Prywatne ubezpieczenia szpitalne szansą na skrócenie kolejek Warszawa, 8 kwietnia 2010 r.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Opinie Polaków na temat usług szpitalnych
Advertisements

Opieka stacjonarna w Małopolsce Stan obecny, tendencje, perspektywy
Regionalne Szpitale wielospecjalistyczne bez 105 ze 105.
UBEZPIECZENIE ZDROWOTNE SIGNAL IDUNA
Listy oczekujących na świadczenia opieki zdrowotnej
Listy oczekujących na świadczenia opieki zdrowotnej
Domy Na Wodzie - metoda na wlasne M
PARAMETRYZACJA RYNKU ŚWIADCZEŃ ZDROWOTNYCH
Badanie satysfakcji pacjentów
© 2012 Baker & McKenzie Krzyżowski i Wspólnicy spólka komandytowa adw. Paulina Kieszkowska-Knapik Partner Ustawa refundacyjna a leki szpitalne.
Wielkopolski Oddział Wojewódzki w Poznaniu Funkcjonowanie służby zdrowia w gminie Międzychód w świetle zawartych umów z NFZ Międzychód,
System ochrony zdrowia
Rozwój ośrodków onkologicznych w Małopolsce Krzysztof Kłos Dyrektor Departamentu Polityki Społecznej UMWM.
Centrum Zdrowia Tuchów (CZT):
Otoczenie prawne rozwoju prywatnych ubezpieczeń zdrowotnych w Polsce Trzy główne ograniczenia w rozwoju prywatnych ubezpieczeń szpitalnych – informacja.
Małopolski Oddział Wojewódzki NFZ LECZENIE SZPITALNE 2009 LECZENIE SZPITALNE 2009.
Aktualne problemy działalności szpitali
STACJONARNA OPIEKA DŁUGOTERMINOWA W WOJEWÓDZTWIE POMORSKIM
ANALIZA LECZNICTWA PSYCHIATRYCZNEGO W WOJEWÓDZTWIE PODKARPACKIM
Ogólnopolski Konkurs Wiedzy Biblijnej Analiza wyników IV i V edycji Michał M. Stępień
1 Polsko-Niemieckie Forum Ochrony Zdrowia 2009 – Fakty; Doświadczenie; Praktyka Realizacja dostępu do świadczeń zdrowotnych finansowanych ze środków ubezpieczenia.
Rynek otwartych funduszy emerytalnych Raport roczny,
Utworzenie Kierunku Lekarskiego na Uniwersytecie Zielonogórskim
Stan zdrowia, warunki życia i rozwoju dzieci i młodzieży w Polsce
ANALIZA PORÓWNAWCZA EFEKTYWNOŚCI I KOSZTÓW LECZENIA POMIĘDZY ODDZIAŁAMI CHORÓB WEWNĘTRZNYCH A GERIATRYCZNYMI Jarosław Derejczyk* , Janina.
Plan finansowy MOW NFZ na 2008 stan na
Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego Lubuska Strategia Ochrony Zdrowia na lata 2010 – 2013.
Co to jest OPTUS ? Spółka OPTUS należy do Grupy Kapitałowej Toruńskich Zakładów Materiałów Opatrunkowych, czołowego europejskiego producenta i dostawcy.
ANALIZA ZATRUDNIENIA Zespół Marszałka Województwa Dolnośląskiego ds.Restrukturyzacji Zakładów Opieki Zdrowotnej dla których SWD jest organem założycielskim.
Analiza ekspozycji zawodowych w szpitalu św
EGZAMIN GIMNAZJALNY W SUWAŁKACH 2009 Liczba uczniów przystępująca do egzaminu gimnazjalnego w 2009r. Lp.GimnazjumLiczba uczniów 1Gimnazjum Nr 1 w Zespole.
Założenia zmian.
ZASOBY I WYNIKI SPZOZ PODLEGŁYCH SAMORZĄDOWI WOJEWÓDZTWA DOLNOŚLĄSKIEGO W LATACH
Mazowiecki Oddział Wojewódzki NFZ Wydział Monitorowania Świadczeń Opieki ZdrowotnejDział Analiz i Sprawozdawczości Warszawa, wrzesień 2006 Analiza migracji.
