĘZYK POLSKI KLASY IV - VI
Zagadnienia: Podstawy prawne egzaminu maturalnego Standardy wymagań egzaminacyjnych Struktura egzaminu pisemnego i ustnego z języka obcego nauczanego.
NOWA FORMUŁA EGZAMINU MATURALNEGO Z JĘZYKA POLSKIEGO OD 2015 ROKU
POZIOM PODSTAWOWY POZIOM ROZSZERZONY CZAS TRWANIA120 MIN150 POZIOM TRUDNOŚCI B1B2(+)
Nowa podstawa programowa wprowadzona w styczniu 2009 r. niesie ze sobą zmiany formuły egzaminu maturalnego z języka obcego w szkołach ponadgimnazjalnych.
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 2 Proces planowania w edukacji polonistycznej Dr Krzysztof Koc.
Świat domysłów, plotek i projektów – jakich zmian możemy się spodziewać do/ i 2015 roku? Stan na marzec 2013 roku Mariusz Domański.
MATURA Wypowiedź pisemna
Zmiany w egzaminie maturalnym w roku szkolnym 2011/2012
Matura 2015.
Maturzyści przed maturą pisemną zastanawiają się:
NOWA FORMUŁA SPRAWDZIANU SZÓSTOKLASISTY
Od roku szkolnego 2014/2015. Co spowodowało, że egzamin maturalny musiał się zmienić ? Zmiana podstawy programowej Zużycie się dotychczasowej formuły.
Modyfikacja egzaminu maturalnego
Opracowała : Kinga Awgul STRUKTURA EGZMINU MATURALNEGO USTNEGO Z JĘZYKA ANGIELSKIEGO OD 2012 ROKU.
MATURA 2010 Z MATEMATYKI Podstawowe informacje o egzaminie maturalnym z matematyki Prezentację opracowała: Iwona Kowalik.
ISTOTA ZMIAN W EGZAMINIE MATURALNYM Z JĘZYKA POLSKIEGO OD 2015 ROKU
Egzamin maturalny z języka polskiego od 2015 roku Struktura i forma
Nowa podstawa programowa- proces dydaktyczny – egzamin Katowice 2009 Matura a podstawa programowa – nowe perspektywy dydaktyczne dr Kornelia Rybicka dr.
Nowa formuła egzaminu maturalnego od 2015 roku
Nowa formuła sprawdzianu zewnętrznego w klasie VI od 2015 r.
Filmik matura:) Zmiany? Najpierw dokonać wyboru… PRZEDMIOTY OBOWIĄZKOWE PISEMNY USTNY PRZEDMIOTY DODATKOWE ALE OBOWIĄZKOWE /wszystkie pisemne oraz na.
1 Egzamin maturalny i zawodowy w 2015 roku podstawowe informacje Egzamin maturalny i potwierdzający kwalifikacje zawodowe – technik informatyk w 2015 roku.
Informacja o maturze w 2015 roku. Matura od 2015 roku Lista przedmiotów obowiązkowych nie ulega zmianie w porównaniu do obecnie obowiązujących: język.
Sprawdzian szóstoklasisty
Termin sprawdzianu: 1 kwietnia 2015 r. (środa), godz
Wyniki próbnego egzaminu gimnazjalnego z języków obcych 2008.
Informacje na temat matury z języka polskiego od 2015 roku.
Egzamin maturalny z języka obcego - poziom podstawowy Renata Malejewska.
NOWA MATURA, czyli nie taki diabeł straszny jak go maluj ą …
Poziom rozszerzony Opracowała Anna Horodelska Na podstawie standardów wymagań Centralnej Komisji Egzaminacyjnej w Warszawie.
Informator dla rodziców
Matura 2015 Język polski Informacje zebrane na podstawie Materiałów do Informatora opracowanych w ramach projektu Pilotaż nowych egzaminów maturalnych,
18, 19, 20 kwietnia 2016 Podstawę prawną przeprowadzania egzaminu gimnazjalnego stanowią następujące akty prawne: 1. Ustawa z dnia 7 września 1991 r.
Sprawdzian szóstoklasisty
Matura z polskiego w pigułce
Nowa matura – od roku 2015 Informacje ogólne. Przedmioty obowiązkowe Język polski – część pisemna (poz. podst.) + część ustna Język angielski – część.
SPRAWDZIAN W KLASIE SZÓSTEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ OD ROKU SZKOLNEGO 2014/2015.
Sprawdzian został przeprowadzony 1 kwietnia 2015 r. Uczniowie, którzy z przyczyn losowych lub zdrowotnych nie przystąpili do sprawdzianu tego dnia, pisali.
ANALIZA WYNIKÓW DIAGNOZY WSTĘPNEJ
Podstawowe informacje o egzaminie ósmoklasisty
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
NOWA MATURA OD ROKU 2016.
Matura od roku 2015 Język polski – poziom rozszerzony
RAPORT Z EGZAMINU GIMNAZJALNEGO W ROKU SZKOLNYM 2016/2017
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
EGZAMIN ÓSMOKLASISTY OD ROKU SZKOLNEGO 2018/2019
Egzamin ósmoklasisty.
MATEMATYKA Egzamin ósmoklaisty
z języka polskiego od 2015 roku Małgorzata Kosińska-Pułka
Próbny egzamin ÓSMOKLASISTy 2018/2019
Egzamin ósmoklasisty Harmonogram:
Wyniki próbnego egzaminu gimnazjalnego – język obcy nowożytny.
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego
EGZAMIN I REKRUTACJA 2019/2020.
Egzamin ósmoklasisty z języka polskiego
Informacje ogólne o egzaminie
Pakiet edukacyjny „Przeszłość to dziś” Zakres podstawowy i rozszerzony
Zapis prezentacji:

