Jak studiować w warunkach reformy szkolnictwa wyższego? prof. dr hab. Marek Wilczyński Kraków 1. 10. 2015 r. Zajęcia dla studentów I roku IH UP.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Gimnazjum nr 3 do klasy językowej DSD
Advertisements

Oferta dla doktorantów Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Zadania i zasady działania Unii Europejskiej
ERASMUS DLA PRACOWNIKÓW na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu
Do you Erasmus? Praktyczne informacje dotyczące Programu uczenie się przez całe życie – Erasmus we WSAP dla studentów na rok akademicki 2008/2009.
Koordynator Programu Erasmus Wersja skrócona przez S.Salamon – BWZ UW
ERASMUS… … czyli jak odbyć część studiów za granicą
Sieci Lifelong Learning Pomysł na …? Anna Atłas Gdańsk,
SIEĆ LLL Uniwersytet gdański,
Program SOCRATES i jego komponenty
Biura Uznawalności Wykształcenia i Wymiany Międzynarodowej (BUWiWM)‏
Wyjazdy zagraniczne studentów GWSP w ramach programu LLP-Erasmus.
Podstawowe terminy. Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. wraz z późniejszymi zmianami Rozporządzenie ministra nauki i szkolnictwa wyższego z dnia 5 października.
SCENARIUSZ WARSZTATÓW DLA SZKOŁY GIMNAZJALNEJ W RAMACH CYKLU PRAWA OBYWATELSKIE – MOJE PRAWA Katarzyna Stępak, Scenariusz 2, Załącznik 2 PRAWO DOSTĘPU.
Proces Boloński Życie i twórczość.
MIĘDZYNARODOWY PROCES DYDAKTYCZNY CZYNNIKIEM WZROSTU KOMPETENCJI ZAWODOWYCH NAUCZYCIELA.
NA KIERUNKACH I SPECJALNOŚCIACH NAUCZANIA: OGRODNICTWO KSZTAŁTOWANIE TERENÓW ZIELENI STUDIA W PWSZ W SULECHOWIE.
Studium Podyplomowe Nauczania Języka Polskiego jako Obcego
Jak studiować w warunkach reformy szkolnictwa wyższego?
Plansza tytułowa / tytuł prezentacji
DEKLARACJA BOLOŃSKA.
Polityka edukacyjna Unii Europejskiej
INFORMACJA EDUKACYJNA I ZAWODOWA W SZKOLE
Krajowe Ramy Kwalifikacji w Szkolnictwie Wyższym
Nowy program UE wspierający edukację, szkolenia, młodzież i sport na lata
PROGRAM WSPIERAJĄCY EDUKACJĘ, SZKOLENIA, MŁODZIEŻ I SPORT NA LATA
Program ERASMUS w Śląskiej Wyższej Szkole Medycznej w Katowicach.
compulsory full-time education
Debata Zespół Szkół im. Ignacego Łukasiewicza w Cieszacinie Wielkim
Pytania studentów dotyczące uczestnictwa w Programie LLP Erasmus.
Studia doktoranckie w Procesie Bolońskim Katarzyna Martowska Zespół Ekspertów Bolońskich UKSW, Warszawa,
Szkolnictwo wyższe w krajach Unii Europejskiej
PROGRAM WSPIERAJĄCY EDUKACJĘ, SZKOLENIA, MŁODZIEŻ I SPORT NA LATA
MOBILNOŚĆ SZKOLNEJ KADRY EDUKACYJNEJ… CZYLI JAK ZDOBYĆ „KASĘ” NA NAUKĘ W INNYCH KRAJACH… …I W JAKI SPOSÓB POZNAWAĆ INNE KULTURY NIE BĘDĄC ROCKEFELLEREM…
Unia Europejska Jak wykorzystywać możliwości, które daje nam członkostwo w Unii Europejskiej?
Podstawowe informacje na temat programu
Przewodnik dla studentów PRZED wyjazdem