LUBLIN Stare Miasto - Zamek Lubelski. Udział i rola szpitali niepublicznych na rynku usług medycznych w województwie lubelskim Tomasz Pękalski Dyrektor.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VII Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat.
Konsultant Krajowy w Dziedzinie Chorób Wewnętrznych
Zapotrzebowanie szpitali publicznych na środki finansowe w odniesieniu do zadłużenia sektora ochrony zdrowia - Raport Electus S.A. Katowice,
EcoCondens Kompakt BBK 7-22 E.
EcoCondens BBS 2,9-28 E.
WYNIKI EGZAMINU MATURALNEGO W ZESPOLE SZKÓŁ TECHNICZNYCH
Testogranie TESTOGRANIE Bogdana Berezy.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VI Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat a.
Jak Jaś parował skarpetki Andrzej Majkowski 1 informatyka +
Analiza badania zadowolenia Pacjenta w Specjalistycznym Szpitalu Wojewódzkim w Ciechanowie.
„Szkoła Cukrzycy” Porozumienie Zielonogórskie
Szpital Dziecięcy im. prof. dr. Jana Bogdanowicza w Warszawie Szpital im. Dzieci Warszawy w Dziekanowie Leśnym Warszawa, 10 czerwca 2014 r.
Mazowiecki Szpital Wojewódzki w Warszawie Sp. z o.o.
Zachodniopomorski Oddział Wojewódzki 1 Personalne listy pacjentów oczekujących na wybrane świadczenia opieki zdrowotnej Angelika Milkiewicz-Ławicka Naczelnik.
Elementy geometryczne i relacje
Jerzy Gryglewicz Warszawa 18 marca 2014 r.
czerwiec 2015 Łódzki Urząd Wojewódzki w Łodzi
Opieka medyczna nad kobietą ciężarną i dzieckiem w województwie łódzkim – sukcesy i wyzwania, przed którymi stoimy dziś i jutro Łódź, 2 lipca 2015 r.
Członek Zarządu Województwa Dolnośląskiego
Prof. dr hab. Wojciech Witkiewicz Wojewódzki Szpital Specjalistyczny we Wrocławiu Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Znaczenie map potrzeb zdrowotnych dla rozwiązania.
PROBLEMY FINANSOWE SZPITALI POWIATOWYCH
1 Telemedycyna na przykładzie modelu zabrzańskiego Anna Goławska Departament Infrastruktury i e-Zdrowia Ministerstwo Zdrowia.
Ekonomia sektora publicznego WYKŁAD 11: SEKTOR OCHORNY ZDROWIA Piotr Ciżkowicz Katedra Międzynarodowych Studiów Porównawczych.
LECZENIE BIOLOGICZNE W CHOROBACH REUMATYCZNYCH – Ocena stanu obecnego i planowanych zmian Jerzy Gryglewicz Warszawa 17 maja 2012 r.
1 Wojewódzki Szpital Specjalistyczny dla Nerwowo i Psychicznie Chorych
XIV Samorządowe Forum Kapitału i Finansów Konferencja Finasowanie i organizowanie ochrony zdrowia przez samorząd Marek Wójcik Związek Miast.
Psychiatria Dzieci i Młodzieży – Kopciuszek Medycyny
Ochrona zdrowia w województwie podlaskim wybrane zagadnienia
Szpital Powiatowy w Sławnie
Ogólnopolskie Stowarzyszenie Szpitali Niepublicznych
Oferta edukacyjna Na rok szkolny 2019/20
„Sieć szpitali” – wykonanie ryczałtu w lubuskich szpitalach
Podsekretarz Stanu Ministerstwo Zdrowia
Sieć szpitali - czy to sukces dla pacjenta
Zapis prezentacji:

Prywatne ubezpieczenia szpitalne szansą na skrócenie kolejek Warszawa, 8 kwietnia 2010 r.

Agenda spotkania Trendy w lecznictwie szpitalnym towarzyszące reformie Obecny poziom zaspokojenia potrzeb lecznictwa szpitalnego Rola prywatnych ubezpieczeń szpitalnych w poprawie sytuacji Konkluzje i co dalej?

Trendy w lecznictwie szpitalnym od 1998 r. Leczymy coraz szybciej i coraz więcej pacjentów, ale wciąż nie wykorzystujemy posiadanego potencjału łóżek szpitalnych. Bardzo znaczny wzrost liczby leczonych z 5,5 mln w 1998 r. do 8 mln w 2008 r. Liniowy, duży spadek średniego czasu pobytu z 9,5 do 5,9 dni Znaczna zmienność współczynnika wykorzystania łóżek Źródło: Opracowanie własne PIU na podstawie Biuletynów Statystycznych Ministerstwa Zdrowia * bez szpitali MON, MSWiA i Ministerstwa Sprawiedliwości Podstawowe informacje o działalności szpitali ogólnych w latach *

Obecny poziom zaspokojenia potrzeb lecznictwa szpitalnego* Olbrzymia grupa pacjentów czeka na realizację swoich potrzeb zdrowotnych. Oprócz ich niepotrzebnego cierpienia rodzi to olbrzymie koszty społeczne. Prawie 650 tys. pacjentów czeka w kolejkach do szpitali i procedur zabiegowych Dotyczy to wszystkich, w tym dzieci, oraz zarówno przypadków stabilnych jak i pilnych Czas oczekiwania w zależności od rodzaju oddziału szpitalnego / zabiegu, województwa i placówki waha się od kilku tygodni do kilku lat * w szpitalach ogólnych (bez psychiatrii, rehabilitacji i opieki długoterminowej) Pacjenci oczekujących na przyjęcie do szpitala stan na dzień r. Źródło: Wyliczenia własne PIU na podstawie danych ze strony internetowej NFZ

Największy niedobór przyjęć dotyczy kilku oddziałów Dysponujemy odpowiednim zapleczem szpitalnym by móc zaspokoić potrzeby zdrowotne Polaków. Problemem jest brak pieniędzy na ich leczenie. Do 6 typów oddziałów czeka 81% chorych (521 tys. osób) Kolejki dotyczą przede wszystkim oddziałów zabiegowych Kolejka nie istniałaby gdyby były środki finansowe pozwalające wykorzystać posiadane zasoby kadrowe, łóżkowe i sprzętowe Oddział Kolejka pacjentów (w tys. osób) Kolejka jako % rocznych przyjęć* % wykorzys- tania łóżek* Rezerwa hospitali- zacji** (w tys. osób) Okulistyczny235114%50%144 Chirurgii urazowo - ortopedycznej 15340%69%90 Otolaryngologiczny5422%58%111 Chirurgiczny ogólny464%66%312 Reumatologiczny1826%74%11 Urologiczny156%65%74 Źródło: Wyliczenia własne PIU w oparciu o dane GUS, MZ i NFZ; * w 2008 r. bez szpitali MON, MSWiA i Ministerstwa Sprawiedliwości; ** przy założeniu 85% wykorzystania łóżek Dane o oddziałach z najdłuższymi listami oczekujących

Między województwami istnieją znaczne dysproporcje – zaćma 1/2 Źródło: Wyliczenia własne PIU w oparciu o dane GUS, MZ i NFZ; * ze względu na brak danych o rozmieszczeniu w województwach 173 łóżek okulistycznych w szpitalach niepublicznych podane wskaźniki dotyczą 3215 łóżek okulistycznych w szpitalach publicznych bez szpitali MON, MSWiA oraz Ministerstwa Sprawiedliwości Województwo Długość kolejki (w tys. osób) Ludność 55 + (w tys. osób) % Populacji 55 + w kolejce Odchylenie od średniej Czas oczeki- wania w latach Odchylenie od średniej liczba łóżek na 10 tys. osób * Odchylenie od średniej Dolnośląskie287743,6%71%1,525%0,6-25% Kujawsko-pomorskie145152,7%29%1,525%0,80% Lubelskie85671,4%-33%1-17%0,7-13% Lubuskie42471,6%-24%0,7-42%0,4-50% Łódzkie157292,1%0%1,1-8%125% Małopolskie158131,8%-14%1-17%0,7-13% Mazowieckie ,2%-43%0,8-33%0,80% Opolskie42691,5%-29%1,20%0,80% Podkarpackie115032,2%5%0,8-33%0,6-25% Podlaskie43031,3%-38%1-17%0,913% Pomorskie185393,3%57%1,38%0,913% Śląskie ,4%14%1-17%1,6100% Świętokrzyskie43501,1%-48%1,1-8%0,7-13% Warmińsko-mazurskie133313,9%86%1,20%0,4-50% Wielkopolskie118211,3%-38%1,38%0,6-25% Zachodniopomorskie94302,1%0%1,958%125% Razem / średnia ,1%X1,2X0,8X Dysproporcje w dostępie do leczenia zaćmy pomiędzy poszczególnymi województwami (przypadki stabilne)

