KONFERENCJA „Nowoczesna szkoła – podnoszenie i eksponowanie jakości pracy” 24 września 2015 r Organizator: Zarząd Okręgu Łódzkiego ZNP KONFERENCJA „Nowoczesna.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Niedaleko Koronowa, przy drodze krajowej nr 25 położona jest niezwykle malownicza miejscowość będąca polską stolicą truskawek - Buszkowo, w której od.
Advertisements

Samorząd uczniowski a podstawa programowa
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA WYMAGANIA PAŃSTWA WOBEC SZKÓŁ I PLACÓWEK
z ewaluacji zewnętrznej szkoły obrazem działań i efektów kształcenia
Nowoczesne technologie w polskiej edukacji
Program wychowawczy szkoły
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Sprawowanie nadzoru pedagogicznego
ETwinning narzędziem realizacji nowej podstawy programowej Warszawa, 18 marca 2010 Iwona Moczydłowska, MSCDN Wydział w Siedlcach Konferencja z okazji 5-lecia.
Ewa Miłuch - Szewczyk konsultant Dzielenie się swoją wiedzą Wiedza jest podstawą zarządzania instytucjami, placówkami obecnego XXI wieku Pracownik i pracodawca.
Badanie przeprowadzone W październiku 2012
1. Podsumowanie wyników ewaluacji zewnętrznych – rok szkolny 2012/13 2
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
SPOTKANIE Z RODZICAMI 10 WRZEŚNIA 2013 ROK ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM.ORLĄT LWOWSKICH W STOPNICY.
Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą Akcja jest skierowana jest.
ZESPÓŁ SZKÓŁ W OSTASZEWIE
1. Podsumowanie wyników ewaluacji zewnętrznych – rok szkolny 2012/13 2
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
NAUCZYCIELKA BADACZKA, jest pomysł na więcej pracy
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
O programie Szkoła z klasą 2.0 Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą.
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
EWALUACJA WEWNĘTRZNA PROFIL SZKOŁY
STRATEGIE OCENIANIA KSZTAŁTUJACEGO
Wykorzystanie EWD w ewaluacji wewnętrznej szkoły
Dla Zasadniczej Szkoły Wielozawodowej w Obornikach Śląskich
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
O programie Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i „Gazetę Wyborczą”. która promuje.
Idea oceniania kształtującego
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
Projekt „Nikogo nie zgubić, każdego rozwinąć” - perspektywa partnera realizującego działania i dyrektora szkoły.
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA SZKÓŁ DLA DOROSŁYCH
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA W I LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCYM W OLEŚNICY.
„Szkoła Współpracy. Uczniowie i rodzice kapitałem społecznym nowoczesnej szkoły” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK OŚWIATOWO-WYCHOWAWCZYCH I ARTYSTYCZNYCH.
Kuratorium Oświaty w Kielcach
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA -PRZEDSZKOLA- ( ) przeprowadzono 71 ewaluacji, w tym: 8 ewaluacji całościowych 63 ewaluacje problemowe Podsumowanie.
Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015 Ewaluacje problemowe w zakresie wskazanym przez Ministra Edukacji Narodowej dotyczyły następujących.
Samouczenie się (self-directed learning) w edukacji demokratycznej
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA -PORADNIE PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNE- Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/ ewaluacji problemowych 1.06.
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2014/2015.
Zagraniczna mobilność kadry edukacji szkolnej TYTUŁ: Kompetencje kluczowe w nauczaniu szkolnym nr umowy PL01-KA Projekt „Zagraniczna mobilność.
WYNIKI AUTOEWALUACJI w Szkole Promującej Zdrowie przeprowadzonej w roku szkolnym 2014/2015 Szkoła Podstawowa im. Ks. Mariana Wiewiórowskiego w Gomulinie.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Tutoring w szkole, czyli pomysł na małą wielką zmianę
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA SZKOŁY PODSTAWOWE ( ) przeprowadzono 205 ewaluacji, w tym: 25 ewaluacji całościowych 180 ewaluacji problemowych Podsumowanie.
NIŻAŃSKI PROGRAM WSPIERANIA SZKÓŁ Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty, Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół Projekt współfinansowany.
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
SZKOŁA DEMOKRACJI W WYMAGANIACH PAŃSTWA Oświata w Rzeczypospolitej Polskiej stanowi wspólne dobro całego społeczeństwa; kieruje się zasadami zawartymi.
Wyniki Ewaluacji 2015 rok. Publiczne przedszkole im. Marii Kownackiej w Graczach.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Ewaluacja pracy szkoły – drogą do wszechstronnego rozwoju uczniów.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
PROCESY EDUKACYJNE SĄ ORGANIZOWANE W SPOSÓB SPRZYJAJĄCY UCZENIU SIĘ
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Jak organizować społeczne środowisko uczenia się dzieci w klasie I?
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ W UCIECHOWIE
SZKOŁA PODSTAWOWA im. MARII KONOPNICKIEJ W STĘŻYCY
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
II KONFERENCJA RAD RODZICÓW RODZICE W SZKOLE
Zapis prezentacji:

KONFERENCJA „Nowoczesna szkoła – podnoszenie i eksponowanie jakości pracy” 24 września 2015 r Organizator: Zarząd Okręgu Łódzkiego ZNP KONFERENCJA „Nowoczesna szkoła – podnoszenie i eksponowanie jakości pracy” 24 września 2015 r Organizator: Zarząd Okręgu Łódzkiego ZNP Anna Kostrubała-Brak Joanna Kotlarz Agnieszka Arkusińska Uniwersytet Jagielloński, Instytut Spraw Publicznych Anna Kostrubała-Brak Joanna Kotlarz Agnieszka Arkusińska Uniwersytet Jagielloński, Instytut Spraw Publicznych Wyzwania nowoczesnej szkoły w świetle wymagań stawianych szkołom przez państwo

Plan prezentacji: Wyzwania współczesnej edukacji Wyzwania edukacji a podejmowane działania w projekcie Wymagania państwa Na jakie pytania powinniśmy szukać odpowiedzi myśląc o dobrej szkole? Wyniki analiz

Wyzwania współczesnej edukacji

Wyzwania dla edukacji – konferencje „Szkoła nie będzie się uczyć jeżeli nie będzie uważała uczniów za nauczyciela” „Słuchać tego co niewygodne, nie znane” „Ucząca się szkoła to taka, która rozszerza swoje możliwości tworzenia własnej przestrzeni” „Budowanie wspólnej i wolnej wizji edukacji, nauczyciel świadomy, szkoła świadoma, zaufanie” „Co zrobić, aby ludzie którzy wychodzą ze szkoły mieli odwagę zmieniać to co jest na świecie -budowanie odpowiedzialności” „Szkoła powinna się uczyć, aby znaleźć swoje miejsce w przyszłości” „Nauczyciele są dla siebie partnerami = co przenosi się na pracę z uczniami” „Szkoła nie będzie się uczyć jeżeli nie będzie uważała uczniów za nauczyciela” „Słuchać tego co niewygodne, nie znane” „Ucząca się szkoła to taka, która rozszerza swoje możliwości tworzenia własnej przestrzeni” „Budowanie wspólnej i wolnej wizji edukacji, nauczyciel świadomy, szkoła świadoma, zaufanie” „Co zrobić, aby ludzie którzy wychodzą ze szkoły mieli odwagę zmieniać to co jest na świecie -budowanie odpowiedzialności” „Szkoła powinna się uczyć, aby znaleźć swoje miejsce w przyszłości” „Nauczyciele są dla siebie partnerami = co przenosi się na pracę z uczniami”