Dane na Senat r. prof. dr hab. Kazimierz Przyszczypkowski.
Przyszłe studia co warto wiedzieć zanim dokona się wyboru Monika Domańska, Akademia Górniczo-Hutnicza Zespół Ekspertów Bolońskich Gdańsk
1 Uznawanie efektów uczenia się Podstawa prawna 1.Ustawa z dnia 27 lipca 2005 roku – Prawo o szkolnictwie wyższym; 2.Rozporządzenie MNiSW z dnia 14 września.
Integracja europejska a nauczanie języków obcych
Dzień Erasmusa + Wydział Technologii Drewna
Zasady uczestnictwa w mobilności. ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) NR 1288/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. ustanawiające „Erasmus+”:
Zmienia życie, otwiera umysły Inauguracja 2015/2016 WNEiZ.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
Zasady uczestnictwa w mobilności. ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) NR 1288/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. ustanawiające „Erasmus+”:
Zaprezentuj swoje umiejętności w Europie! Kontakt Biuro Karier UAM ul. Zwierzyniecka 7c Poznań
OCENA INSTYTUCJONALNA W ŚWIETLE AKTUALNYCH KRYTERIÓW OCENY JAKOŚCI Stanisław Kondracki Ekspert Polskiej Komisji akredytacyjnej Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny.
Na Wydziale Biologii Koordynatorzy Erasmus+ na Wydziale Biologii: Nadzieja Ewa
Prace nad Polską Ramą Kwalifikacji oraz integracją krajowego systemu kwalifikacji Horacy Dębowski Instytut Badań Edukacyjnych Krajowy Zespół Ekspertów.
Erasmus Day 2015 Katarzyna Jezierska. ERASMUS+ Program Erasmus+ oferuje wsparcie finansowe dla instytucji i organizacji działających w obszarze edukacji.
Uniwersytet Jagielloński w Krakowie Spotkanie informacyjne dla stypendystów Programu Erasmus+ Studia 2016/2017 Monika Rząca, Agata Wądolna Dział Międzynarodowej.
Krajowe Ramy Kwalifikacji. Co to są Krajowe Ramy Kwalifikacji? Krajowe Ramy Kwalifikacji (KRK) to jednolity sposób opisania kwalifikacji zdobytych na.
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
 Erasmus+ to program Unii Europejskiej w dziedzinie kształcenia, szkoleń, młodzieży i sportu na lata  Jego całkowity budżet wynosi 14,7.
ZESPÓŁ SZKÓŁ DRZEWNYCH I OCHRONY ŚRODOWISKA
Program ERASMUS+.
Administracja Programu Erasmus: mgr Joanna Siwiec, pokój 010C,
Wyjazdy na studia w ramach programu Erasmus+
Projekt Cele projektu Miejsce i termin projektu Partner projektu.
„Szczęście sprzyja odważnym”
Europass.
Erasmus + Anna Kaminska-Abram.
W SZKOLNICTWIE WYŻSZYM
W SZKOLNICTWIE WYŻSZYM
Dzień Języków Obcych w ZSP 15
Co dalej po zakwalifikowaniu?
Administracja Programu Erasmus: mgr Joanna Siwiec, pokój 010C,
Do you Erasmus? Praktyczne informacje dotyczące Programu „uczenie się przez całe życie” – Erasmus we WSAP dla studentów na rok akademicki 2008/2009.
Młodzież wiejska w PO Wiedza Edukacja Rozwój
Zapis prezentacji:

Jak studiować w warunkach reformy szkolnictwa wyższego? prof. dr hab. Marek Wilczyński Kraków r. Zajęcia dla studentów I roku IH UP

Podstawowe fakty Deklaracja Bolońska 1999 r. – podpisana przez 29 państw – założycieli, w tym przez Polskę Obecnie 47 krajów członkowskich (ostatnim przyjętym krajem - Kazachstan Regularnie co dwa lata odbywają się konferencje ministrów odpowiedzialnych za szkolnictwo wyższego. W okresie pomiędzy konferencjami prace koordynuje Bologna Follow Up Group – BFUG Na konferencji 2010 – Budapeszt – Wiedeń ogłoszono powstanie Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego (EOSW) – European Higher Education Area (EHEA)

Albania, Andorra, Armenia, Austria, Azerbejdżan, Flamandzka Wspólnota Belgii, Francuska Wspólnota Belgii, Bośnia i Hercegowina, Bułgaria, Chorwacja, Cypr, Republika Czeska, Dania, Estonia, Finlandia, Francja, Gruzja, Grecja,, Węgry, Islandia, Irlandia, Kazachstan, Łotwa, Liechtenstein, Litwa, Luksemburg, Malta, Mołdowa, Czarnogóra, Hiszpania, Holandia, Republika Federalna Niemiec, Norwegia, Polska, Portugalia, Rumunia, Federacja Rosyjska, Serbia, Słowacja, Słowenia, Stolica Apostolska (Watykan), Szwecja, Szwajcaria, Macedonia, Turcja, Ukraina, Włochy, Zjednoczone Królestwo.

Polska w Procesie Bolońskim.

Ustawa Prawo o Szkolnictwie Wyższym 18. III 2011 r. Rozporządzenia MNiSW Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 29 września 2011 r. w sprawie warunków oceny programowej i oceny instytucjonalnej. Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 5 października 2011 r. w sprawie warunków prowadzenia studiów na określonym kierunku i poziomie kształcenia. Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 2 listopada 2011 r. w sprawie Krajowych Ram Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego. Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 4 listopada 2011 r. w sprawie wzorcowych efektów kształcenia Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 17 stycznia 2012 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowujących do zawodu nauczyciela. 5 Zmiany wprowadzone w nowelizacji Ustawy Prawo o Szkolnictwie Wyższym z dnia 11 lipca 2014 r.

Co czeka studenta ? Studia I, II i III stopnia, prócz tego podyplomowe Różnorodność wyboru (samodzielnego) kierunków/przedmiotów. Punkty ECTS – wymiar osiągania efektów uczenia się Studia w warunkach tworzonych przez wprowadzenie w życie europejskich (EQF) i krajowych (KRK) ram kwalifikacji – formułowanie i translacja efektów uczenia się Zamykanie poszczególnych etapów studiów dyplomem i suplementem do dyplomu Uczestnictwo w systemie zapewniania jakości w uczelni Możliwości stwarzane przez różne rodzaje mobilności Stałe uzupełnianie kwalifikacji, także po studiach

Matura Praca 2 Studia I stopnia Praca 1 Kursy, kolegia, szkoły policealne Praca 3 Studia II stopnia Studia III stopnia Studia podyplomowe Jednolite 5 letnie studia magisterskie Aktualne możliwości studiowania

Punkty ECTS – co to jest? Określamy efekty kształcenia dla kierunku i określonych modułów (przedmiotów, kursów). Ustalamy ile czasu pracy własnej potrzebuje „przeciętny” student, by osiągnąć założone dla modułu efekty kształcenia + + = Ilość godzin pracy własnej dzielimy przez liczbę z przedziału 25 – 30, Wynik to liczba punktów ECTS dla modułu Ilość uzyskanych punktów ECTS nie zależy od oceny, jaką uzyskało się zaliczając moduł. Kontaktowe Wykład, ćwiczenia itp.. Biblioteka Przygotowanie: -Projektu --Referatu -Prezentacji - Do egzaminu WL 8

Gradacja oceny Zofia – interpretuje dokument w powiązaniu z szerokim tłem historycznym epoki Agata – interpretuje dokument, rozwija opis faktów, których dokument dotyczy Barbara – odczytuje i streszcza dokument rękopiśmienny Moduł – Paleografia i neografia historyczna bdb db dst 3 ECTS

Studia 1 stopnia ECTS Studia III stopnia ECTS Studia II stopnia 60 – 120 ECTS Studia 1 stopnia ECTS Studia 1 stopnia ECTS Studia 1 stopnia ECTS Studia II stopnia 60 – 120 ECTS Studia II stopnia 60 – 120 ECTS Studia II stopnia 60 – 120 ECTS Jednolite studia magisterskie 300 – 360 ECTS Punkty ECTS a poziomy kwalifikacji

