KONFERENCJA „PEŁNOSPRAWNY STUDENT” Kraków 21 listopada 2007 „Organizacja systemu wsparcia dla studentów niepełnosprawnych” Paweł Wdówik Kierownik Biura ds. Osób Niepełnosprawnych Uniwersytet Warszawski
Konferencja „Pełnosprawny Student” Kraków, 21 listopada 2007 Dwa modele niepełnosprawności 2 Konferencja „Pełnosprawny Student” Kraków, 21 listopada 2007
Konferencja „Pełnosprawny Student” Kraków, 21 listopada 2007 Opieka nad potrzebującymi, Pochylenie się nad ludzką krzywdą, Niesienie pomocy pokrzywdzonym przez los, Zapewnienie możliwości spotkań z ludźmi w takiej samej sytuacji, Poszukiwanie opiekunów dla niepełnosprawnych, Organizowanie pomocy lekarskiej i rehabilitacji. TO NIE SĄ CELE BIURA DS. OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH !!! 3 Konferencja „Pełnosprawny Student” Kraków, 21 listopada 2007
Konferencja „Pełnosprawny Student” Kraków, 21 listopada 2007 Cele Biura, to: Stwarzanie równych szans w dostępie do oferty uczelni, Gwarantowanie pełnego uczestnictwa w aktywnościach akademickich, Przeciwdziałanie praktykom dyskryminującym osoby niepełnosprawne, Zapewnienie przestrzegania tych samych praw i obowiązków. 4 Konferencja „Pełnosprawny Student” Kraków, 21 listopada 2007
Konferencja „Pełnosprawny Student” Kraków, 21 listopada 2007 Na jakich zasadach mają opierać się rozwiązania wdrażane przez Biura: Rozwiązania nie mogą naruszać kluczowych elementów kursu / programu, Rozwiązania muszą być racjonalne. 5 Konferencja „Pełnosprawny Student” Kraków, 21 listopada 2007
Konferencja „Pełnosprawny Student” Kraków, 21 listopada 2007 Co to jest element kluczowy kursu / programu? Jest to taki składnik, którego brak nie pozwala na zdobycie pełnej wiedzy wymaganej dla danego kursu, a tym samym nie można bez niego ukończyć danego kursu / programu; 6 Konferencja „Pełnosprawny Student” Kraków, 21 listopada 2007
Konferencja „Pełnosprawny Student” Kraków, 21 listopada 2007 Co oznacza „racjonalne”? Nie naruszające bezpieczeństwa finansowego uczelni – możliwe do zrealizowania w obrębie środków finansowych posiadanych przez uczelnię; Uwaga!!! Ale nie w ramach rezerwy. Czasem będą niezbędne zmiany w budżecie by zrealizować racjonalne rozwiązania; 7 Konferencja „Pełnosprawny Student” Kraków, 21 listopada 2007
Konferencja „Pełnosprawny Student” Kraków, 21 listopada 2007 Egzamin jest prawem studenta Prawo do egzaminu - prawo do adekwatnej oceny 8 Konferencja „Pełnosprawny Student” Kraków, 21 listopada 2007
Konferencja „Pełnosprawny Student” Kraków, 21 listopada 2007 Student niepełnosprawny posiada prawo do takiej samej procedury egzaminacyjnej jak student pełnosprawny; Dostosowania egzaminów są realizacją tego prawa; 9 Konferencja „Pełnosprawny Student” Kraków, 21 listopada 2007
Konferencja „Pełnosprawny Student” Kraków, 21 listopada 2007 Najczęstsze dostosowania: Osoby z niesprawnością wzroku: Zastosowanie komputera; Zastosowanie zapisu w brajlu lub w wersji elektronicznej; Przedłużenie czasu trwania egzaminu; Osoby niesłyszące Włączenie tłumacza języka migowego; Osoby z niesprawnością rąk Stosowanie specjalnych klawiatur; Stosowanie komputerów; Przedłużanie czasu trwania egzaminów; Osoby z chorobami psychicznymi Organizacja egzaminów w osobnych pomieszczeniach; Indywidualizacja terminów egzaminów; 10 Konferencja „Pełnosprawny Student” Kraków, 21 listopada 2007
Konferencja „Pełnosprawny Student” Kraków, 21 listopada 2007 Przedłużanie czasu nie jest przywilejem! 11 Konferencja „Pełnosprawny Student” Kraków, 21 listopada 2007
II Międzynarodowa Konferencja Education for all Warszawa 3-5 września 2008 www.disability.uw.edu.pl 9 Konferencja „Pełnosprawny Student” Kraków, 21 listopada 2007