Szkoła wspólnota osób zanurzonych w kulturze

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Edukacja globalna w praktyce szkolnej
Advertisements

WYKORZYSTANIE WIEDZY W SPOŁECZEŃSTWIE
Samorząd uczniowski a podstawa programowa
Jak wybrać zawód? Przygotowujemy się do podjęcia
Rozwój społeczności lokalnych
W Y C H O W A N I E D O Z D R O W I A P S YC H I C Z N E G O
Konstruktywizm.
Edukacja Medialna dr inż. Mariusz Kąkolewicz - ZTK UAM.
Nowoczesne technologie w polskiej edukacji
Janusz Żak Korzyści wychowawcze i osobiste płynące z realizacji edukacji europejskiej.
Lev Manovich Język nowych mediów
Technologie informacyjno-komunikacyjne w kształceniu ustawicznym
Stowarzyszenie CAL Centrum Aktywności Lokalnej jako metoda integracji i rozwoju społecznego Zbigniew Mieruński Stowarzyszenie CAL
Kształcenie nastawione na podmiotowość uczącego się
HISTORIA MÓWIONA JAKO NARZĘDZIE ODCZYTYWANIA DZIEDZICTWA SPOŁECZNO- KULTUROWEGO ŚRODOWISKA LOKALNEGO.
Robert Łuczak Warszawa, 14 września 2013 r.
AKADEMIA WIEKU ŚREDNIEGO – akademicki model kształcenia ustawicznego osób 50+ Projekt współfinansowany ze środków UE w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
PRAWA CZŁOWIEKA Prawa człowieka jest to zespół podstawowych, niezbywalnych i uniwersalnych praw przysługujących człowiekowi bez względu na rasę, religię,
Procesy grupowe A.Kawalec.
Konferencja dla dyrektorów szkół i przedszkoli Europejski wymiar edukacji- rola dyrektora szkoły w realizacji międzynarodowych projektów współpracy szkół
NAUCZYCIELKA BADACZKA, jest pomysł na więcej pracy
O programie Szkoła z klasą 2.0 Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą.
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Myślenie magiczne u marketerów i konsumentów
Próby przekraczania narratywizmu w historiografii
Przedszkole nr 5 PLASTUŚ w Koninie ul. Budowlanych 4 tel
Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli „prototo” we wrocławiu
Modele pracy edukacyjnej i wybrane teorie uczenia się dorosłych
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Włączanie podmiotów w działalność szkoły
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Wspomaganie pracy szkół i przedszkoli.  Doskonalenie nauczycieli jest kluczem do rozwoju szkół i podnoszenia jakości kształcenia.  Jednym z najważniejszych.
Rodzina-źródłem życia, szacunku i miłości
Podstawy rekreacji WYKŁAD II
EDUKACJA ZDROWOTNA W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH W POLSCE
Odpowiedzialny nauczyciel - (nie)odpowiedzialna wspólnota – co pomaga, a co przeszkadza w budowaniu nauczycielskich wspólnot praktyków Hanna Kędzierska.
Niewidzialne podstawy – budując kulturę szkoły, wychowujemy przyszłych zwycięzców Michelle Navarre Roel Vivit.
Małe dziecko w systemie edukacji
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 166 W ŁODZI
Jak rozwijać karierę zawodową młodego człowieka? Przewodnik dla kluczowych aktorów - rodziców.
Wrocławska Koncepcja Edukacyjna
Uczenie aktywne na „jałowym biegu” o (nie)dobrych praktykach w dobrej szkole Dr hab. Hanna Kędzierska (UW-M Olsztyn)
Dobra szkoła: uwarunkowania i mechanizmy Zakopane ( m.n.p.m.) Grzegorz Mazurkiewicz.
Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy.
Prezentacja nowego produktu Europejski repertuar dobrych praktyk na zajęciach akademickich w językach obcych Danuta Romaniuk Centrum Kształcenia Nauczycieli.
Biblioteka pedagogiczna – sieci współpracy jako forma wspomagania szkoły DBP we Wrocławiu Szkolenie WDN Wrocław, Beata Malentowicz.
Samouczenie się (self-directed learning) w edukacji demokratycznej
Szkoła Promująca Zdrowie jest to siedlisko, w którym członkowie społeczności szkolnej - pracownicy i uczniowie: - podejmują starania, aby poprawić swoje.
8 zasad postępowania lidera
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
Marzenie o edukacyjnej wspólnocie Dr Stanisław Kowal Kierownik Studium Kształcenia Nauczycieli Uniwersytetu Pedagogicznego 28 listopada 2015.
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
Ewaluacja pracy szkoły – drogą do wszechstronnego rozwoju uczniów.
Propozycje wyzwań, celów strategicznych i programów opracowanych w ramach obszaru USŁUGI SPOŁECZNE.
W tym roku szkolnym przystąpiliśmy do projektu prowadzonego przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą Projekt ma za zadanie odpowiedzieć.
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
SIEDEMNAŚCIE ZALET KSIĄŻKI DLA DZIECI
Uzależnienie młodzieży od internetu – wyzwania współczesnej profilaktyki zdrowia psychicznego. Piotr Sobczak TCK
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Jak organizować społeczne środowisko uczenia się dzieci w klasie I?
Szkoła Podstawowa nr 214 Ul. Fontany 1.
Metoda design thinking, czyli spojrzenie z drugiej strony
Szkoła Podstawowa w Annopolu Starym 9 listopada 2016 roku
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
DLACZEGO WARTO CZYTAĆ KSIĄŻKI?.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
KOMPETENCJE KLUCZOWE.
Szkoła Podstawowa nr 81 im. Bohaterskich Dzieci Łodzi
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Zapis prezentacji:

Szkoła wspólnota osób zanurzonych w kulturze Język, historie (społeczne i jednostkowe) Osobiste /kolektywne , doświadczenia Wartości, przekonania, oczywistości Tradycja, teksty kulturowe Ideologia (szkło w okularach)

Życie w kulturze polega na współgraniu wersji świata, które ludzie formują pod jej instytucjonalnym wpływem, z wersjami stanowiącymi produkt ich indywidualnych historii J. Bruner

SZKOŁA UZALEŻNIONA OD KULTURY Sytuacyjność szkoły, Kulturowy „zestaw narzędzi” systemy symboli, zasoby mowy Codzienność szkolną tworzą zachowania uczestniczących w niej aktorów

KULTURA Reprezentuje interesy frakcji, instytucji Indywidualne wersje świata nieustannie poddawane weryfikacji przez kanoniczne przeświadczenia kulturowe Zmiana Wielogłos (gusta, interesy, przywiązanie do wartości, oczywistości,…) wieloznaczność

ZASADA PERSPEKTYWIZMU Świadomość znaczeń alternatywnych Poprawność/niepoprawność Reguły: zasadności, zgodności i spójności Interpretacje znaczenia odzwierciedlają kanoniczne dla danej kultury sposoby konstruowania rzeczywistości Interakcje: wspólnotowe a jednostkowe wizje

ZASADA OGRANICZEŃ Ograniczenia natury ludzkiego umysłu Ograniczenia systemów symboli (granice języka, systemy notacyjne, Sapir-Whorf) ____________ Metajęzyk (R. Jakobson) MYŚLENIE O MYŚLENIU (metamyślenie)

ZASADA KONSTRUKTYWIZMU „Rzeczywistość jest stwarzana nie odnajdywana” (N. Goodman) Wiedza jest konstruktem (re-konstruowanie) Przekazuję informację Praktyki edukacyjne podobne do praktyk kształcenia architektów, budowniczych

ZASADA INTERAKCYJNOŚCI Intersubiektywność wzajemność Wznoszenie rusztowania Podział pracy, wymienność ról, tutoring rówieśniczy

ZASADA EKSTERNALIZACJI wytwarzanie dzieł, tworzenie i zachowywanie kultury Poczucie własnej wartości, tożsamości ciągłości, podtrzymywanie grupowej solidarności, Dzieła – w – toku (generują podzielane z innymi i negocjowalne sposoby myślenia w grupie)

ZASADA INSTRUMENTALIZMU Jakich sposobów myślenia, przeżywania, wypowiadania się dostarcza edukacja? Jakie wyróżniki są potrzebne, aby można je wymienić na zinstytucjonalizowanych rynkach społecznych? WŁADZA – WYRÓŻNIKI - NAGRODA

ZASADA INSTYTUCJONALIZACJI KULTURY składają się z instytucji, które wyraźnie określają, jakie funkcje spełniają konkretni ludzie, jaki przysługuje im status i szacunek Rywalizacja (o wyróżniki), współzależność Jakie wyróżniki, jak rozwijać i oceniać postępy?

ZASADA TOŻSAMOŚCII POCZUCIA WŁASNEJ WARTOŚCI Sprawstwo (Ja z historią i przyszłymi możliwościami) Ewaluacja: ja, jako działający podmiot, ocena skuteczności realizacji zadań. Kto jest odpowiedzialny w ustalaniu i osiąganiu celów? Dobre, choć nie przynoszące sukcesu próby? Co i jak dalej?

ZASADA NARRACYJNA Myślenie logiczno-naukowe// narracyjne Narracja – narzędzie umysłu: odczytanie, rozumienie logiki opowieści analiza, wyczucie jej zastosowań interpretacja, krytyczna dyskusja nad/z nią

I POCZUCIA WŁASNEJ WARTOŚCI Z. PESPEKTYWIZMU Z. OGRANICZEŃ Z. EKSTERNALIZACJI Z. INSTRUMENTALIZMU Z. INTERAKCYJNOŚCI Z. KONSTRUKTYWIZMU Z. NARRACYJNA Z. INSTYTUCJONALIZACJI Z. TOŻSAMOŚCI I POCZUCIA WŁASNEJ WARTOŚCI J. Bruner Kultura edukacji

Szkoła jako ucząca się wspólnota Wznoszenie rusztowania Wzajemność Wspólne dzieła Dzieła-w-toku zaangażowanie Społeczność lokalna jako miejsce uczenia się

Ryzyko edukacji Perspektywiczność Pęknięcia i sprzeczności Świadomość znaczeń alternatywnych Pytanie o to, co znane i oczywiste „Budzenie możliwości”

E. levinas Mówiąc o epifanii twarzy pytam nie o to, CO objawia mi Inny, ale Jak? Inny nie przynosi mi odpowiedzi na postawione wcześniej pytania. Jego Twarz uczy mnie dopiero pytać, otwiera nowe perspektywy, stawia mi zadania, czegoś się dopomina. Jednocześnie kładzie kres mojej władzy, nie mogę go schwytać w ramy posiadanej idei, albo uczynić elementem jakiegoś planu. Każdorazowa próba zagarnięcia Innego jest jego urzeczowieniem.

Twarz Innego objawia się, kierując do mnie wołanie: Ty mnie nie zabijesz. Tym wyzwaniem wytrąca mnie z obojętności, spokojnego bycia-u-siebie, wzywa do odpowiedzialności nie tylko za Innego, ale przede wszystkim wobec jego Twarzy, przed którą staję.

Twarz Innego objawia się, kierując do mnie wołanie: Ty mnie nie zabijesz. Tym wyzwaniem wytrąca mnie z obojętności, spokojnego bycia-u-siebie, wzywa do odpowiedzialności nie tylko za Innego, ale przede wszystkim wobec jego Twarzy, przed którą staję.