POZNAWCZE SKŁADNIKI PROCESU TWÓRCZEGO
UWAGA PERCEPCJA I WYOBRAŹNIA Twórczości sprzyja uwaga rozproszona wizualizacja problemu redefinicja problemu
KATEGORYZOWANIE Twórczość wiąże się ze zdolnością do tworzenia: nietypowych kategorii pojęciowych nietypowego definiowania znanych obiektów oryginalnych przykładów
Proces ten dzieli się na trzy etapy: PAMIĘĆ Proces ten dzieli się na trzy etapy: faza zapamiętywania osoby twórcze charakteryzują się kodowaniem: nietypowym, alternatywnym, selektywnym faza przechowywania selektywne zapominanie reminiscencja faza odpamiętywania
MYŚLENIE heurystyki myślenie twórcze jest dywergencyjne fiksacja funkcjonalna analogie
EMOCJONALNO-MOTYWACYJNE SKŁADNIKI PROCESU TWÓRCZEGO
EMOCJE Kocowski - „emocje filokreatywne”: zaciekawienie, radość, sympatia interpersonalna Heinzen - dwa typy twórczości: proaktywna i reaktywna Gordon - „reakcja hedoniczna” „ciepłe uczucie że ma się rację”
MOTYWACJA motywacja immanentna - polega na czerpaniu satysfakcji z samej czynności tworzenia autonomiczna motywacja poznawcza
WGLĄD Nagła, nieoczekiwana zmiana percepcji problemu prowadząca do nowego, głębszego i pełniejszego zrozumienia jego istoty
KONCEPCJA SIMONA Wgląd możliwy dzięki dwóm równolegle zachodzącym procesom: oswajaniu problemu selektywnemu zapominaniu
KONCEPCJA DAVIDSONA I STERNBERGA selektywność w zakresie trzech operacji intelektualnych: kodowania porównywania kombinowania
TWÓRCZOŚĆ A CECHY INDYWIDUALNE
INTELIGENCJA STYLE POZNAWCZE hipoteza progu Alina Kolańczyk - dwa style przetwarzania informacji racjonalny intuicyjny: uwaga ekstensywna, motywacja „parateliczna”
PSYCHOTYCZNOŚĆ I OTWARTOŚĆ Trójczynnikowa teoria osobowości EYSENCKA ekstrawersja – introwersja neurotyczność – stabilizacja emocjonalna psychotyczność – superego
INNE CECHY OSOBOWOŚCI ZABURZENIA ZACHOWANIA