Egzamin maturalny z języka polskiego od 2015 roku

interpretacja utworu lirycznego Struktura zmodernizowanego egzaminu maturalnego z języka polskiego od 2015 roku Egzamin maturalny poziom podstawowy pisemny test wypracowanie rozprawka problemowa interpretacja utworu lirycznego ustny poziom rozszerzony szkic lub interpretacja porównawcza utworów lirycznych

Struktura zmodernizowanego egzaminu maturalnego z języka polskiego od 2015 roku Czas egzaminu ustnego 30 minut Przebieg ustnego egzaminu: losowanie zadania egzaminacyjnego przygotowanie wypowiedzi 15 minut wygłaszanie wypowiedzi monologowej na określony w poleceniu temat 10 minut rozmowa egzaminatora ze zdającym 5 minut

Struktura zmodernizowanego egzaminu maturalnego z języka polskiego od 2015 roku Charakterystyka egzaminu ustnego: sprawdzane umiejętności tworzenie samodzielnej wypowiedzi na określony temat zgodnie z zasadami poprawności językowej, logiki i retoryki analiza i interpretacja tekstów kultury (literackich, ikonicznych, tekstów z zakresu wiedzy o języku) funkcjonalne wykorzystanie wiedzy o języku i o kulturze (w tym zwłaszcza o literaturze) umiejętność prowadzenia rozmowy

Struktura zmodernizowanego egzaminu maturalnego z języka polskiego od 2015 roku Wymagania wobec zdającego rozpoznaje wyrażoną w poleceniu intencję i przygotowuje wypowiedź zgodnie z tą intencją odczytuje (interpretuje) dołączony tekst kultury pod kątem wskazanego w poleceniu problemu odwołuje się do innych tekstów kultury (dowolnych) i problemów, które łączą się z tematem wypowiedzi opracowuje wypowiedź pod względem kompozycyjnym i językowo- stylistycznym wygłasza wypowiedź zgodnie z zasadami kultury żywego słowa bierze udział w rozmowie dotyczącej wypowiedzi monologowej

Struktura zmodernizowanego egzaminu maturalnego z języka polskiego od 2015 roku Kryteria oceny egzaminu ustnego meritum wypowiedzi monologowej 16 pkt. (40% punktacji) organizacja wypowiedzi monologowej 8 pkt. (20 %) język i styl wypowiedzi monologowej i dialogowej 8 pkt. (20%) meritum wypowiedzi dialogowej i przestrzeganie zasad uczestniczenia w rozmowie 8 pkt. (20 %) Razem 40 punktów.