Kompetencje wg OECD 11 Użycie narzędzi Interakcja w grupie Działanie samodzielne

Za : Monika Domańska 12

Efekty kształcenia na miarę człowieka Renesansu 13 List Leonarda da Vinci do księcia Mediolanu, Lodovica Sforzy Poznawszy, dostojny Panie, i zbadawszy doświadczenia wszystkich tych, którzy mienią się być mistrzami w sztuce wynajdowania maszyn wojennych, i sprawdziwszy, że maszyny ich nie różnią się niczym od będących w powszechnym użyciu, postaram się, nie czyniąc nikomu krzywdy, odkryć Waszej Ekscelencji pewne tajemnice, będące moją osobistą własnością i pokrótce tu wyliczone: Znam sposób budowania mostów bardzo lekkich i mocnych i łatwo przenośnych W wypadku oblężenia wiem jak odprowadzić wodę z fos i budować różne [...] drabiny i inne przyrządy do szturmu […] Umiem sporządzać w potrzebie działa, moździerze, pociski ogniowe o kształcie praktycznym i pięknym i różne od będących w użyciu Tam, gdzie nie można posługiwać się działem, mogę zastąpić je przez katapulty i inne narzędzia do wyrzucania pocisków, o skutku zadziwiającym i dotychczas nieznane; wreszcie w jakimkolwiek bądź wypadku umiem znaleźć niezliczone środki do ataku i do obrony Jeżeli chodzi o bitwę morską to posiadam liczne maszyny o największej sile, tak dla ataku, jak dla obrony, i statki, które opierają się najżywszemu ogniowi, i prochy, i pary. W czasie pokoju mogę dorównać, jak wierzę, komukolwiek bądź w architekturze, wznoszeniu pomników prywatnych czy publicznych i przeprowadzaniu wody z miejsca na miejsce. Umiem wykonywać rzeźby w marmurze, brązie, terakocie; w malarstwie umiem zrobić to, co zrobiłby inny, ktokolwiek by on był. Poza tym podjąłbym się wykonać konia z brązu na wieczną pamiątkę waszego Ojca i dostojnego domu Sforzów. A jeśliby którakolwiek z powyżej wymienionych rzeczy wydawała się Wam niemożliwą lub niewykonalną, jestem gotów uczynić próbę w waszym parku lub wszelkim innym miejscu, wedle upodobania Waszej Ekscelencji, której polecam się z całą pokorą

Krajowa Rama Kwalifikacji Spójny i zrozumiały dla pracodawców/instytucji edukacyjnych w różnych krajach opis efektów uczenia się na kolejnych poziomach. Kwalifikacja – formalne potwierdzenie osiągnięcia efektów uczenia się na danym poziomie. Wiedza Umiejętności Kompetencje społeczne 8 poziomów

ERK Model - IBE 9 Irlandia „Translacja” kwalifikacji Polska C C C C C C C C C C

Praca dyplomowa Art. 167 a 1.Warunkiem przystąpienia do egzaminu dyplomowego jest pozytywna ocena z pracy dyplomowej 2.Praca dyplomowa jest samodzielnym opracowaniem określonego zagadnienia naukowego lub artystycznego, lub dokonaniem artystycznym prezentującym ogólna wiedzę i umiejętności studenta związane z danym kierunkiem studiów, profilem i poziomem kształcenia oraz umiejętności samodzielnego analizowania i wnioskowania. 3.Pracę dyplomową może stanowić w szczególności praca pisemna, opublikowany artykuł, praca projektowa, w tym projekt i wykonanie programu lub systemu komputerowego, oraz praca konstrukcyjna, technologiczna lub artystyczna. 4.Uczelnia jest obowiązana do sprawdzania pisemnych prac dyplomowych przed egzaminem dyplomowym z wykorzystaniem programów antyplagiatowych współpracujących z ogólnopolskim repozytorium pisemnych prac dyplomowych Ustawa wprowadza obowiązek rejestracji prac dyplomowych w ogólnopolskiej bazie danych

