Iwona Moczydłowska 4 listopada 2011r. Wiki w nauczaniu języka obcego
Przykłady 5th Grade Writing Project wiki Flat Classroom Project Holocaust Wiki Project Studying Societies at JHK Thousand and One Flat World Tales Project Westwood School Wiki wikiHow Wikicities Wikipedia
Porównanie BlogiWiki Mocno spersonalizowaneZnacząco uwspólnione Skoncentrowane na procesieNacisk na treści Administrowane przez jednostkęAdministrowane przez wiele osób Edytowany przez twórcęEdytowane przez każdego Zorganizowane chronologicznieNiezliczone sposoby organizacji UstrukturyzowaneElastyczne
Zadania Rejestracja Założenie wiki (strony) – typy (publiczny, chroniony, prywatny) Edycja Tworzenie linków Tworzenie stron Zmiana nazwy stron Usuwanie stron Zamykanie stron Zmiana ustawień graficznych, kolory tła, czcionka; Nadawanie uprawnień, zapraszanie członków Dodawanie plików, w tym obrazów Oglądanie mapy strony, Przegląd zmian (Historia) Edycja paska nawigacji Wykorzystanie funkcji dyskusji
Gdzie zacząć? Handouts:
Cechy wiki Handouts: Z natury oparte na współpracy Zróżnicowany poziom dostępu Możliwość wkładu, edytowania, usuwania Historia zmian pozwala przywrócić poprzednie wersje Funkcja Dyskusja i komentarze umożliwiają wymianę zdań i współpracę Możliwość włączenia informacji i mediów z różnorodnych źródeł (audio, video, RSS, itd.)
Wdrażanie wiki w klasie 1.Przygotowanie zadania (1h) 2. Realizacja zadania (1h - 1 rok) np. Sławne postaci (2 h) (G. Dudeney, N. Hockly, How to teach with technology, Pearson Longman 2007) projekt np. Życie szkoły (1 miesiąc) (P. Sze, Online collaborative Writing Using Wikis, Internet TESL Journal 2008) Cinderella – historia z punktu widzenia różnych postaci (R.Fountain) pisanie tekstu do Wikipedii 3. Ewaluacja
Pomysły na projekty Informacje o książkach Burza mózgów Strona klasy, blog klasy Historia szkoły Planowanie przedsięwzięć: koncertu, przyjęcia (plan i podział obowiązków) Tworzenie ćwiczeń dla innych uczniów Pisanie opowiadań Wiersze Listy do redakcji/wydawcy Zabawa w Agony Aunt (porady)
Pomysły Wzbogacanie opisu Opowiadanie – kontynuacja Opowiadanie z użyciem określonych wyrazów Warsztaty poetyckie Analiza dzieła literackiego Recenzje Biogramy Klasowa encyklopedia Broszura turystyczna Listy słówek z przykładami użycia Opis wycieczki Opis tradycji – porównanie w innych krajach
Pomysły Instrukcje, poradniki, słowniki Projekt klasowy, grupowy List lub oświadczenie całej klasy Praca nad pomysłami, dokumentami, materiałami Dokumenty klasy, szkoły Uczniowskie książki, gazety Przestrzeń do grupowej dyskusji
Wiki klasowe Podsumowanie lekcji Burza mózgów Realizacja projektów Rozpowszechnienie informacji o klasie na zewnątrz Prace indywidualne uczniów Prosta strona internetowa Dzielenie się pomysłami, wiedzą na nowe tematy Portfolia uczniowskie Linki do użytecznych stron Współpraca pomiędzy nauczycielami Handouts:
Korzyści z pisania w grupie Nacisk na mocne strony wszystkich członków grupy Przygotowanie uczniów do przyszłej pracy Natychmiastowa informacja zwrotna od współpracowników oraz ocena rówieśnicza Mniej do oceny dla nauczyciela
Korzyści z wykorzystania wiki Możliwość dzielenia się osiągnięciami z rodzicami, opiekunami, rówieśnikami, itd. Promuje współpracę Funkcja Historia skłania do refleksji Sama w sobie wzmacnia sprawność pisania Możliwość publikowania Motywujące
Niekorzystne cechy Niepewna jakość i wiarygodność treści Chaos i rozproszenie Zagrożenie dla prywatności Niedostateczna ochrona danych Dostęp wielu osób do edycji zawartości może skutkować szkodami, nawet wandalizmem Niemożliwa symultaniczna edycja
Użyteczne adresy Tworzenie wiki Wikispaces PB wiki Wetpaint wiki Writeboard Netografia The STOLEN principle The Wiki Revolution Using wikis for teacher development