Struktura zmodernizowanego egzaminu maturalnego z języka polskiego od 2015 roku Przykłady zadań (numeracja zgodna z informatorem) Zadanie 1. W jaki sposób w utworach literackich bywają przedstawiani intelektualiści? Omów zagadnienie, odwołując się do załączonej bajki Ignacego Krasickiego oraz do innych, wybranych przez siebie utworów literackich. (bajka Filozof Ignacego Krasickiego) Zadanie 4. Jakie refleksje o współczesnej cywilizacji wyrażają twórcy w swoich dziełach. Odpowiedz na podstawie interpretacji podanego tekstu kultury oraz wybranych przez siebie tekstów literackich. (rzeźba Magdaleny Abakanowicz Tłum)

Egzamin maturalny z języka polskiego od 2015 roku Charakterystyka części I arkusza (część testowa) Część testowa arkusza egzaminacyjnego składa się z dwóch zestawów (części) tekstów i zadań, z których każdy obejmuje: a) tekst lub dwa teksty liczące łącznie nie więcej niż 500 słów, b) wiązkę 5-7 zamkniętych i/lub otwartych zadań do tekstu z miejscem na wpisanie odpowiedzi. Zdający rozwiązuje zadania w obu zestawach. Łącznie w obu zestawach składających się na test znajdzie się 10-13 zadań różnych pod względem formy oraz sprawdzających różne kompetencje (świadomość językową i działania tekstotwórcze).

Egzamin maturalny z języka polskiego od 2015 roku Charakterystyka części I arkusza (część testowa) Teksty, do których odnoszą się zadania, zgodnie z podstawą programową mogą mieć charakter popularnonaukowy, publicystyczny lub polityczny. Zadania w teście mogą mieć formę zamkniętą lub otwartą. Sprawdzają m.in. umiejętność analizy tekstu i jego przekształceń, a także świadomość językową zdającego. Zadania sprawdzają także znajomość utworów literackich, których, zgodnie z podstawą programową, nie wolno pominąć w procesie kształcenia (w podstawie oznaczonych gwiazdką).

Egzamin maturalny z języka polskiego od 2015 roku Cz. I arkusza – przykłady zadań odwołujących się do lektur Zadanie 2. (0-2) (Janusz Głowacki Jak być kochanym) a) Kogo w przedstawieniu grał Krzysztof Kolberger? Konrada B. Senatora C. Mickiewicza D. Księdza Piotra  b) Uzasadnij wybór, odwołując się do treści recenzji i Dziadów części III. Zadanie 3. (0-1) Jaką treść – w kontekście Dziadów części III – powinien mieć napis, o którym autor recenzji pisze w przedostatnim akapicie? A. Śmierć carowi. Śmierć! B. Razem młodzi przyjaciele! C. Nowosilcow to sługa piekieł. D. Umarł Gustaw, narodził się Konrad.

Egzamin maturalny z języka polskiego od 2015 roku Charakterystyka części I arkusza Działania na tekście (w tym przekształcenia tekstu), np.: streszczanie parafrazowanie tworzenie planu tekstu przekształcenie składniowe zmiana konwencji stylistycznej zmiana intencji komunikacyjnej wyszukiwanie słów kluczowych

Egzamin maturalny z języka polskiego od 2015 roku Charakterystyka części I arkusza Sprawdzanie świadomości językowej w zakresie, np.: słownictwa słowotwórstwa fleksji składni w tekście (m.in. budowy wypowiedzeń i funkcji wyrazów w zdaniu, np.: podmiotu, orzeczenia, dopełnienia, przydawki, okolicznika) funkcji tekstu cech gatunkowych tekstu zagadnień stylistycznych (np. zabiegów stylizacyjnych, różnic między tekstem ustnym a pisanym