Suplement do dyplomu  Suplement do dyplomu ułatwia mobilność pionową stanowiąc podstawę do uznawania kwalifikacji absolwenta w dalszym toku kształcenia  W suplemencie do dyplomu wymienione są wszystkie osiągnięcia absolwenta w dziedzinie uczenia się innych form aktywności podczas studiów.  Suplement do dyplomu jest dla przyszłego pracodawcy źródłem wiadomości o kompetencjach absolwenta. 17

Jakość  Ważnym elementem zachodzących zmian jest nieustanny monitoring i zapewnienie jakości  Dobra uczelnia powinna posiadać sprawny wewnętrzny system zapewniania jakości.  Oficjalnym polskim organem sprawdzającym jakość, uznawanym przez instytucje europejskie jest Polska Komisja Akredytacyjna 18

Mobilność LPP // ERASMUS UP // Kraków

Polityczny wymiar mobilności. Promowanie mobilności ponad granicami przyczynia się do kształtowania poczucie przynależności do Europy oraz budowania świadomości europejskiej, jak również umożliwia doskonalenie kwalifikacji zawodowych, a tym samym zwiększa konkurencyjność gospodarki europejskiej w porównaniu z resztą świata. Mobilność jest również sposobem na zdobycie pewności siebie oraz umiejętności wspólnego życia w wieloetnicznych i wielojęzycznych społeczeństwach – zarówno w Europie, jak i we własnym kraju. Raport Komisji Europejskiej „Mobilność i współpraca europejska” 2003 r.

Uczenie się przez całe życie (LLP) Program na rzecz nowych umiejętności i zatrudnienia Mobilność do 2020 r. planowane 20% studentów Europejska platforma walki z ubóstwem

Powstanie Jednolitego Europejskiego Rynku – mobilność zawodowa Mobilność edukacyjna: Mobilność pozioma – credit mobility Mobilność pionowa – degree mobility

Wybór uczelni i kierunku : Lokalizacja – koszty utrzymania Kontakt z biurami ds. studentów zagranicznych (koniecznie co najmniej rok wcześniej) Zasady rekrutacji – warunki rekrutacji, koszty aplikacji, kredyty. Czy kontakt z uczelnią, czy z organizacją krajową jak np. UK UCAS (Universities and College Admission Service), UNI-Assist w Niemczech, Central Application Office w Irlandii Egzaminy językowe – instytut Goethego, Austriacki, Francuski, Duński, British Council itp. Ubezpieczenia, możliwości pracy Poszukiwanie stypendium: British Council – Grants Register Portal PLOTEUS

Mobilność wirtualna Studia w sieci, e-learning Korzystanie z zasobów bibliotek Uczestnictwo w życiu uczelni zagranicznych Kontakty ze studentami z całego świata „Archipelagi” różnych dyscyplin naukowych Doskonalenie sprawności językowej Szansa na przygotowanie drogi przyszłej realnej podróży na studia zagraniczne w formie wirtualnej jeszcze w szkole ponadgimnazjalnej

Erazm z Rotterdamu Program pilotażowy 1981 – 1986 r. ERASMUS – European Region Action Scheme for the Mobility of University Students – rozpoczęty od 1987 r. Od 2007 r. program ERASMUS stał się składową Programu „Uczenie się przez Całe Zycie” obejmując swoim zasięgiem ponad 30 krajów uczestnictwo 3 milionów młodzieży 108 tys. polskich studentów 25 tys. pracowników uczelni z 315 uczelni polskich 2014 – 2020 Erasmus +

 €  uczestników : studentów pracowników praktyk zawodowych  instytucji Więcej informacji :

