POZNAWCZE SKŁADNIKI PROCESU TWÓRCZEGO

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
PODSUMOWANIE II ETAPU PROJEKTU PIERWSZE UCZNIOWSKIE DOŚWIADCZENIA DROGĄ DO WIEDZY
Advertisements

Teresa Grąziewicz - Jóźwik
CHARAKTERYSTYKA PSYCHOLOGICZNA
KOMPETENCJE KLUCZOWE W PROJEKCIE EDUKCYJNYM
Psychologia Zarządzania
Oddziaływanie mediów na osobowość człowieka
Zadanie publiczne pt. Przyszłość jest Kobietą, projekt realizowany w ramach Konkursu Dotacji – Fundusze strukturalne na poziomie NSS, edycja II, organizowanego.
Pedagogika specjalne – wybitnie uzdolnieni
Kierowanie twórczością w organizacji
Każdy w nas nosi w sobie teatr maleńki Klasa teatralna
Czynniki wpływające na przebieg i efekty uczenia się
Organizacja pamięci: struktury, procesy, systemy
Rola nauczyciela w szkole wychowującej
Emocje i uczucia Stres opracowała dr Agata Gąsiorowska
PRACA Z UCZNIEM ZDOLNYM
Procesy uwagi Uwaga jest mechanizmem redukcji nadmiaru informacji
Osobowość Osobowość stanowią te cechy osoby bądź ludzi w ogóle, które umożliwiają wyjaśnienie spójnych wzorców zachowań. Zachowanie uwarunkowane osobowością.
Co to są emocje? Emocja jest wynikiem nieświadomej lub świadomej oceny zdarzenia jako istotnie wpływającego na cele lub interesy podmiotu. Emocja jest.
Anna Gluba Katarzyna Ruszkowska Maciej Szatanek
PRZETWARZANIE POZNAWCZE
Biologiczne Mechanizmy Zachowania
Jak z wykorzystaniem literatury prowadzić ciekawe zajęcia z uczniami realizujące zadania wychowawcze szkoły Bożena Prażmo, maj 2011 r.
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 4 Wprowadzanie i uczenie pojęć na lekcjach języka polskiego Dr Krzysztof Koc.
Dziecko z niepełnosprawnością intelektualną
Czynniki wpływające na atrakcyjność zajęć internetowych
CZY RYTMIKA JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNA
Iwona Jeziorska Ośrodek Terapii w Środowisku
Teoria społecznego uczenia się
Praca z uczniem „zdolnym”
Poznanie Aktywne interpretowanie, modyfikowanie, rekonstruowanie informacji i doświadczeń w umyśle.
„Nie wszyscy mamy te same zdolności, ale wszyscy powinniśmy mieć te same możliwości , aby swe zdolności rozwijać.” J.F Kennedy.
Czy Państwa dziecko jest gotowe do szkoły?
MODELE EDUKACJI „Zdolności człowieka do radości ze wszystkiego, co żyje, do emanowania zdolnościami na otaczający go świat, do „bycia zainteresowanymi”’
Spostrzeganie.
Twórcza aktywność dziecka
ROLA MOTYWACJI W ROZWOJU OSOBOWYM UCZNIA
Mechanizmy warunkujące aktywność człowieka
Uczenie się, pamięć , wyższe czynności nerwowe
Dysleksja i trudności szkolne
Zespół Aspergera od diagnozy do dorosłości
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
Podstawy rekreacji WYKŁAD II
KREATYWNE METODY PRACY ZESPOŁÓW W PROCESACH REWITALIZACJI SPOŁECZNEJ część 1 Dorota Bazuń.
Ocenianie holistyczne
Aby zdobyć wielkość, człowiek musi tworzyć, a nie odtwarzać
Diagram aktywności (czynności)
PSYCHOSPOŁECZNE UWARUNKOWANIA ROZWOJU DZIECI I MŁODZIEŻY
INTELIGENCJE WIELORAKIE
Poznawcze komponenty i teorie osobowości
Efektywność uczenia się dziecka zależy m.in. od następujących czynników:
Istotne zjawiska w psychoterapii grupowej w modelu poznawczo-behawioralnym - dr Mirosława Jawor.
Nowoczesne techniki uczenia się
Komunikacja niewerbalna – mimika twarzy
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Projekt „Rozwój Kompetencji – doskonalenie zawodowe nauczycieli szansą na lepsze jutro dla oświaty” Będzin, 12 marca 2014 r. T WÓRCZA AKTYWNOŚĆ DZIECI.
Zachowania organizacyjne - ćwiczenia 2
ROLA MENEDŻERA W ORGANIZACJI – UMIEJĘTNOŚCI ROLE I FUNKCJE
Informacje dla Rodziców. * stan zdrowia (dziecko leczone - choroba przewlekła) * niski lub obniżony poziom rozwoju intelektualnego, * nieharmonijny rozwój.
Profiler™ Podstawowe informacje Dr Paweł Wójcik Sylwia Pawłowska Sierpień 2016.
Cz. Nosala (1979, 1993) koncepcja problemu i ich podziału (taksonomii) Każda sytuacja poznawcza ukierunkowana na osiągnięcie jakiegoś celu zawiera następujące.
Przedszkole nr 71 „Chatka Małego Skrzatka”
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Kreatywność w biznesie
Zaburzenia pamięci.
Reprezentacje umysłowe
Rozwijanie Twórczości i Kreatywności Uczniów
Inteligencja Marta Riess.
LEKCJE TWÓRCZOŚCI W Szkole podstawowej nr 108
Koncepcja potrzeb H. Murraya.
Zapis prezentacji:

POZNAWCZE SKŁADNIKI PROCESU TWÓRCZEGO

UWAGA PERCEPCJA I WYOBRAŹNIA Twórczości sprzyja uwaga rozproszona wizualizacja problemu redefinicja problemu

KATEGORYZOWANIE Twórczość wiąże się ze zdolnością do tworzenia: nietypowych kategorii pojęciowych nietypowego definiowania znanych obiektów oryginalnych przykładów

Proces ten dzieli się na trzy etapy: PAMIĘĆ Proces ten dzieli się na trzy etapy: faza zapamiętywania osoby twórcze charakteryzują się kodowaniem: nietypowym, alternatywnym, selektywnym faza przechowywania selektywne zapominanie reminiscencja faza odpamiętywania

MYŚLENIE heurystyki myślenie twórcze jest dywergencyjne fiksacja funkcjonalna analogie

EMOCJONALNO-MOTYWACYJNE SKŁADNIKI PROCESU TWÓRCZEGO

EMOCJE Kocowski - „emocje filokreatywne”: zaciekawienie, radość, sympatia interpersonalna Heinzen - dwa typy twórczości: proaktywna i reaktywna Gordon - „reakcja hedoniczna” „ciepłe uczucie że ma się rację”

MOTYWACJA motywacja immanentna - polega na czerpaniu satysfakcji z samej czynności tworzenia autonomiczna motywacja poznawcza

WGLĄD Nagła, nieoczekiwana zmiana percepcji problemu prowadząca do nowego, głębszego i pełniejszego zrozumienia jego istoty

KONCEPCJA SIMONA Wgląd możliwy dzięki dwóm równolegle zachodzącym procesom: oswajaniu problemu selektywnemu zapominaniu

KONCEPCJA DAVIDSONA I STERNBERGA selektywność w zakresie trzech operacji intelektualnych: kodowania porównywania kombinowania

TWÓRCZOŚĆ A CECHY INDYWIDUALNE

INTELIGENCJA STYLE POZNAWCZE hipoteza progu Alina Kolańczyk - dwa style przetwarzania informacji racjonalny intuicyjny: uwaga ekstensywna, motywacja „parateliczna”

PSYCHOTYCZNOŚĆ I OTWARTOŚĆ Trójczynnikowa teoria osobowości EYSENCKA ekstrawersja – introwersja neurotyczność – stabilizacja emocjonalna psychotyczność – superego

INNE CECHY OSOBOWOŚCI ZABURZENIA ZACHOWANIA