Wyzwania edukacji a podejmowane działania w projekcie Działania podejmowane w projekcie służą systemowi edukacji i tworzeniu warunków umożliwiających uczniom uczenie się przez całe życie dla funkcjonowania społeczeństwa (i w społeczeństwie) wiedzy. Działania podejmowane w projekcie służą systemowi edukacji i tworzeniu warunków umożliwiających uczniom uczenie się przez całe życie dla funkcjonowania społeczeństwa (i w społeczeństwie) wiedzy. Wprowadzenie ewaluacji.Ujednolicenie priorytetów i działań (znane).Rzetelna diagnoza jakości kształcenia (uczenie się).Te same narzędzia i spójne dane, platforma.Wielość źródeł i partycypacja.Profesjonalizacja, szkolenia kadry i określenie kompetencjiJawne dane/wyniki.Rozwój szkół dzięki ewaluacji zewnętrznej i wewnętrznej.Tworzenie analiz i strategii rozwojowych.

Kluczowa rola wymagań państwa WYMAGANIA DROGOWSKAZEM A NIE BIUROKRACJĄ

Czy nasza koncepcja odnosi się do konkretnych potrzeb naszych uczniów i myśleniu o ich rozwoju, charakteru naszej szkoły i specyfiki środowiska? W jaki sposób w naszej szkole włączamy do współtworzenia koncepcji pracy tych nauczycieli, rodziców i uczniów, którzy z rozmaitych powodów sądzą, że ich udział nic nie zmieni? Na ile w codziennym życiu szkoły czytelna jest koncepcja jej pracy? A może jest zbyt oderwana od tego czym się zajmujemy? Jeśli tak, to jak to zmienić? 1.Szkoła realizuje koncepcję pracy ukierunkowaną na rozwój uczniów

Co nasi uczniowie wiedzą o swoim uczeniu się i jak korzystają z tej wiedzy? Czy wiedzą jak się uczyć? Co robimy, aby im w tym pomóc? Ile czasu zajmuje na naszych lekcjach nauczanie, a ile uczenie się? Czy uczenie się to przyjemność dla naszych uczniów? Jak doskonalimy nasze umiejętności oceniania i udzielania informacji zwrotnej? 2.Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się 2.Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się

Metodologia badań: Zakres czasowy analiz Miejsce badań Metody badawcze Grupa badawcza Dane Źródło - fragmenty analiz „Uczenie się uczniów w klasie, czyli co robią, a czego nie robią nauczyciele – Agnieszka Borek, Beata Domerecka, współpraca: Iwona Konieczny Analizy wymagań

Wnioski z analiz:

Jak podczas naszych lekcji godzimy wymagania podstawy programowej i indywidualne cele uczniów? W jakim stopniu zadania, które rozwiązują nasi uczniowie, rozwijają w nich kompetencje kluczowe – są realizacją wymagań ogólnych podstawy programowej? Skąd wiemy, że podczas naszych lekcji uczniowie się uczą? 3. Uczniowie nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej

Czy cele lekcji osiągamy dzięki aktywności nauczyciela, czy ucznia? Ile wolności mają nasi uczniowie? Jaką władzą nauczyciele podzielili się z samorządem uczniowskim – wszystkimi uczniami szkoły? Czy chcemy i umiemy dzielić się władzą? Dzięki jakim doświadczeniom uczniowie naszej szkoły stają się aktywnymi obywatelami, odpowiedzialnymi za siebie i innych? 4. Uczniowie są aktywni

Czego boją się nasi uczniowie? Jak czują się w naszej szkole? Jak, jeśli w ogóle, włączamy wszystkich w dyskusje o kierunkach działań profilaktycznych i wychowawczych w szkole? Kto w naszej szkole jest inny? Jak budujemy postawę tolerancji i przeciwdziałania dyskryminacji? 5. Kształtowane są postawy i respektowane normy społeczne