Co zrobić, by z tego skorzystać? Na przygotowanie się do wymiany potrzeba sporo czasu. Na ogół dobrze zacząć nawet na rok przed planowanym terminem. Kolejno należy:  Zapoznać się dokładnie zasadami korzystania z oferty Erasmus np. na stronach programu lub FRSE  Odwiedzić uczelniane biuro ERASMUSa  Wysondować oferty uczelni zagranicznych  Zaplanować program studiów – wybierać przedmioty (moduły) których nie ma na rodzimej uczelni  EUC – ERASMUS University Charter) – Karta Uczelni Erasmusa  Zawrzeć umową z macierzystą uczelnią (stypendium)  Ustalić Learning agreement – porozumienie dotyczące kształcenia studentem, uczelnią macierzystą i uczelnią przyjmującą  Zadbać o Wykaz zaliczeń (Transcript of Records)  Koniecznie załatwić ubezpieczenie zdrowotne (EKUZ) i od NW

Kto to sfinansuje? Niestety w większości sam student. Stypendium ERSMUSA ma jedynie wyrównywać różnice w kosztach utrzymania między krajem macierzystym a krajem wyjazdu no ale … także w naszym kraju musimy gdzieś mieszkać i coś jeść, a ERASMUS nie jest sposobem zarobkowania, tylko formą dofinansowania studiów zagranicznych Wysokość stypendium ustala uczelnia macierzysta respektując progi wyznaczone przez Komisję Europejską i Narodową Agencje ERASMUSA

TEMPUS wspiera współpracę między uczelniami z krajów UE i spoza UE np. Europa Wschodniawww.tempus.org.pl ERASMUS Mundus promuje europejskie szkolnictwo wyższe poprzez współpracę z państwami spoza UE na całym świeciewww.erasmusmundus.org.pl Sciex-NMS ch Szwajcarski Fundusz Stypendialny – stypendia dla doktorantów i młodych pracowników nauki w uczelniach i instytutach Szwajcariihttp://sciex.pl VULCANUS IN JAPAN praktyki w Japoniiwww.eu-japan.eu/global/vulcanus-in-japan.html INNE  Singapur –  Nowa Zelandia –  Australia –

Art. 149 Traktatu Ustanawiającego Wspólnotę Europejską: 2. Działania Wspólnoty zmierzają do: … rozwoju wymiaru europejskiego w edukacji, zwłaszcza poprzez nauczanie i upowszechnianie języków Państw Członkowskich. Mimo tej deklaracji dominuje lingua franca XX w. czyli język angielski, lub przypominający angielski (IALSA) i jego znajomośc jest niezbędna Jednak człowiek nawet najlepiej władający językiem angielskim poliglotą oczywiście, z definicji, nie jest. Dla osiągnięcia celów Strategii Lizbońskiej konieczne jest: Opanowanie w stopniu komunikatywnym przynajmniej dwóch języków poza językiem ojczystym Nabycie umiejętności doskonalenia językowego Opanowanie umiejętności uczenia się języków obcych Nabycie umiejętności pracy, nauk i, współdziałania w kontekście międzynarodowym Zaznajomienie z innymi kulturami, opanowanie umiejętności międzykulturowych (za J. Urbanik, Europejska polityka językowa i jej implikacje dla polskich szkół wyższych ….)

Homo laborans Czyli employability

Employability – jeden z najważnieszych celów kształcenia

W RP prowadzi się politykę oświatową ery industrialnej z typowym dla tejże przywiązaniem do stałego miejsca pracy i planowania, podczas gdy obecny rynek pracy nie daje na to szans. W rozwiniętych społeczeństwach postindustrialnych rozwija się rynek usług i czasu wolnego, W Anglii sygnalizuje się nadwyżkę inżynierów a niedobór humanistów Tak naprawdę to wielu studentów kształcimy do zawodów, które jeszcze nie istnieję i dla technologii, których jeszcze nie wynaleziono – temu wyzwaniu sprostać może jedynie humanista!!! Mówmy o tym przy każdej okazji !!! Humanistyka - wybór straceńców?

Życzę wielu dróg i trafnych wyborów na studiach