Egzamin maturalny z języka polskiego od 2015 roku Cz. I arkusza – przykł. zadań dot. świadomości językowej Zadanie 5. (0-1) (Grażyna Stachówna Melodramat na wakacje) Znajdź w drugim akapicie recenzji trzy przymiotniki pochodzenia obcego, które mają znaczenia opisane w tabeli. Wpisz każdy z tych wyrazów obok odpowiadających im definicji. Jedno znaczenie nie odpowiada żadnemu z wyrazów. Opis znaczenia Wyraz obcy odbiegający od normy, wynaturzony Zadanie 5. (0 – 1) (Jan Miodek Najki z Samotraki) Do każdego z przykładów użycia czasownika dobierz sytuację, w której ten czasownik został użyty. Odpowiedzi wpisz do tabelki. 1) „zabierałem się do recenzowania” a) gdy mowa o wszystkich ludziach 2) „kumulują się wszystkie cechy polszczyzny” b) gdy mowa o młodzieży 3) „urobili już od tego swojskie derywaty” c) gdy prof. Miodek mówi o sobie d) gdy mowa o przedmiocie wykładu

Egzamin maturalny z języka polskiego od 2015 roku Charakterystyka części II arkusza Temat pierwszy – rozprawka (problemowa) Zadanie składa się z polecenia i tekstu epickiego lub dramatycznego. Sprawdza umiejętność: odbioru, analizy i interpretacji tekstu literackiego (rozpoznawania sensu załączonego tekstu, określania jego problematyki, odszukiwania elementów znaczących) wyszukiwania kontekstów porównania funkcjonowania tych samych motywów w różnych tekstach kultury tworzenia własnej wypowiedzi

Egzamin maturalny z języka polskiego od 2015 roku Charakterystyka części II arkusza Temat drugi – interpretacja (rozprawka interpretacyjna) Zadanie składa się z polecenia i tekstu poetyckiego (lub fragmentu). Sprawdza umiejętność: formułowania tezy (hipotezy) interpretacyjnej uzasadnienia tezy (część argumentacyjna), w tym określenia: - sytuacji komunikacyjnej - cech stylu wypowiedzi - znaczeń dosłownych i niedosłownych - kreacji świata przedstawionego - odpowiednich kontekstów tworzenia własnej wypowiedzi

Egzamin maturalny z języka polskiego od 2015 roku Charakterystyka części II arkusza – formuły tematów Temat pierwszy – rozprawka (problemowa) Formuła tematu: „Coś” czy/lub „coś”? Rozważ problem i uzasadnij swoje zdanie, odwołując się do fragmentu „tytuł” i do innych tekstów kultury. Twoja praca powinna liczyć co najmniej 250 słów. Temat drugi – interpretacja (rozprawka interpretacyjna) Zinterpretuj podany utwór. Postaw tezę interpretacyjną i uzasadnij ją. Twoja praca powinna liczyć co najmniej 250 słów.

Charakterystyka części II arkusza Egzamin maturalny z języka polskiego od 2015 roku Charakterystyka części II arkusza Kryteria oceniania wypracowania A. sformułowanie stanowiska 6 pkt. B. uzasadnienie stanowiska 18pkt. C. poprawność rzeczowa 4 pkt. D. zamysł kompozycyjny 6 pkt. E. spójność lokalna 2 pkt. F. styl tekstu 4 pkt. G. poprawność językowa 6 pkt. H. poprawność zapisu 4 pkt.

Tworzenie rozprawki interpretacyjnej – koncepcja interpretacyjna Pomysł zdającego na całościowe odczytanie tekstu (wyrażone np. w postaci tezy lub hipotezy interpretacyjnej). Oczekuje się koncepcji niesprzecznej z utworem i spójnej. Formuła tematu i kryteria oceniania umożliwiają stosowanie różnych metod, technik i sposobów pracy z tekstem poetyckim. Przykłady różnych sposobów analizy tekstu: analiza strukturalna, eksplikacja tekstu, technika słów- kluczy, hipoteza interpretacyjna, metoda analogii (odbiór kontekstowy), przekład intersemiotyczny.

Tworzenie rozprawki interpretacyjnej – koncepcja interpretacyjna Pomysł zdającego na całościowe odczytanie tekstu (wyrażonym np. w postaci tezy lub hipotezy interpretacyjnej). Koncepcja niesprzeczna z utworem i spójna. Formuła tematu i kryteria oceniania umożliwiają stosowanie różnych metod, technik i sposobów pracy z tekstem poetyckim. Dopuszczalność różnych sposobów analizy tekstu i wielość możliwych odczytań nie oznaczają przyzwolenia na falsyfikowanie tekstu/literatury.