Co wiemy o naszych uczniach, szczególnie tych, którzy na co dzień się nie wyróżniają ani na dobre, ani na złe? Czy w praktyce naszej szkoły bardziej koncentrujemy się na tworzeniu osobnych zajęć dla niektórych uczniów, czy też na różnicowaniu zadań w trakcie zajęć wspólnych? Jak bronimy się przed fałszywym przekonaniem, że dostosowanie wymagań to obniżenie wymagań? 6. Szkoła wspomaga rozwój uczniów uwzlędniając ich indywidualną sytuację

Czego nasi uczniowie dowiedzą się obserwując pracę swoich nauczycieli o formach współdziałania i pożytkach z niego? Czy to co robimy jest autentyczną współpracą? Ile czasu gotowi jesteśmy poświęcić na pogłębioną, odważną rozmowę o naszym zespole? Czy jesteśmy do niej gotowi? Jaką rolę w naszej autoewaluacji i doskonaleniu się odgrywa regularnie prowadzona obserwacja koleżeńska? 7. Nauczyciele współpracują w planowaniu i realizowaniu procesów edukacyjnych

Co możemy robić, aby wzmacniać w naszej szkole klimat sprzyjający uczeniu się? Jak pokazujemy, że uczenie się pozwala się rozwijać? Jak przygotowaliśmy naszych absolwentów do uczenia się w kontekstach nieformalnych (poza szkołą)? Jak nasza szkoła pomaga uczyć się dorosłym z okolicy? 8. Promowana jest wartość edukacji

Co robimy, aby rodzice w naszej szkole wyszli z roli petenta i weszli w rolę partnera? Jak wyglądają spotkania z nimi? Czy sposób, w jaki wykorzystujemy opinie rodziców, zachęca ich do dzielenia się nimi w przyszłości? W jaki sposób włączamy rodziców do nauki ich dzieci? 9. Rodzice są partnerami szkoły

Jak często korzystamy z okazji, aby w realizacji podstawy programowej wykorzystać kulturowe i przyrodnicze otoczenie szkoły? Jak nasi uczniowie kształtują swoje związki z małą ojczyzną i jak dbają o jej dziedzictwo? Jak ważne jest w działaniu naszej szkoły angażowanie uczniów, także poprzez przykład własny nauczycieli, w bezinteresowną pracę na rzecz dobra wspólnego? 10. Wykorzystywane są zasoby szkoły oraz środowiska lokalnego na rzecz wzajemnego rozwoju 10. Wykorzystywane są zasoby szkoły oraz środowiska lokalnego na rzecz wzajemnego rozwoju

W jakim stopniu - podczas analizy wyników egzaminacyjnych - koncentrujemy się na wpływie na wyniki tego czynnika, który zależy od nas, czyli na jakości pracy w klasie? Jak wykorzystujemy dostępne badania edukacyjne do doskonalenia własnego warsztatu pracy? Co robimy, aby uprzystępnić rodzicom i samorządowi wyniki egzaminów zewnętrznych i pokazać im ich rzeczywiste znaczenie? 11. Szkoła lub placówka organizując procesy edukacyjne, uwzględnia wnioski z analizy, wyników sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego, egzaminu maturalnego i egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie oraz innych badań wew. i zew.

Które z ważnych zmian w klasach, w uczeniu się naszych uczniów są wynikiem działań podejmowanych przez kierownictwo szkoły? Czy możemy powiedzieć, że szkoła jest dla nas, nauczycieli, miejscem rozwoju osobistego? Czy angażujemy się w proces podejmowania decyzji? Która z formuł najlepiej opisuje relacje między kierownictwem a innymi twórcami szkolnego życia: „jesteśmy informowani” czy „jesteśmy konsultowani”, czy „współdecydujemy”? Która z formuł byłaby dla nas pożądana? 12. Zarządzanie szkołą służy jej rozwojowi

Nowoczesna szkoła…

Dziękujemy za uwagę! A w razie pytań