Między województwami istnieją znaczne dysproporcje – zaćma 2/2 Pomiędzy województwami istnieje duża dysproporcja w dostępie do leczenia zaćmy. To wynik niedopasowania struktury łóżek szpitalnych do rzeczywistych potrzeb i braku koordynacji kierowania ruchem pacjentów. Główną przyczyną słabego Wykorzystania łóżek okulistycznych i kolejki do zabiegów jest brak środków. Średni czas oczekiwania wynosi od 0,7 do 1,9 roku* Liczba osób w kolejce do planowego usunięcia zaćmy finansowanego ze środków publicznych jest równa liczbie pacjentów przyjmowanych rocznie na oddziały okulistyczne w całej Polsce (około 207 tys. osób**) Liczba łóżek na 10 tys. mieszkańców waha się w poszczególnych województwach od 0,4 do 1,6 Wykorzystanie łóżek okulistycznych w skali kraju wynosi tylko 50,1% (średnio 182,7 dni w roku) Wyliczenia własne PIU w oparciu o dane z NFZ; ** - Dane o liczbie hospitalizacji pochodzą z 2008 r. (Źródło: Biuletyn Statystyczny Ministerstwa Zdrowia 2009)

Ile środków mogłoby rozładować kolejki do szpitali ogólnych? By zlikwidować dzisiejsze kolejki do szpitali i procedur zabiegowych potrzebne są 3 mld PLN. Obecna sytuacja ekonomiczna Polski nie daje nadziei, że te pieniądze się znajdą się w budżecie NFZ. Kolejki będą się wydłużać … chyba że … Rocznie na hospitalizację około 8 mln pacjentów i leczenie 1 mln osób w trybie dziennym wydajemy ze środków publicznych około 23 mld PLN* Dodatkowo 0,6 mld PLN z prywatnych wydatków na zdrowie przeznaczane jest na opiekę szpitalną Kolejki do szpitali publicznych mają tendencję do wydłużania się Źródło: Wyliczenia własne PIU w oparciu o dane GUS, MZ, NFZ i PZH Wydatki na leczenie szpitalne wydatki ponoszonewydatki niezbędne do rozładowania kolejki * Łącznie z programami terapeutycznymi (lekowymi)

Rola prywatnych ubezpieczeń w poprawie sytuacji. Firmy ubezpieczeniowe oferują już prywatne ubezpieczenia szpitalne Oferta prywatnych ubezpieczeń szpitalnych jest ukierunkowana na najbardziej deficytowe, niezaspokojone potrzeby zdrowotne Ubezpieczenia szpitalne nie rozładują obecnej kolejki, ale będą ją zmniejszać Potrzebny jest jak najszybszy rozwój ubezpieczeń szpitalnych dziś, by odczuć poprawę jutro Dzięki ubezpieczeniom szpitalnym wprowadzonym kilka lat temu dzisiaj kolejka oczekujących byłaby krótsza o ponad 60 tys. osób Przy sprzyjających regulacjach prawnych w ciągu 5 lat do systemu ochrony zdrowia może trafić nawet 300 mln zł, a od 6 roku może to być ok. 200 mln zł rocznie. Oznacza to realizację dodatkowo kilkudziesięciu tysięcy zabiegów operacyjnych rocznie i szybsze rozładowanie kolejek.

Co należy zrobić by rozwinęły się prywatne ubezpieczenia szpitalne? By pacjenci nie czekali po kilka lat na planowe leczenie szpitalne teraz potrzebne są pilne decyzje i zmiany prawne. Zlikwidować bariery utrudniające możliwość kontraktowania świadczeń przez szpitale publiczne z towarzystwami ubezpieczeniowymi Wprowadzić ulgi podatkowe na zakup ubezpieczeń szpitalnych Umożliwić zakup ubezpieczeń szpitalnych z Zakładowych Funduszy Świadczeń Socjalnych Propagować idee prywatnego ubezpieczenia szpitalnego i korzyści, jakie ze sobą niesie